Hållbar lönedagsshopping

Denna löning kände jag mig lite extra rik, för inte bara lever jag i ett av världens bästa och säkraste länder, har mat för dagen nästan garanterat tills döddagen och har tillgång till kvalitativ sjukvård och litteratur, jag fick också en jävla massa semesterersättning från förra jobbet, varför jag kostade på mig en rejäl lönedagsshopping. I Stöckhölm finns en butik ni inte får missa om ni har vägarna förbi - och dessvärre har jag vägarna förbi i princip dagligen - Handelshuset. Det som inte finns på Handelshuset finns dessvärre inte, varesig i din fantasi eller i verkligheten. Så igår löneonsdag slog jag till å det grövsta:



Tro't eller ej men det fanns en hållbarhetens tanke kring alla dessa köp och jag ska nu för er berätta hur det hänger ihop.


  • Exhibit a: Olivtvål. Till nästa vinters skoputs eftersom min flytande variant tagit slut. För att förhindra mitt behov av nya stövlar stup i kvarten. Jag är nu inne på sjunde året med mina bruna.
  • Ehibit b: Klämmor till vaxduk. Se punkt e.
  • Exhibit c: Två penslar att måla vit färg över skavanker i lägenheter för att fördröja miljödränerande totalrenovering till 2037.
  • Exhibit d: Lappar att stryka/sy på plagg som har hål alt. fula dekorationer för att motarbeta det faktum att typ 70% av all världens textil svinnas bort under och efter själva klädproduktionen. En liten lapp är ingenting jämfört med den mängd textilier som kommer att visas nedan (och då använder jag bara hälften av lapparna - det var två av varje för 35kr/paketet).
  • Exhibit e: Ett stycke vaxduk, för att slippa ägna sig åt miljöovänlig tvätt av vår bordsduk en gång i veckan.

Projekt lappar



Ovan ett par helt dugliga barnjeans med hål på ena knät. Nu hade lappen inte exakt samma färg som jeansen, men vare sig jag eller barnet i fråga brydde sig. Det var så formidabelt enkelt detta - stryka på i 30 sekunder, låt svalna i 10 minuter.



Jag inser att det är en tidsfråga innan jeansen går sönder igen, men då kanske det ändå är dags för en ny storlek. Nu besparade jag jorden att odla lite bomull på jordbruksmark med hjälp av trettiosju kubikkilometer vatten för ett par kortlivade jeans (eller vad nu den ekologiska kostnaden de facto är - tycker alltid de känns så sjukt väl tilltagna men jag vet mycket lite om odling).

Men se här då, en luvtröja med reklamtryck:



Tröjan bär en ful logga men är i övrigt helt underbar - min färg, rätt storlek, mjuk och med olika sorters tyg på olika ställen - en kvalitativ produkt. Det har grämt mig mycket att tröjan förfulats med loggan och jag blev så glad när jag hittade en mörkblå sammetslapp att sy på som matchade loggans storlek nästan misstänkt exakt.



Som ni märker ser det lite fishy ut med det helt avvikande materialet och den mörkare färgen. Men vem bryr sig - det kunde lika gärna varit en helt avsiktlig trenddetalj. Jag menar, kan man se ut som nedan kan en annan gå med en mörkblå oval på bröstet.


Projekt matplats
Sen kommer mitt favoritprojekt för dagen, nämligen bordsduken. Nog för att jag gillar vita linnedukar (på bilden fyndad på Myrorna för en hundring).


Men det är lite meck med det - dels blir den smutsig väldigt fort eftersom bara knappt en femtedel av familjen har gott bordsskick, dels är det ju en del att tvätta eftersom vi kör på både duk och tabletter av någon anledning jag inte minns. Under duken är det ljusgrått, lite småtrist bord (övermålad furu) i samma färg som stolarna, så har man bordet bart blir det lite väl mycket grålera över hela uppenbarelsen. Och hårt, jag gillar inte att duka på bart bord.

Jag har i nästan tio års tid sneglat på vaxdukar och då särskilt den där varianten som ser ut som äkta linne. Problemet med den är att den är dyr och kladd går inte garanterat av utan man kan bli dragandes med samma problem som med vanlig duk - den ska tvättas. Så jag beslutade att testa vaxduksvarianten - det var dessutom mycket prisvärt på Handelshuset - bara 49kr/m.



Jag blev mycket nöjd med resultatet. Det blev rent ut sagt Cumberbatchskt om jag får säga det själv. Jag passade också på att stuva ner lite skit läxomaterial i en trälåda och vips blev det trevligare. Det enda som gick fel i dagens shopping var metallklamrarna för duken - vår bordsskiva var för grov. Någon som behöver?

