Helgens städprojekt - kryddhyllan

Jag förstår att helgen känts lång i väntan på facit: Vad har FruEB haft för städprojekt för sig? Hör nu på govänner så ska jag för er berätta, vad en kvinna gjorde, det var inte länge sen (melodi: Emil). Vi lagar ju i princip all middagsmat hemma, då vi strävar efter FI och regelbundna restaurangbesök och take-away är ett synnerligen effektivt sätt att inte komma dit. Mitt välsmorda vardagsmaskineri har en längre tid störts av flaskhalsen "kryddhyllan". Det är svårt att få en överblick och det händer ibland att vi köper kryddor vi redan har vilket resulterar i suboptimering avseende såväl ekonomi som överskådlighet då det bara blir ännu rörigare. Vissa kryddor använder vi nästan inte alls och andra nästan dagligen - ändå står de på jämnbördig placering i kryddskåpet. Fel fel FEL som Magnus & Brasse hade sagt. Jag har försökt att sortera dem i bokstavsordning. Det funkar i ungefär en vecka, sen orkar man inte hålla det systemet uppe. Jag behövde tänka utanför boxen som managementkonsulterna säger. Men låt oss börja med det väsentliga - en före/efterbild:


T v: Före     T h: Efter


Det första jag gjorde var att få ut allt ur skåpet för att få en överblick. Det framgår inte på bilden ovan till vänster, men det är typ fyra lager kryddor till bakom den första raden - när jag tog ut dem på köksbänken var det som en armé av kryddburkar och påsar. Steg ett var att identifiera dubbletter. I de fall det var möjligt hällde jag över innehållet från den enda dubletten till den andra dubletten. Bort med tom burk. Vidare passade jag på att fylla på från påsarna - exempelvis hade jag en påse kanel jag inte visste att jag hade som jag hällde i en nästan tom kanelburk. Och så vidare och så vidare. Resultaten ser du i mitten nedan - dessa burkar och påsar kunde sållas bort på en gång. Kvar till höger - det jag använder och behöver. En stor del av sällankryddorna är på påse och ligger i den runda träkorgen.




Vanligtvis hade jag bara ställt tillbaka kryddorna i bokstavsordning men denna gång tänkte jag vara lite anal smart så jag skapade en lista på alla kryddor (i bokstavsordning naturligtvis) med tre kolumner: "Rad 1", "Rad 2" och "I korg". Rad 1 avser mest frekvent använda kryddor - kryddorna som ska fronta utåt. Rad 2 avser mindre frekvent använda kryddor som ställs på raden bakom rad 1. Korgen är sällankryddor av typen enbär och stjärnanis. Beskåden:




Listan satte jag på insidan av kryddskåpet och ger en överskådlig blick av
a Vad som finns i kryddskåpet
b Var i kryddskåpet det finns (på ett ungefär)


Detta gör att jag, exempelvis om jag ska göra ett nytt recept, inte i stress och irritation behöver ta fram en stol och klättra upp på för att sedan rafsa runt bland kryddröran i jakt på erfordeliga kryddor precis när jag är på väg ut genom dörren för att handla övriga ingredienser. Nej, jag kan i lugn och ro, med ett självbelåtet grin, glänta på skåpluckan och skanna igenom innehållet: Gurkmeja, check på den, stjärnanis, jajjemen, basilika- attans nej, det får jag köpa. Och Så Vidare. Den enda svaga länken i detta är att min man börjar blanda kryddor mellan "Rad 1" och "Rad 2". Vi får väl se hur det går, jag har varit mycket tydlig i att ett sådant beteende kommer att beivras.


SÅ ur ett sparperspektiv:
- Mindre irritation i köket ger bättre mat ger mindre önskan att gå ut och äta.
- Färre dubbelköp av kryddor man redan har (dubbelköp resulterar ju dessutom i att vissa burkar går ur datum så att man tvingas slänga dem vilket är ett resursslöseri man bara inte kan med).
- Tidsbesparing i att slippa rafsa runt bland kryddorna och tid är, som bekant, pengar.


