Fattigveckan Del 4 - Klyftpotatis med dipp

Nu kanske du börjar tröttna på linser och lök så fredagen till ära får du här ett lite festligare recept. Klyftpotatis! För fyra personer behöver du:


- 1 kg potatis
- Rapsolja, salt och peppar


Skrubba potatisen men låt skalet sitta kvar (här är ju vitaminerna!). Klyfta dem och lägg dem i din största bunke, häll över olja och kryddor och handblanda. Lägg på plåt med bakplåtspapper och kör på runt 200 grader i 30-40 minuter - tills de får fin färg.


Dipsåser:
- 1 stor crème fraîche fördelas i 2-3 skålar. Krydda enligt smak, ex. en skål med curry, en med grillkrydda och en med italiensk salladskrydda (+salt & peppar). Lite lyxigare blir det med riven pepparrot (pepparrotsdipp), pressad vitlök (vitlöksdipp) och färsk hackad chili samt limesaft+rivet limeskal. Har du lite ost liggande hemma, ex. feta eller grönmögel, blir det perfekt.




Är du mycket pank kör du på kryddorna i skåpet och kommer då undan med 30 kr. Vill du lyxa till det på kryddfronten och därtill få ett glas svalt, vitt vin, exempelvis en liten flaksa El Cortejo som är en av mina systemfavoriter (fruktigt vin från Argentina), närmar du dig hundralappen. Men utslaget på säg två pers är det ändå rätt bra jobbat.

Mvh/
FruEfficientBadass

2 kommentarer:

  1. Brukar köra denna variant, ibland lyxar jag till det och blandar i lite majonnäs, varje fredag och lördag kväll, gött o skapligt billigt!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns något djupt tillfredsställande med superenkel mat tycker jag. Jag är själv stöpt i 70-talets kött+potatis (och några symboliska grönsaker)-modell, och när man inser att - strunt i det - jag äter bara potatis med en dipp! Det är befriande. Och miljö/plånboksvänligt. Men det måste smaka bra. Min stoiska utmaning med osaltad kokt potatis falierade i mycket på grund av det.

      Radera