Life Hack Bio

VMA: Jag har nu instiftat en ny flik kallad "Läsarforum" där ni som läsare gärna få gå in och bidra med sparknep, frågor och annat som inte nödvändigtvis faller inom ramen för ett specifikt inlägg. TACK alla ni som följer mig på Instagram, nu har jag en (1) kvar till 100!

Att gå på bio är ett av mina favoritnöjen men nuförti'n kostar det ju skjortan och halva ärmen så jag går högst någon gång per månad. 135 riksdaler. Annat var det när jag var liten, 1 krona kostade matinén.* Any Heuw, jag tycker att det är fullständigt värt det för jag tillhör den del av mänskligheten som tycker att film gör sig bäst på bio, precis som filmindustrin vill att man ska tycka. Ja, det är consumer suckerai, men inte av den Kinaplastiga formen så ni får förlåta mig. Jag har emellertid ett par principer kring mina biobesök som gör att de inte blir lika apdyra som de tenderade att bli förr om åren.

1. Om 3D-film, spar glasögonen
Det här är kanske en självklar punkt även för svenne banans, men jag minns en tid då åtminstone vi sjabblade bort de där glasögonen och fick köpa nya varje gång. Så oerhört dumt. Inte bara kostade det runt en hundring för hela familjen att skaffa dem, ofta lämnar man ju in dem efter föreställningens slut och får köpa nya nästa gång.** Lyckligtvis är barnen så stora nu så att man kan gå och se riktiga filmer, men för dig som fortfarande är i 3D-träsket är detta angreppssätt ett måste.

2. Ta med eget tilltugg
Om du vill stödja din filmleverantör med lite extra täckningsbidrag ska du köpa deras popcorn-menyer som ligger på mellan 48 och 110kr. Tro't eller ej, men det finns en Flashbacktråd även på detta (herregud, finns det något samtalsämne som inte har en tråd på Flashback?). Jag väljer att bara betala för biljetten men eftersom jag gillar konceptet vin läsk och snacks på bio får jag ta med eget, enligt isvatten-principen. Se nedan hur redigt jag häller på köpe-cola av märkessort i våra för-isade PET-flaskor.

Det ser ut som rödvin men det är det inte 

Jag skojar inte när jag säger att det finns is kvar när jag och 13-åringen lämnar salongen efter avslutad film - det är ett grymt knep. Till höger på bilden skymtar min nästa listighet. Det är tygpåsarna man får på yasuragin. Jag tycker nämligen att det är sjukt stressande att ha prasselgodis på bion. Jag stör mig faktiskt mer på mitt eget prassel än på andras. Så i dessa små mjuka påsar (du kan naturligtvis sy egna om du inte råkar ha dessa påsar i din ägo) plockar var och en ihop det de vill ha. Den här dagen hade vi lite chips-slattar hemma, och så köpte vi fem plock-godisbitar var***. Vårt medhavda stash gick på totalt 20 riksdaler, att jämföra med 96-220kr om vi handlat på plats.

3. Välj tidpunkt med omsorg
För att motivera 135kr vs biblioteks-DVD:ernas 0kr vill jag få ut maximal bioupplevelse. Det får jag om följande punkter uppfylls:

- Bion ska visas på en fetstor filmduk. Det ska alltså vara en relativt nyutkommen film. De som sjunger på sista refrängen i en bio-"salong" i storleken av vår tvättstuga göre sig icke besvär. Då kan jag verkligen lika gärna hyra filmen eller låna den på bibblan senare.
- Det ska vara relativt tomt i biografen. Varför? För att det är en mäktig känsla att ha i princip en hel biosalong för sig själv! Hur gör man då detta? Du går när ingen annan går, exempelvis under fotbolls-VM, mitt i veckan eller dagtid helg när filmen gått ett par veckor (inte superhet längre men tillräckligt ny för att fortfarande visas på stor duk). Nedan bild togs då vi prickade in två av tre punkter (lite svårt att gå mitt i veckan och helg samtidigt). Dessutom var det vackert väder så folk var på stranden.

