Minimalistutmaning juni - uppföljning

När jag drog igång minimalistutmaning juni trodde jag inte riktigt på det själv. För egen del alltså. Jag är ju redan så nere på skelettet tänkte jag, hur ska jag hitta trettio prylar att göra mig av med? Etter värre, fundamentalister menar att det är en pryl dag ett, två prylar dag två, alltså vi snackar...hundratals prylar på en månad?

Men så kom det sig att jag i början av månaden cruisade runt lite i barnens rum och slogs av hur sunkigt det hade blivit. Smulor i sängen, en massa jox på väggarna, random pyssel och tejp, klister, kludd överallt. Så jag tog beslutet att ägna svenska flaggans dag åt barnrumsrens tillsammans med barnen.* Barnen bor i ett stort sovrum som vi delat av i två delar. Småttingarna delar på den större delen och bor i loftsäng. Så här såg deras rum ut vid dagens start kring 10-tiden:



Det är ju dessvärre rätt mörkt eftersom det numera bara har ett fönster. Dessutom gör loftsängarna och den höga möbeldensiteten att det blir ännu skummare. Det hänger prylar överallt, det står möbler överallt, det ligger saker på golvet, usch och fy. Fönsternischen var grådassig i färgen efter smuts och revor. Så här gjorde vi:

1/ Vi (jag) placerade ut tre filtar i vardagsrummet dit vi plockade samtliga prylar - även de som låg uppe i loftsängarna och i byrålådor.
2/ Barnen fick sedan själva gå igenom "sin" filt. Vad skulle sparas respektive ges till fattigt barn.**

Mängden prylar överrumplade mig
3/ Under tiden de höll på med detta städade jag ur rummen - dammade från golv till tak, dammsög under och kring madrasserna, plockade tillbaka halva vår husgerådspark som av någon anledning huserade i barnens rum, bytte lakan ink. tvätt även småkuddsfordral.
4/ Jag passade även på att måla fönsternischerna med vit grundfärg. Grundfärg torkar väldigt snabbt så även om man behöver måla två lager är det fullt görbart med en kvarts mellanrum. Jag målade även mellanbarnets skrivbordsskiva, eftersom det svarta slukade det ljus som till äventyrs hittat in genom fönstren. Dessutom strök jag ett extra lager grundfärg på en byrå eftersom den blivit nedfärgad av diverse hobbyprojekt under året.

Efter tre lager var bordet ett Chanelbord - vit yta, svarta ben.

5/ Därefter plockade jag, tillsammans med barnen, tillbaka prylarna. Jag var rätt imponerad över slängkapaciteten hos småttingarna. Värre var det med storingen - hon släpade tillbaka i stort sett allt. Å andra sidan var hon bra på att organisera sina grejer, så hennes rum kändes ändå fräschare efter dagen. Se så fint småttingarnas rum blev (många timmar efter...tror vi var klara vid 18-tiden):


Jag var personligen rätt nöjd med transformationen "random möbler inskuffade i rum" till ett rum som andades lite "Här bor en 11-åring som avgudar Therese Lindgren ILYSM". Jag ställde in en vas med murgröna inne på skrivbordet och lade ett fårskinn i fönsternischen för lite trevnad.



Ut sållades en inte helt oansenlig mängd böcker och leksaker:


Därtill en del skräp inklusive ett nattduksbord, ett gammalt fällbord och mängder av småpryttlar.


Vad göra? Vi har ju ingen bil? Då mindes jag tips jag fått gällande tiptapp. Sagt och gjort. Appen laddades ner samma kväll och jag formulerade en annons som sa att den som kunde slänga prylarna på bilden ovan fick leksakerna inklusive två rätt exklusiva kassaskrin.*** Bara någon halvtimme senare hade jag en intressent och dagen efter var prylarna borta utan att jag betalat en spänn.

Jag vet inte exakt hur många prylar vi rensade ut i barnens rum. I mina egna skåp kanske jag fick ihop en tio prylar.**** Men vi talar säkert tre-fyra hundra saker om man ska räkna varje liten pinal av typen "squichie". Den STORA behållningen idag var emellertid att barnen fick lite koll på vad de egentligen har i sina skåp och lådor. Det händer rätt ofta att de vill gå till bokhandeln eller Tiger för att köpa på sig pyssel och ritsaker. Låt mig visa två bilder på ritsaker (och det är inte ens hela beståndet):

Exibit 1: För många pennor
Exhibit 2: Ännu mer pennor

För att inte tala om antal målarböcker av typen mandalas. Troligtvis är det sådant man gärna ger i födelsedagspresent och julklapp och tanken kring detta är god, men det ack-u-mu-le-ras. Till och med barnen såg lite smått illamående ut efter avslutad övning. Jag tror inte att det kommer att tjatas så mycket om att köpa prylar på ett tag.

