En spenderfri helg per månad

För ett tag sedan hittade jag en lista på Pinterest a.k.a. List Heaven. Den är lite amerikansk. Exempelvis kanske inte kyrkobesök eller "find & clip coupons" är lika vanligt förekommande i Sverige som over seas, men i stort gillade jag listan på "50 saker att göra under en spenderfri helg"*.



Jag gillar Korrans filosofi kring mat - man behöver inte leva i röda lins-träsket för jämnan. Men alla kan byta ut ett par middagar i veckan mot riktigt billig mat, däremellan äter man som vanligt. Detta tankesätt kan man ta med sig även till helgaktiviteter, exempelvis genom att ha en spenderfri helg varje månad. Är du riktigt listig lägger du ju denna helg direkt efter löning. Detta tjänar flera syften:

1/ Uppenbart 1 - du spar pengar. Om du inte går bananas de andra helgerna är det ju 25% nöjesspending som bara uteblir.
2/ Uppenbart 2 - du utforskar nya sidor av dig själv och kan upptäcka nya gratisnöjen som kommer att fortsätta att spara pengar åt dig för resten av ditt liv då dessa kannabaliserar på din shopping/bistrotid.**
3/ Du undviker butiker när lockropen skalla som mest intensivt - direkt efter lön.
4/ Du kan röra dig på stan när det lugnat ner sig och i den mån du behöver handla något brukar butikerna ofta ha erbjudanden veckan före lön för att få upp försäljningen.
5/ Du får kanske en massa bra gjort - exempelvis städa ur en garderob vilket enligt mig ofta resulterar i att man får mindre köpsug.

Skulle du klara att ha en helt kostnadsfri helg per månad och vad skulle du göra då?

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. "En ekonom är en person som kan uttrycka det självklara obegripligt" (Alfred A. Knopf, amerikanske publicist och grundare av förlaget Doubleday där f.ö Jackie O var förläggare på äldre dar). D.s.

* Även om jag är lite brydd över detta med "Get a hair cut". Eller menar de "Cut your own hair?". Åtminstone där jag bor kostar det skjortan och halva ärmen att klippa sig.
** Exempelvis finns ofta en korrelation mellan tid nature time spend och shopping spend. Det listiga med naturen är att den gärna ger mersmak och har man väl börjat hänga där vill man vara där mer och mer. Lite som med crack.

30 kommentarer:

  1. I diy-stil så får väl maken klippa håret. Jag tycker inte det är särdeles svårt att ha en eller flera kostnadsfria helger i månaden. Däremot tycker jag listan är lite tråkig med en massa jobb eller hushållssysslor som jag i alla fall försökt styra över till veckodagarna för att kunna lata eller göra roligare saker under helgerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har du nog rätt i. En underbar helg för mig kan sammanfattas i två ord: skog, film och chardonnay. Det var tre ord.

      Radera
  2. Swedish style: Starta en förening tillsammans med några vänner och inkassera bidrag (på mer än 1000 kronor)
    Görs online och tar några minuter.

    Vad ska ni göra i föreningen? Ja vad sägs om några av förslagen på listan ovan.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ro hit webbadress, det här är ju bara fööööör bra! Föreningssverige- here I come!

      Radera
  3. Haha, jag har svårare att hitta en helg där jag faktiskt spenderar... Men så har jag enkla (läs dyra) nöjen på helgerna, jag rider och pysslar med hästarna. ;-)

    Det hjälper även att bo en bit ifrån en större stad, då orkar man inte shoppa efter jobbet och definitivt inte åka in en helg för att handla. :-P

    Igår ramlade jag faktiskt över en fin tröja i hästaffären, det var halva priset och innan dess 30 % rabatt. Oklart med matten där, men 140 kr för en tröja som passar mig perfekt, det säger jag inte nej till. Kommer inte ens ihåg när jag handlade kläder senast...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det låter ju lysande, det var du värt Ellinor. F ö skulle jag kunna tänka mig att börja rida just på grund av ridmodet. Det är så snyggt! Stövlar, marinblå skräddad kavaj med vita kanter, en liten halvpolo under. Mmm.

