Höstgull med orkidéerna

Ni som läst min miniserie om blommor vet ju att jag gillar att hålla på med dem. Jag gillar nog mer krukväxter än jag gillar att hålla på med trädgård. Och ni som följt min blogg sedan starten vet att jag har en akilleshäl vad gäller orkidéer och hur lycklig jag blev när jag frugal hackade mig till en billig orkidépark som funkar år efter år utan dyra nyköp. Detta inlägg har jag tänkt publicera under hela hösten men det har kommit annat mer pockande i vägen därav de märkliga tidsangivelserna:

Nu i september var det dags att piffa lite med dem efter sommarens avsaknad av tukt och vårdnad. Jag samlade dem i ett fönster för klassfoto:


Första steget var att ge dem ett svalljummet bad. Där får de ligga och götta sig i minst tjugo minuter medan jag läser Diderot.


Därefter går jag igenom dem en och en. Precis som med däck måste de ombalanseras då och då. Orkidéer växer lite som de tycker. Om du tycker som jag är detta ett otyg och det måste avvärjas med våld.

T v: Före ombalansering T h: Efter ombalansering med en fuskstängel adderad
Den stympade delen satte jag i en vas i badrumsskåpet bredvid den porslinsburk jag fyndade på Mimer loppis nyligen. Oanvänd, fancy inredningsmärke, 80 kr. Det var ett sidospår.



Därefter sätter jag resolut ner orkidéerna i krukorna och spänner om dem mot pinnarna så att de står åt de håll jag önskar, smash med piskan bara. Tidigare brukade jag ha dem stående på små kullar med cellofan, för att de ska komma upp en bit. Nackdelen med det är att de blir lite vobbliga och kan halka snett vilket jag avskyr. Nu kom jag på att de står stadigt som berget om jag ställer dem direkt på krukbottnen och använder cellofanet mer som sidostoppning, så att det pressar innerkrukan mot ytterkrukan.


Därefter på med glycerolen (använde en vanlig städtrasa för appliceringen). En mycket märklig produkt. Som en blandning av vatten och fett. Men glansiga blir bladen. Så här såg orkidéparken ut efter dagens övning:


För att ni ska se effekten av glycerolen, se nedan stilstudie på min Monstera (i bakgrunden skymtar också vår hemtelefon för senildementa).


Det kanske inte framgår så tydligt på fotot men det är verkligen skillnad i verkliga livet. Enligt Nina Yunkers hjälper glycerolen blommans blad att ta upp syre så det är en hälsogärning för alla boende. Plus att min bedömning är att den där flaskan kommer att räcka i minst fem år = årlig kostnad 11 kronor.

Vad har då detta med privatekonomi att göra? Mycket litet rara du. Men dock lite grand.

1. Du lär dig att vårda och uppskatta det du redan har vilket är en bra KBT till livet som sparsam i övrigt.
2. Du behöver inte hasta till Plantagen i tid och otid och skaffa nya krukväxter för hundratals kronor per år vilket ger dig ISK-utrymme.
3. Du får en i princip kostnadsfri hobby som äter av MOS-utrymmet i schemat.
4. Bättre luftkvalitet hemma ger friskare du ger lägre sjukhusräkningar framöver.*
5. Det är rogivande att pyssla om de gröna små liven. Och med en yogisk inställning till livet kommer du att leva lyckligare, mer närvarande och mer nöjt. Och är inte det poängen med att stasha deg, att bli lyckligare?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Ok lite långsökt men work with me here. 

12 kommentarer:

  1. Att vårda det man redan har är ju bästa ekonomitipset! Igår åkte vinterstövlarna fram och fick sig en omgång med skoputsen.

    Och att får händerna arbeta med levande ting, odla ätbart, blommor eller pyssla med djur tror jag är rena hälsoinjektionen./Horsewood9

    SvaraRadera
  2. Var kom det där ATT ifrån, hmpff! *suddar* /Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinterstövlar först nu? Var bor du om en får fråga? Ja det är som en lisa för själen. Jag tog tag i köksskåpen förra helgen och jag myser än när jag öppnar de städade, ordnade skåpen [med prudentliga små etiketter på varje hylla]. Ingen prylshopping i världen ger denna långvariga effekt.

      Radera
    2. Skåneland. Chelsea boots och Goretex kängor har värmt fötterna :)

      Radera
  3. Haha, jag ser ingen skillnad öht på före- och efterbilderna på orkidéerna. ;-)

    Men jag, som också älskar orkidéer, har tom en som ynglat av sig. Bästa tipset fick jag från en kollega, de ska ha en liten skvätt vatten varje dag. Efter det blommar mina ständigt. <3

    Köpte fö en blå orkidée på plantagen för nåt halvår sedan. Tjejen i kassan förklarade att det var växtens naturliga färg från rötterna (?) och att den skulle blomma ljusare blåa blommor för varje gång den blommade. Vill bara förvarna alla andra att det stämmer inte. Nu blommar den så fint för andra gången och den är helt vit. Tur att jag gillar vita orkidéer också. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgen kan bero på att du ger den en liten skvätt vatten varje dag. Om man vattnar en vit hortensia mer än den behöver, men inte till döds, blir blommorna gröna. Surheten i jorden kan styra blomfärg.

      Vattnar mina orkidéer max en dag i veckan, just därför jag har dem, för att de inte behöver så mycket omvårdnad. Fru EB, du menar att du inte är så mycket för det här med trädgård, men vårdar ändå en hel park som vore de dina bebisar! Styr upp, tuktar, klipper oönskat beteende, förmanar att ställa upp på bild, bryr dig, badar dem, smörjer in osv. Jättefina orkidéer! Tänkte att du nu hittat fuskisstänglar på Ikea, såg många ha sådana i sina orkidéer förr, även jag, till jag insåg att de blommar länge om de får orkidénäring.

      Och allt skriver du med din vanliga humor. Ja, du har verkligen skrivtalang. /Eva

      Radera
    2. Var kanske lite otydlig Eva. :-) Orkidéerna var alltså färgade blå från början, men redan andra gången de blommade var de vita. Detta var dock innan jag började vattna ofta. Det ska absolut inte vara mer än de behöver, men känner man på bladen så ska de vara tjocka och styva, inte mjuka. Då har de lagom med vatten.

      Radera
  4. Tack rara Eva. Orkidénäring alltså? Räcker det inte med den samlade dosen undulatbajs jag petat ner under de gångna åren? Och apropå fuskstänglgarna så har jag ju det (om du klickar till det länkade inlägget https://efficientbadass.blogspot.com/2017/10/orkideer-for-dummies.html) dock ej från IKEA utan svindyra (och näst intill oavslöjbara) från Sia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orkidéer klarar mycket. Mina i plastkrukor står i ytterkrukor av glas, ljuset kommer åt rötterna. De står i ständigt fotbad 4-5 cm upp på krukan. Mot alla skötselråd. Blommar länge,vilar kanske en månad, sen kommer det nya blomstänglar igen. Inget gullgull. Diskar ur ytterkrukor när de börjar bli alltför grumliga. Damtorkar bladen när det behövs. Ingen specialnäring, ingen omplantering. När jag gullade efter konstens alla regler blommade de aldrig. Har också en helvit som var häftigt blå när den kom hit. Funderar på om jag ska köpa karamell färg att mata den med.
      Tack för bästa bloggen som tar upp "allt" med en härlig knorr.

      Radera
    2. Minsann, det finns lika många uppfostringsmetoder som det finns föräldrar. Det viktigaste kanske är att man är konsekvent och att den kärlek som visas är äkta. Det verkar bli folk av orkidéerna ändå tydligen. De kanske inte är så sköra som vi är benägna att tro. Det ständiga fotbaden överraskade mig dock, att det verkar funka och att den inte får "fotsvamp". ;) /Eva

      Radera
    3. Jag trodde detsamma, att de skulle ruttna med ständigt fotbad. Har nu hållit på såhär i 8 år. De blommar ständigt igen, det kommer nya blad.

      Radera
  5. Diderot till blommorna alltså. Någon reflektion?

    SvaraRadera