Stilrent Utomhus Del 1

För ett tag sedan fyndade jag min gamla inredningsfavorit på Myrorna nämligen Jane Cumberbatch "Stilrent utomhus". Jag är sedan ett antal år en total sucker för hennes sätt att ordna tingen och med superenkla medel skapa miljöer till brädden* fyllda med patinerad känsla. Är det bara jag som vill gråta en liten tår vid bilder som de nedan?



Jag klarar nästan inte av att titta på dem, så snygga tycker jag att de är. Det är som en eklektisk mix av italiensk bondfantasi och storstadsbakgård. Allt fixat med de enklaste av knep och färger företrädesvis hämtade från naturen: Olika nyanser av vitt (som hon poetiskt kallar kalk, gråsten, kanvas och kisel), blått (himmel, blåklocka och Atlant), grönt (skärböna, alltså hör på den, skärböna, fikon och mynta) samt varma färger i form av stockros, luktärt, pumpa och lera. Och det är särskilt lerbiten jag gillar med hennes stilleben - genomgående terrakottakrukor, gärna mossbelupna. En intagande uteplats behöver inte mer än en enkel ihopfällbar stol och en olivplanta i en kruka.


Faktum är att det är det sparsmakade som gör det. Jämför ovan bilder med ett överladdat "uteplatsspecial" i Expressen Hus & Hem där stylisten formligen bänt in plädar, krukor och färgglada plastprydnader. Saker som kommer att kräva din tid, din energi och i viss mån även planetens resurser. "Stilrent utomhus" kom ut 1998, för mer än 20 år sedan, och jag älskar bilderna lika mycket nu som när jag först trillade över boken för tiotalet år sedan. Jag tror att den varit tongivande i min inredningsfilosofi. Som inte är så mycket en filosofi mer än att jag gillar less is more. Och terrakotta. Inredningen finns där för att vi ska kunna leva ett funktionellt och härligt liv. Och det är här Jane skiljer sig från inredningsböcker generellt för hon tar steget ut i La Joi de freakin' Vivre. Lyssna på denna passage:
"Att äta och dricka är sensuella nöjen och blir det i ännu högre grad om ingredienserna är läckra och omgivningen himmelsk. Enkelhet är nyckeln till att göra mesta möjliga av en mild kväll eller en solig eftermiddag. Investera i bra och enkla köksredskap som vassa knivar, stadiga skålar och stekpannor med tjock botten. Håll dig till slätt, vitt porslin och tåliga men snygga glas. Använd vita lakan som dukar till vardagsbruk. Köp den bästa osten, fisken, köttet, frukten, grönsakerna och vinet som du har råd med och tillaga maten så lite som möjligt. Duka bordet på ett skyddat, skuggigt ställe och håll dig till enkla och lättflyttade möbler: ett bockbord och fällbara regissörsstolar är idealiskt."

Regissörsstolar, min passion sedan like evva. De fanns med i mitt liv ända fram tills det att barnen kom. Älskar, älskar, älskar dem. Ännu mer älskar jag hennes måltidsbilder. Se:

"En frukost utomhus med färsk frukt, nybakat bröd och honung."
"En picknick framför en badhytt är enkelt och stilenligt med blåvita servetter" men skjut mä.

"Den opretentiösa måltiden med vit duk, slätt porslin, ljus i glas och stjälkar tuberos som doftar underbart i natten."

Jag kommer att hamna i white collar prison efter alla plagiat från boken nu (har fulfotat bilderna med mobilkameran) men jag bryr mig inte, det var så värt det. Håller ni med mig? Är hon bäst eller är hon bäst?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Rättstavningstribute Magnus.

19 kommentarer:

  1. Åh, säger jag bara. Den måste jag låna och dregla över. Jag har en balkong med hyfsad storlek, men önskar mig liiiite större för att få plats med alla mina Grythyttan-möbler + en vilstol. Just nu är det lite hopklämt med 2 grythyttan och en för liten vilstol. Men Grythyttan är typ det snyggaste och bekvämaste jag vet så jag står ut med trängseln. Sedan skulle jag gärna patinera lite av husväggen så den 80-tals illskära putsen blev lite mer syditaliensk (läs: knacka ner den). Men jag antar det inte är ett alternativ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan väl ringa din perfekta hyresvärd så rappar han säkert om den greek style, sa jag syrligt. Grythyttan - älskar dem. De har precis rätt gung. Dessvärre är jag alldeles för snåler. Men om jag fick välja en "capsule furnishing" till min enventuella balkong i min framtida minimalistetta, så blir det med en gruthyttanstol och ett litet runt bord med underhylla bredvid. Gäster? Ja, den etn gång om året man tar emot gäster på min framtida balkong får jag väl ta ut köksstolarna. Bubblet går nog ner även stående.

      Radera
    2. Grythyttan kan bli väldigt billigt! Mina stolar är containerfynd + några köpta på Blocket, alla i risigt skick. Sedan lämnade jag dem för blästring och rostskyddsbehandling + sprutmålning på en firma. Händige exmaken köpte teak och gjorde nya sitsar och ryggar. Vill man inte göra det själv kan man köpa färdiga byggsatser hos Grythyttan. Sedan vad det bara att olja och slipa. Tror de kostat max 600 kr/styck. Det var tur vi hade 8 stolar, för annars hade det blivit slagsmål vid skilsmässan... Så - när du kommer till Hälsingland får du börja kolla containers på ruffiga bilmekar och ställen av typen "Skrotnisse" som säljer allt möjligt skräp. Det är där fynden finns.

