Skolstartsrensning

Inför varje skolstart försöker jag göra en skolstartsrensning i barnens klädlådor. Detta är inte enkelt, då jag avskyr det. Jag gillar all annan typ av rensning, organisation och strukturering, men just barnens kläder...


Ovan t v: odefinierbart klädströssel. Ovan t h: lådor som inte går att stänga.


Rys, rys och rys. Hate it. Jag nöjde mig med medium-vansinne genom att i helgen begränsa mig till småttingarnas byråer. Före rensningen hade jag i veckor irriterat mig över att inte en enda låda gick att stänga utan att först knöka in en massa kläder i den. Själva rensningen tog 1½ timme och som vanligt grämer jag mig i efterhand över att jag inte gjorde det tidigare så hade jag sluppit att gå runt och störa mig vecka ut och vecka in. Men du vet hur det är...Any How, så här gjorde jag:


1/ Tömde den äldstas byrålådor en i taget. Ut med det på golvet bara.
2/ Torkade ur lådan.
3/ Metodisk rensning. Jag tog ett plagg i taget i min hand och förflyttade det därefter till någon av följande högar:
3a) En hög till tvättstugan (idag insåg jag varför hon aldrig har någon hög med rentvätt på torsdagar - all hennes smutstvätt ligger kvar i byrålådan)
3b) En hög "återvinns" (d.v.s. plagget är så skadat att lillasyster inte kan ärva). Går till HM mot värdecheck 50kr.
3c) En hög till lillasyrran.
3d) En hög "direkt-till-småkusinerna" om plagget är av en art jag vet att lillasyster inte gillar.
4/ Vek återstående plagg. På mitt sätt, har aldrig fattat Mari Kondo-metoden. Det är inte asviktigt för mig att plaggen ska kunna stå upp av sig själva.
5/ Återbördade vikta plagg i ren byrålåda.
6/ Visualiserade regelbundet det svala vita vinet som blev tillgängligt klockan 15:15 18:00 i samband med "Mästerkock-middagen" (inlägg kommer inom kort).


Vis av erfarenhet blandar jag inte in barnen i den här övningen eftersom de tenderar att "älska" samtliga sina plagg på direkt fråga. Jag sysselsatte dem därför med old school-hobbyn pussel under tiden, vilket är ett led i min minimalisterna-inspirerade nya giv "Ingen skärm innan klockan 3 helger & lov".


Nedan ett exempel på hur en typlåda ser ut efter rensning. OBS! Tvättade plagg har ännu inte återbördats. Eftersom jag identifierade några brister i sortimentet (i vanlig ordning underkläder) skickade jag ut Herr EB att införskaffa nytt.


T v: Låda klar  T h: Nytt in
Och bäst av allt - eftersom jag inventerat alla småttingstrumpor kunde jag med gott samvete tömma den proppfyllda och energidränerande "udda-strump-lådan".


T v: Full   T h: Tom
Det raffinerade med en skolstartsrensning är att jag står beredd som Air Force One på startbanan när terminen drar igång imorgon. Har du vuxit ur gympaskorna lille vän? Skulle inte tro det, vi provade dem i förrgår. Inga varma tröjor att ha under jackan? BS - det ligger två längst till höger i låda två. Bring'em on VT-18, jag är REDO!
Gympakläder, punkt slut
En positiv sekundäreffekt är att barn, motsatt vad man kan tro, triggas av prydliga lådor på /nästan/ samma sätt som en vuxen. De blir ofta glada när de ser att jag fixat iordning kläderna åt dem - upptäcker nygamla plagg och får lättare att hitta saker att ha på sig. Mindre vardagsstress, mer tid för annat. Jag önskar dig en stressfri skolstart!


Mvh/
FruEfficientBadass





3 kommentarer:

  1. Härligt när det är gjort!

    Så här gör jag:
    1. Säger till min man att rensa ungarnas garderob.
    2. Säger till barnen att de ska samarbeta med sin pappa, utan att ropa på mig.
    3. Kräver att få godkänna sälj- och slängahögar innan något lämnar hemmet.
    4. Tar ett bad under tiden.

    För övrigt har jag tänkt gå över till Kondo-metoden för att jag håller på att bli galen när barnen tydligen inte klarar att försiktigt lyfta på plagg för att hitta rätt t-shirt. Jag viker så att det ser ut som i butik, de river runt. Det är en evighetsmaskin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är full av beundran, vilken metod! När du börjar med Kondo - minns att förmedla kärlek till plagget när du stryker ut & viker 🙂

      Radera
    2. Ska absolut tänka på det, haha.
      Tycker faktiskt det är något meditativt över att vika tvätt. Och bra mycket trevligare än att hantera smutstvätten (sonens alla svettiga träningskläder, blä).

      Radera