lördag 10 mars 2018

Ett lurigt räkneexempel

Vi har tre barn som nyttjar skärm och behöver således tre uppsättningar fungerande hörlurar i vårt hushåll för att inte kaos och disharmoni ska bryta ut. Vi köper hörlurar för runt 200kr styck på ställen som Clas Ohlson, Teknikmagasinet och Kjell & Company. Genomsnittlig livslängd på dessa hörlurar: 3-4 månader (då slutar i regel ena sidan att förmedla ljud).




Garantitiden är två år hos ovan nämnda företag förutom Kjell & Company som bara har ett, varför jag ska skifta över till något av de andra framöver.


Jag har här två val:
a Agera som en consumer sucka, köpa lurar på löpande band och helt enkelt acceptera att livslängden är fyra månader, vilket i förlängningen kostar mig enligt röd kolumn nedan d.v.s. 21 600kr under de 12 år vi förväntas hålla på med det (jag räknar då att vi är inne på år 3-4 någonting).
b Agera som ett efficient badass och helt enkelt se min konsumtion av lurar för vad det är - ett sorts abonnemang på en undermålig produkt. Jag byter var fjärde månad tills garantitiden är slut. Saknar jag helt moral fortsätter jag att byta ett par lurar på ett annat mer färskt lurkvitto, eftersom de har samma artikel-id och inte kan spåras till ett specifikt köptillfälle.

Ja jag vet att det är pyttetext, men gör jag den större går den ut i marginalen


Detta är självklarheter för er läsare av denna blogg får en anta. Anledningen till att jag tar upp saken är att min man för ett tag sen kom hem med ett par sprillans nya lurar av modellen ovan (för att ersätta ett par som pajat efter fyra månader) och tur att jag noterade händelsen, för kvittot hade han slängt i soporna. M a o - för honom var det inte självklart att nyttja garantin som, åtminstone om man får tro det finstilta gäller förutom vid:


  • Olyckshändelse
  • Vanvård
  • Överspänning / åska
  • Onormal användning
  • Avseende från skötsel-  och serviceanvisningar


  • Att ljudet helt sonika försvinner på ena sidan har aldrig stött på patrull de gånger jag gått tillbaka i alla fall. För att tukta min man från ovan, ur ett sparperspektiv policyvidriga beteende, konsulterade jag rikatillsammanssnurran och kom fram med nedan graf:




    Ja, jag vet att den går ut i marginalen, men gör jag den mindre syns absolut ingenting!




    Om min man fått fritt spelrum att okynnesköpa lurar utan att nyttja garantitiden under barnens uppväxt hade det varit fullt jämförbart med att han vid barnens utflyttande plockat ut 30 000kr från sitt bankkonto och eldat upp pengarna. Originellt, men kriminellt. Ett litet ord på vägen bara. Jag har upptäckt att de här kvittona har en helt makalös tendens att försvinna*. Detta trots att jag har en dedikerad tidskriftsamlare för "Kvitton". Jag har nu gått steget längre så att jag med den största försiktighet fäster just hörlurskvittona med ett gem på kanten av tidskriftsamlaren så att de inte ska komma bort. Kjell & Company må ha hälften så lång garantitid som exempelvis Teknikmagasinet, men till deras fördel ska ändå sägas att garantierna lagras på ditt personnummer så du behöver inte kvitto. Det är bra, eftersom texten på kvittot suddas ut på nolltid (är du pedant kan du ta kopia på färska kvitton för att ha med dig). Ja, jag är medveten om att jag har ett något ansträngt och nitiskt förhållande till detta med lurar. Men det bottnar i djup frustration. Kan företagshelvetena inte bara göra saker som håller? Åtminstone ett år eller två? Då hade jag inte behövt agera bitch på en anonym snålblogg och vi hade sparat jordens resurser. Har du något tips på lurar som inte går sönder efter ett tertial**?




    Mvh/
    FruEfficientBadass
    * Efter ovan foto tappade jag exempelvis bort samtliga kvitton. I ett prylfritt hem, hur är det ens möjligt???
    ** Vi vuxna har testat prissegmentet ovan av typen iEars, Urbanears, med ungefär samma resultat. Minus att ett par iEars ballade ur redan samma dag jag köpte dem på det mest bisarra vis - när jag böjde mig ner (utan att vidröra volymreglaget nota bene) - drog volymen iväg till max. Oerhört obehagligt eftersom jag var i full färd med att lyssna på en lördagsintervju med en bölande Janne Josefsson. Fick byta utan mankemang så det verkar inte vara helt ovanligt.