Och som alltid infinner sig en känsla av lugn och harmoni när en rensning är klar. Var sak på sin plats, luft i hyllor och lådor. Favoritsakerna definierade och på premiumposition. Pennorna vässade i sina skrin. Nybadade barn ner i nytvättade lakan i gulsåperengjorda sängar. Det är moderslycka det.

Om du antog min minimalistutmaning juni, hur gick det?

Mvh/
FruEfficientBadass

P.S. Du vet väl att om du sparar 64% av din nettoinkomst, kommer du att vara fri om 10,9 år, oavsett storleken på din inkomst?

*Detta hör inte till vanligheterna - jag brukar passa på när barnen är borta (hur annars ska man kunna slänga?). Men jag känner väl någonstans att de börjar bli så stora att de 1) Kanske märker om jag slänger alltför urskillningslöst 2) Behöver börja träna på släng och organisation. 
** Variant på "din-kanin-bor-på-en-gård-på-landet". Värt att notera är också att början av juni är ett psykologiskt optimalt tillfälle att göra detta med barnen. De har troligtvis redan städat ur sin bänk eller sitt skåp på skolan och lever därför i tron att det är helt normalt att röja så här års. 
***En rest från mitt nyfrälsta FIRE-jag som trodde att jag skulle lära barnen "ränta-på-ränta" genom att varje månad lägga på 10% på sparade månadspengar genom att föra bok och räkna slantar i skrin. 
**** Företrädesvis köksskåpet där jag länge stört mig på att jag på en plats har två skålar staplade på varandra- gillar inte lyfta för att nå - men nu slängde jag den ena skålen så nu är allt i sin ordning igen.

12 kommentarer:

  1. 37 saker. Jag gjorde en rensning av min garderob bland annat. Jag har dock ungefär lika mycket som väntar i kassar på att tas till välgörenhet och till Sellpy för försäljning. Sedan har jag en del saker som jag ska testa sälja själv, Juli blir den stora rensningsmånaden inför magasineringen av saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När drar du, början av augusti?

      Radera
    2. Ja, till mina föräldrar. Sedan drar jag ut ut landet i slutet av augusti.

      Radera
  2. Härligt med städning och att rensa! Jag är riktigt nöjd med att ha lärt vår 3-åring konceptet "ordning och reda, pengar på fredag" samt "var sak har sin plats" från böckerna om Alfons Åberg. Tyvärr lever on inte riktigt som hon lär och städning och utrensning är något som jag eller Frun får trigga igång. Redan nu tror jag att den lille har mer prylar än vad jag någonsin har ägt. Mina leksaker rymdes i en blå plastlåda. Hennes behövs det ett helt rum för att få plats med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det en Alfons med det temat? Attans, det har jag missat och nu är Alfonsåren förbi.

      Viss forskning visar att # leksaker står i korrelation till den framtida kreativiteten. Ju färre leksaker, desto mer kreativitet. Fram med blå lådan!

      Radera
  3. Så fint det blev! Rensning är välbehövligt hemma hos oss med. Dessa eviga pysselprojekt, 3 miljoner pärlor och snöre, klistermärke och ett evigt klippande av papper ner till enskilda pappersfiber. Lägg till kläder av okänd renhet på golvet och en nerdragen rullgardin så är det rätt nära någon form av missbrukarkvart för personer under 5 år. Bra idé att ta ut allt i annat rum. Ska prova under veckan, eller nästa vecka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, känner igen det där med klippet ner på fibernivå. Vad är det med barn och klipp? Vår yngsta klipper (när hon inte ligger och kollar destruktiva JockeJonna-klipp med neddragen rullgardin). En gång kom min man på henne med att finfördela 20-lappar.

      Inte ska du ägna semester med så fint väder år rens? Spar det till dåliga väderdagar.

      Radera
  4. Herregud vilken skillnad. Bra där med att involvera barnen. Ska testa på mina två (4-&6-åring) i nästa vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och jag upprepar det jag sa till Lana - jag vill inte vara bidragande till att någon slösar finväder på rens.

      Radera
  5. Jag hakade inte på i juni men har lyckats rensa ut tre stora kassar sedan inlägget publicerades igår. Mest ”skräp” och gammalt pyssel. Försöker ta mig an dotterns leksaker och sunkiga gosedjur men där går jag bet. Är för sentimental för att rensa.

    Hanna

    SvaraRadera