The beauty of 20 frågor

För ett tag sedan recencerade Minimalisterna "Den digitala barnvakten" och jag tyckte kontentan var så obehaglig att jag bara vågade skumma recensionen. Våra barn är ju i princip helt uppfostrade av varsin iPad och jag insåg att det var hög tid att begränsa fanskapet. Så lagom till 1 januari introducerade jag på moders-listigt sätt (minns inte exakt min införsäljning men den var troligtvis genial eftersom vi kört på detta sedan dess) att vi från och med nu skulle låta helger och lov vara skärmfria fram till 15:00. Det hela har avlöpt över förväntan och barnen har likt bullerby-imitationer ägnat sig åt pyssel, pussel och lekt under skärmfri tid. Undantag för minstingen som sekunden efter att hon vaknar på helgen utbrister "jag är så uttråkaaaaaaad". Men inget som en kittelattack inte kan råda bot på.


Jag ska villigt erkänna att ovan kom med en besk eftersmak. Jag och min man insåg nämligen snart att även vi var inkluderade i ovan nya giv. Jag som vill blogga på helgerna. Och min man som vill spela Agario och läsa på Text TV-appen (av någon helt mystisk anledning). Inte nog med att barnen ska stimuleras, även vi behöver distraktion off screen. Så kom det sig att jag och ett av barnen låg och lördagsslöade i soffan häromsistens. Genom fönstret skymtade vi fasaderna på andra sidan gatan, en strålande sol och lite moln. När vi legat så en stund och samtalsämnet "fasaderna på andra sidan gatan" började kännas uttömt, började vi istället leka "20 frågor". Du vet - den ena tänker på en person och den andra får fråga "Är det en man? Känner vi honom? Har han skägg?" och man får bara svara ja och nej. Det är faktiskt en väldigt rolig lek. Minstingen anslöt och när vi gått bet efter 20 frågor och hon avslöjade att den hon tänkte på var "en spruta" skrattade jag så att jag fick träningsvärk dagen efter.


Any How, klockan blev 15:00 och jag sa till dem att nu var klockan tre och de kunde gå till sina skärmar. Men de stannade kvar. "Man behöver inte gå och spela bara för att klockan blivit tre". Jag blev helt varm i hjärtat. Det var en så härlig stund. Att bara ligga sådär och göra ingenting/leka 20 frågor, liksom lufta hjärnan. Det var länge sen. Det hade inte blivit gjort om jag inte trillat över Minimalisternas inlägg om den digitala barnvakten så det tackar jag för. Gör det du med - kul som på förr i ti'n.




Mvh/
FruEfficientBadass



10 kommentarer:

  1. Härligt inlägg! Jag uppskattar att läsa din blogg.

    Mvh
    R

    SvaraRadera
  2. 20 frågor kan bli vansinnigt kul: https://www.youtube.com/watch?v=4R52EQYtZXo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, den hade jag glömt! Jag älskar Johan Westers lite sura kajalblick där bakom. Och sen Jansson: "Är det en man? Är han över 5 000 år gammal?!" Aah härligt fick jag mig ett skratt idag, compliance-rapport till trots.

      Radera
  3. Underbart..Man kommer på sig själv med att hänga över mobil och läsplatta allt större del av tiden...bloggar, aftonbladets nätbilaga, Expressens, intenetbanken, ppm facebook och insta..runt runt och ibland lite HM oxå..ingen bra vana. Låter som ni har mysigare helger nu..Gissa person brukar/brukade vi oxå göra mycket bla när vi tältade på somrarna..En spruta..ha ha, kunde du inte ta den???🤣🤣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har klara problem att klara av mobilen utanför skärmfri tid. Exempelvis hos tandläkaren eller i väntan på vad som helst egentligen. Jag ska snart gå all in och göra som Minimalisterna - gömma allt i en folder långt bort så att man aktivt måste gå in och leta upp.

      Radera
  4. Alltså text-tv app, finns det!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh yes. Senast förra helgen high-fiveade min man en jämngamling när de upptäckte att de båda var text-TV-appare. Det finns någon form av mytifiering kring konceptet - att nyheterna i text-TV är lite mer korrekta än övriga.

      Radera
  5. Ah inte mer korrekta men ack så snabbare de ger en överblick. Svart bakgrund istället för detta vita annonsfyllda flimmer som annars finns att tillgå!

    SvaraRadera