Där slösurfen går in, går kreativiteten ut

Jag fastnar allt mer för den australiensiska podden The Slow Home Podcast. Avsnittet med Anne Rasier-Rowland och hennes bok The Art of Frugal Hedonism ledde in mig på helt nya tankebanor.  Avsnittet med den förtjusande raketforskaren Anita Vandyke (hur coolt namn?) har fått mig att skriva önskelista till mitt bibliotek i jakt på hennes bok A Zero Waste Life in 30 days. För vem kan motstå fraser som:

“Zero waste life means not only reducing your waste, but also not wasting your life.” Anita Vandyke




Men det var inte dessa inspiratörer jag skulle tala om idag utan om en miniserie The Slow Home Podcast gjorde i maj-juni kallad "Daily creativity - a slow experiment" i fem delar. Jag har precis börjat lyssna och min intention är inte att liksom fågelmamman tugga ner födan åt dig och stoppa den i din hals, utan jag uppmuntrar dig bara att lyssna. Åtminstone på introt.

Grundtesen är att alla har förmågan att vara kreativa. Det betyder inte att du måste spela in egna låtar och posta på youtube (skapa en egen spellista på Spotify istället) eller att du behöver starta egen firma som gör receptappar (lär dig laga ett par nya maträtter istället). Poängen är att under en överskådlig tid, säg - en månad - försöka att få in kreativitet varje dag, om så endast för 10 minuter. 

Men när, när, när ska du svenne banan ha tid med det då? Svaret är ganska enkelt - du skär bort tio minuter slösurf/mediakonsumtion. För kom inte och påstå att dina dagar enbart är fullpackade med arbete, barnasnyt och sömn?*

Vad ska du då göra då med dessa tio minuter? Ja inte tusan vet jag, det är ju själva poängen med den här övningen - att du ska hitta tillbaka till din kreativitet. Det handlar inte om några revolutionerande livsstilsförändringar. Det handlar om en skiftning på skalan - från att vara den som tar input (konsumerar underhållning, nyheter, sociala uppdateringar) till att vara en person som även ger output. Kanske arbetar du redan med något kreativt? Kanske finns här utrymme för att få skapa något helt utan av annan person stipulerade ramar? För jag antar att även kreativa människor, säg AD:s, skribenter eller musiker, jobbar för någon form av uppdragsgivare. Såvida du inte är en av de där riktiga konstnärerna som kör ditt eget race. Vad det handlar om är att hitta tillbaka till den sortens kreativitet som barn ägnar sig åt - att skapa bara för att det är kul. Som Gretchen Rubin, när hon återupptog barndomens skapande av scrap books med tidningsnotiser, citat och roliga bilder. Där fanns noll kommersiellt intresse, men hon tyckte det var kul. Det krävdes massiv konsumtion av lyckolitteratur för henne att förstå att det var tillåtet att göra så som vuxen. Själv har jag under sommaren ritat en teckning varje dag. Det behöver inte ens föreställa något, men varje dag ritar jag och fyller i med färgpennor. Som ett barn på förskola.** 



Please please, lyssna åtminstone på det introducerande avsnittet som du hittar om du klickar HÄR. Scrolla ner lite bara och klicka på Play. Du kommer att bli en mer tillfreds männscha, jag lovar.

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. "Alla kan bli rika på aktier men du får inte ha bråttom" (Warren Buffet). D.s.

* Såvida du inte är amish och då ber jag om ursäkt.
** Jag bidrar också till skratt och glädje i familjen, särskilt hos mina betydligt mer begåvade barn när de ser mina försök att rita exempelvis händer och fötter. 


12 kommentarer:

