Mitt drömkök

Vad kan det vara vad kan det vara? Ett Birch & Wood, ett Poggenpohl, ett Kvänum? Nix Pix Prefix, det är mitt temporära kök i Berlin, från förra helgen. Beskåda:



Enklast möjliga historia - spis, kyl och mikro. En hylla och ett par skåp. Och totala basics:


Nu ska tilläggas att jag och mina två medresenärer inte lagade särskilt mycket mat i detta kök*, men enligt min okulärbesiktning bör det vara görbart. Fyra personer bör kunna tillaga mat för överlevnad i detta kök. Tänk så formidabelt befriat från prylstress.

- "Älskling, kan jag hjälpa till med något?"
- "Duka är du snäll."
- "Vilka tallrikar ska jag ta raring?"
- "Samma som vanligt jackass, det finns ju bara en uppsättning, äru gö i hövve eller?!"**

Mmm jag tror faktiskt aldrig att jag varit så nära ett minimalistkök som under Berlinhelgen. Till och med den fjällstuga vi brukar bo i känns belamrad i jämförelse. Tycker du det är snyggt eller trist?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Om inte att öppna en flarra öl och hälla upp chilinötter i en skål räknas.
** Var tvungen att ta ner dialogen på en normaltrevlig nivå, det var bara för lismigt innan.

8 kommentarer:

  1. Haha, typ vårt på pricken minus överskåp och micro. Vi har 5 kökslådor till matlagningsgadgets, kastruller och bestick. Två öppna hyllor för rallrikar, glas och muggar. Jag borde göra en minimalisttour på youtube i vårt kök faktiskt. Om jag inte vore så folkskygg. Stolt som en tupp är jag. Vi har verkligen inte en enda överflödig pryl. I skafferiet ryms en slowjuicer och blender samt några större skålar. Det är sjukt lättsamt att laga mat i vårt kök och matlagning är min hobby och lisa för själen :-) Det behövs verkligen inte många saker för att vara kung i köket. En bra gjutjärnsstekpanna, en mandolin, en mixer och ett par bra knivar och man är hemma med halmen. De flesta kök får man städa sig in i för att få plats att skala en morot. Stress alert direkt. Jag tror 99% av befolkningen skulle kunna decluttra 99% av köksgrejerna. Och ändå ha allt de behöver.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att vi i några tusen år klarat oss som art utan 99% av alla köksgadgets tror jag att du har rätt.

      Radera
  2. Jag har ett ganska enkelt Myresjökök (var tvungen att kolla) men snyggare än det där. En aningen mer prylar. Jag bodde i en etta som hade ett överskåp och lådor. Det var ett helvete för det fanns aldrig plats att göra något och ingen diskmaskin. Den hade iofs inget förråd heller utan endast fyra garderober så jag bodde 8 månader med flyttkartonger som en del av inredningen innan jag köpte en lägenhet och kunde lämna skiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yta är ju nyckel. Att inte ha någonstans att plocka upp handlingen eller att skära moroten är ångest, ren ångest. Lägenhet utan förråd, så dumt. Bodde ett tag i en brf där man inredde vindsplanet och sålde illare än kvickt för att få likviditet i föreningen och där hade de stackarna varesig källarförråd eller mer än en sketen liten skåpgarderob inne i lägenheten.

      Radera
  3. Jag har normalt Inte så stort behov av förråd eftersom jag för det mesta endast har tomma flyttkartonger, resväskor och sådant som väntar på transport till åvc. Däremot är jag inte beredd att slänga mina flyttkartonger eftersom jag hittills flyttat med några års mellanrum. Jag kan vara fascinerad över allt skräp som folk förvarar i sina förråd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, men nu gjorde jag mig av med flyttkartongerna eftersom vi planerar att bo här ett tag. Säsongsartiklar - julpynt, badleksaker, skidkläder - är prylar för förråd, resten måste bort.

      Radera
  4. Underbart! Helt mitt mål och min strävan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte på dig när jag skrev det, du med visslandd johanna och inget mer. Frihet!

      Radera