Sparhöst 2018 Intro

I sommar hade jag en lästävling med elvaåringen ( = den som läst flest böcker vinner) och eftersom hon drog iväg så förbaskat koncentrerade jag mig på korta, lättlästa små pamfletter där ju fruglitt är kung (och lät henne läsa tegelstenar av Maria Gripe hehe). Jag läste följande böcker:

"Fattig Miljonär - Lev lyxliv till budgetpris" av Fredrik Robertsson, utgiven runt 2010 (hade lämnat tillbaka boken innan jag hann kolla och den finns inte på nätet därav det glidande årtalet).



"Köp inte en zebra - 387 sätt att spara pengar" av Lena Näslund, utgiven 1993 (ett riktigt tidsdokument - det talas om omställningskostnad av telefonabonnemang vid flytt och annat förhistoriskt)

"Skit i räntorna - 343 konkreta sätt att spara pengar på allt" av Peter Wiklund, utgiven 2010.



I de kommande avsnitten kommer jag att göra en sammanfattning av dessa spartips i syfte att kicka igång den här hösten som en riktig super saver autumn och där jag hoppas att ni läsare kommer att bidra med lite mer konstruktiva tips än de stundtals fjösiga tipsen i böckerna. Jag delar in det enligt följande:

Del 1: Mat
Del 2: Energi
Del 3: Kläder
Del 4: Hobby ink smink
Del 5: Bostad
Del 6: Bil

Notera att samtliga böcker tog upp ämnet "budget". Jag har aldrig riktigt sett någon poäng med budget och jag vill minnas att en läsare nämnde något åt det hållet också. Utgångsläget är ju att man ska göra av med noll kronor. Alla avsteg från detta är per definition nödvändiga utgifter (mat, rödvin, el, Chanelnagellack). Därför skippar du försök att förutsäga vilka behov som kommer att uppstå nästkommande månad och fokuserar istället din energi på att hitta smarta sätt att låta bli att röra pengarna över huvudtaget. När månaden eller kvartalet är slut kan du ju för sakens skull göra en sammanställning för att se vart kulorna tagit vägen. Dels för att du är en sparnörd, men också för att det underlättar beräkningar av sparkvot, behov av FIRE-stash etc.



Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Och innan du börjar - kolla in sparapengarna.com. D.s.
P.s. 2. För er som ännu inte följer bloggen "Ibland gör man rätt", gå in och läs detta inlägg från veckan. Jag fick på riktigt tårar i ögonen. En påminnelse om vad som verkligen betyder något i livet. D.s.

42 kommentarer:

  1. Bidrar med ett forskningsprojekt angående Del 1: Mat
    1: Var otrogen.
    Vi handlar stadigt på Ica Maxi, nu ska jag hålla mig ifrån den butiken hela månaden och hoppas på att de får panik över mitt plötsliga frånfälle i kassan och bombar mig med personliga erbjudanden och rabattcheckar. Återkommer om huruvida det fungerade.
    2:Uppdatera din egen konsumentundersökning.
    Jag gjorde en noggrann konsumentundersökning i helgen :-) Gick på Willys med Coops webshop (och Maxis) öppen och kollade alla varor jag tänkt handla på Coop. Nu under mitt äventyr bakom ryggen på Ica Maxi. Till exempel kryddor var det en enorm skillnad på! Exempel brödkryddor 8 gram kostade typ 8 kr på Willys, samma mängd men annat märke på Coop, 12 kr! Ingen kattskit där inte! Jobbade mig målmedveten mellan hyllorna och känner att jag fått en bra överblick på Willys. Rotselleri 9 kr kilot, Maxi och Coop runt 29. Handlade för 900 kr (hade bonuspengar kvar från förra månadens matbudget så jag bulkade en del) och landade rabatter på runt 250 kr!
    3: Heatwaven i sommar
    Läste tipset på en Insta som heter "Levabilligt". Efter den dåliga sommaren (för bönderna, inte badarna) finns det risk för att tillgången på spannmål minskar. Jag bunkrade 6 paket havregryn och dito mjöler, in case liksom. Det kanske kommer finnas i samma mängd men priserna kan stiga. Köpte givetvis maxmängd av toapapper för ca 19 kr per kilo. Såg en kvinna som bara tagit en bal, var SÅ nära att fråga om hon kunde köpa ut den andra åt mig men kände att det kanske var lite osmakligt..
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska anamma ditt råd: vara otrogen. Willys nästa vecka alltså.
      Ibland har jag (vänsterprasslat) handlat på en annan ICA och sedan fått rabattcheckar där efter att jag gått tillbaka till min vanliga ICA, men min vanliga ICA verkar inte fattat att jag varit otrogen?
      Anammade FruEB's suveräna tips härom handlingen, typ; handla lågt. När jag skulle köpa kaffe lockade de med mesrabatter på ögonhöjdshyllan, då kollade jag på lägsta hyllan och ta mig tusan! 4 paket kaffe för 90 kronor!!! Det var Arvid Nordqvist också, inte kattskit, det stod Sommarkaffe på paketen, troligen därav priset.

