Så blir du en finansguru

Innan jag börjar: Flik "vintips". In och addera. "R, originalet" tipsade om att man kan gå in och scrolla runt enbart i beställningssortimentet och då även få fram godingar för runt 54 kronor flaskan så jag har lagt till en sådan rubrik också (men då otestat). Observera att du måste vara inloggad på din profil för att längst ner i menyn kunna klicka i "övrigt sortiment"/"småskaligt" etc. Sen kan du filtrera på pris och annat. Jag är lite besviken på att man ännu inte börjat genuscertifiera vinerna, jag menar, det är ju trots allt en distribution i statlig regi.

Som ni vet är min idol J L Collins inget stort fan av finans[insert random word] och särskilt då inte rådgivare eller självutnämnda experter. Collins strategi är att köpa och hålla fast vid indexfonder i såväl upp- som nedgång.* På sidan 198 i sin bok The Simple Path To Wealth ger han receptet på hur man blir en finansguru:

1. Förutspå en stor förändring på marknaden; upp eller ner spelar ingen roll**.
2. Dokumentera din profetia (ex. i en bloggpost min anm).
3. Avvakta.
4. Upprepa steg 1-3 tills du får rätt.

Jag roade mig i november med att leta profetior och hittade några ännu ej borttagna (främst utländska domedagsrapporter som landat på svenska webbplatser av typen Aktiespararna, en organisation som hjälper människor att ta placeringsbeslut). Då trillade jag över riktig mumma, en amerikansk finansrådgivare vid namn Banyan Hill. Inlägget är från 22 november 2018 där man enligt egen utsago fått en finansgurus tillåtelse att posta en "privat" video där han instruerar sina nära och kära (iklädd kostym och slips) hur de ska göra för att undvika dras ner i skiten som enligt det första inlägget i serien ska ske per den 1:a december 2018. Videon ska sedan ha "läckt" till le grand public och laddas enligt utsago ner "tiotusentals gånger per dag". Videon ska ge svar på hur man kan undvika att bli utblottad och utan att ha tittat på den skulle jag gissa att lösningen har någon sorts koppling till ett företag som heter Banyan Hill?



"70% Stock Market Crash to Strike December 1, Economist Warns

November 22,  J.L. Yastine
Several noted economists and distinguished investors are warning of a stock market crash. For example, former budget director for the Reagan White House, David Stockman recently raised a red flag when he declared an economic collapse is imminent. He went on to say: “There surely is a doozy just around the bend.” Scott Minerd, Chairman of Investments and Global Chief Investment Officer of Guggenheim Partners, warns: “The markets are potentially on a collision course for disaster … Osv. osv.

Woops! Looks like the graph is going, like, down!

Den 5:e december, d.v.s. några dar efter att börsen enligt deras oberoende expert skulle ha kraschat, gick jag in igen. Men vad skådar mitt nordvästra? Nu var datumet framflyttat till den 1:a januari.



Och nu, precis innan publicering av detta inlägg, var jag inne igen, men då var det inga domedagsprofetior alls utan lite mer vanligt finanstugg. Antar att de körde end-of-the-year-campaign för att möta säljbudgeten, precis som exempelvis bilhandlare. För vad hände i januari 2019? "Januari blev en het börsmånad med en uppgång på 7,6%. Positiva kursreaktioner på bokslut och räntedraghjälp från Fed gjorde att hela decemberfallet på börsen återhämtades. I USA blev januari den bästa börsstarten sedan 1989." (DI 2 feb 2019).

En liten vilopaus:
Banyan Hill: "70% Stock Market Crash to Strike Januari 1."
DI: "I USA blev januari den bästa börsstarten sedan 1989."
Howards Marks: "There are two kinds of forecasters: The ones that don't know, and the ones that don't know they don't know."

Det finns folk som tjänar pengar på att skrämma upp dig och därför skrämmer de upp dig. Så länge du är långsiktig och bred i dina investeringar har du inget att vara rädd för. Försök inte att "dansa in och ut" som Buffet säger, det är då du förlorar pengar. Om du likt en vän till mig var savvy och plockade ut rubbet i december - tough shit, för vad göra nu? När hoppa på igen? "Jag väntar på en ännu större nedgång". Låt oss hoppas att den är nära förestående och att du då har sinnesnärvaro att gå in igen eftersom du förlorar utdelning varje dag du står utanför. Jag säger detta med kärlek: Sitt Still I Båten Tönt. Odla en hobby. Gå ut på Tinder. Gör vad du måste för att hålla dig borta från börsappen när det ryas i media. Denna typ av nyheter berör inte dig, såvida du inte kommer att behov av kontanter inom kort. Och då är det universella rådet: Ha en kontantbuffert.

Det hela påminner mig om en scam-historia J L Collins berättade i ett ChooseFI-avsnitt, historien om hur han själv höll på att gå i en varsamt riggad fälla. Collins får ett brevutskick någon gång tidigt 90-tal: En förvaltare ger ett aktietips. Aktien stiger i värde enligt tipset. Det kommer ett nytt brev. Den här gången ytterligare ett tips, fast i motsatt riktning: Sälj denna aktie, den kommer att gå ner. Aktien faller kort därefter. Proceduren upprepas ytterligare en gång. Nu blir Collins nyfiken och går på det möte som förvaltaren arrangerat i staden. Han är nära att anförtro delar av sin portfölj till förvaltaren då det uppdagas att det hela är ett bedrägeri. Kan du gissa hur? Svar längst ner i rött.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Genom att nämna att marknaden mellan 1970 och 2013 gick upp 33 av 43 år samt att 82-99% av aktiv förvaltning underpresterar mot index under en tidsperiod på 15-30 år testat i olika tidsintervall blir han också min Rosling of Finance, d.v.s. den jordade motvikt man behöver i ett kommersiellt drivet finansmedialandskap.
** Personligen tror jag att "ner" ger fler klick.

Förvaltaren var del i en grupp som satte i system att inför en nyckelhändelse (ex. ett bolag som stod inför årsrapport) skickade ut två versioner av ett brev till en stor grupp människor. Hälften av breven sa att aktien skulle gå upp, hälften av breven sa att aktien skulle gå ner. Med facit i hand kunde de då gå vidare med nästa utskick, men man vände sig då bara till de potentiella offer som fått brevet som gick hand i hand med utvecklingen i verkligheten. Sedan följde ytterligare en utsållning och sedan ytterligare en. Den lilla grupp offer som då kvarstod levde då i uppfattningen om att den här förvaltaren verkligen visste något om börsmekanismerna som ingen annan kunde veta trots att det var helt slumpstyrt att just de råkat få breven som korrelerade med marknadsutvecklingen. Mycket jobb kan tyckas, men pay-offen var nog stor eftersom de som kom till mötet redan var övertygade. 

32 kommentarer:

  1. Daytrader blir jag aldrig inte ens swingtrader även om jag försökt mig på det någon enstaka gång men det tar alldeles för mycket tid.

    SvaraRadera
  2. Om du ska leka expert oavsett område så låter du alltid med trovärdig om du ger en negativ profetia än en posetiv. Samt lägga till en uppenbar anledning. "Sverige kommer förlora mot island med 1-2 nu när inte Zlatan är med längre" "Räntorna kommmeratt öka nu när de nått botten"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, det fattade vilken svartklädd depprockare som helt på högstadiet. Fick fler tjejer än den glättiga optimistjocken i randig skjorta.

      Radera
  3. Dagens Industri är experter på smaskiga rubriker med domedagsprofetior eller "tips" där diverse självutnämnda experter delar med sig av sina goda råd. Aftonblaskan och dess kusiner är om möjligt ännu värre, då de riktar sig till folk som har sämre koll än vad man får anse att DIs läsare har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Det är som om de numera ser det som att sida 1 är för idioter.

      Radera
    2. Håller med om DI! Hur många gånger kan man sur-uppstöta upp rubriker som "bostadskrisen kommer!" eller "Börskraschen är nära" och se sig själv i spegeln på morgonen på väg in till jobbet utan att fråga vad man håller på med i sitt liv egentligen?