      Radera
    2. Enda kruxet med ridmodet är väl när du kommer hem efteråt. Genomsvettig med leriga kläder och stövlar. ;-)

      Det är inte en glamourös sport precis...

      Radera
    3. Hm. Får gå tillbaka till ritbordet där. Kan man inte bara vara hang-around, dricka skumpa i manegen med den vinnande ryttaren iklädd riddräkt?

      Radera
    4. Kanske hästägare till en elitryttare? Hm... Kan du hosta upp 5 mille så kan jag säkert fixa både skumpa och riddräkt. ;-)

      Radera
    5. Å så classy...jag får låta det mogna en smula...😦 [fem millar OMG].

      Radera
  4. Best things in life are free... En spenderfri helg går jag på långvandring på landet, plockar svamp om det finns, lagar god mat och pimplar vin, fixar i trädgården, läser böcker, löser korsord.

    En del av detta kostar förstås, men inget som behöver spenderas "där och då" som det heter numera. Veckohandlar dock gärna på Willys innan återresan till sta'n. Billigare och lugnare, ja, bättre helt enkelt.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter underbart. Du ska såklart definiera kostnadsfri helg som kostnader tagna "där och då". För börjar du bryta ner kostnaden för stället och bilen blir det ju trist.

      Radera
    2. Låter ju helt perfekt. Jag begriper inte riktigt varför helgnöje måste inbegripa att konsumera saker (annat än mat...). Förstår det är annorlunda med barn, men som medelålders utan kidz är det verkligen inte nödvändigt. Ge mig en bok och lite mat och fika med jämna intervall så är jag nöjd!

      Radera
  5. Work on your honey-do lisy, är det vad jag tror att det är? Hehe

    Seriöst, den här principen är ett väldigt bra sätt att spara pengar på. Vi är många som har nytta av att "penga-fasta" på det här sättet. Liksom när man fastar från mat slutar det alltid med att man konsumerar mindre.
    Själv använder jag det som en grundprincip i ekonomin.

    Jag utgår från att inga pengar ska spenderas och att alla pengar som kommer till mig är mina. Om någon ska lyckas med att jag öppnar plånboken och ge dem av min livsenergi (egentligen bättre ord än pengar) får de ha väldigt bra grejer att erbjuda.

    Senast igår hade jag en fantastisk "penga-fasta"-dag med mina barn inför skolstart. Istället för att gå på bio, skansen eller köpa random saker vi "behöver" inför uppstart besökte vi aspuddsparken med parkteateater, djur och grymma lekplatser. Mellis medhavt aber naturlisch. Alla var helnöjda efteråt.

    Det är bara att utgå från att vi ska inte spendera pengar och sen se vad för skoj man kan hitta på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuvligt! Extra bra att pengafasta i skolstartstider eftersom svensken i snitt lägger - vad var det nu - 5 000 spänn på just denna högtid?

      Radera
    2. Mycket intressant tankesätt Katarina! Det ska jag försöka anamma mer. :-)

      Radera
    3. @Fru EB: FEMTUSEN!? Men mina barn är små iof... men ändå! 5000! Med lite framförhållning går det väl att komma bra mycket lägre även med större barn?
      @Ellinor: Testa, det är mycket man kan hoppa över att köpa bara man bestämt sig för att pengarna är ens egna. :)

      Radera
    4. @Katarina: https://24malmo.se/sa-mycket-kostar-barnens-skolstart-for-foraldrarna 1800kr/barn equals...5400 för mig vilket är cirka 5tkr mer än jag kommer att läggare. Vidare anser 20% av föräldrarna att ”ekonomin riskerar att bli ansträngd i september pga skolstart”. Det är ju helt fantastiskt, givet att barbidraget täcker runt 70% av denna splurge och att svenne banan aldrig haft så stort sparutrymme som nu.

