Saker jag inte fattar 1 - Julreportage i inredningstidningar

Hej! Jag är så lycklig så lycklig över all min trafik till bloggen. Tack Sparo, Snålcoachen, KTM, Egon, Pengaregnet, Att välja lycka m fl för att ni listat mig i era blogglistor, utan detta hade jag fortfarande bara haft interna läsare (=två kompisar och lite släkt i götet). Förutom det storhetsvansinne och den glädje som följer med en liten följarskara kommer också en möjlighet att ställa en del frågor som man aldrig har fått svar på, inte ens efter googling. Därför kommer jag att göra några nedslag i obegripliga fenomen under året under taggen "Saker jag inte fattar". Kanske kan ni hjälpa mig?


Julreportage i inredningstidningar
Ni som läst mitt inlägg om "Ditcha dina glossy magazines" vet att jag inte läser inredningstidningar. Men på tiden jag gjorde det (vi snackar fram till och med 2008-2009) blev jag alltid förbryllad runt oktober månad, då de alldeles för tidiga "Julspecialen" kom ut.


1/ Materialdag borde rimligtvis vara i typ september. I september finns ingen snö. På bilderna var det snö.
2/ Snön ser alltså riktigt riktig ut, inte photoshoppad. Framför allt hade man inte verktygen för att göra riktigt bra photoshopping vid den här tidpunkten. Det var riktig snö, jag lovar. På bilderna nedan kan jag acceptera att bilden till vänster är fejk. Riktigt dålig fejk dessutom. Men bilden till höger? Snökanon? Photoshop på träden?




3/ Ett tag tänkte jag att man gjorde reportagen året innan för att få med riktig snö. Imponerande framförhållning alltså. Problemet är bara att de inredningsartiklar som visades i reportaget kunde vara helt nya och aktuella för året, detta eftersom inredningstidningar på grund av vekt läsarunderlag livnär sig på intäkter från medannonsörer i såväl annons-sidor som i "redaktionellt material" av typen "plocksidor" och även andra displayer. Och om ni fortfarande rör er i shoppingsmiljöer av typen Hemtex eller Axstores (Åhléns, Lagerhaus mm) noterar ni nog att det inte bara är mode utan även inredning som roterar år efter år. Det är alltså inte möjligt att bygga ett julinredningsspecial ett år i förväg då du inte får några finansiärer.


Ekvationen materialdag, snöfallspremiär och dagsaktuella inredningsartiklar håller mig vaken om nätterna. Hur går det ihop jag blir galen AAAAARGHHHH!




Mvh/
FruEfficientBadass

2 kommentarer:

  1. Glossy Magazines har god framförhållning - mellan 6 och 12 månader. Julreportagen görs i januari-mars pga vilja att ha naturlig snö (vilket ger rätt stämning och när drömmar om ett bättre snyggare liv = skapar köpbegär). Vissa t o m i december. Detsamma gäller f ö sommarreportagen som kan göras så långt som ett år i förväg.
    Detta har jag från säker källa, har ett förflutet i mediavärlden samt har under flera år följt ett antal bloggar som skrivs av inredare/stajlister/influencers/medarbetare i GM (jag har nu slutat med det pga kommit ut inför mig själv som snålis - förlåt menar sparsam och ekonomisk - och minimalist plus är så fed up med bloggarnas upptagenhet av yta. Rensar i blogglistan och tar bort alla ytliga och ointressanta:"I'm free! I'm free!" PS Din blogg och ett par till är kvar i listan...) där det berättas om kräftreportage som plåtas i januari (inomhus på ett fotogeniskt höloft där fotograferna/stajlisterna var iförda pälsar och mössor) och julreportage i februari, och sommarreportage för kommande år i september (det syns ju inte på bilden att det är kyligt men ljuset och morgondimman är vackert, så länge det inte är för närgångna bilder på växtligheten går det för sig). Och detta hände även för tio år sedan, även om inte vintage-trenden hade satt sig på allvar då (och det inte fanns så många influencers som berättade om det).
    Gällande produkterna så har tillverkarna och återförsäljarna extremt god framförhållning. Årets produkter för julen 2018 var tillverkade/inköpta för 1 - 1 1/2 år sedan och utlagda för reportage redan hösten 2017, om inte ännu tidigare.

    Allt sånt här är ju länkar i kedjan som fjättrar oss i konsumtionsslaveriet, hehe... men det är tack och lov inte helt omöjligt att ta sig loss. Jag är redan avvand från fysiska GM och om jag nån gång skulle få ett återfall finns det en del på mitt lokala bibliotek. Hittills har det inte hänt, men man vet ju aldrig...

    Fin söndag till dig!

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Ave to you Anna! Du har förlöst mig från en gordisk knut jag kämpat med i åratal, tack för ett drömbra svar! Trevlig snålsöndag på dig med!

      Radera