Sju pers i salong med 400 platser

Att gå på bio i värmebölja är för övrigt helt underbart. Jag minns fortfarande en värmeböljesemester i Paris då jag och min man hoppade in och såg vad som helst, bara för att undkomma värmen. Vi såg då flera filmer jag minns än idag, bland annat den franska filmen Mustaschen.****

Well well. Du kanske undrar vad vi såg ovan? Oceans 8. Ja jag vet, det var kanske inte mitt bästa val, men jag trodde Clooney skulle vara med.***** Däremot såg vi en annan film när vi var i Göteborg och det var katastroffilmen Den blomstertid nu kommer. Kul med en ny kreatör i det norrköpingbaserade filmkollektivet Crazy Pictures. Helt oerhört med en svensk välgjord actionrulle. Utan några kända skådisar (minus Pia Halvorsen) dessutom. Jag trodde det var inskrivet i grundlagen att antingen Persbrandt eller Bergström måste vara med i en filmproduktion. Har du några biotips för tillfället? Känner att värmen tvingar in mig utöver den stipulerade 1g/månad-kvoten.

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. "Att åldras är som att bestiga ett berg. Man blir lite anfådd men man får en mycket bättre utsikt" Ingrid Bergman D.s.

* Eller förväxlar jag mina minnen med min morfars nu?
** Förutsatt att man är dum i huvudet vilket jag då tydligen var. Snacka vinstmarginal! 100%! Plus att de kan lägga på 20 spänn e d för att filmen är 3D. Du närmar dig 200kr för en entré till en oftast påfrestande film dessutom. 
*** Jag vet, det är lite petigt, men jag lever i tron att socker är roten till allt ont plus att man genom att begränsa antalet godisbitar faktiskt får ut mer av dem, less is more-principen.
**** Endast fransmän kan komma undan med att göra en film om en man som rakar av sig sin mustasch.
***** Man har faktiskt vissa förpliktelser gentemot sina frikort, att gå och se deras filmer när de kommer ut exempelvis. 

21 kommentarer:

  1. Då pengar verkar vara en del av detta life hack kan jag tillägga att biopriserna är lägre må-to, och ännu mer så innan 1700 må-to. Fre-Sö kostar det mest. (kan adderas som underpunkt till punkt 3 ovan). Det kallas väl för efterfrågestyrd prissättning eller som vi vanliga dödliga kallar det: vinstmaximering.

    Visst är det väl så att ordinarie pris Fre-Sö på en film över två timmar är ca 200 kr eller mer? Det är något magisk just med två timmar, kanske har att göra med schemaläggning och antalet föreställningar det går att få in under ett dygn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magin kanske snarare kommer med monopoltriggad marginalhunger? Tack för bra tips, detta kommer att nyttjas inom kort.

      Radera
  2. Och du är väl med i bioklubben? Tillslut har du samlat så mycket poäng att du får en biljett gratis ?
    Vi poppar popcorn hemma och tar med i plastpåsar. Prasselfritt.
    LottaJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte med i bioklubben, skandal. Ska fixa. Hade en kollega vars föräldrar var från iran, de kom hit på 80-talet. Han berättade om uppväxten, just att ”vi poppade popcorn och tog med oss på bion”. Idag bor föräldrarna i bostadsrätt inom tull och lever så att säga kapitalstarka liv. Klipp till: Svenne banan (ink mig själv för 4-5 år sedan) står och maxar menyer i SF-kassan, för man ”orkar inte” och ”något ska man väl UNNA sig nu när man jobbat hårt en vecka”. Sån tankevurpa va. Det du unnar dig är ett liv i ett hjul (och det är inte pariserhjulet jag pratar om baby).

      Radera
    2. Din uttrycksförmåga är något utöver det vanliga, ska ta med mig den sista meningen. Det du unnar dig..
      Det där med att unna sig är ett eget ämne i sig. Slöshetsare kör alltid med att man måste unna sig samtidigt som de anser att det är deras unnande som gäller./OH

      Radera
    3. Haha ja ”unna” är troligtvis det fulaste ordet jag vet i svenskan, såväl utifrån betydelse, inneboende värdering (complainypanting) som sonoritet. På andra respektive tredje plats: fika och börs (plånboksbetydelsen).

