En lean-detalj: Återanvändningsbara grönsakspåsar

Ni som följer mig på Insta såg delar av min lean-kontaminerade shopping spree på ICA Kvantum i mellandagarna där jag hittade såväl Fläcksuddare som Eazycover och bambutandborstar. Efter > fem års shopping detox kan jag stå emot i princip allt. Sjuttio på Schuttis göre sig icke besvär, jag hade inte kunnat klädrea-shoppa ens med gratis pengar och alkohol i kroppen. MEN.

ICA Kvantum. Det är något helt magiskt med formatet. ICA Maxi lämnar mig oberörd - det är för stort, det är för många gavelexponeringar, det är för själlöst. ICA Supermarket har inget kul, än mindre ICA Nära som är min dagliga supplier. Men ICA Kvantum...exakt rätt balans mellan produktbredd och urval. Det är här jag hittar mina prylar. Så kom det sig att jag under mellandagarna köpte städprylar, doftljus (De har de bästa! De luktar inte ens billigt utan bara exklusivt och ljuvligt!) köksredskap och finkem för 600 spänn, utan att ens ha dåligt samvete. Ty allt var smart och användbart.

Bland det mest uppskattade fyndet var grönsakspåsarna. Jag hade ju bara någon vecka innan - apropå vårt snack om zero waste - klagat på att varken ICA eller Axfood sålde återanvändbara frukt- och gröntpåsar i butik och voilà vad händer - fem perfekt dimensionerade påsar för 70 kronor! I dagsläget sorterar vi inte plast och det gör vi på landet, men det bästa är ju inte att sortera utan att över huvud taget inte använda. Så jag blev mycket glad över dessa påsar.


När jag kom hem med dessa till min Göteborgsfamilj och stolt visade upp mitt ekologiska förvärv säger min svägerska i förbifarten att "Jag tror att jag har sådana...fast i tyg." Alltså typiskt, aldrig får en vara mest ekologisk. Men vän av ordning, d.v.s. jag, undrar så här i efterhand hur det funkar. jag menar, de måste ju vara transparenta om man ska betala i vanlig kassa? Finns det transparent tyg? Silke?

Mvh/
FruEfficientBadass

32 kommentarer:

  1. Njae, i vår Ica Kvantum har det länge funnits sådana påsar, som jag köpte i somras. Svårt att säga om de är sv plast eller tyg faktiskt. De känns som glest tyg och man ser igenom dom. Men osäker. Kollar upp det under dagen./Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Är stark antagonist till ICA, utbudet är bra men det är ju sjukt dyrt. Alla varor jag jmf med Willys ligger de 10-20% dyrare.

    När folk rullar in med sina leasade BMW:s på ICA maxi parkering för köpa överprisade varor så tar jag en promenad med ryggsäck (slippa 1,5kr i plastpåse) till Willys och fyndar varor som Willys plus medlem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sweet. Håller med dig i sak (ICA som sådant), men jag får aldrig dessa köpsug på Willys. Vilket kanske är en av de starkare USP:arna för en frugal weirdo. Det måste vara så gött att bara tassa förbi leasingbilarna och känna sig lätt i själen!?

      Radera
  3. Skyller på rödvinet igår men förstår inte riktigt när påsarna ska användas? När man fraktar hem frukten från butiken eller som förvaring hemma? Jag köpte en sk Turtle Bag på Arket (supertrendig nätkasse i organiskt material som sköldpaddorna aldrig kan förväxla med mat såsom de gör med plastpåsar). Bär hem frukten från Ica i den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svaret är a. Det där med sköldpaddorna har verkligen fått genomslag. Såg hur 9-åringen såg animerad reklam för sköldpaddsvänliga påsar på TouTube.

      Radera
  4. Har sett flera som sytt egna påsar av spetstyg. Är ju en rätt enkel sömnadskonstruktion

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint! Kanske en idé att ge bort?

      Radera
    2. Bara inte påsarna med eventuella dragkedjor väger så mycket att det påverkar vikten och därmed priset för mycket. Vid sådan misstanke läggs särskilt mycket lätta grönsaken direkt på vågen och sedan i medhavd miljöpåse och så klistras prisetiketten på. Sparar kanske...fem öre! #sparatöre

      Radera
    3. Jag har sytt påsar i spets med dragsko upptill, uppskattad present!

      Radera
    4. @Anna: Vilken gullig present! Den snor jag rakt av. Tänker på de där [säkert miljömässigt vidrigt tillverkade men ändå] spetsgardinerna på IKEA "Alvine spets", två för 89 kr, måste räcka till tiotalet påsar? Och så ett vackert (men av snålhetsskäl smalt) satinband på det.