Mvh/
FruEfficientBadass

15 kommentarer:

  1. Oj oj, storhandlat minsann! Själv har jag gjort research på en Niveakräm (den lättare, i tub, blir bra under solskyddsfaktor) ICA 62kr, Willys 54 kr och Ö&B 42 kr. Jösses liksom, samma grej 20 kr skillnad.

    Har även storshoppat sportbh. Hade räknat med 500-700 kr för en bra som gör sitt jobb. Landade på 249 kr, Lindex egna satt solklart bäst. Verkar också rejäl så jag hoppas på några års livslängd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sport-BH-tips: Dollar Store. 60kr, svart/vit/beige, urskön lite småvadderad för vardagsbruk för mig som saknar hylla att tala om och därtill har blivit superbekväm på gamla dar. Pallar inte bygel av något slag

      Radera
    2. Wow! Blir dock det fyrdubbla priset för mig då närmaste Dollarstore är 4 mil bort..

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Förresten. Solskyddsfaktor, hur dyrt!! Jag kan inte använda kokosolja, enl min hudläkare är det lika med att be om solskador om man är blekfis. Nu har jag turen att ha en oöppnad Biotherm som blev över förra sommaren eftersom det 1. Sällan var sol 2.jag låg inne med migrän när det var sol. Men vad köpa sedan som INTE kostar 285 kr?? Har du lurat något på detta? Får inte luktar fan, förstöra kläder och få mig att känna mig som en nergeggad blekfis med ett vitt skimmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag löser det med hatt+skugga. Är det dessutom inte cancerogent m solkräm? Har för mig det gick ett sådant larm för några år sen. Ungefär samtidigt som ”de-blir-fet-av-frukt”-larmet vilket sammanföll med att jag slutade bry mig om larm.

      Radera
    2. Frågade läkaren om det. Det är farligare att bränna sig (för en sådan blek med 1 milj bruna prickar som mig) än vad det är att få i sig pyttelite kemikalier via solskyddsfaktor max 20 dagar/sommar. Satsar på skugga/migrän/overall när min tub är slut.

      Radera
  3. Och! Var på systemet, handlade Aperol med 109 kr rabatt! Tack! <3 Ska sluta spamma nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lugnt, det här inlägget behövde lite Miaspam. Vad är det med folk, i alla andra kanaler är ju shoppinghauls the shit? Enda sättet att få läsare här är att prata om hur man sparar pengar på att skala morötter och dylikt.

      Radera
    2. Tycker dina shopping hauls är lysande! Ska härma de där lapparna på jeansen.

      Radera
    3. Ok då måste jag krypa till korset och berätta att 10-åringen vägrade ha på sig jeansen imorse trots att hon var entusiastisk igår. Slug är hon också: ”Det var väl ändå mest för bloggen mamma?” Men är det för dig själv borde det ju vara lugnt.

      Radera
  4. Haha, jag har varit road av modebloggares hauls på youtube. Men nu orkar jag inte, den galna konsumtionen gör mig matt. Jag vet att de inte köper alla dessa kläder men det uppmanar ändå unga till galenskap. ( Alltså de som inte passerat 40 och insett att sparsamhet är party) Sedan vill jag inte bli inspirerad eftersom jag har köpstopp på nästan alla typer av kläder åtminstone ett år framåt. Jag skulle vilja ha ett par vita jeans till sommaren (de jag har har fått en gul fläck på knät och de har hållit i fem! år) och en ledig grå kavaj. Men jag sa i januari att jag inte får köpa några kläder före utgången av mars och nu tänkte jag hålla mig till mitten av maj. Vi bor liksom i Sibirien så sommarens svala vitajeans-outfit behöver vara redo att segla före juli-ish. Jag lyckades lämna tillbaka ett par skor till en kedja utan kvitto härom dagen. En söm hade rämnat och det var ett klockrent fabrikationsfel. Jag köpte sandaler till barnet för det jag fick tillbaka, fick lägga 80 extra. Dumt nog bad jag hen prova dem vid fel tillfälle. Det gäller att bädda för dylikt med en åttaåring. Men kvittot är kvar så det får bli ett byte. 80 kr har jag gjort av med sen löning alltså. Whooop whoooop
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen whoop! Och med åttaåringar - med min funkar följande: Slå in prylen i presentpapper. Det är som att sockra en palsternacka- den åker in av bara farten. Om jag befarar extremt motstånd mutar/härskartekniksmickrar jag 10-åringen att ge ifrån sig glada ”avundsjuka” tillrop när paketet öppnas.

      Radera
  5. Fan va smart! Ska ringa ”rentasibling” och testa sandalerna igen. Happy holidays Bad Ass
    Morsan

    SvaraRadera