      Radera
    2. Att börja handla på willys har ändrat mitt mathandlande rejält! Dels så minskar jag kostnaderna automatiskt för willys är billigare och dels så blir jag lite mer "styrd" i vad jag ska äta en viss vecka. Om willys tex har rabatt på laxfilé, ja men då kan jag ju lika gärna köpa det och göra laxbiffar. :-)

      Radera
    3. Men visst. Det här är ju Snålcoachens filosofi i grunden - anpassa menyn efter erbjudandena. Vars är hon??? Om jag plötsligt försvinner vet åtminstone ett par av er läsare vad jag heter på riktigt så ni kan väl vara snälla och posta en uppdatering då?

      Radera
    4. Ett tips är att INTE vara otrogen på Kiviks Äppelmarknad (jag vet - inte så många som har vägarna förbi där) - såg just att det kostar 120.- i entré bara för att få komma in för att KÖPA saker! Jösses, vart är världen på väg?!

      Radera
    5. Vilka genier! Genom att betalt sä ger man sken av att vara aatraktion snarare än köpställe. Klart man ska ta med sig lite must som souvenir från helgens utflykt. Inga dummhuven där inte.

      Radera
    6. Jag anpassar menyn efter erbjudandena. Kyckling är nedsatt minst en gång i månaden så det är helt onödigt att köpa till originalproduktioner. Jag handlar på Ica men anpassar efter erbjudanden.

      Radera
  2. Ser fram emot inläggsserien! Inkomsterna kommer jag inte att kunna påverkanpå kort sikt, men utgifterna är alltid värda en översyn.

    Vi kör också alltid efterkalkyl, men det känns ju ännu klokare i ljuset av att fundera över varje enskild utgift & dess nödvändighet. Tack för den nya infallsvinkeln!

    SvaraRadera
  3. Ber om ursäkt att jag varit lite osynlig senaste dagarna. Jag har fått ett (riktigt!) kylskåp som krävt lite rengöring och pyssel med. Sen fick jag för mig att testa karamelliserad lök också, inte helt såld på det (än).

    Budget gör mig bara ledsen, för det blir tydligt att jag har höga matkostnader (bla pga avsaknad av vanlig kyl, går inte att köpa en stor burk med rödbetor tex, för då ryms inget annat) och att hästarna kostar svinigt mycket pengar. Så då blir jag bara superdeppig över att mitt liv är så dyrt.

    Sen när jag deppat klart skiter jag i budgeten, fortsätter leva mitt underbara liv och är lycklig eftersom det faktiskt blir pengar över varje månad som jag kan stoppa undan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till ditt riktiga kylskåp ELlinor! Det är riktig kickass frugal hedonism över dig, att glädjas över 50-talsinnovationer. Nej, karamelliserad lök är inte för alla. Bara för riktiga finsmakare som en ann. Och det du säger om budgetdepp är EXAKT varför jag menar att man inte ska ha budget. Det är som en illa utformad dietplan: "Ät 800 kalorier om dan". Sen när man paseraat 800-gränsen vid förmiddagskaffet, känner man sig som en usel person, trots att det inte är helt normalt att leva på 800 kalorier. Du gör av med det du måste göra av med, men gör ditt bästa för att fördela resurserna på ett sätt som gör att du lever ditt bästa liv. Om det inbegriper dyra hömaskiner, fine! Klart du ska ha hästar! Men du kanske struntar i att åka på charter två gånger per år, vad vet jag. Och du investerar överskottet. Följ upp så att du har hyfsad koll och fortsätt leva smart i vardagen. Skala lite lökar då och då (inte till karamelliserad lök då men andligt - trappa ner lyxkonsumtion).