      Gällande kg-priset rekommenderar Anita Vandyke (Zero Waste) att man ska "väga in" kärlet innan man fyller det med mat. Men hon talar ju om glasburkar. Så att expediten i "The bulk store" (vet ej, kanske någon australiensk butik där man köper allt i lösvikt) kan subtrahera detta från totalen. Motsvarande på Willys blir att man med lätt hand drar lite i satinbandet när man väger sina säsongsodlade grönsaker...ibland drar man lite extra för att kompensera för sitt vita miljösamvete.

      Radera
  5. De har haft de där nätpåsarna ett bra tag på Coop där jag oftast handlar. Faktum är att jag har sedan en tid upptäckt att de där små plastpåsarna som är gratis att ta frukt och grönsaker i fungerar fin fint som soppåsar hemma hos mig. Har därför valt att inte köpa några nätpåsar.
    /kryddpåfyllaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vilka nätta små sopor du måste ha. Ibland småsnålar jag och köper antingen de där majshistorierna eller de billigaste blåa Eldoradopåsarna, men jag förbannar mig själv varje gång påsen börjar läcka och jag får springa ut med den till soprummet.

      Radera
    2. @Kryddpåfyllaren: Du har väl bara små kryddpåsar som ska slängas antar jag.

      Radera
    3. Erkänner att jag upptäckt exakt detsamma angående fruktplastpåsarna alldeles nyligen. Det gör dem i alla fall nyttiga som ersättare av andra soppåsar, för någon sorts påse behöver man än så länge för sopor. Zero waste är inte lätt. Alternativet vore väl om det fanns en stor påsbehållare utanför huset där man tömde sophinken istället för knöt ihop sin egen påse varje gång. Eller som på medeltiden, bara att hiva ut genom fönstret, särskilt när en jobbig granne går förbi därnere. ;) Men lite mer organiska sopor rakt i naturen skulle kanske gödsla lite, om inte så blir det naturlig kompost eller är jag kanske helt ute och cyklar?

      Hur gjorde man för inte så värst länge sedan på landsbygden? Jo, kan berätta att man fixade egen lite avfallstipp en bit från huset och dumpade där "allt", kan än idag peka ut flera ställen som om någon börjar gräva i skogsbrynen kommer upptäcka skatter från 30-80(!)-tal av sådant som naturen ännu inte brutit ned, glas, metall, plast... Därtill hittade jag som barn en vacker liten ättiksflaska med kork när jag satt och fikade med en kompis i skogen på en skidtur. Det var mest snö i spåren och under ryggsäcken hade det tydligen krypit fram soprester från förr...tog med mig flaskan hem och mamma konstaterade att den nog var var 40 år gammal och förbjöd mig att gräva vidare bland skrotet där. (Vad trodde hon, blev ju rädd att hela bygdens skog skulle vara en enda antik sophög!) Stackars djur som trampar omkring där, lätt för älgkalven att skära sig på lilla klöven. :(

      /Eva

      Radera
    4. @Eva exakt så. Jag har ju en soptipp bakom smedjan på landet. Konservburkar, glas, plast, dunkar som säkert innehållit något kemiskt, you name it. Jag och barnen började plocka för ett par somrar sedan men det är ett hopplöst projekt, jag vet inte hur djupt det går plus att det nu börjat växa ett mossigt lager över det hela. Om vi börjar riva upp kan det i värsta fall leda till blödande klövar (om vi inte når till botten vill säga).

      Radera
    5. Ja, det kanske är det bästa att låta tiden och mossan täcka det hela. Måste ju lämna något arv från bygden åt arkeologerna på 2400-talet om så bara en konservburk Cirkelkaffe. Kanske kommer de föra fram teorin om en gammal kaffeodling i närheten. Vi vet inget om kunskapsnivån framöver, precis som vi själva förmodligen missat massor av det som var vardag för bara några hundra år sedan. /Eva

      Radera
    6. Vi har en sån där tomt där man kan hitta gamla sopor om man gräver i rabatterna men hos oss verkar de mest ha dumpat glasflaskor...

      Apropå dagens ämne om plastpåsar i butik. Vi frugal weirdos som handlar på Willys kan vara helt lugna vad gäller plasten för Garants egna frukt/grönsaker är enbart förpackade i bioplast = bryts ned i komposten. Dessutom är de där små genomskinliga påsarna till lösviktsfrukten gjorda av sockerrör. Visst, tygpåsar är kanske ännu bättre men just här har inte jag dåligt miljösamvete längre i alla fall. Tar alltid med typpåsar till resten.

      Älskar husmorstipsen :)

      Radera
    7. Nätta sopor blir det när det bara är jag och mig själv i hushållet =)
      App app - de tomma kryddpåsarna jag har är av plast. De skakas lätt av och sedan sorteras de i plaståtervinningen.
      Soppåsar har jag annars hittat skitbilliga på ÖB. Stashade upp sist jag var där och har nu nog så det räcker året ut.
      /kryddisen igen

      Radera
  6. Vanliga tvättpåsar funkar också. Kanske inte ekologiska, men håller i evighet. Kostar ca 10 kr styck. /MO

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt lika tvättpåsar nu när du säger det. Men skillnaden är att de jag har köpt heter "Veggio" som någon sorts latinsk hittepå-ord ("Jag grönsakar"?) vilket möjliggör för mig att visualisera användningsområdet i mitt huvud. Jag hade aldrig haft förstånd nog att göra kopplingen mellan en tvättpåse och grönsaker.

      Radera
    2. Hur är storleksskillnaden? Känns som att tvättpåsar är rätt rymliga, är dina Veggio också det? Jag gör som morsan och vara väger rakt av, men det förutsätter självscanning om man inte ska bli mördad av kassörskan.

      Radera
    3. Frihetsmamman: De har flera storlekar. Allt från "necessär" till "tvättpåse" och "dubbel tvättpåse". De är inte dumma på Veggio, vet hur man produktutvecklar till ekoaffektiv medelklass.

      Radera
  7. Vår ICA Maxi är har supertrevlig personal och är allmänt bra, tyvärr! eftersom jag försöker bli en flitigare Willys-besökare. Jag har börjat hitta min väg genom Willys-hyllorna men lider lite av att det känns så mycket sunkigare. Lider... ja vi är extremt priviligierade i det här landet. Hur som, en vecka kvar till lön har vi brukat 2800 på mat och vi är ganska peppade på att spara så mycket som möjligt av det som är kvar (1200) och slamdunka in det på "göra något kul-kontot".

    Om det är "hårda" grönsaker eller frukt tar jag inte ens en påse utan släpper det ner i påsen efter vägning. Jag har så klart en gedigen ordning på handlingspåsarna, sådant som ska till kyl/frys och sådant som ska till skafferi alternativt inte får kantstötas. Jag är mycket stolt över mina mathandlingsskills!

    På samma sätt som någon annan nämnde så passar fruktpåsarna perfekt i sophinken på badrummet.

    Morsan (som bejakar medelåldern med hull och hår).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morsan ja! De där fruktpåsarna är perfekta i den lite mindre sophinken i badrummet. Inte helt perfekt i sophinken i köket - men det går med lite tillämpad försiktighet.
      /kryddpåfyllaren

      Radera
    2. Jag håller med dig morsan. Jag gillar ICA. Lidl pallar jag inte pga röran och bristen på mina produkter. Hemköp nära mig är också rörig och dåligt planerad så besöks endast i undantagsfall. Willys vet jag inte ens var de ligger i Malmö. I vart fall inte på promenadavstånd från vart jag bor. Däremot har jag en välorganiserad saluhallsica. Jag har också en ica maxi vid jobbet men det blir lite väl långt att släpa på grejerna. Vad jag har konstaterat är att mina matkostnader ligger på ungefär samma nivå oavsett vilket närliggande alternativ jag kör med eller om jag handlar på nätet.

      Jag brukar också använda fruktpåsarna till soppåsar både i köket och badrummet. Med all sopsortering så kan en fruktpåse räcka någon vecka för mig.

      Radera
    3. Plina, tack för påminnelsen om Willys och Malmö i samma mening. Inser att jag inte kollat in Willys och att de finns på Emporia i Malmö vilket ligger i närheten av min arbetsplats - ett litet tag till.... =)
      Ska ta mig dit på lunchen nästa vecka och kolla om där är några klipp att göra - tar med ryggsäcken.
      /kryddpåfyllaren

      Radera
  8. Släpper en kärnvapenbomb: jag sopsorterar inte. Allt åker ner i samma påse och slängs.
    Nu blir det väl uppror här i kommentarsfältet, nåväl, släng er virtuella skit på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du är i fel kommentatorsfält för att få träckdusch. Vi är ganska kärleksfulla här inne och tror på att förändra med inspo och glada tillrop.

      Kärlek från Morsan

      Radera
    2. Jag är nyfiken på varför du inte sopsorterar?

      Jag vet flera som inte sopsorterar. Vissa på grund av lathet och andra mer på grund av bristen på reella möjligheter, dvs återvinningsstationerna ligger 5 mil bort.

      Själv är jag så indoktrinerad med sopsortering att jag tycker det är jobbigt att slänga sådant som borde sorteras i soppåsen.

      Radera
    3. Plina, har ingen lust och är inte heller religiös

      Radera
  9. Jag läser Zero Waste nu och den är verkligen en liten pärla. Jag inser också att vi lever rätt förskonat här i Norden. Den miljö hon beskriver (Australien) är ju fullproppad med sådant man ser på Plinas Insta: Servetter, plastmuggar och sugrör till varenda "serving".

    Själv är jag nog mer lat än snittet av er läsare. Exempelvis var det först nu i december jag började källsortera metall på grund av rätt få metallåtervinningar i stan. Nu har jag en pappkasse hängande i köket och när den blir halvfull tar jag den till denna återvinning, som ligger någon kilometer bort. Jag läste någonstans att är det något vi verkligen bör sortera så är det metall.

    På landet ligger sopsorteringen precis vid matbutiken så då är det enklare och vi sorterar där allt. Eftersom vi har två komposter är vi i princip zero waste där redan idag - det kanske blir en till två soppåsar på fem under en månad. Bara det ett skäl att flytta dit (även om också detta är en form av miljömässigt självbedrägeri - det talas ju i miljökretsar om att urbaniseringen är bra för miljön eftersom vi får synergier kring energi och vatten genom att bo tätare, exempelvis i flerbostadshus). Well well, man kan ju bli knäpp för mindre.

    SvaraRadera
  10. Hey friends, I'm Antonio Laura from Heidelberg, i'm a Medical Nurse. few days ago I read online posted comment on a relationship counseling blog. a lady from Munich-Italian based Journalist reveals how she permanently Cured Weak Erection & Quick Ejaculation within three weeks after His wife left Him because of the illness while still reading her story she said... the man who helped her achieve all this is called Chief Priest Oduduwa bring back his ex wife after separation. I lucky to copied Dr.Oduduwa personal contact address to communicate with him personaly for help (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
    I communicate with same Priest Oduduwa because of my challenges in marriage life need help miraculously.
    Seven months ago my husband Anderson looked straight to my face and said its over between us that we were done with our marriage, he took away my son Felix and travel our of the country to be living in Spain, ever since then I have been trying to call and send messages to him through phones, social median and email but he completely blocked my line from reaching him, i was so frustrated and needed help to at least get to talk with our son Felix, i was read to apologize even when we both know he wronged me, he took my son away from me for over 7 months no words no letter. this situation was killing me everyday i was depressed and i desperately needed urgent help and solution to resolve this problem so i contact email address of Dr.Oduduwa as i believe he can be only hope
    to help me bring back my husband home with my son back. Dr.Oduduwa assure me that he can help me bring him back home, i obey and follow his instructions step by step, 2 days After Dr.oduduwa lunched a Magic Love-spell on my behalf at his Temple, my husband Anslund called me on cell phone to apologize, he was sorry for everything he did to hurt my feelings and he return back home to me with son Felix, I am so happy today that i have my family restored and my husband and i love each other more than ever before now. Thanks to Dr.Oduduwa love-spell caster for bringing back my husband home. I and my love partner are forever thankful to Oduduwa assistance.
    I promise to share my good testimony to tell the world about Dr.oduduwa ability to restore marriage back to life, I realized this would be good to share out here as I know it will inspire others too as i find in myself recently, I'm a living witness it work for me, my husband return back home within seven days love spelling procedure.
    Oduduwa has solution to resolve the following love problems;-
    * Love Spells Win-Back Ex lover
    * Success & promotion magic spell
    * lucky charm - BUSINESS STAR
    * wards - PROTECTIVE HOOK
    * curse resolution, spiritual cleansing from evil spirit.
    * Traditional roots and Herbals to Cure Sickness, Cure to Cancer Disease, Cure HIV
    * fertility magic - FRUITS OF WOMEN have children.
    * decreeing magic, SPELL LOTTERY & WIN-GAMES SPELL
    here you can send message to Oduduwa to help you instantly solution within 42 hours
    Oduduwa personal email address (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    WhatsApp No.: +79268011965

    SvaraRadera