      Radera
    3. Ja DI.se: Så usel rubriksättning: T ex "Marknadens dom: halverad utdelning" (ang HM; då en, endast en, bedömare gissade på halverad utdelning; det blev oförändrad utdelning). Fast SvD är inte långt efter med att "varna" för bostadskrasch. Inte kan de statistik heller. "Bopriser rasar" = 1% nedgång i december, vilket knappast kan vara en statistiskt signifikant ändring.

      Men en sak vet media (och den är sann): Rädsla är den starkaste känslan, så ska du få klick ska du skrämmas.

      Magnus

      Radera
    4. @Magnus: Amen hebretetika muschlarbatahakata (jag talar i tungor över din avslutande oneliner)

      Radera
    5. Det här är den mest religiösa bloggen jag någonsin läst. Flera hänvisningar till Jesus, jungfru Maria, Gud, Lisbethar, djävulen (och hans många påfund), satan, frälsning, helvete, spridning av ordet likt FIRE (Anden), sektbudskap, vi-och-dom-tänk och så nu tungotal - tal i anden - av självaste "Vår Fru" - återinkarnerad jungfru Maria? Var ligger kyrkan då? Eller finnes den blott andligen invärtes i oss eller bland oss, i vår kropps tempel?! Gemenskapen som yttre tempel för inbördes tillbedjan av....?

      /Eva

      Radera
  4. Det är lite lustigt med finansgurus och deras siande om börsen. I det flesta yrken byggs ett förtroende upp långsamt genom att utföra ett korrekt jobb under en längre tid. Finansgurus kan ha fel 20 gång i sina profetior men rätt 1 enda gång för att vinna förtroende. Varför är det så? Det är lite som metrologer och väder, fast där har de iaf vettet att kalla det för prognoser och inte sanningar. Folk är så vana vid att det blir fel hela tiden i dessa utsagor att man inte ser det längre, men har de rätt (vilken de har av ren slump och sannolikhetslära förr eller senare) då jäklar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som slog mig när jag letade domedagsprofetior var att i de fall de var i egen regi (jag exempelvis minnas ett antal just DI-löp från hösten som inte lämnat ett enda spår efter sig i artikelbacklist) plockas de bort lite diskret. Det är bara om man själv skärmdumpar i realtid man har en chans att "bevisa" att det rutinmässigt pumpas ut kvalificerade (?) heppningar i nyhetsskepnad. Hos Aktiespararna låg mycket kvar troligtvis för att de nästan alltid refererar till utländska källor som de inte har inflytande över (även om jag personligen tycker att det lämnar ett lite klibbigt avtryck även på dem).

      Radera
  5. I mitt tidigare liv läste jag ofta DI, lyssnade på "trading poddar", aktivt följde kortsiktiga tradera på twitter. Det var lätt att bli påverkad, och vilja köpa/sälja aktier. Nu är det dock annorlunda, jag har en stabil investeringsstrategi med utdelningsaktier samt lite fonder sedan ett par år tillbaka. Känner mig trygg med strategin och inte ens Stefan Ingves kan få mig att gå ur börsen. Jag gillar tänka portföljen som "permanent" men inte vara rädd för att omvärdera innehav, sälja 1 av 36 bolagen om de skulle dra ner/in utdelningen med dystra utsikter.

    SvaraRadera
  6. Tror det var Veckans Affärer som tipsade om "Årets tio bioteknikaktier". Ett år senare var åtta av dem utraderade och två hade överlevt nätt och jämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller Nifty50 från 70talets USA: Aktierna som man skulle välja mellan för att äga långsiktigt och bli en vinnare. Kodak, Xerox, Polaroid...Inget ont om många företag på listan men hela grejen att pinponta vissa aktier ger mig lite shivers. Ungefär som att "nejmen, disruption är vi väl klara med nu va?". Index 4 president bitchas.

      Radera
    2. Det pratas ju ofta och gärna om "stora stabila" företag inom "förnuftig stockpicking". Frågan är vem som är stor och stabil egentligen? Tror inte något företag är immunt mot utveckling i samhället och termen "stabil" ska man nog vara försiktig med.