    15 kommentarer:

    1. Jag brukar bara köpa hörlurar från AKG. Utan tvekan den tillverkare med det ljud som jag gillar bäst. Ser nu att den modell jag hade för ett gäng år sedan AKG 518 kostar 399kr hos CDON. Hade mina i fem år av slit och släng upp och ner ur väskan/jackfickorna. När jag köpte nya brusreducerande lurar så gav jag bort dom till min brorson och han har dom än idag så här åtta år senare. Mina brusreducerande AKG håller så här ca 4 år senare.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Mitt liv är tillbaka !!! Efter 1 års brutet äktenskap lämnade min man mig med två barn. Jag kände mig som om mitt liv var på väg att sluta jag begick självmord, jag var emotionellt nere under en mycket lång tid. Tack vare en stavningskastare som heter Dr Ogundu, som jag träffade online. På en trogen dag, när jag surfar på internet, kom jag över hela testamenten om denna speciella stavningsbana. Vissa människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att sluta skilja sig och så vidare. Jag stöter också på ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Sonia, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin Ex-älskare på mindre än 2 dagar och i slutet av sitt vittnesbörd droppade hon Dr Ogundus e-postadress. Efter att ha läst alla dessa bestämde jag mig för att prova. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. På bara 48 timmar kom min man tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi är ännu lyckligare än tidigare Dr Ogundu. Han är verkligen en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man ... Om du har ett problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskast för att lösa alla dina problem för dig. Prova Dr Ogundu när som helst, han kan vara svaret på dina problem. kontakta den stora doktorn genom detta mail: drogunduspellcaster@gmail.com

        Radera
    2. Det låter som det behövs byte av märke av hörlurar. Byter man tillräckligt ofta så borde de ta in bättre lurar men tyvärr är många alltför dåliga på att gå tillbaka med sina lurar.

      Jag lyckades en gång ta död på en papperstrimlare när jag körde igenom 20 års samlande av viktiga papper. Lämnade tillbaka och köpte ingen ny för då var jobbet klart. Numera när behovet uppstår brukar jag ta med de få papper som behövs till jobbet. Hade den varit av bra kvalitet så hade jag självklart behållt den.

      SvaraRadera
    3. Men glöm för guds skull inte bort att vi har lagstiftad reklamationsrätt! Inga garantier behövs egentligen. Reklamationsrätten gäller 3 år. De första sex månaderna är det i princip helt problemfritt att lämna tillbaks saker som gått sönder. Därefter kan de vara lite kinkigare med bevisbördan men jag har aldrig varit med om att bli nekad reklamation. Har t.ex. lämnat tillbaks jackor med trasiga dragkedjor och skor med spruckna sömmar efter 2,5 år - produkterna ska klara normalt slitage och gör de inte det så har man rätt till reklamation. Googla! ��

      SvaraRadera
    4. Glömde tillägga att man inte behöver ett fysiskt kvitto för att utnyttja sin reklamationsrätt. Du kan göra ett utdrag från din internetbank och därigeno visa transaktionen till affären när du köpte produkten. Det räcker som kvitto.

      SvaraRadera
    5. Jag håller med om att det är jobbigt med att hörlurar går sönder. Jag har ett par lite dyrare on-earhörlurar som dels har bluetooth och dels utbytbar sladd, då sladd kan vara att föredra när batteriet tar slut och jag är ute. Jag vet inte hur många billiga modeller som har utbytbar sladd, men det kan ju bli billigare i längden att bara behöva byta ut sladd istället för hela hörlurarna. Jag använder oftast in-earlurar då de är lättare att ha med sig än större hörlurar.

      SvaraRadera
    6. Tack för alla bra tips! Särskilt tipsen kring reklamation, jag var helt övertygad om att man behövde kvitto. @ Jarno - det blir dina lurar nästa gång. @ Plina - jobbar du för Byrån? Det skulle i så fall förklara dina exotiska resor och att du lyckas demolera en pappersstrimlare med dina hemliga dokument. Jag har inte hemliga dok nog för att skapa stopp i handfatet.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Det hade ju varit coolt men nej tyvärr inte. Jag skulle inte längre definiera 20 års kontoutdrag som viktiga. Hade en flyttkartong med pärmar innehållandes gamla räkningar och kontoutdrag. Detta reducerades till 3-4 pärmar och en betydligt mindre låda. I närtid kommer det att reduceras ännu mer. Har nu införskaffat digital brevlåda inför resan och efter att ha fått några brev dit insett hur skönt det är att slippa papperskopior. :-)

        Radera
      2. Digital brevlåda check, funkar perfekt!

        Radera
    7. Alltså din strategi är imponerande! Köpte en aux kabel på Kjell & co som gjorde att jag fick nippran och inte skulle vilja gå in där mer än nödvändigt. Skulle ha från mobilen till bilen för att lyssna på poddar och jag tog den billigaste (så klart). Då försökte expediten övertyga mig om att ljudet inte alls är bra. Nä kanske inte men jag ska lyssna på poddar i min gamla Skoda, bara jag hör är jag nöjd. När han fick höra att den skulle vara i bilen så tyckte han att jag skulle ta en dyrare för det är kallt i bilen och det håller inte så bra med billig kabel. Här började det brinna lite i min peruk, för mig handlar det inte om ett viktigt köp, ge mig bara kabeljäveln!! Tydligen hade han ingen sensor för att gränsen var nådd utan sträckte upp fingret en sista gång och poängterade att den här kabeln var väldigt kort, det är bättre med en lång. Då stod jag i full brand och visade hur kort avstånd det är mellan mobilen och kabelhålet, samtidigt som jag krävde att bara få betala. Det fick jag och sen sa han: ”ha en trevlig dag ändå”. Ändå. Det slutade med att den kabeln slutade spela ljudet på ena sidan (verkar vara något med det där..) men jag pallade inte gå in där igen. Men det fanns på biltema för 39 spänn (en tia dyrare än Kjell) så det var värt att slippa diskussionen.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hahaha! Ser scenen framför mig - som ett oskyldigt lamm (Kjell & c/o-killen med fingret i luft) och Linn redo att göra slarvsylta av han. Det som är imponerande är deras - de juniora tekniksäljarnas - geist och säljiver. Själv hade man bara slängt fram auxkabeln och räknat timmarna till avslut. Apropå konstiga uttalanden från tekniksäljare; när jag köpte något (minns ej vad, säg dvd) för några år sedan och rutinmässigt tackade nej till försäkringen fick jag höra att "Enda nackdelen med en försäkring är ju om ingen olycka händer". Den frasen har blockerat min hjärna i runt ett decennium nu.

        Radera
    8. Bra räkneexempel, för de som anammar detta väntar ofattbar rikedom.

      Se nu till att uppfostra din "söta" man, pengarna rinner ju ur det gemensamma hushållet. :)

      SvaraRadera
    9. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      SvaraRadera
    10. Detta är mitt vittnesbörd om det fria arbetet av Dr. Isikolo som hjälper mig .... Jag är Sofija Emerik. Och jag är ledsen för att sätta det här på nätet men jag kommer att behöva av den här världens toppstavningskrock som tog tillbaka min man som lämnade mig under de senaste 3 åren, jag träffade så småningom den här mannen på en bloggplats som skickades av en av kunden för hjälp , jag förklarade allt för honom och han berättade för mig om en stavningskastare som han hade hört talas om och han gav mig en e-postadress för att skriva till stavningskastern för att berätta för mina problem. På bara 2 dagar var min man tillbaka till mig. Jag vill bara säga tack till den här sanningsenliga och uppriktiga stavningskastern, herre, allt du sa, har skett och tack sir. Vänligen vill jag berätta för alla som letar efter någon lösning på problemet, jag rekommenderar dig att vänligen kontakta denna stavningskastare, han är riktig, han är kraftfull och vad stavningskastern säger är vad som kommer att hända, för allt vad stavningskastret berättade jag kom överens. Du kan vänligen kontakta honom på: hans e-postadress är isikolosolutionhome@gmail.com. ring eller Whatsapp eller Viber honom på +2348133261196.

      SvaraRadera

    En spenderfri helg per månad

    För ett tag sedan hittade jag en lista på Pinterest a.k.a. List Heaven. Den är lite amerikansk. Exempelvis kanske inte kyrkobesök eller &quo...