      Radera
    4. Känner själv en hel del folk från andra asiatiska kulturer och till skillnad från svenskar är det där väldigt viktigt att det ska synas att man ha pengar. Det bjuds hej vilt, och köps in den ena onödiga lyxartikeln efter den andra (vem behöver ett armbandsur för 150000 kr?). Så det är lite knepigt att göra jämförelsen då våra kulturer och tankesätt är så väldigt annorlunda.

      Radera
    5. Jag vet. Var i Hong-Kong för några år sedan och såg färjorna från fastlandet och de ringlande lämmeltågen in på Louis Vuitton.

      Radera
  3. Här kommer lite mer info hur du kapar biljettpriset :)

    Med rabattkortet kan man gå för halva priset på fyra filmer under tre månader. Rabattkortet gäller enbart mån-tor och inte på specialföreställningar, 3D-visningar eller ihop med andra rabatter. Kortet kan användas vid köp av en biljett till film/föreställning. Kortet kostar 65kr.

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för en bra blogg!
    Många arbetsplatser, tex både min (landsting) och min makes (konsultföretag) säljer ju bio-checkar/företagsbiljetter till anställda för priset av 75 kr/st. Gör inte din det? Eller någon du känner som kan langa till dig :) Dessa har hittills funkat på alla filmer inklusive 3D. Det negativa är väl att de ofta bara har ett års "hållbarhet", jag har ibland överskattat antalet biobesök vi går på, speciellt som vi ibland också får biocheckar av jobben i julklapp/födelsedagspresent. Å andra sidan tycker jag det är en bra present att ge vidare till något syskonbarn.. /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft så, men inte längre. Tyvärr! Not till närmast sörjande: jag önskar mig en biocheck. Oavsett tillfälle.

      Radera
    2. Prenumerera på illustrerad vetenskap man får 2 biobiljetter för 129 kr och 2 nummer av illustrerad vetenskap. Ingen bindningstid och säg upp prenumerationen så fort du har fått biljetterna (de mejlade biljetterna på en gång sist). Jag gör så hela tiden.

      Mvh

      S

      Radera
    3. Hela tiden? Man kan nyttja erbjudandet flera gånger? Otroligt bra tips i så fall!

      Radera
    4. Men det är ju taskigt att utnyttja Illustrerad Vetenskap på det där sättet. De vill sälja sin tidning och lockar med biljetter. Tycker synd om dem om de utnyttjas. De förtjänar väl läsare som betalar för deras produkt. Oetiskt och ickehållbart! Saknar folk helt heder nuförtiden? :( /Eva

      Radera
    5. Aa o tänk på alla stackars Ica butiker som har speciella erbjudanden för att locka in folk i sin butik för att sedan få dem att köpa dyrare saker. Tänk när folk går ditt o bara köper saker med rabatt... stackars alla Ica-handlare som bara försöker få folk att betala för deras prudukter. Vart är folks heder?

      Radera
    6. Någonstans tror jag att Illustrerad Vetenskap har räknat på det. Är erbjudandet olönsamt får de väl helt enkelt begränsa det - en gång per personnummer.

      Radera
  5. Jag har aldrig fattat grejen med att äta på bio. På bio tittar jag på film och det ska vara en så pass bra film att jag går helt upp i den. Äter jag, så är jag uttråkad... Har nog sparat en hel del pengar genom åren nu när jag tänker efter. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å men o lite smågodis på bio är väl ändå livets salt.

      Radera
  6. På bio är ljudet för högt, publiken är störig dvs äter illaluktande saker som popcorn eller det värsta: ostbågar, svenskt tal textas inte. Film ses bäst hemma. Billigt är det också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På a säger jag: ta med öronproppar eller säg till vaktis (det gör jag allt som oftast), på b: se inlägg, på c: undvik svensk film som i 9 fall av 10 suger. Men håller med dig att film hemma är underbart.

      Radera