måndag 16 juli 2018

The Art of Frugal Hedonism Del 3 - Var mer nöjd

Vid råd nummer åtta ("Dont't be a sucker") ges detta till synes triviala råd. Lätt att säga, svårare att leva efter på kommando. Men lyss här en smula innan du överger mig och surfar in på tradera:

"The more fun you're having in life, the more satisfied you are with yourself, the harder a target you are to reach".

Att nås av vad frågar vän av ordning? Av kommersiella budskap. Det är mer pengar i reklambranschen idag än någonsin tidigare i mänsklighetens historia.* Detta bokavsnitt handlar om att kasta skit på denna bransch. Inte mig emot - jag är en avfälling, en dissident och en desertör. Mig äger ingen, allra minst ett producerande bolag, varför jag kan tillåta mig lyxen att delge er att samtliga idag verksamma marknadsförare är medvetna om att en produkt inte säljer med hjälp av fakta (tänk reklam från 50-talet: Bild på ciggpaket. Text: "Tobak från Virginia"). Du måste ladda produkten med värde och känslor. "Homewares that have a whiff of sturdy farmhouse simplicity (because that more honest way of life really resonates with you), super cute socks (because you're a playful girlish type of woman), huge plasma screen TVs (because you take entertainment seriously), or Catalan beers (because you appreciate that European dedication to quality produce and regional specialties)."

Jag känner så väl till detta. Inte främst för min bakgrund inom marknadsföring (jag var aldrig kreatör - jag följde mest upp vad kreatörerna kreerade) utan för att jag själv intalat mig de här sakerna. Longinesklockan - för att den utstrålade sval elegans och klassisk stil. Elegance is an attitude you know.


Burberrytrenchen - för att den är ännu mer klassisk. Den uppstod i skyttegravarna - the trenches. Det är originalet. Och du ser ju på bilden - det är ju jag i Paris...på väg från Bain Douches till frukost på västra stranden en söndagsmorgon i maj. Nästan. Men för 10 000 kronor kan jag få känna mig som att det vore så, trots att jag bara går och skuffar kundvagn på Willys med griniga barn i släptåg.



Jag har varit en consumer sucka och jag är fortfarande en - om än i en ständigt pågående nedrustningsprocess. Men staden Rom byggdes inte på en dag och den tar ett tag att demontera också. Jag har fortfarande svårt att föreställa mig en tillvaro utan Longchamps-väskor eller nagellack från Chanel. Men det förra eftersom jag redan har dem, de är perfekta och håller i evigheter. Och det senare för att jag är medveten om consumer suckeriet i att ha dem, men jag väljer att ha dem ändå. Chanel är ändå...Chanel, och även om dessa lack tillverkas i samma fabrik som L'Oréals gäller placeboeffekten. Loggan liksom spiller över på mina Beiersdorf-artiklar i badrummet så snittkostnaden för min kosmetiska vagnpark bibehålls låg.

Författarna belyser en annan intressant aspekt av marknadsföring nämligen den som skenbart tar avstånd från marknadsföring; "get-away-from-the-hype aesthetic". Det självmedvetna tilltalet som driver med traditionell marknadsföring och därmed låter påskina att den har en mer rättfram och ärlig agenda. Jag kommer osökt att tänka på Oatlys reklam som jag ofta hajar till över och ler lite uppskattande åt. Jag ska ärligt säga att jag tycker om den. Den är charmig och får mig, som sagt, att le, vilket inte hör till vanligheterna.**



Du ser - jag är fortfarande bara ett slaktlamm på väg upp på lastbilsspången. Och det står "Slakteri" på lastbilen, inte "Gröna ängen på andra sidan kullen." Tänk efter med din hjärna - hade det inte givit effekt att lägga sju gånger nazipropagandapengarna på tysk onlinemarknadsföring hade man naturligtvis inte gjort det. Man hade inte gjort det. Man hade inte gjort det. Om du vill bli av med dina pengar förförd och upphånglad - by all means - låt dig förföras. Men vänta dig inte att ditt feststrul kommer att ha något som helt intresse för dig den dagen kreditkortet spärras.

Konsumentvärlden är cynisk och brutal och ger dig mycket lite tillbaka i längden, utom möjligen en mängd bröte med taskigt andrahandsvärde. Naturen - i detta inräknat relationer med människor - fungerar tvärt om. Den ber inte om betalt. Den behandlar dig på samma sätt oavsett storleken på ditt kapital. Även om du inte känner för att bli en lika rabiat motståndare till konsumtion som undertecknad, försök ändå att begränsa ditt intag av reklam. Sätt upp en "Ej Reklam"-skylt på dörren, uteslut reklamfinansierad TV, lyssna inte på kommersiell radio,***försök om möjligt kisa dig igenom utomhusreklamen, avsluta alla "nyhetsbrevs"-prenumerationer och om du fortfarande får kataloger - bort! Du kommer med största sannolikhet inte bli helt reklamfri, men mängden blir kanske inte lika grotesk. Minns - bara onlinereklamen i Tyskland idag är större än när nazitysklands propagandamaskin peakade (inflationsjusterat). Och vi pratar enbart online hur skruvat är inte det? Så var inte orolig för att reklam kommer att fattas dig i ditt liv. Fundera istället på vad Epicurus sa:

Nej, det är inte han, men bilden kom upp när jag googlade honom. Jag tyckte den här bilden var gölliare.

