lördag 19 maj 2018

Skilj på skyltarna

Ni vet ju redan att jag ogillar att röra mig i kommersiella miljöer. Däremot gillar jag att hitta en produkt jag redan planerat köpa till reducerat pris. Sammanfaller de två (behov+nedsatt pris) är jag ju inte den som spelar svår. Något slog mig emellertid när jag rörde mig i en galleria häromsistens och det är vilken skillnad det är på olika prisnedsättningar:

1/ Den planerade kampanjen
Här är ju Hemtex inofficiell Sverige-etta med kampanjmattor året om. 25% är en hygienfaktor och det pumpas ut förprintade skyltar en masse över landet för att säkerställa butiksplanogrammen. Åhléns med bihang (Lagerhaus, Kicks etc) och klädbutikerna kör ju enligt samma modell. Den planerade kampanjen är en del av företagets taktiska marknadsföring och syftar till att stärka top line över hela året. Någon, kanske en kategorichef, har räknat på affären så att butikskedjan, även efter kostnad för tryck av skyltmaterial, gör en godkänd marginal. Inför kampanjperioden tar man proaktivt hem varor så att man inte riskerar mardrömsscenariot att kampanjen säljer slut i förtid. Den planerade kampanjen har ofta haft en professionellt skolad copy writer med i utformningen varför tilltalet känns välformulerat: "Bejaka soffliggaren i dig - 20% på soffor från FatAss”.

2/ Den äkta utförsäljningen
Den ÄKTA utförsäljningen däremot, inträffar när butiken blivit sittande med svarte petter på riktigt. Exempelvis genom att stå kvar med en massa säsongsprodukter när säsongen övergått i ny säsong. Därtill finns inte alternativet att lagerföra artiklarna till dito säsong nästa år (ex. på grund av utrymmesskäl/likviditetsskäl). Den äkta utförsäljningen känns igen på att den ofta sker lokalt - d.v.s. den är inte del av en nationell kommunikation i print eller TV-reklam. Ofta ser utförsäljningen lite amatörmässig ut, med ihoprafsade items och butiksprintade skyltar i A4-format lite hastigt intryckta i hylltalare. Den äkta utförsäljningen har sitt eget språk; det enkla språket: "50% på allt i korgen" är en klassiker.

Eftersom jag själv varit med om att utforma äkta utförsäljningar så vet jag att drivkraften bakom oftast är att "bara bli av med skiten" på ett sätt som gör att man slipper ta itu med makuleringsadministrationen. Det är enklare att sälja ut något till nollmarginal än att börja kassera eftersom det då blir lagerdiffar. Det finns alltså skäl att misstänka att man kan göra riktigt bra affär vid en äkta utförsäljning. Detta gäller särskilt kläder, eftersom återförsäljare av kläder sällan eller aldrig har returrätt. Det betyder att grejerna måste bort, punkt slut. Hellre en rutten marginal men några kronor in än en kassation och inga kronor in. Så om du nu måste ut i butik och agera consumer sucka, se då till att du:

a Bara köper sådant du verkligen behöver
b I den mån det går, synka med en äkta utförsäljning

Bild 1: Exempel på copy där professionellt skolad copy ej varit delaktig. Du kan handla här. Såvida det inte är en mattaffär, då är det bara business as usual.

Med vänlig hälsning/
FruEfficientBadass

8 kommentarer:

  1. Hallå! Har hela kommentatorsbåset svimmat av eller? Bara jag här? Bara för det måste jag säga att jag numera har som princip att aldrig handla till "ordinarie pris" eftersom det förr eller senare går att få 20% i princip överallt. Alltså är ordinarie pris inte ordinarie pris. Bäst är att handla på Apotek Hjärtat. Jag är medlem och får Ica-bonus. Sedan går jag till Hjärtats webbsida via Refunder och får 7,5% återbäring. Jag väntar också med att handla tills Hjärtat har 20% på ett helt köp, eller de varor jag behöver. Till sist googlar jag rabattkod och det brukar alltid finnas en 8%-kod att använda som grädde på moset. Skulle inte falla mig att handla huvudvärkstabletter och grejer med mindre rabatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag googlar nästan alltid efter rabattkoder, och hittar dem aldrig.

      Det är antingen något spännande som Fri Frakt!, som ändå ingår, eller 15% rabatt på helt köp (till och med januari 2016).

      Hur gör du för att hitta riktiga rabattkoder?

      Radera
    2. ”Fri Frakt” - så löjligt ja. Vi hade ju en omoraliskt föredömlig student som i kommentatorsfältet i inlägget om att fynda finkemsboxar på Apoteket i mellandagarna, tipsade om studentkoden.

      Radera
    3. Googlar företagsnamnet och rabattkod. Alltså tex: Apotek Hjärtat rabattkod

      Radera
  2. För fint väder. Läser och gonar mig i frugans inlägg men sen är det hjärnmos av sommarberusningen som är underbar. Eufori. Återkommer en regnig dag med min kräksvada.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh, såklart! Alla har fullt sjå att vara hänryckta idag. Ju.

      Radera
  3. Ja till och med jag har fallit av -en dag i sus och dus och filmatiska scener där folk pingst-gifter sig på gatan och världen ser ut som de där broschyrerna just pingstvännerna delar ut när de talar om Paradiset. Nåväl, Mia - jag ska kolla upp ❤️ för är det något jag konsumerar så är det huvudvärkstabletter. Tror det är Tjänstemannarelaterat och artvidrigt. Ses imöra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt tog jag upp saken med min doktor häromsistens, att jag med min usla sjukpenningsekonomi tycker det började bli dyrt med paracetamol. Då fick jag ett recept på större förpackning, och kan vips lämna kvittot till chefen och få pengarna tillbaka eftersom vi har fri sjukvård och läkemedel på jobbet.

      Radera

Fem minuter om dan som renderar dig en mille

HOHO! Innan jag börjar, The Escape Artist publicerade (igår) ett inlägg som tangerar ämnet vi diskuterade igår.  Alltså, ibland undrar ja...