Skala Löken Del 2 - Nikotin

I förra avsnittet i serien talade vi om att detoxa från överklassigt tvålberoende. Idag ska vi tala ett annat beroende nämligen nikotin.


Steg 1: Köpsnus i livsmedelsbutik/servicehandeln.
När jag påbörjade min sparplan snusade jag för runt 30 kronor om dagen. Drygt en halv General Mini och därtill lite Kronan Vit på kvällen (mmm those were the days). I runda slängar la jag en tusing i månaden på denna vana, kanske 1 200kr. Det fanns inte i min världsbild att jag skulle sluta snusa och särskilt inte när jag nu blivit så duktig på att avstå så mycket annat (klassiskt självbedrägeri).



Pris per månad: Runt 1 100kr. Idag hade samma produkter varit dyrare på grund av ökad tobaksskatt.


Steg 2: Lågprissnus i lågpris-livsmedelsbutik
2015, efter mötet med bloggen MrMoneyMustache, ryckte jag emellertid upp mig och insåg att det var dags att ta tag i snuskostnaden. Jag började därför köpa såväl miniprillorna som de stora i bulk ("stock" på tjusig snusjargong) hos en lågprishandel och kom på så sätt ner några hundringar i månaden. Jag bytte också från mellanprissnuset "Kronan" till lågprissnuset "Kaliber".




Pris per månad: Runt 900 kronor.


Steg 3: Eget snus. 2016 började jag köpa stora påsar med portionssnus i som man själv kryddar och "jäser" hemmavid. Jag gillade DIY-aspekten av det, men ärligt talat - det var riktigt äckligt snus. Varje gång jag stoppade in en av de där torra, bomullsliknande sakerna kände jag mig som Peter Sellers maffiaimitation i Rosa Pantern. Parallellt med gör-det-själv-snuset köpte jag lite General Mini att ha i finare sammanhang så jag slapp att se galen ut bland fölk.


Pris per månad: Runt 600 kronor.


Steg 4: Sluta snusa helt. Under våren 2017 i sviterna efter att Snålcoachen slutat, fick jag äntligen tummen ur och slutade helt. För första gången ett nikotinstopp utan läkemedel - ren och skär snåldrivkraft. Sen dess har jag inte tagit en snus och är således nere på 0kr/månad.


Lökgrafen ser alltså ut som nedan:




Om man bortser från att jag under tio år bränner drygt 200 000kr på att se ut som en hamster (jag har lagt in 2% årlig ökning i tobaksskatt också)...


Kalkylator från www.rikatillsammans.se
...kan ju tilläggas att jag också, i det fall jag promt velat fortsätta med denna vana in i FIRE - tidig pension - skulle jag behöva ha ett stash på 200 000 kronor bara för att försörja mitt snusbehov.


Hade jag velat följa 4%-regeln, hade jag behövt ha 350 000 kronor för att försörja detsamma. Jag skulle alltså behöva jobba nästan två år till. Och det faktum att jag kan lägga undan 1 100 kronor mer per månad jämfört med om jag hade fortsatt att snusa som 2011, gör att jag kan gå i pension tidigare än beräknat, närmare bestämt nästan ett år tidigare. Så sammantaget får jag tre extra år i frihet på grund av mitt snusstopp.




Mvh/
FruEfficientBadass

4 kommentarer:

  1. Suck....detta är definitivt min akilleshäl... Både mängden och summorna är större för min del:( Snusandet är helt klart något jag måste ta tag i. Jag kan dock inte gå över till "göra-själv" eller billigare varianter helt enkelt för at tjag tycker det är för äckligt (har provat och det slutade med att jag snusade ännu mer när jag väl fick go-snus under läppen).

    Vid ett par tillfällen har jag slutat (cold turkey) men jag gick mer eller mindre ned i en depression bägge gångerna. Jävla gift!

    Supertrevliga inlägg förresten!:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Undviker helst att läsa om snus men tyvärr sögs jag in i ditt inlägg och kunde inte motstå att läsa om det underbara nikotinet. Jag brukade snusa Granit vit portion och så festa till det med General vit portion någon gång emellanåt.

    Ser tillbaka på det med saknad och nostalgi. Snus hjälper mot ALLT.
    Piggar upp när man är trött. Får en att gå ner i varv när man är uppskruvad. Snuset var min bästa vän. Varje dag önskar jag att jag fortfarande kunde få snusa. MEN DET ÄR DÖDEN FÖR EKONOMIN!

    SvaraRadera
  3. Det är skämskudde här för att jag fortfarande röker - även om det inte är allt för stora mängder.
    Det är så jävla mycket pengar åt skogen, sen skäms jag också för att jag röker och smyger med det. Tänk all energi som går åt, både i pengar och att skämmas/smyga.

    Jag var också inspirerad Snålcoachens slutsnusande och jag tänker än en gång att nu är det fan snart dags för mig också att sluta med mitt.

    SvaraRadera
  4. Jag ska börja röka igen! Har ännu inte bestämt när. Varit nikotinfri i snart tio år så jag känner att det är på tiden att börja snart igen. Vin o cigg e fina grejer det ;)

    SvaraRadera