      Radera
    5. Jag trodde inte man behövde köpa skolmaterial i Sverige? Att skolan erbjuder det till elever redan? Har jag fel?

      SB

      Radera
    6. Å SB, det var så länge sedan du var hemma så du har missat den consumer suckeraeiga utveckling skolstart i Sverige genomgått. Vi pratar inte läromedel och skoluniformer här utan kringprylar som shoppingtokiga föräldrar kastar på sina söndercurlade barn i tron att dessa har samma prylfixering som de själva. Nya outfits, nya gympakläder, ny skolväska (liksom en mänsklig rättighet), ny frisyr osv.

      Radera
  6. Klara? Helgerna är ofta de billigaste dagarna då jag helst håller mig hemma. Känns sundare att snusa än att ha som helgaktivitet "att gå på stan". Fick höra en historia från vän igår om en bekant till dito vän som "lärde" sin dotter shoppa i tioårsåldern. Sweet lord, poor child liksom. Ibland är det ett nödvändigt ont som igår när strumpmonstret inte lämnat mer än ett! par strumpor kvar i barnets garderob. I assure you, tvättkorgen är kollad, under sängen med. FATTAR INTE var de tar vägen, ett av föräldralivets stora mysterier. Hittade 10 strumpor för 100 kronor på en ytterst miljötveksam kedja. Första besöket där men jag insåg vikten av att tvätta de andra inköpta plaggen (tre tishor) då de förmodligen inte är fullsmockade av ekogarn. Extremt billigt och en svag doft av barnfabrik i Bangladesh i hela butiken. Kände mig lite rutten efteråt. Blir nog inte fler besök där, det kändes inget vidare. Biktar mig här.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara Dollar Store du talar om.

      Radera
    2. Nej, det fanns ingen plast. Bara asbilliga kläder som hade en suspekt doft. Den där doften jag genomskådade som gravid.. Kunde omöjligt passera genom en kedja aka HM som gravid. Min näsa berätta den ena kemikaliehistorien efter den andra för mig. I går var jag extremt ogravid och kände doften ändå. Huff.

      Finns det kläder på Dollar Store? Jag har vägrat entra.
      Morsan

      Radera
    3. Underkläder yes. Köpte en del med kemikalieplastpluppar undertill när barnen var i dagisåldern. Valet stod mellan skalltrauma och neurologisk giftrelaterad disease.

      Om din gravidnäsa berättade saker om HM berättade min saker om MacDonald’s, fast bara sweet talk. Om logiken stämmer måste MD vara det bästa födointaget för ett foster. Särskilt frukostmenyn. Kan fortfarande drömma om ägg macmuffin.

      Radera
    4. Kan tipsa om bambuviskos! Handlar numera strumpor och trosor på Bambuboden. Mkt bättre kvalitet, håller längre = billigare. Och, ta mig sjutton tror jag Strumpmonstret inte gillar bambu.

      Radera
    5. Wow! Detta kan vara en av årets viktigaste upptäckter - strumpmonstrets kryptonit alltså. Ska kolla in webbshop någon dag jag känner för webbshopar.

      Radera
    6. https://www.bambuboden.se

      Gör det! Märket Walking är verkligen super. Inte tillstymmelse till urtvättade trosor på 1 år, dvs 52 tvättar.

      Radera
  7. Jag gillar tanken på en helg fri från att spendera, men jag tror effekten kan bli likadan för de som har en vit månad. En vit månad gör det okej att kröka som djävulen resten av året. :-) Men kanske kan man sanera sitt beteende rätt bra om man låter bli att shoppa. Förmodligen ännu större behov av det här i USA.

    Jag byter gärna länk förresten, har lagt upp din sida på https://www.moneycowboy.net :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns risk att det slår över ja, som vit månad. Eller så kör man som GW-vitt halvår. Då har man bara ett halvår på sig att förstöra levern.

      Fixar länk när vid dator.

      Radera
    2. Toppen, tack för det. :-) GW är ett föredöme för alla som vill förstöra sin hälsa.

      Radera