Som kronan på verket gjorde jag slag i något jag länge gått och grunnat på, nämligen skaffa större burkar för mest frekvent använda kryddor. Exempelvis använder vi över snittet mycket timjan, eftersom vi gör egen ärtsoppa varje torsdag. Vi använder också mycket tacokrydda, eftersom våra barn äter allt så länge det smakar taco. Detsamma gäller curry - de älskar't. På Myrorna fyndade jag i veckan tre handgjorda Höganäs-kryddkrukor i skön 60-talsfärgsättning à 20kr/styck. Det framgår inte av bilden nedan, men på baksidan står ingraverat "Kardemumma" och annat 60-talskryddigt. Jag diskade ur dem och fyllde dem med våra bulkartiklar. Som du vet om du läste mitt inlägg om att bli sin egen vaktmästare, har jag en märkmaskin som kom väl till pass i detta projekt. Ser det inte snudd på trendigt ut så säg?





Nu kan jag äntligen börja köpa de där stora förpackningarna på Willys som jag så länge trånat efter på grund av deras fördelaktiga prisbild.




Mvh/
FruEfficientBadass


P.s. En liten rolig detalj i besöket hos Myrorna var att jag i ovan kryddburkar hittade nålar. Inte såna nålar, det hade varit riktigt läskigt, jag menar synålar. Och knappnålar. Troligtvis någon liten teskedsgumma som använt burkarna till förvaring av nålar och dem fick jag på köpet - perfekt!

8 kommentarer:

  1. Alltså snyggt jobbat ����
    Jag skulle vilja rensa frysarna och skriva en lista på vad som finns på varje hylla. Så man enkelt kan bocka av eftersom. Men då mannen i familjen jagar så är de smockfulla just nu ( ilands problem) jag vet. Nä nu tror jag att jag ska ta mig i kragen och göra slag i saken. Veckans mål får bli det med inspiration från dig.
    ( kan tilläggas att jag tog fel idag. Istället för att värma köttfärssås så värmde jag taco färs som vi ska ha med till fjällen nästa vecka. )Så det är inte en dag försent att ta tag i frysarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara en norrlänning kan formulera en mening med frysar i plural. Jag är mycket avundsjuk - har en kombinerad kyl/frys i en "pelare". Och undrar lite försynt vad skillnaden är mellan köttfärs och tacofärs?

      Radera
    2. Låt mig gissa! Tacofärsen är färdiglagad färs kryddad med tacokrydda. Maten var redan lagad - och förvarades i frysen. Har nämligen gjort samma misstag själv en gång när jag skulle göra lasagne och trodde det var vanlig köttfärsås i bunken.

      Radera
    3. Aha! Då kan jag sova i natt igen.

      Radera
  2. Inser att jag nog är annorlunda än genomsnittet när det kommer till kryddhyllan. Jag snudd på älskar (ja jag vet det är ett starkt ord) att stämma av kryddhyllan. Köper alltid påfyllning i påsar - dock kör jag ekologiska kryddor. Kollar gärna och ofta om någon krydda har sjunkit så jag kan fylla på från påsarna. Skulle det t om bli så att det sista i påsen får plats blir jag löjligt glad och stoppar den tomma påsen i plastsorteringen. Kollar ofta och gärna om någon krydda börjar ta slut i burken och ny påse saknas - jajamensan, det skriver vi upp på inköpslistan i mobilen!
    För mig är det löjligt kul att hålla på och dutta med kryddorna.
    Jisses, nu är det ute!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, älskar att vara en katalysator för folks kryddperversa sidor.

      Radera
  3. Kryddigt inlägg.

    Är nu inspirerad att ta mig an hemmets egna kryddornas slagfält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra så bra. Jag testade efter matleverans (ink curry & timjan på påse) också Annas lilla habrovink igår att ha en liten mental fest efter påfyllnad av kryddburkar och återvinning av påsen. Det var i sanning en fröjd för sinnet.

      Radera