Minimalist-utmaning juni

Jo, en rolig sak med Prylbanta var förslagen på olika tävlingar & utmaningar man kan ha på temat. Jag tar detta med er eftersom jag anar att det finns en och annan som gillar att rensa. Vad tror ni om att vi från och med första juni kör en "banta-en-pryl-om-dagen”-månad? Jag tvingar er inte på något vis, men jag kommer själv att göra't och i slutet av juni göra ett inlägg där jag visar de saker jag plockat bort för återvinning eller bortskänkes. Det hade varit roligt om ni också var med så kunde vi jämföra. Ett tips är att preppa med någon av alla de declutter-videos som finns på YouTube. En av mina favoriter är SugarMamma som har ett antal videos på temat bland annat det nedan. Bara sättet hon uttalar clutter eller minimalism på den där charmiga australienska dialekten gör det värt en titt.





Mvh/
FruEfficientBadass

19 kommentarer:

  1. Jag tror jag får skala upp till 1000 prylar om dagen för egen del, eftersom jag just ärvt ett halvt hem. Jag som just kände att jag efter 2 år av dekluttrande var nere i en rätt trivsam nivå på grejer. Var med en släkting i det ärvda hemmet ifråga i helgen. Och oj så tydligt det blir hur olika man kan vara när det gäller saker . Hen vill ha saker eller kasta saker, jag vill ha pengar (dvs sålda saker). Och hen ser saker som går att sälja för en hundring som skit, bara att köra på tipp. För mig som står inför att förlora min inkomst är en hundring tre dagars mat. Kan säga att det kommer bli en tuff sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. O tjena, känns som upplagt för fnurror. Jag vill på intet sätt vara indiskret och du väljer ju själv om du vill svara givetvis - men du ärver hälften av ett hem som du verkar rätt obekant vid? Är det den där rika avlägsna fastern vi alla önskar vi hade?

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    3. Ni kanske kan kompromissa och ta in en auktionsbyrå som tar allt som ni inte vill ha.

      Radera
    4. Ingen fara! Det är min far, som jag inte träffat på +25 år. Inte ett dugg rik. Vi ärver mest problem av olika slag, förfallet hus som är svårsålt mm.

      @plina Jepp, det är min önskan.

      Radera
    5. Ingen fara! Det är min far, som jag inte träffat på +25 år. Inte ett dugg rik. Vi ärver mest problem av olika slag, förfallet hus som är svårsålt mm.

      @plina Jepp, det är min önskan.

      Radera
  2. Det blir väl utmärkt. Jag har en del som jag inte vill betala för magasinering. Blir så mycket mer konkret när man ställs inför frågan om man vill betala för att äga något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med - plocka ut memorabilia och ring på dödsboköpare. Det är sällan värt det (eller aldrig) att bli osams på grund av bodelning.

      Radera
    2. Inga som helst planer på några strider!

      Radera
  3. Gills det om jag går in i hobbyrum och slänger tretti saker av min mans "skit" *skrattar nöjt*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte. Din magkänsla får avgöra #oförmögen att skämta om rensning

      Radera
  4. @Mia: Beklagar sorgen. Du nämnde tidigare bodelning i samband med cavan men inte fattade jag att det var så närstående. Kontakt eller inte, jobbigt blir det när generationen ovan går bort. Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag hade ett riktigt bra race med att rensa och lägga upp på tradera. Fortsatte racet med att rensa, men tradera blev jobbigt. Det är roligt när det säljs, men sen förväntar de sig att man ska posta det också? Folk är så krävande.

    Nu har jag ett antal kartonger med "att lägga upp på tradera", och de börjar ta större mentalt utrymme än när de låg på sin plats...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade samma problem men jag ställde lådorna mitt i vardagsrummet så att jag snubblade över dem varje dag. Till slut tröttnade jag på snubblandet och lade upp annonserna. Så länge de stod på vinden hände ingenting. Jag är tydligen en sån som måste konfronteras med problemen in da face för att ta tag i dom har jag nu insett...
      Mvh Linda

      Radera
    2. Jag har gjort exakt samma sak, rensat upp en hel del lådor att ta med på loppis eller lägga upp. Blir bara orolig att sakerna inte säljs på tradera alternativt att det blir ett jäkla packande (nä föresten, det är ganska trevligt att packa saker) och sen ska det recenseras och hållas på.. Tycker inte jag ser något som ligger på tradera av "loppis"kaliber som faktiskt verkar säljas för mer än 2 kronor, vad har ni för erfarenhet?

      Radera
  6. Jag har en sån där ”rensa 100 prylar och bli friare lista” som jag printat ut från nätet. Började 29/4-18 och är inne på min andra lista, totalt 173 prylar till dags dato! Riktigt stolt måste jag säga :) Hur räknar jag då? Hittills har en hög med inredningsmagasin renderat 1 pinne, ett bäddset 1 pinne osv. Har sålt massa prylar på tradera, en del har skänkts till myrorna eller kompisar som har bättre användning för dom och en liten del har kastats. Lite prylar har åkt till lantstället men jag räknar dom som utrensade eftersom lantstället officiellt tillhör min mamma och för att jag hittills aldrig tagit hem något därifrån (förutom smutstvätt och den åker tillbaka ut direkt så fort det är rent). Känner mig minst 100 kg lättare och i kombination med i princip ett köpstopp på obefintlig framtid (går något sönder eller är helt utslitet får man köpa nytt förutsatt att det är något man verkligen behöver, annars no no) så känns det väldigt befriande. Mvh Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Kan du utveckla det där med dina printade listor och pinnar? Det som gör mig fundersam nämligen (på min föreslagna metod alltså) är prylarnas storlek. Jag menar, det är ju rätt lätt att sortera ut en gratistidning, en tom schampoflaska och en sleten T-shirt. Det man vill åt är ju det ”riktiga” brötet - det som du säger får en att känna sig trögrörlig.

      Radera
  7. Listan var mest på skoj men ett bra sätt att hålla lite räkning https://goo.gl/images/Gm6Jq2
    Förbrukningsvaror och sånt som ska till returen räknar jag inte alls, rensar jag ut en kartong med ”viktiga” papper så är det 1 sak, samma med ett helt set, typ bäddset. 1 bok är dock 1 bok, behöver inte tömma hela hyllan ;)

    SvaraRadera