Omtänksamma butiker den 25:e

För snart en månad sedan fick jag ett sms av Hemtex. De är oroliga för att jag ska frysa så här i höstrusket och är väldigt tydliga med att just jag, FruEfficientBadass, faktiskt förtjänar att sova riktigt skönt. Vad gulligt av dem.


Nedan inlägg handlar om att racka ner på Hemtex för dess förment välmenande reklam-sms vars huvudsakliga syfte är att uppmana mig, anonym potentiell köpare i mängden av anonyma, potentiella köpare, att ta av mina pengar och ge till deras blödande verksamhet. Därför vill jag inleda med lite klädsam självrannsakan. Jag är ju själv i krängarbranschen och får lön för att öka försäljningen av mitt företags produkter. Men jag är inte bara krängare, jag är mamma och privatperson också. Därtill är jag anhängare av FIRE, och det är i egenskap av FIRE-anhängare jag skriver detta inlägg.




"Du förtjänar att sova riktigt skönt!" är budskapet och sedan lite goa rabatter. Rabatter är lite av Hemtex signum, så jag skulle ta dessa med en nypa salt. Eftersom jag har nästan 20 år av marknad och sälj i bagaget kan jag tänka mig ungefär hur tugget gick inne på Hemtex för ett halvår sedan då man skissade på formuleringen till ovan sms:


Marknadschefen: "Vi måste tajma oktoberlönen nu, det är sista ego-shoppingen innan julhandeln och det förhatliga Black Friday-debaclet. Vi kör på sms någon timme före lunchplaneringen den 25:e, förhoppningsvis hinner vi före hela Axstoresparaden..."
Försäljningschefen: "Men...vi säljer ju mest lågprisartiklar av typen löpare och även om marginalen är bra ger det inte så stort utslag på omsättningen - hur ska vi få dem att vända över fyrsiffrigt till oss?"
Marknadschefen: "Bra poäng...hmm...vad har vi....överkast, nej för sällanköpigt...handdukar...för somrigt ..EUREKA! Täcken! Det är kallt och ruggigt, folk tycker synd om sig själva för att de bor i skitväderlandet Sverige och det dröjer nästan två månader tills den årliga Thailandsresan så naturligtvis bullar vi upp med duntäcken av olika slag!"
Försäljningschefen: "Ja Ja! Klart vi kör på täcken, och kuddar också same shit. Hur ska vi motivera dem då? Förutom kylan, den kommer ju varje år, det är inget nytt liksom?"
Marknadschefen: "Men Henrik, du vet ju att det finns ett argument som biter på ALLA medelålders kvinnor och det är att unna sig. Vad sägs om "Skäm bort dig själv med ett varmt mysigt täcke i höst" (fast helst innan den 29:e så att vi hinner boka försäljningen på oktober så att vår chef kan ge oss lite slack innan julhandeln drar igång)".
Försäljningschefen: "I like! Men är det inte lite uttjatat med "skäm bort dig", det hade vi ju i våras? Låt mig googla på synonymer...hmm...vad sägs om "du förtjänar?!", det är typ samma sak men lite mer direktivt, som en order."
Marknadschefen: "Mitt i prick, den tar vi! Klart de förtjänar det. Och vi också, jag pallar inte ytterligare ett skitresultat som 2016, då blir jag dog walker i Vallentuna I swear to God".


Hemtex resultat 2016. Källa: allabolag.se


Här kommer dagens pekpinne: Köp aldrig något som aktivt säljs på dig. Om någon säljer något aktivt på dig betyder det att pengar tagits från produktmarginalen för att betala en lön (marknadsförarens och säljarens) samt en köpt kanal (TV, print, adwords). Vem pyntar för detta? Du såklart! Om du istället väljer att handla kvalitetsgrejer där det inte pumpas ut marknadsföring stup i kvarten, är sannoliheten större att du inte behöver acceptera ett stort glapp mellan produktvärde och prislapp. Som hos Firma Svenskt Tenn till exempel - det kostar apa, men det är fina grejer. Å andra sidan är de väldigt lönsamma (vinstmarginal drygt 11% mot Hemtex negativa vinstmarginal), så brasklapp för att vinsten inte bara hamnar i ökat produktvärde i din elefantkudde, utan också hos bolaget. Men det tycker jag, som Hemtex så träffande beskriver, att Svenskt Tenn förtjänar för de tillverkar produkter med själ i. Håll ögonen öppna på fredag - vilka lockrop får du på mobilen?


Besjälad kudde, endast 1 690kr.


Mvh/
FruEfficientBadass


P.s.Vän av ordning undrar kanske varför jag inte bara sms:ar STOP till 71550. Det hade jag nog gjort om jag inte tycker att det är så kul att smäda dessa sms. D.s.
P.s. 2. Jag var förbi Hemtex lönehelgen vecka 43 lördag kl: 14:30 och tog nedan bild för att sedan knata vidare till just Svenskt Tenn (sorry en hang-up hos mig) för att konstatera att det var knökfullt, utan annons D.s.


Hemtex, lördag efter sms

1 kommentar: