Därför lånar vi djur

Vi är djurlånare. Det vill säga - vi sätter upp lappar på vår lokala butik/er om att vakta katter och hundar på helger och lov. Eftersom vi inte tvångsmässigt reser utomlands varje skollov har det varit en bra affär. Vi började med detta för ett år sedan och det har varit stor succé för alla inblandade:


1/ Barnen har slutat tjata om djur.
2/ Djur är trevliga att ha omkring sig, särskilt när man vet att åtagandet är tidsbegränsat.
3/ Vi får testköra lite djurmodeller inför ett eventuellt införskaffande i framtiden.
4/ Vi hjälper människor som behöver vakthjälp.
5/ Vi får komma ut på långa promenader (om vi vaktar hund vill säga).
6/ Vi lär känna nya människor (hussar & mattar). I ett av fallen fick barnen människokompisar på köpet som de fortfarande hänger med ibland.
7/ Vi garvar ihjäl oss åt några av djuren som gör tokiga saker, katter som kan hoppa två meter upp på en öppen kökslucka, hundar som jagar sin egen svans eller slickar på vår hamster.
8/ Vi får in lite allergener i hushållet vilket enligt, åtminstone vissa, ska vara bra.
9/ Barnen tjänar egna fickpengar och får ta eget ansvar. Vad barnen inte vet är att även MammaBadass får lite fickpengar av det hela också, eftersom de saknar begrepp för pengars värde och tror att tjugo kronor för en veckas kattvakt är normalt mohahehe.
10/ Eh..ja, det var bara nio punkter men det kändes så ofullkomligt att sluta där.


Kort sagt - en win-win-win-win-situation och vi kan starkt rekommendera upplägget. Hittills har vi passat tre katter och två hundar. Vissa har funkat bättre än andra. Katter är katter, det enda är att de gärna vill sätta tänderna i vår undulat, så honom får vi stänga in i ett annat rum alternativt outsourca till mina föräldrar vilket är en win i sig eftersom de tycker det är kul att passa undulaten. Hundar kräver naturligtvis lite mer jobb, men eftersom vi ändå är ute mycket på helgerna spelar det ingen roll. Det enda jag har svårt för är själva...påsmomentet under promenaden, men då har jag ju med mig ett barn som får ta hand om det. Kort sagt - djurvakt förenar alla fördelar med att ha djur till ingen eller positiv kostnadsbild. Ställ dig till allmänhetens förfogande redan idag!


F och L - en tillfällig relation
Mvh/
FruEfficientBadass

15 kommentarer:

  1. Hurra vilken bra idé! Och vi som funderade på att köpa en katt. Hallå, man kan ju låna en. Briljant ju. /Sara G

    SvaraRadera
  2. Sliter de inte på bostad och möbler? Jag kan tänka mig att en illvillig katt (finns det andra modeller?) skulle kunna klösa sönder det mesta på en kvart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattvän hör jag :). Jo de både klöser, spyr och lämnar efter sig rejälta mängder hår. Det är därför man tar betalt. Och min superkraft i egenskap av trebarnsmorsa är att allt redan är kräkt och klöst på så jag bryr mig inte. Mitt hem låta fint?

      Radera
    2. Sant, glömde att du har barn, så hemmet har väl redan fått sin beskärda del av kräkningar och klösningar :-).

      Radera
    3. Och då besparar jag dig ändå de otrevliga detaljerna

      Radera
    4. Hahahaha, ni mina två underbara favvisar!! Så härliga!

      Radera
    5. + på den Snålcoachen. Du är min tredje favoritbloggare (obs! Ej rangordnade). /Lotta

      Radera
    6. Värst vad gullig den här tråden blev då. Från kräks och klös till ryggdunkningar på nolltid. Kvinnor...

      Radera
    7. Vi måste ju vara gulliga först innan vi illvilligt kan backstabba varandra

      Radera
  3. Synd att inte katten på bilden kunde tillåta att du publicerade ansiktet. Man är ju alltid nyfiken på om det är en katt man känner ;-) Trevligt blogg btw!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan inte vara nog försiktig i dessa GDPR-tider. Och tack!

      Radera
  4. Men ni har undulat och hamster? Då kan man väl lika gärna ha katt eller hund när man ändå håller på att städa, mata och åka hem i tid för att djuren inte ska dö av uttorkning?

    Egentligen är det obegripligt att jag har hund. Eftersom hund inte är förenligt med mitt pedanteri och med tanke på att jag är en snålis och borde ha lagt ut den lilla parasiten på Blocket för länge sedan. Han är också den enda i familjen som bara kostar utan att bidra ekonomiskt (barnen har iaf barnbidraget).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snålis - jag har en affärsidé till dig - hyr ut hunden till barnfamiljer! Det är så inne att exponera kidsen för djurbakterier, har med mikrober och allergener och sånt att göra. Inte för ofta, bara så att han blir kostnadsneutral. Hamster/fågel klarar sig upp till fem dagar själva (åtminstone tvingas de göra det hemma hos oss mo hi ha).

      Radera