      Radera
    3. Jo, den risken finns ju, men det finns ju också många bolag med lång historia och varandes i fin form. Kodak och Polaroid har konkat men det tror jag inte Xerox har gjort. Kanske ingen bra investering men de hade en omsättning på över 10 miljarder dollar 2017 så de är knappast "belly-up". Men visst är disruption en faktor av många när man väljer enstaka aktier. Se'n beror det ju på tidshorisonten. Min är (tyvärr) inte eoner, så jag behöver inte tänka på om bolagen finns kvar så länge.

      Magnus

      Radera
    4. @Magnus nej okaj jag hade fel ang Xerox. Men jag tycker det känns ("jag känner" Magnus) att det går så satans fort idag. Nokia för 17 år sedan: KÖÖÖÖP. Apple? Not so much. Idag? Omvänt. De som köper tech måste hänga med. Och jag har inte tid att hänga med, jag har frallor att baka, naglar som ska målas.

      Radera
    5. Egentligen finns det väl inget "stabilt" företag utan man kanske är mer intresserad av ett företag som klarat att anpassa sig. Personligen gillar jag företag med vardagsgrejer såsom mat, blöjor, toapapper, förpackningar etc. Banker är också bra. Energibolag med förnybara bränslen. Det är saker som kommer att behövs dagligen. Oljebolag går bort för det är ingen framtidsbusiness.Cigarettbolag också för vem vill ha fler som förpestar ens luft. Såg när jag gjorde min månadsavstämning att jag var +12 % i januari så jag måste ju vara bra på detta. ;-)

      Radera
    6. Finns många "stabila" bolag som överlevt också, några gyllene exempel är Swedebank, AT&T, Royal bank of Canada, Axfood, ICA, SCA, Telia osv osv. Utdelningsaktier kan vara lika defensivt som en Fond men skillnaden är att aktier kräver mer tid och energi från egen sida. Uppsidan enligt 1) Får kashing ljud när utdelningen trillar in 2) slipper fondavgifter, dock åker jag på courtageavgift vid aktieköp 3) jag kan påverka min bransch/land fördelning i portföljen 4) jag har svårt emotionellt att "sälja av" tillgångar även om det lyser rött, vilket 4% regeln tvingar en till under uttagsfasen med indexinvesteringar.

      Delade meningar, båda metoder funkar men indexinvesteringar kräver mindre energi, defensivare, enklare och bra tillvägagångssätt.

      Radera
    7. @Plina/Bagarn: Hade ni pratat ihop er om den där kommentaren eller? I stora drag håller jag med er så pass att jag ser fördelarna så länge man håller sig till nyttobolag som har förmågan att morfa om sig vid ändrade förhållanden, även om det finns undantag även där (Danske?). Och jag är sjukt avundskuk på Kashingljudet. Får hitta på något eget, en liten bjällra jag kan ringa i varje dag för att bekräfta mitt indexval.

      Radera
    8. @Fru: En rejäl bjällra som NASDAQ har vid intro av nya bolag på börsen. Låter bra.

      Radera
    9. @utdelningsbagaren - Vi lägger nog olika betydelse i stabila företag. Jag ser det mer som bolag som hållit på med samma sak sedan tidernas begynnelse. De flesta av bolagen som du nämnt har anpassat sig till förändrade marknader. Axfood har en lång historia i andra bolag men är inte så gammal som bolag. Sca har ju gått från att äga vindkraft, pappersmassabruk, skog och sågverk till att renodla sin verksamhet till i huvudsak skog och sågverk. Telia är väl den som imponerar minst pga att de har haft tillgång till en statlig kassakista.

      Jag gillar utdelningsaktier bättre än fonder. Jag använder inget kashingljud så du behöver inte vara avundsSJUK på katshingljud för min del iaf. Oftast är ljudet avstängt på telefonen. Vem vill ha en massa plingande eller ringande?!

      Radera
    10. Jag Försöker lära mig tänka att det är normalt att företag försvinner. Har för mig Bogleheadssajten visar stat att fyra av tio aktier försvinner över 40 år . Det är rätt läskigt.

