Spara pengar med nudging

När jag skrev rubriken skrev jag först "spara pengar med nuding" men då borde det snarare formuleras som "tjäna pengar med nuding". Ni vet säkert redan var nudging är, vi hade ju en pristagare i ekonomi till Nobels minne som talade om detta. Det klassiska exemplet är hur pissoarer runt om i världen utrustats med en liten fluga i botten så att folk ska uppmuntras att sikta där istället för på golvet, vilket tydligen annars är rätt populärt. Nudging handlar inte om att tvinga eller bestraffa människor, utan om att medelst positiva, gärna roliga, incitament puffa dem i rätt riktning. Att detta blivit ett ämne för en nobelpristagare i ekonomi är kopplat till det faktum att vi normalt tar dåliga ekonomiska beslut men att vi medelst nudging kan ta bättre. Ett exempel är appar av typen Dreams där du får omedelbar satisfaction av att hoppa den där latten, din spargraf växer till sig i samma sekund du drar latteikonen till din spargris.

Jag var nyligen på ett föredrag av en av våra svenska nudgingprofeter Katharina Paoli och hon berättade exempelvis om hur man utformat en askkopp för offentlig miljö där man genom att fimpa i ett av två fack kan rösta för vilken artist som är kung på Ullevi (inte helt otippat ett Göteborgsprojekt) eller små gröna fotsteg som leder till soptunnor i Köpenhamn vilket har reducerat nedskräpningen med 45% eller liknande.


Anmärkningsvärt många nudges verkar handla om att få rent i offentliga rum?


Jag började fundera på i vilken utsträckning jag själv använder nudging och insåg att jag har rätt många nudges för mig, särskilt vad gäller sparande. Nu kan jag ju inte med hedern i behåll hävda att nedan grejer är ROLIGA (annat än för en snålnörd som njuter storskaligt av att spara 2kr på att ha med egen kasse till ICA), men de funkar för mig:


  • Billiga matvaror av typen linser, ärtor, bönor, lök, krossad tomat, havregryn, morötter står oerhört lättillgängliga i vårt kök. Ärt- och linsburkarna står i brösthöjd i en bokhylla precis vid matbordet och på varje burk står ett antal recept på vad man kan göra med denna ärta/böna/lins som bas. Barnen har lättare att nå morotshögen än kexen, som står högt uppe i ett skåp. Inte för att kex är dyrt, men det är ju bättre för deras små kanintänder att äta morot.
  • Min garderob är slimmad och oerhört fantasilöst färgsatt, vilket gör det mäkta enkelt att plocka ihop en matchande outfit (försök skapa en katastrofal kombo av svart, grått och marinblått?). Jag har två klänningar för lite finare bruk - en att använda sommartid och en vintertid. Det resulterar i att jag 0% av tiden före fest står och sliter mitt hår över att "jag inte har något att ha på mig." Jag har visserligen väldigt få val, men de är desto solklarare.
  • Mina skoputsprylar är förflyttade från en avlägsen del av garderoben till en plats i direkt anslutning till stövlarna vilket gör steget minimalt från tanke ("jag borde putsa stövlarna") till handling (jag putsar stövlarna).
  • Min strävan mot minimalism är nudgande i sig. Om jag till äventyrs skulle stå och fingra på en Biotherm body lotion i tax freen, finns ett starkt motstånd inom mig att utöka beståndet i mitt nu slimmade och vackra badrumsskåp som har lika mycket fashionabel negative space som en Louis Vuitton-butik.
  • Jag har tidigare beskrivit hur jag för första gången i mitt liv har kommit igång med regelbunden, för att inte säga daglig, träning på grund av att pilatesmattan ligger tre centimeter från det golv jag sedan rullar ut den på. Hade mattan inte varit synlig alternativt inte legat där den gjorde hade jag aldrig tränat, word.
  • Min shoppingkasse för matvaror hänger precis innanför dörren och är dessutom snygg - ingen sån där prasselkasse som pensionärerna har eller en miljömuppig gulvit tygpåse. Det gör att jag nästan aldrig glömmer att ta med den till affären.
  • Sedan ett år tillbaka har jag flyttat mina matlådor från en undanskymd plats i ett lågt beläget köksskåp till en vacker vinlåda från systemet (ni vet de där tomma kartongerna som står efter kassalinjen för den som är storkonsument - där finns riktiga skönheter att fynda). Vinlådan står i midjehöjd i bokhyllan vilket gör att det är jätteenkelt att sträcka fram handen och para låda med lock, jämfört med tidigare då jag var tvungen att dels böja mig ner (uff uff), dels rycka ut plastdelar (blä blä) och slutligen resa mig upp igen (uff). Kan tyckas vara en baggis, men faktum är att jag gör betydligt fler matlådor idag än innan vinlådan införskaffades. 


Om du är intresserad av nudging kan du gå med i Nudging Swedens Facebook-grupp för att lära dig mer och få råd utifrån din specifika livssituation.






Mvh/
FruEfficientBadass

6 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Vilket påminde mig om att det är dags att putsa skorna idag. Vilket i sin tur förlänger livslängden på de enormt samt att de ser bra mycket mer proffsigt ut med nyputsade skor. Detta görs gärna ihop med en kopp kaffe och ev en podd så som "25 minuter" Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att du har en bra blogg, som dessutom är roligt skriven!

    SvaraRadera
  3. Jag blir så nyfiken, hur ser en snygg shoppingkasse ut? Finns sådana verkligen?

    SvaraRadera
  4. Alltså det är väl väldigt subjektivt, men min är en i svart, styv plast (köpt begagnad så nej tack till plastic-shamingen) med ett svenskt klädvarumärkes namn på.

    SvaraRadera