      Radera
    2. Har jag sagt att jag älskar dig? Funderar starkt på att bli adopterad av dig på nåt sånt där digitalt sätt. Typ extramorsa eller mentor? <3

      Har faktiskt (i en av mina mörka budgetstunder) räknat på att sälja två av hästarna, flytta till stora staden (nåja, vanlig mindre stad) och bara ha en uppstallad. Men det blir faktiskt dyrare, hur konstigt det än låter. Så jag fortsätter med mitt udda liv och är lycklig. :-D

      Radera
    3. Det låter bra mitt barn. Du har min välsignelse.

      Radera
  4. Apropå benchmarking. Jag brukade förut, efter ett fysiskt besök på Willys, "knappa kvittot" på Mathem. Jag landade i regel 30% under ink. den dåvarande fraktkostnaden på Mathem. Det gav mig en oerhörd tillfredsställelse att gå där och skjuta kundvagn på Willys med någon härlig pod i lurarna och känna att "nu spar jag 300 spänn netto equals 500 spänn brutto equals en halv arbetsdag." Detta talade jag vitt och brett om i fikarummet och folk nickade imponerat och antecknade (like not I did).

    Alltså, man KAN rent teoretiskt handla frugal style på ICA. Men man måste ha ett psyke av stål och INTE kolla gavelexpo eller ögonhöjd. ICA Basic (vid golvet) har många bre grejer och eftersom ICA är så stora får de ju också kick ass inköpspriser som ibland trillar ner på kund. Axfood har emellertid en ännu vassare inköpsorganisation med ÄNNU otrevligare inköpare (som om det ens var möjligt) vilket gör att Willys vinner i längden. Plus att deras affärsidé är Sveriges billigaste matkasse, inte Sveriges rikaste handlare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min Willy's Hemma har dessutom så urbota trist sortiment så man lockas inte till spontanköp.

      Radera
    2. Ang frugal på ica: ladda ner deras app Ica hälsorabatt. Då pratar den med telefonens stegräknare och ju mer du rör dig desto mer rabatt på Icas Gott liv produkter. Jag har ständigt 25% rabatt på nötter, frön etc som jag äter rätt mycket av. Svårslaget.

      Radera
    3. Men så genialt. Man kan nästan tro att ICA är goda. Jag kanske gör det, bara för att se interaktionen mellan apparna för det var en riktigt kul idé. Men jag har inte lika mycket fågel i mig som du så det blir nog inga frököp.

      Radera
  5. ❤ !

    Ser fram mot sparhösten och hoppas kunna bidra! Jag har bland annat gjort om vår 50-talstoalett i källaren till snålspolande. Så sjuk i huvudet är jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du lagt en tegelsten i vattentanken eller vad? (genuint nyfiken pga lika stor sjukdom i huvudet). (F.ö lite lustigt att man känner sig sjuk i huvudet när man försöker vidta art-främjande åtgärder).

      Radera
    2. Yes! En glaserad tegelsten ligger där samt att jag byggt om flottören så att den inte fyller tanken speciellt högt. Och visst är det knasigt. Ingen tycker det är konstigt att komma i en BMW X5 men att plocka lite frukt i en park och att snåla litta med vattnet är betydligt märkligare. Tänk vad armén av marknadsförare har lyckats med.

      Radera
  6. Jaaaaaa äntligen, mitt favvo ämne! Högaktuellt tips: plocka frukt i kommunala parker. Det är tillåtet. Och tekniskt sett har du ju redan betalt äpplena med skatten. Så bye, bye svenska äpplen 38 kr kg på Willy's.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! Jag har två päronträd i närheten. F.ö ett större fletänk av stadsplanerarna; varför har man planterat så många träd som inte bär frukt? Med facit i hand skulle det ju BARA vara fruktträd och bärodlingar i city.

      Radera
    2. Du bor i fel stad min vän... 😉

      Radera
    3. Uppenbarligen. Jag får komma till mellansverige och plocka äpplen.

      Radera
    4. Tror det finns ngn app eller hemsida där det finns folk som delar med sig av frukter etc i sina trädgårdar som de inte kan äta,

      Radera
  7. Jag ser verkligen fram emot dessa inlägg! Särskilt tipsen om mat, vågar inte ens berätta hur mycket min familj lägger... tycker att jag inte kan dra ner på något mer men det går ju såklart alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går! Ät i säsong, byt till Willys och Lidl, köp erbjudanden och storpack, planera!, ät mer vegetariskt, havregrötsfrukostar, www.undertian.com etc etc.

      Radera
    2. @IGMR två frågor: Kommer bloggnamnet fr Krunegårdlåten? Och vad är det på bilden? En pensionär som drar en lina?

      Radera
    3. Javisst kommer bloggnamnet därifrån. Bilden är en äldre man som sitter och skriver med bildtexten "intresseklubben antecknar". Denna bild ligger alltid på mitt skrivbord på jobbdatorn så jag kan skicka den och skämtsvara på deras mail.

      Radera
    4. Älskar ”intresseklubben antecknar”. Jag brukar låtsasskriva med pekfingret i handflatan om någon närstående (min man) blir långrandig kring redovisningsprinciper eller annat själadödande.

      Radera
    5. Katarina! Om jag låter maken handla, eller går bananas och handlar på oförnuft och känsla kan vårt matkonto landa på 6000-7000 för två vuxna och ett barn. När jag planerar, i min kammare på Krypton, så får jag det i hamn på ca 3500. Vi sätter över 4000 till gemensamt matkonto(som jag är chef över) och målet är att gå under summan. För då får man köpa vin! Eller bulkhandla andra roligheter som hela flak av tomatkross etc. Sjuukt kul!
      Morsan

      Radera
    6. Mmm flak av tomatkross, varje Wall Street-snubbes dröm. En gigantisk hangar fylld med krossad tomat.

      Radera
  8. Ja, var opportunist när det gäller matinköp - det lönar sig helt klart. Ibland kan man göra riktiga klipp, till och med på ICA Baronen (sic!). Och skippa Mathem (bra idé, men det blir dyrt om man handlar där). Willys (och även Lidl tror jag) är en bra utgångspunkt. Och skaffa kort till alla kedjorna. Betalar man med kreditkort som ger bonus så får man dessutom dubbel bonus (förvisso rätt snål) på alla inköp.

    Angående budget så tycker jag att det är bra att följa upp hur man spenderar sina surt förvärvade slantar, åtminstone i grova drag (mer än att föreskriva utgifterna i förväg). Rätt intressant att se hur matkontot faktiskt minskat rejält över tid för oss (utflugna kids kan dock vara en bidragande faktor där!).

    Ett tips till, om man har en lite täppa: odla örter så slipper man köpa dyra slokande örter i butiken (det är ju så gott med färsk timjan, basilika, rosmarin, persilja, gräslök...)

    Magnus

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips Magnus Magnus. Jag håller med dig om att ”dubbelbonus” är något marginell (åtminstone på kreditkortet) men så gött det känns! Nästan lika ball som att snuva staten på alkoskatt genom att dricka folköl istället för 3,5%, som IGMR så listigt klurat ut.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Ang dubbelbonus, jag har väl berättat om mina inköp på Apotek Hjärtat? Jag är medlem i ica/hjärtats kundklubb och får poäng. Men dessutom handlar jag alltid via Refunder (cash back site) på webben som ger 7% återbäring. Handlar endast då det är medlemsdsgar med 20% på allt. Som regel kan man även googla till sig ytterligare någon rabattkod på 10%. Har inte köpt en enda apoteksvara till ord pris.

      Radera

      Radera
    4. Varför står det Radera Radera ovan? Det kanske inte var Magnus Magnus heller, det blir dubbletter idag? Any How, ja, jag tror du har nämnt din ripoff av ICA Hjärtat, guldstjärna för den du spar hacksens drottning. Och hade jag haft mindre moral i kroppen hade jag gått in och tipsat om den 10%-iga studentrabattkod som det tipsades om i inlägget från 5 januari i år.

      Radera
  9. Matthandlar i princip bara på Maxi, har testat Willys mfl men det blir alltid billigast på Maxi (mitt Maxi är billigast i Sverige med enl PROs undersökning!)
    Sen jag började kolla varorna längst ner i hyllorna har det blivit ännu billigare!
    Tackar ödmjukast för det tipset!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mathandlar!! Mattor köper jag sällan!

      Radera
    2. Snart är det du och jag Tess, som står och antecknar priser i våra PRO-block.

      Radera
  10. Får rekommendera kombinationer av kuponger. Jag tror min hustru är den enda jag hört som fått pengar av en affär när hon handlade...
    Hon köpte ost på kupong när den lokala affären hade en rabatt-dag. Hon fick 5kr för att hon köpte ost. Kassörskan såg tydligen lite förvånad ut när kassamaskinen spottade ut en slant...
    Men hustrun var nöjd ;)

    Med vänlig hälsning
    THZ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är kungen! Trodde inte att det var möjligt i Sverige (i USA har jag läst att det i princip är möjligt att kuponga sig till neutralläge).

      Radera