  1. Så tänkvärt. Å amish, mitt life goal :-)
    Och det där med att göra något kreativt är så intressant. Jag har ett väldigt kreativt yrke, så där så folk himlar med ögonen om hur fantastiskt roligt det måste vara och tror jag ägnar en stor del av min fritid åt det med. Never ever in my life. Mitt jobb är mitt kneg. Jag älskar mitt jobb och är bra på det men det är inte något jag önskar lägga en sekund på under ledig tid. Mitt ledighetsskapande som gör mig "hel", lugn, glad är att pyssla i hemmet. Laga mat och hemmafruarbete är sånt jag älskar på fritiden. Att vara hemmafru en dag i veckan vore en dröm då mitt yrke innebär ganska mycket resande, att träffa många människor och hamna på nya platser där jag förväntas vara kreativ oavsett förutsättningar. Den som tycker det verkar spännande att resa i jobbet har nog aldrig rest i jobbet. Det suger oftast att vara ifrån familjen, packa upp och ned på hotell, hur snofsiga ställena än är så är det aldrig hemma. Och det är hemma hjärtat är och vill vara. Med tvätthögar och storhandling.
    Idag ska jag vara kreativ med en packe böcker från bibblan, ett stycke storkok från trädgården och eventuellt klippa tånaglarna som växer trots torkan.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hear hear! Det sugiga är ju att man måste igenom skiten för att uppskatta det. Jag hade nog inte suktat efter långkoken om jag först inte fått tillbringa x antal timmar, dygn, år på tjänsteresa och i "viktiga möten" (och som du säger - sjukt störande att vara på vackra platser- jag minns särskilt en plågsam sittning i ett vårgrönt alperna förra året) när man är inspärrad i ett iskallt konferensrum för att lyssna på corporate bullshitiska). Mmm storkok och tånaglar. Vilken härlig kombo!

      Radera
  2. Jag förstår tanken, men kan det ändå inte räcka med att hitta på VAD vi ska äta till lunch och middag och sedan vara kreativ när man ska laga det och bara har hälften av ingredienserna....?
    Har dock en deal med mannen om att han får ta merparten av det denna semester. Jaja, jag får tänka på vad jag skulle kunna göra. För som sagt, jag förstår tanken. Jag älskade till exempel att väva och sy, när man hade syslöjd.
    Samtidigt vill man ju inte producera mer grejer....? Nu när vi försöker rensa ut.
    LottaJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ju hitta din egen slogan och brodera den på baksidan av ett existerande objekt? Använda en slattfärg till att måla om en liten befintlig möbel? Samla barnens små pryttlar i några glasburkar från återvinningen? Möblera om och skapa en ny känsla i ett rum (utan att köpa på dig grejer that is)? Experimentera fram en muffinsformula världen aldrig tidigare skådat? Och om utrensning är på tapeten - skapa det minimalistiska köket under en månad (sök på "minimalist kitchen" YouTube för inspiration - LottaJ du kan bättre än dem!). Du behöver ju inte slänga sakerna, bara ställ undan dem och lev med bare necessities ett tag för att se hur det känns.

      Radera
    2. Jaha, nu var det nästan som när jag gick till frissan och hade provat noo-po och fick en "utskällning" ;-).
      Finns inga ursäkter för att inte vara kreativ!
      Men nu kom jag ändå på vilken kreativ aktivitet jag faktiskt skulle kunna ta upp igen: fota! Det tar bara plats på minnet i datorn. Sedan kan man göra fotoböcker, det är kreativt som tusan och beställa så får man hem minnen i fina böcker, böcker som vi faktiskt tittar i ibland!
      LottaJ - med hopp om att detta inlägg hamnar på rätt plats...

      Radera
    3. Vilken strålande idé! De är dessutom rätt slimmade de där fotoböckerna. Jag brukar sammanfatta ett år i en sådan bok. Kostar runt 400kr men det är det värt. Jag litar inte en sekund på att jag kommer att sitta och fippla runt på min externa hårddisk om 30 år och minnas kalenderåret 17/18, jag vill ha fysiska böcker.

      Radera
  3. Tjena,
    Intressant inlägg och jag gillar verkligen tipset och synsättet att aktivt göra något kreativt varje dag.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Petrusko! Förutom din fina blogg, har du något kreativt för dig i vardagen?

      Radera
  4. Är ute och seglar och här går allt i slow motion och barnen håller på att avlida (säger de) men vi föräldrar tycker de blir mer och mer kreativa ju längre vi seglat. Igår gjorde äldsta dottern (6 år) eget papper av sjögräs med en seglarkompis hon träffade på stranden.

    Jag ska genast lyssna på avsnittet, tack för länkningen!

    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eget papper av sjögräs, Ingrid, det måste kvala in i topp 3 mest grymma barnkreationer sommaren 2018!

      Radera
  5. Tankeläsare där!
    Tänkte häromdagen att jag skulle ta fram akvarellfärgerna som inte använts på tie år eller så.Tanken var att måla något varje dag bara för att få igång min kreativitet.
    Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera