FruEB säger upp sig

Jag antydde i julas att jag börjat ruttna på mitt jobb och jag har det senaste året varit inblandad i några rekryteringar som runnit ut i sanden. Jag tror att det lyst igenom att jag egentligen inte varit särskilt intresserad - uttråkad av tjänstemannakarriären som jag är.


Men plötsligt hände det - en vän tipsade om ett jobb och döm av min förvåning när jag fick en pirrande känsla i magen. Detta kan kanske låta konstigt från någon som för inte så länge sedan menade att det enda arbete som kunde vara drägligt vore säsongsjobb och korta påhugg. Jag har i grunden inte ändrat uppfattning. Däremot råkar det här jobbet kombinera en del element jag tycker är mindre artvidriga. Jag har inte ändrat helhetsplanen - jag kommer aldrig jobba heltid fram till statligt stipulerad pensionsålder. Men jag har en bit kvar tills jag har erfordeligt höns-stash och mitt gamla jobb innehöll för mycket livsdränerande admin och asjobbiga människor (du vet den sorten som får dig att vakna kl 03:24 på morgonen - hate it).


Ur ett rent sparperspektiv är det mindre optimalt. Lönen är väsentligt lägre och för första gången i mitt yrkesliv blir jag utan tjänstepension, har ni hört så tokigt. Tur man har haft tjänstepension i 17 år som nu kan ligga och götta till sig. CV-mässigt är det inte heller något att jubla över - jag regredierar tio år rent befattningsmässigt. Men detta är också pudelns kärna. En gång i tiden, när jag var consumer sucka och mån om vad andra tyckte, hade denna karriärmanöver varit otänkbar. Jag hade med en dåres envishet suttit kvar i min gyllene bur och avskytt att gå till jobbet alla dagar i veckan. Nu har jag kommit till en punkt då jag på riktigt överväger en framtid som hönsbonde. Vad spelar det då för roll vilken position jag innehar de sista åren av mitt yrkesliv? Och dessutom - ingen bryr sig! Absolut ingen - förutom jag och möjligen min närmaste familj - bryr sig om vad jag pysslar med om dagarna. Och ni vet lika väl som jag att ett stort lönetapp på bruttot krymper till en betydligt mindre diff på nettot så min sparplan rubbas inte jättemycket - jag kanske måste jobba 6-8 månader till. Det som däremot kommer minska är den andel tid jag kommer att lägga på att hanterera den Kafkaliknande admin som kommer med på köpet i ett stort bolag. Det som kommer att tillkomma är nivåer av spänning och SKÖJ (hoppas jag i alla fall!).


Fig. 1. Relation "Gamla jobbet" & "Nya jobbet"


Om det var gött att säga upp sig? Njae...jag är rätt mesig och tycker att det är ungefär lika otrevligt som att göra slut. Så det var skönt när det var över. Nu väntar min favoritperiod - tiden när man trappar ner på sina åtaganden på ett uppsagt jobb i väntan på att börja det nya jobbet där man ännu inte hunnit göra några fel.

Mvh/
FruEfficientBadass

31 kommentarer:

  1. Tycker det var bra gjort. Känner flera som sagt upp sig från lukrativa tjänstemannajobb för att börja föda upp grisar eller skriva böcker. Det ska vara bra för själen har jag hört ;)

    Hur kul är en massa pengar om man själv inte mår bra?

    SvaraRadera
  2. Härligt! Utmärkt beslut, hälsar hon som äntligen (efter tio år på tre olika företag) hittat rätt jobb. Tills vidare. ;) Jag tror verkligen på att söka nytt den dag som det inte känns roligt på jobbet. Därmed inte sagt att det känns skoj när klockan ringer 05:30, det gör det aldrig. :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Det finns inga roliga jobb, som en chef mycket riktigt sa en gång (med det menade han ungefär som du säger att inget jobb är kul JÄMT och det går upp och ner). Det förstår jag också, men när jag börjar sova dåligt på nätterna och känna måndagsångest vid lördag lunch under ihållande perioder, då är det dags. Känns Helt Underbart.

      Radera
    2. Och grattis till dig E som hittat rätt!

      Radera
  3. Gratulerar till ett modigt beslut! Jag kommer på mig själv att dagdrömma om att jobba deltid på Willys och packa upp varor och placera snyggt på hyllorna, hjälpa folk till rätta och tipsa om nyheter i hyllorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å Lana, det hade passat mig perfekt! Kan inte du bli min Willyschef? Men allvarligt talat, Systemet står högt uppe på min önskemlista. Trevlig personal, intressant sortiment, möjlighet jobba deltid och dessutom får de fina kurser (kanske jag äntligen kan lära mig skillnaden mellan druvsorterna)

      Radera
  4. "Happiness is the only logical pursuit", som en vis man* - du vet vem ;-) - myntade!

    Nu skördas frukterna av vishetens frö - stort GRATTIS!!!

    *Om någon undrar vem som avses: http://www.mrmoneymustache.com/2016/06/08/happiness-is-the-only-logical-pursuit/

    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å Newman, dina MMM-citat är som balsam för själen.

      Radera
  5. Varför börjar ajg alla mina svar med "Å"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att Å är en underskattad bokstav? ;-)

      Radera
  6. Man ber att få gratulera till insikten och framförallt att du tagit tag i det!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  7. Bra beslut! Det viktigaste är ju inte att gå i pension så tidigt som möjligt, utan att ha kul på vägen. Och om nuvarande jobb inte känns bra så tycker jag absolut att det är rätt beslut att byta!
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tillägget att jag tycker att det är viktigt att sluta tidigt ha ha. Jag hade NÄSTAN kunnat bita ihop om det hade varit tal om något år till, men det är fler år än så och då funkar det ju inte.

      Radera
    2. Haha, ja, alla prioriterar ju olika. Själv tycker jag att det är trevligt att byta jobb bara för omväxlingens skull, även om det är jobbigt att säga upp sig då man känner sig som en svikare.

      Radera
  8. Helt rätt - och grattis! Skulle det inte fungera kan du alltid byta tillbaka. Kanske inte till samma arbetsgivare, men någon i samma skrå. Eller göra något helt annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men verkligen. Det är ju rena lyxproblem. Folk drabbas ju av sjukdom och annat elände och har då begränsade livsval - det här är ju bara jobb för tusan.

      Radera
  9. Grattis till ditt mod! Jag har jobbat länge på mitt jobb och förmånerna är så pass bra att det att svårt att hitta nåt bättre i min situation. Men klart jag dömmer om något fantastiskt börsklipp eller en lottovinst...


    SB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är risken med välbetalda och förmånliga jobb...men du verkar ju trivas rätt bra så sitt du lugnt i båten i väntan på börsklippet (har du hört talas om det där Fingerprint?)

      Radera
  10. Kul, kul..Grattis & Lycka till

    SvaraRadera
  11. Grattis!! Det är ju hög tid att du får ha lite sköj på jobbet. Kan bjuda på dagens dialog med min handledare: "ja, hon har ju såna där exkresenser" "mm, extrementer... " *Asgarv* Sista halvtimmen på jobbet sen delade vi på en påse med mjuka kryptoniter (en rätt god godis, 4/5 skulle jag säga). Visst är det jobbigt att jobba ibland (det antyder liksom ordet), men när man ändå behöver jobba med folk (själv jobbar jag mest självständigt) kan man lika gärna ha kul. Det är mitt nya motto jag testar nu efter föräldraledigheten, låter det bra? Fast bajs-skämt kräver timing och känsla för att landa rätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Om man ändå måste jobba med folk kan man lika gärna försöka ha kul." Jag broderar det på en kudde! Jag måste bara lära mig brodera först.

      Radera
  12. Jätte Super mycket Grattis!!!!!!!!!!

    Att säga upp sig är ju en av höjdpunkterna i livet, det måste du lära dig att gotta dig åt fullt ut, skärpning.

    Vad är det för fel på den "söta" maken, saknar han förmåga att försörja den minimalistiska/sparsamma familjen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På a säger jag att Stekkryparen får ge en lektion inför nästa tillfälle som förhoppningsvis sker om tre år. Mer kalabalik då tänker du? Har en killkompis som är rätt bra på det där, han är entertainer ut i fingerspetsarna och måste säga upp sig med en offentlig scen, gärna i fikarummet så att alla kan ta del av det. Inte min cuppa.

      På b svarar jag att även om han kunde försörja den sparsamma familjen vill jag inte ta ifrån honom jobbet, han är så söt när han traskar dit med sina viktiga dokument och allvarsamma blick.

      Radera
  13. Så spot on att läsa om din uppsägning idag. Ska själv säga upp mig idag, och gå till ett med största sannolikhet mindre stimulerande men i gengäld mycket lugnare arbete. Anledningen till att jag säger upp mig är vår Vd:s agerande. Han vill ha möjligheten att sparka folk som han vill och är inte så intresserad av sin personal annat än ”hur snabbt vi fakturerar”. Inget kollektivavtal och ingen uppsägningstid i kontraktet, så jag drar på en månad. Det är ett litet företag och tyvärr drabbar det kollegorna men jag längtar efter att få sova en hel natt och slippa axelvärk. Ska sägas att det är det senaste halvåret som det eskalerat och min devis är ”bättre fly än illa fäkta”.

    Inväntar arbetsdagen med viss anspänning för nu kommer jag ha en månad av sura miner och beteende framför mig. Men det tar ju slut, ��


    Första kommentaren för jag är en slö typ, vill dock säga att det är alltid roligt och inspirerande att läsa dina inlägg! �� /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte din beskrivning av din VD typ definitionen av en VD? Skojar delvis, men bara delvis. Du kan inte ta hänsyn till dina kollegor dessvärre, du måste agera för dig själv för ingen annan gör det, så du gör helt rätt. Förhoppningsvis blir en och annan inspirerad. Jag håller med dig att det bara är att dra, du har liten (för att inte säga ingen) möjlighet att förändra ovan beskrivning. Med det sagt: KICK CEO ASS TODAY och bit ihop mot de sura minerna. Har du tur får du gå tidigare. Kick i baken, in med dig nu! Vore kul om du återrapporterade hur det gick (FruEB gillar uppsägningshistorier, kanske för att jag har ett så traumatiserat förhållande till uppsägningar själv)

      Radera
  14. Åhh ljuva dröm!! Grattis från någon som blev alldeles grön i nyllet av avund. Längtar så till den dagen jag glatt kan vinka jöjö till min arbetsplats. En intensiv längtan trots att jag för tillfället inte ens är där utan sitter på läktaren och tittar när andra spelar.

    Håller för övrigt med Stekryparen ovan: att säga upp sig är en av höjdpunkterna i livet! NJUT.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska inte säga att jag tycker synd om dig, för är det något jag själv avskyr så är det självömkan, men jag avundas inte på något sätt din sits. Det måste vara oerhört frustrerande att vilja vidare med all den vilja du har, men inte palla att göra det. Lite grann har du spelat med i mitt nuvarande val. Inte för att jag TROR att jag var på väg in i väggen (det kan man omöjligt med 25 timmars aktiv arbetsvecka), men uttråkan kan också göra en utbränd har en hört. Nej, livet är för kort för att lida på jobbet. Jag hoppas innerligt att du snart blir stark nog att göra slut med din osunda arbetsplats och hitta ett ställe som förstår att uppskatta dig för den fantastiska person du verkar vara. Sedär, nu blev jag fredagssentimental. Dags att checka ut.

      Radera
    2. Tack för att du förstår (och sorry att jag är lite sen med att höra av och säga tack). Och jag avskyr självömkan så jag uppskattar verkligen omtanken.

      Ibland känner jag att jag snart släpper alla mina fördämningar och skriver ett par rediga blogginlägg om varför jag egentligen är sjukskriven. Det handlar delvis om utmattningssyndrom, som delvis beror på för hög arbetsbelastning och frånvaro av stöd etc. Men stressbelastningen beror på fler faktorer och dessa har jag inte velat ta upp i bloggen pga skörheten i att lämna ut sig så totalt.

      Så tack för alla fina ord! En dag åker nog bladet från munnen.

      Radera