      Radera
  7. Vad gäller index vs stock-picking så är jag fullt medveten om att man är en sucker om man försöker slå index själv. MEN att bara köpa indexfonder är för mig är lika spännande som att köpa typ mjölk. Har därför tillåtit mig själv med en 50/50 strategi, 50% breda indexfonder med låga avgifter och 50% stora bra bolag typ Investor, Handelsbanken och SCA (där en stor andel av Sveriges ITP verkar vara placerat) blandat med lite fastighetsbolag för lite högre DA. För mig är aktiehandeln ett sätt att hålla intresset för sparandet vid liv, får lite utdelningar och kan sitta och nörda med excelark. Tänker att i slutändan så är det bästa sparandet ändå det som faktiskt blir av. Är dock så pass trygg med min strategi att jag inte rörde en min i december och är upp i linje med omxs30 sedan dess. Största problemet med stock-picking tror jag faktiskt inte är gemene mans oförmåga att välja bra bolag utan att man inte litar på sin egen strategi och att man saknar den risktolerans som krävs vilket betyder att man hoppar in och ut ur marknaden vid fel tillfällen. Då är indexfonder absolut ett bättre instrument eftersom det är någon annans strategi och man inte behöver lita till sin egen förmåga att ”välja rätt”. En del i att lita på sin egen strategi är ju för övrigt att inte lyssna på alla domedagsprofetior som säger att ”den här gången är det annorlunda” (med hänvisning till senaste podden på Afford Anything).

    SvaraRadera
  8. @Anonym 13:33: Låter som ett kick-ass-resonemang. Du såg kanske mina resonemang i serien kring nedskriven investeringsstrategi i somras och det handlar precis om det: Att en gång för alla välja ett huvudsakligt förhållningssätt till sina placeringar som man kan snuttefilta när det kommer "Den-här-gången-är-det-annorlunda"-jidder. Har inte lyssnat på Pant på ett tag, tar den på morgondagens runda tack för tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att det hunnit komma ut ytterligare ett avsnitt så är alltså #175 som jag refererar till :) Mannen hon intervjuvar har även en lite annan syn på the 4% rule, kanske något att skriva ett inlägg om? Oavsett vad man tycker om hans syn på just den regeln så tycker jag att han hade bra synpunkter på risk och diversifiering, har själv tänkt och resonerat i samma banor allteftersom jag utarbetat min strategi men sällan man hör det så tydligt från någon som ”kan sin sak”. Tycker ibland experterna blir lite luddiga när det kommer till just den typen av resonemang men jag tycker som sagt att han redde ut det bra! Mvh L

      Radera
    2. Aldrig hört talas om honom, lyssnar imorgon.

      Radera
  9. Finnasguru alltså någon som kan förutspå marknadens stora rörelser och veta vilka aktier som ska köpas / kortas. Troligen kan denna Guru vara en apa med lika bra sannolikhet från vad jag har hört.

    Hälsningar Tandläkaren.

    SvaraRadera
  10. Hej tittare, jag är Nelson och håller på att dela mitt vittnesmål här, min mamma introducerade mig för Great Baba Ogbogo när hon upptäckte att jag inte kunde få min fru gravid efter 3 år av vårt äktenskap. Sedan förde dessa så mycket problem i mitt äktenskap och ledde till en skilsmässa. hon sa, han är mycket andlig och kan få min fru att återvända till mig i glädje och vi kan få barn tillsammans. Till att börja med tvivlade jag inte förrän jag kontaktade honom och sedan kastade mäktiga trollformler på mig och fick min fru att återvända till mig efter att ha gjort det som begärdes av mig och det behövande. Nu är vi också nöjda med vackra barn. Redan från dagen arbetade Great BaBa Ogbogo för mig och löste mina problem. Jag gjorde ett starkt löfte om att så länge jag lever, jag kommer att fortsätta att vittna om godheten i hans stora verk, och för de där ute som står inför förhållanden och äktenskapliga svårigheter ska snabbt kontakta honom och bli en lycklig vittnesbörd som jag. Jag släpper hans kontakt här, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller hans WhatsApp-nummer. +447440557868 ...

    Han fick min ex fru att återvända till mig i glädje

    Han botade mig från en impotent man till en riktig man.

    SvaraRadera
  11. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit lycklig med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera