Kondo-söndag: Making Room for Baby

I detta avsnitt träffa Kondo ett gravidt (hur säger man?) par med en riktigt urballad relation till skor.


Jag får i det här programmet vatten på min kvarn kring att förhålla sig restriktivt kring gåvor barn. Huvudpersonen Mario minns sin barndoms jular när föräldrarna "gjorde stora uppoffringar" för honom och hans bror och därför måste han hamstra 160 par sneakers som han aldrig använder. Var något av de par han packade upp utan pristag?  Han hade tydligen också köpt dessa på kredit och trots detta tyckte Clarissa att det var en god idé att föda hans barn.

För övrigt var det är rätt trist hem. Jag tänker vara storsint nog att inte kommentera soffan (är det en soffa ens?) de sitter i inledningsvis och inte heller tänker jag kommentera de genomgående orangea väggarna. Men jag kan inte låta bli att kommentera bananhängaren i köket. What a useful piece of shit. Är det för att bananerna inte ska få liggsår? Fattar ingenting.

Jag är också nyfiken på om kvinnan kommer att se sitt hår-tic när hon ser avsnittet. Ett par andra detaljer som fångade min uppmärksamhet var:

- Han har en oöppnad inbjudan till sin brors bröllop i sin pappershög. Här anas trauma. Men han ser allt annat än ledsen ut, snarare är han uppspelt. Vad är det jag inte förstår?
- När de sitter i sin...sittgrej i början, har de benen i kors men fötterna pekar från varandra. Jag är rätt intresserad av kroppsspråk och det här betyder ju att man distanserar sig och tycker olika. På slutet satt de inte så. Betyder det att Kondos exercis fått dem, precis som hon sa, att samarbeta kring sina gemensamma mål och bli få mer samsyn? Och framför allt, är det bara jag som hänger upp mig på om folk (däri inräknat mig själv) sitter med benen i kors med fötterna riktade mot varandra eller ifrån varandra? Eller om både riktas åt samma håll, då betyder det att båda tycker som den som den andra parten riktar sina ben mot, om ni fattar vad jag menar.


Mvh/
FruEfficientBadass

21 kommentarer:

  1. Kroppsspråk är ju intressant och brukar avslöja en hel del om dynamiken men jag studerade nog inte avsnittet lika noga som du. Jag tycker det är svårt att relatera till folk som berättar om en fattig barndom och som sedan köper 160 par skor på kredit, har bananhållare eller någon som har absurda mängder av t.ex tröjor.

    På tal om hem (och hotell) så är det något som jag reflekterat över en del. Jag tycker att många av hemmen utomlands är lite sunkiga eller enkla i vissa fall. Vi har en hög lägstanivå när det kommer till både bostäder och hotell i Sverige. Jag skulle säga att min lägenhet brädar de sk lyxlägenheterna som jag bott i t.ex Thailand. Ok, minus poolen och gymmet men gymmen är enkla i de flesta fall och poolerna ger dig frostskador. Jag skulle kunna tänka mig att betala för ett gym men inte pool i brfen. På samma sätt är det med hotell. Beslöt att testa femstjärnigt resort nu i Malaysia och jag har bott på bättre hotell i Norden som inte är s.k. femstjärniga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju. Och samtidigt hetsar vi varandra i vår inredningsiver. Hemma hos mina vänner ser det på riktigt ut som Sköna Hem-omslag. Helt utan att passera gå, det är spot-on. Och då blir det "normen".

      Radera
  2. Alltså amerikaner blir liksom pensionärer i förtid, både i hur de ser ut och hur deras hem ser ut. Undrar om det beror på att de sitter i såna ”sittgrejer” och äter KFC? I USAt är 30 det nya 50.

    Kroppspråk är så intressant. Jag har tänkt på det i några obehagliga situationer, hur jag verkligen får bekämpa kroppsspråket som visar hur jag verkligen känner. Om ett manipulerat kroppsspråk från min sida fungerar på motsatt part i situationen vet jag inte, men jag tror faktiskt det. Å jag måste nog läsa lite mer om kroppsspråk, har du nå tips?
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.scienceofpeople.com/blog/

      Jag gillar Vanessa. Hon har nätkurser också. Hon pratar mycket om microexpressions, dvs omedvetna rörelser i ansiktet men jag har lärt mig en hel del om kroppspråk. Jag har tyckt det varit användbart på t.ex jobbet då jag jobbade med en ickepopulär kollega som hade en mästrande attityd. Det är inte så kul att komma till ett konferensrum där 15 personer sitter med armarna i kors men då visste man ju vad man hade att jobba med.

      Radera
  3. Kroppsspråk är mycket intressant. Lägger ofta märke till det, liksom annat som inte är verbalt i en kommunikation. Att läsa mellan raderna och att uppfatta signaler är vad jag gör i nästan varje interaktion, även på nätet faktiskt. Sedan agerar man ju inte i enlighet med det ändå alltid, långt därifrån, men vanliga ord på skärmen kan faktiskt vara laddade med hela knippen av något outtalat och kan flyga över en på ibland oväntat sätt. Särskilt lätt är det förstås att uppfatta sådant från människor man känner väl, men även totala främlingar, t ex på en blogg, kan ladda sina uttalanden med rätt så mycket som förs över till läsaren. Vi påverkar varandra på mer och på fler sätt än vi vanligtvis tror.

    En gång ställde jag frågor om en sak som jag upplevt i ett telefonsamtal med en relativt okänd person. Det stämde och hon blev lite oroad över att hon avslöjat sig bara genom att gäspa i luren. Den gäspningen fördes över till mig och på en sekund kunde jag känna känslan/innehållet i den vilket inte var något trevligt direkt... mådde märkligt illa av detta i timmar, blev tvungen att lägga mig på sängen. Senare samma dag ringde jag upp henne och ställde frågan om vad detta var för något. Samtalet hade ju inte handlat om något personligt överhuvudtaget. Ganska häftigt detta med överföring av saker. Lär en att inte endast orden är viktiga. Hela vårt jag kommunicerar - hela tiden!

    Har upptäckt att människor på foton får olika ansiktsuttryck och kroppsställning beroende på vem som tagit fotot. Det är som att fotoobjektet omedvetet reagerar på fotografen när man vet att man är så där särskilt betraktad dessutom. Relationen, åtminstone från det ena hållet, avslöjas en aning.

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag kan man ju ofta fundera över hur mycket foton speglar verkligheten. Jag ser dagligen många använda massor av tid för att ta den perfekta selfien eller så har de en kompis/partner som tar hundra versioner av bilden. Jag gillar att fotografera men är totalt ointresserad av se alla dessa selfies som finns på instagram eller Facebook. Jag ser fotograferandet som ett berättande i bild men man kan ju fundera vad ett instagramflöde med bilder av en själv berättar om personen.

      Radera
    2. Ja, foton speglar ju i alla fall fantasin hos dem som tagit dem. Det är en form av verklighet, kanske ibland den mest intressanta. Men den som misstar den verkligheten för den påtagliga går förstås bet. Bilder i ett instagramflöde är en typ av "text", en berättelse om hur man vill bli sedd och vad man fokuserar på och kanske vad man finner viktigt att förmedla. Inget konstigt med det!

      De foton jag menade från början var främst gamla fysiska foton. Har blivit så paff av att upptäcka att samma personer har helt olika uttryck beroende på vem i familjen/släkten som tagit bilderna. Det blir ju ett tillfälligt men ensidigt möte ansikte mot ansikte vilket kan vara känsligt.

      Genom att dela ett ansikte på tvären, kan man också få se en tydlig skillnad i uttryck. Den ena sidan ser fridfull ut, den andra visar något annat. Man kan bara ha uppfattat den ena eller den andra sidan som helheten till vardags för att man inte ser mer än en sak åt gången. Vi ser ju vår hjärntolkning, men ögat uppfattar mer, inte minst kameraögat. Kameror kan dessutom avslöja solskador i ansiktet som inte syns i vanligt dagsljus. /Eva

      Radera
    3. Jag som är uppväxt med tre alkisar, föräldrar och en syster, läser av av människor på ett par sekunder, jag bara vet men vet inte hur jag vet. Beror väl på en uppväxt i ständig vaksamhet. Tänker alltid att jag ska gå på den första känslan av att det är något fel, för oftast har jag rätt. Är inte så att jag vet precis med en gång hur en människa fungerar men jag känner av människor allt för väl, vilket har hjälpt mig många gånger. Kan stå på ett par meters avstånd från en människa jag aldrig har sett förut och känna att den inte är ok, kan t o m vara ondska. Och då kan människan verka hur trevlig som helst.

      Radera
    4. @Plina: Exakt. Ett flöde av selfies - case closed. Har nyligen också sett en eskalierng av fölk som står på gatan, sminkade och uppklädda, med någon/några som tar bilder av dem. Eftersom jag är ansiktsblind och heller ej hänger med om Mellon och annat tänker jag att de är kändisar men den plågsamma insikten om att det nog är vanliga svenne bananas med lite vardagsnarcissism har börjat krypa sig på.
      @Eva: Intressant! Efter ditt drömtydningsbidrag om osten har cu carte blanche på analys.
      @Anonym "Jag som är uppväxt med tre alkisar, föräldrar och en syster, läser av av människor på ett par sekunder, jag bara vet men vet inte hur jag vet." Jag ska ju inte säga att jag avundas dig men du har nog rätt för jag är ensambarn till två väldigt måttliga drickare och jag fattar aldrig någonting. Jag kan hänga med en person i år innan jag upptäcker att hen är psykopat och då är folk omkring mig liksom "How did you NOT KNOW?".

      Radera
    5. Jag såg två tjejer i botaniska trädgården i Kual lumpur som satt upo ipaden för att ta bilder. En av tjejerna bytte sina flipflops till skor med 10 cm klackar för fotograferingwnen så vardagsnarcissmen är för vissa.

      Radera
  4. @Morsan Nej inga tips, jag har läst någon gammal bok från Bokrean 90-tal om det. Men en klassiker om man vill ta makten över ett samtal är ju att "spegla" den andra vilket nog tangerar det Plina nämner Henrik Fexeus har ju skrivit om detta i Konsten att läsa tankar (som ju handlar om just dessa saker så mitt tips blir väl den boken då).

    För övrigt lånade jag den där boken "77sätt att downshifta" som någon tipsade om i kommentatorsfältet häromdagen. Om man inte vill populera sin bokhylla med ännu en titel tänker jag.

    SvaraRadera
  5. Har inte sett detta programmet, men spontant tänker jag att han samlat på dessa sneakers (speciellt om prislappen är kvar). Det är enorma pengar bland specialdesignade sneakers, speciellt om dess upplaga är låg.

    https://www.forbes.com/sites/leighsteinberg/2018/09/17/the-profitable-hidden-sneaker-market/#2d950c5a5925

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han har samlat på dem och därför är de inte heller använda. Flera är inte ens i hans storlek. Men i och med rensningen så börjar han se annorlunda på sin samling, en del skor har tom gått sönder. Så han rensar bort en del och börjar använda och njuta av en del

      Radera
    2. Jag har all respekt för folk som verkligen kan samla och tradea prylar som min svägerskas man som gjort ett par rejäla hackor på att fynda vinyl som han säljer vidare. Men här - som redan nämnts det är kapitalförstöring i två led när han belånar sig för att se saker stå och vittra sönder.

      Radera
  6. Har jobbat inom kriminalvården och även där är det ett måste att vara medveten om vilka signaler man själv sänder ut med armar i kors, bröstet ut, röstläge etc. Hur man presenterar sig kan disarmera även ganska spända situationer utan att det behöver gå till handgemäng. Att ha tre kollegor med batong och pepparspray bakom sig hjälper ju också iofs.

    Vi såg också avsnittet ovan. Jag fick nervösa ryck av alla hans skor. Men å andra sidan så är det väl som vilken samling som helst egentligen. Oavsett om det är skor, porslinskatter eller vinylskivor (skyldig).

    https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Jobbat inom kriminalvård gud så spännande. Eller var det ett af Donner/Jean Kladd-fängelse?

      Radera
    2. Ja, du får väl träffa många människor från andra länder i jobbet? Hur är det, känner man sig sugen på att åka utomlands för att få miljöombyte eller hur gör man?

      Radera
  7. Ja, Fick intrycket av att hon hade tappat respekten för honom, att han såg så tillgivet på henne medan hon nästintill fnös åt honom, därmot vann han nog henne tillbaka under processen för mot slutet av avsnittet har hon inte den anstängda masken på sig längre, men det kan ju förstås ha med henne egna resa att göra.
    Märkligt hursom att sätta sig i en så saftig skuld, man hoppas ju att de hinner komma tillrätta med det grundläggande problemet och inte börjar hamstra banana hammocks eller nåt istället för skor, skulle vara obligatoriskt med uppföljning på alla dessa typer av program för att se om de verkligen ställt om långsiktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hade ju uppföljning på consumed och det var nästan plågsamt. Once a hoarder, always a hoarder...Plus en kvinna somlämnade sin jättebebis mannen, där satt han ensam i sitt de-cluttrade hem. Det är lite som när jag sätter mig i bastun med en förkylning i kroppen, då kommer den att bryta ut av värmen.

      Radera
  8. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    SvaraRadera
  9. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit lycklig med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera