En Valentingåva


Jag är verkligen ingen fan av högtidsdagar av typen Alla Hjärtans Dag. Det finns bara en sak jag ogillar mer än själva högtidsdagarna och det är de tillhörande "gåvorna". Det känns oerhört fantasilöst när dagligvaruhandeln bunkrar upp med sin hjärtchoklad och färdiga prasselbuketter, målgrupp redan nog stressade familjefäder som försöker sista-minuten-rädda situationen genom ett panikstopp på vägen hem. Avskaffa skiten! Säg till er partner att ni älskar dem när de minst förtjänar det istället - exempelvis när de inte alltid svarar i sin telefon eller när de glömmer att berätta att de ska dra iväg på weekend med sina tjejkompisar med en dags varsel...eller andra situationer.

Nåväl. I ett inlägg för ett bra tag sedan tipsade Snålcoachen om en billig och fin gå-bort-present som jag, efter det, blev helt besatt av. Hon hällde rosa Himalayasalt i cellofan, knöt ihop med ett fint presentsnöre och gav bort. Genious genious. Bara det att jag aldrig hittade det där Himalayasaltet!

Förrän en dag för inte så länge sedan, då jag botaniserade i salthyllan på mitt ICA Nära. Och så plötsligt - mitt framför ögonen på mig - Himalayasalt (var lägger man betoningen - första a:et eller ay?): "Ett rosafärgat salt från 250 miljoner år gamla saltdepåer i Himalayas högplatå.". Snacka USP - "Jaha, ni kör Maldon från Jozo...i vår familj äter vi bara 250 miljoner år gammalt salt." Alltså sug på den en smula - 250 miljoner f.Kr. Kontinenterna hade inte ens separerat från varandra då eller?



Så när andra losers kommer dragande med Valentinpresenter av typen Dom Pérignon (knappt hundra år gammalt champagnemakeri) eller choklad från Lindt (drygt 170 år som chokladmakeri), varför inte paketera en gåva som slår dessa med hästlängder. Och salt...det är ju liksom så centralt i livet - Livets salt, salt & blandat, Salt'n Pepa. Och det här saltet är rosa. Och billigt - 25 spänn för en stor burk. Gör så här:


1/ Besök ett loppis och skaffa lämpliga saltskålar. Jag köpte skålar/fat i fyra olika material för att se vilket som blev snyggast. Spoiler alert - alla blev snygga. Snittpris 19kr/skål. Jag blev särskilt förtjust i den lilla porslinsskålen med blommigt lock.




2/ Rengör skålarna noga. Jag diskade mina i maskin utom de i metall som jag putsade med metallputs för att sedan diska ur. Jag googlad på om något metall är dålig att ha salt i men hittade inget. Tänk på att Myrorna har tuffa klisteretiketter - använd aceton för att få bort de sista resterna.


3/ Skaffa presentsnören eller band. Jag hittade lite textila snören/band hemma som jag strök och klippte till. Fynda spets o d på loppis. Eller köp en rulle vitt satinband, prisvärt och ser elegant ut särskilt mot metall. Om du är bandfantast och har vägarna förbi Stockholm ska du absolut ta dig till denna underbara butik.


4/ Slå in de färdiga saltskålarna i cellofan. Klipp till i toppen så att det blir lagom höjd.


Gå-bort-present för under 30kr. Och det var 1/3 salt kvar i burken.
Mvh/
FruEfficientBadass

4 kommentarer:

  1. Ser fint ut. Men, kanske en dum fråga, vad ska man göra med saltet? Jag måste ju kunna informera mottagaren om hen undrar ��.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som bordssalt, fast romantiskt rosa. Jag kan också upplysa om att saltet känns mkt mer finkornigt. Om det är för- eller nackdel är väl upp till var och en.

      Radera
    2. Saltet i fotbad? Ja det var smart! Då skulle man istället för skål kunna spara fina krämburkar eller fynda vackra glasflaskor på loppis. Jag ser redan Rituals produktchef in action: ”New! Himalaya Profylax Breeze of Mountain Epic Foot Salt- buy now and get 10% off” (dvs bara 298kr burken)

      Radera