Stilikon Februari - Prinsessan Mary

Dagen till ära en rojalistisk kärleksförklaring. FruEB Heart Prinsessan Mary. Varför? Alltså först av allt, hon verkar så förbaskat trevlig. Kolla på'n:


Jag vill vara din kompis Mary! Ring!


För det andra, hon är så djävulsk snygg. På ett genuint sätt som får en att tro att hon formats av genier till föräldrar på en av världens vackraste platser. Och woops, det stämmer! Delvis uppvuxen i Tasmanien med en matteprofessor till pappa och en, får man anta, vass VD-assistent till morsa. Jag har varken varit i Tasmanien eller i Australien, men vad mina referenser anbelangar verkar det vara trevligt folk.


Mary, Tasmanien och Mina referenser gällande Australien
Jag väljer att skära bort de rituellt kungliga utstyrslarna i min analys av Marys stil, eftersom den aspekten är såväl ointressant som...opraktisk. Men kolla stilstudien nedan:


Det finns något över henne, en air av "Hi fellas! Jej kom lige ud af lagunen og tog bare noget på mig, kom og gå og tag en kop kaffe eller hvorfor ikke en lille øl..." Som att hon precis klivit upp ur grönblått vatten och dragit på sig det som låg närmast, och nu ska hon vidare på något skoj.


Några stolpar:
- Mycket svart/vitt
- Enkla snitt. Jag skulle tro att mycket går att hitta på Uniqlo.
- Naturlighet flankerat av en dos stil, som på bilden längst ner till höger. Klänningen ser ut att komma från typ Indiska, men till det ett par vassa pumps som plötsligt gör det hela till ett fashion statement.
- När hon väl bär färg gör hon det rejält, som i den röda DvF-kappan ovan. Så snygg!
- Med hår och smink - inga konstigheter. Ungefär samma stil hela tiden. Vilket iofs är vanligt bland kungligheter, de förväntas inte vara för volatila i sitt fysiska uttryck eftersom det kan skada deras varumärken som halvgudar. Observera också att hon är klimatsmart i sina klädval. De beiga pumpsen syns på två av bilderna, liksom den vita toppen. Eftersom hon i regel rör sig i en stram färgskala av svart/vitt/beige kan hon med lätthet hitta massor av kombinationer. Mary, lämna smurf-Fredrik hemma en helg och kom till mig i Stockholm så kör vi en Britt Ekland och snackar stil. Jag bjuder!


Mvh/
FruEfficientBadass

8 kommentarer:

  1. Kan jag också få komma? :-) Jag behöver lite stiltips av Mary och mousserande behöver man väl alltid? Tänkte skriva att jag kunde ta med mig Paul Hogan, eftersom hans aura av sexig outbackare kunde vara trevligt att omge sig med men sen upptäckte jag att han är född 1939(!). Damn! Han skulle ju inte åldras!

    SvaraRadera
  2. På tal om lite skämmiga spartips hittade jag inte din mailadress på sidan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är skämmigt otekniskt- la upp den i rubriktexten nurå.

      Radera
  3. Jag är ingen royalist även om jag kan tycka det är "trevligt" med ett kungahus. Särskilt inte när delar av det svenska kungahuset har kommunikationssvårigheter och, jag kan lika gärna säga det rakt ut, en tydlig begåvningsnedsättning.

    Däremot är jag en sucker för kunglig stil och ser alla de här brunetterna (Mary, Kate och nu även Meghan) som stora stilikoner. Jag älskar den klassiska klädstilen och prinsessfrisyrer. SÅ SMAKFULLT.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl det som är key learning (klassiskt). Eftersom de förväntas se tidlösa och överjordsliga ut mest hela tiden måste de hitta en stil som håller och hoppa trender av typen fake lashes och svarta jeans med glapp på knäna. Det är paradoxalt att en stil som på något vis ska vara kännetecknande för "överklass" är motsatsen - eftersom en klassisk stil är ekonomisk i det att man skaffar ett fåtal kombinerbara delar. Du nämner frisyrerna och jag lägger till make-upen - i princip alltid densamma i naturliga färger och lagom mycket. Det finns en anledning till att det klassiska modet består. Eller som min tioåring så insiktsfullt sa ikväll: "Jag tycker trender är bra för människor som inte har någon egen stil."

      Radera
    2. Hahaha, vilken underbar tioåring! Smart unge.

      Radera
    3. Tyckte jag tills hon vid gårdagens klädbråk (=hon har "för lite kläder") sa att "Jag är inte som du mamma som har en tråkig stil". Vill du ha en smart unge?

      Radera