"Three things are essential for a happy life: friendship, freedom, and time for contemplation." Alain de Botton, mer nutida filosof, har noterat att reklam ofta fokuserar på någon eller några av dessa värden i utformningen av budskapen. Kan du komma på någon sådan reklam lille vän?

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Du vet väl att du inte skattar vid försäljning av aktier och fonder om du har dem i en ISK? Det är redan gjort löpande. D.s.

* Om du bor i USA, England eller Australien lades år 2013 runt 1 000 dollar (i skrivande stund 8 888kr) per invånare på reklam. I Tyskland läggs idag sju gånger mer pengar på enbart onlinereklam än motsvarande de pengar som pumpades in i hela nazipropagandaapparaten under andra världskriget. Och som författarna lakoniskt konstaterar: "And few of us would deny the power that expenditure had to persuade people into a rotten value system".
** I normalfall ser jag ut så här:


*** Bortsett från att reklamen i sig är störande finns det forskning som visar att >30 minuters reklamradio om dagen fördummar dig med 3%.****
**** Nej det gör det inte, men det beror enbart på att ingen har intresse av att finansiera sådan forskning mycket beklagligt.

12 kommentarer:

  1. AdBlock i webbläsarna bidrar till minskad reklam på nätet liksom det faktum att du inte riktigt passar in i reklammakarnas standardbild av ålderskategorin om du inte har barn. Ju mindre behov man känner av saker desto mindre effektiv blir reklamen tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debil fråga säkert men hur aktiverar man AdBlock? Din sista mening: så är det. Igår rattade jag hem hyrbilen från stranden och lyssnade då på, i följande ordning, kommersiell radio. Det är något så vansinnigt fördummande över just radioreklam. Det är som att de coola byråerna har hands-off där och man istället kallar in det gamla gardet; Tamp-Nisse med överkammet och Kjelle K, det är den typen av personas (jag hittade på dem så hoppas ingen känner sig utpekad) som gör all radioreklam?

      Som straff programmerade jag in P2 på alla snabbval.

      Radera
    2. Gå in på getadblock.com och följ instruktionerna.

      Lyssnade på en sån fantastisk reklam i bilen som löd ungefär så här. Är du less på alla dejtingappar, ladda ner vår app. Kommer dock inte ihåg vilken app det avsåg men om jag nu är less på apparna varför skulle jag ladda ner en annan app?!

      Radera
  2. Nu gjort! Donerade 5$ (lägsta nivån, men tänker att jag utan problem betalar mer om jag märker skillnad). Stort tack Plina för tipset!

    SvaraRadera
  3. Har inte läst din blogg innan. Snyggt jobbat.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  4. Haha, sen jag blev lite foliehatt-tant så blir allt billigare. De flesta dyra smink/kräm/whateverladies shit-märken är så fulla av skitkemikalier så jag vill inte ta i dem med tång. Nu fejar morsan fejan med diverse oljor från köket och sminket är nedbantat till exakt 5 artiklar. Parfym? No way José, pallar inte.
    Fortfarande svag för Cashmere men där har jag hittat ett märke jag gillar och köper bara därifrån så andra getter göre sig ej besvär.
    Jag kommenterar inte värmen eller skogsbränderna.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt smink; concealer, puder, mascara, rouge, läppstift. Är det samma hos dig eller annat?

      Radera
  5. Underlag (funkar som concealer med), rouge (funkar som ögonskugga med), mascara, "ögonbrynsögonskuggaeyelinergreja" (ja du hör, funkar som flera, som eyeliner om man spottar i den) och så en ögonbrynsgelé när jag bara vill lyfta upp dem från golvet en aning.

    Sömn, vätska och fysisk aktivitet är bästa sminket tydligen så vi är väl ändå lurade :-))
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ang sista stycket: I beg to differ. Varje gång jag skippar concealer/underlag runt mina ögon får jag frågor av typen ”är du sjuk/arg/sur/ledsen” etc, detta oavsett hur mycket jag sover, dricker och rör på mig. Jag kommer att begravas med min pigmenttäta underlagskräm från la Roche-Posay (annars blir jag väl portad av Sankte Per pga surhet).

      Radera
  6. Hmmm, det är inte så att du sover till lunchtid, dricker vodka redbull och dansar rave..? *gråtskrattemoji*

    La Roche-Posay har för övrigt den minst giftiga solskyddskrämen för barn! Enligt ngn undersökning i fjol. Svinbra är den! Tips alltså. Bamsekrämerna/apoteket/nivea etc etc är tydligen rena dyngan om man inte njuter av att impregnera avkomman med hormonstörande/cancerogena ämnen..
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, TYVÄRR! (Redbull etc). Hade jag gjort det hade jag sett sådär dekadent snyggsliten ut, inte fiskpinnar & trappuppgångssleten som idag. Jag fick faktiskt ett ryck efter att jag skrev den första kommentaren och gick och Roch Posayade mig mitt i industrisemester och värmebölja, tio dar som naturel gör dåliga saker med min självbild.

      Radera

Fem minuter om dan som renderar dig en mille

HOHO! Innan jag börjar, The Escape Artist publicerade (igår) ett inlägg som tangerar ämnet vi diskuterade igår.  Alltså, ibland undrar ja...