      Radera
    3. Hacking är väldigt lätt som det är gjort i filmerna vi tittar, Hackers kan verkligen göra alla de saker vi ser, som att bryta in i ett 💻-nätverk för att få tillgång till vissa filer, att stjäla den filen, övervaka användares actives, ta bort filer och mycket mer.

                    HUR HACKNING VERKSAMERAR
           Hacking görs enkelt med hjälp av specifika program (Datorvirus, Spywares, Trojans, Malwares) för att få tillgång till och kontroll över en 💻 och Cell 📲. Dessa program är utformade för att bryta sig in i datorförsvar utan att användarna ens vet det.

                           COPE TECHS TJÄNSTER
          COPE TECHS är en organisation du kan lita på och kontakta om du behöver hackningstjänster. Vårt mål är inte att hjälpa individer som har tekniska problem och inte för Thefts-syften. Vi garanterar dig en garanterad trygghet för vårt jobb och för något skäl kommer vårt arbete för dig att bli utsatt för någon annan. Bevis för våra verk i det förflutna kommer att visa dig, men var vänlig notera att de personer vi gjorde dem för inte kommer att bli avslöjade för dig.

          HACKING SERVICE Vi kan erbjuda dig
      Det finns inga gränser för vad vi kan göra för dig, men vi har en begränsning i saker vi kan göra. Ingen anledning kommer att hjälpa dig i rån eller stjäla om någons andra tillhörigheter och egenskaper, var vänlig och kom ihåg det.
          Här är en lista över våra Godkända tjänster-:
      * Hacking of Phones 📱 eller Computer 💻 för att övervaka e-postmeddelanden, textmeddelanden, telefoner, sociala medier chats, om misstänkt din make är otrogen eller gör något du inte okej med.
      * Återbetalningar av skulder till banker och andra låneföretag, ja med hjälp av Bitcoin®-gruvdrift har vi hjälpt så många individer att återbetala skulder.
      * Ändring av universitetsbetyg för studenter, vi kan hjälpa till med det här eftersom vi vet hur svårt att studera kan vara och vi vet alla att de utan bra betyg är individer begränsade till det slags jobb de kan säkra. och mycket mer.
           Om du inte verkar hitta en tjänst behöver du gärna fråga oss och om det inte går emot våra regler hjälper vi dig med det. Kontakter görs endast via e-post, vilket hjälper oss att hålla oss säkra och oåtkomliga.
      Kontakta-:
      copetechs@gmail.com

      Radera
  2. Hon är bäst och det blir nog inga muffins alls den här veckan. Måste ut och kolla över trädgården nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid du är körd som hemmafrumaterial, åtminstone när det kommer till "hembakt". Som en kompis till mig (S-om du läser) som börjat bakstrejka. "Vad är poängen med dessa bak? Det är ju nte ungarna som bakar det är ju morsorna!".

      Radera
    2. Alla gånger körd! Som tur är är baka det tråkigaste jag vet. Däremot är det mysigt att läsa om andra som bakar eller äta hembakat hos nån annan. Har knappt mjöl hemma.

      Röja och hålla ordning är mer min grej: skickade just iväg 2 påsar med Sellpy och körde ett lass till tippen med bös. Bland annat några brokiga vaxdukar som vi haft utomhus vid fest, men efter dagens inlägg får det bli de vita linnedukar som jag sparat på ett tag.:

      Radera
    3. Samma här! Undrar om man kunde göra husmorskarriär på förr i tiden om man hade rensa/röj som ess i rockärmen? Jag ser framför mig förhandlingarna mellan fäderna till de unga grannarna tu: "Men Ingridjänta är nå int' så bra på stengunsbaket ska hanses veta, men släpp in na i lada å de skiner som sola när hon är klarer" "TAGET, henne ska vi ha!".

      Radera
    4. Haha mycket roligt och mycket tveksamt - förr i tiden fanns det väl faktiskt skäl för att samla på sig massa grejer. Förr i tiden hade jag fått bli nunna eller skolfröken, de hade nog inte så mycket saker.

      Och förresten kloster! Där är det ordning och reda. Har besökt ett antal när jag jobbade som konfirmandledare. Mest i Italien och Frankrike. Mycket spartansk inredning.

      Radera
  3. Det icke perfekta samt få ting är många gånger vackert, men ostrukna skrynkliga dukar är hur jag en försöker vänja mig, är så förskräckligt fult. Kan knappast se på det ens en gång. Vita dukar, manglade och strukna är underskönt vackert./Mutter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Svider i mig än att jag visade lägenheten med skrynklig duk inför uthyrningen. Det gick till slut ändå, men jag tror att duken sabbade för mig i några av fallen.

      Radera
  4. Jag gillar det men önskar lite mer värme i bilderna. Kanske är det ett filter men något känns lite kallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anno 1998 och av mig mobilkamerafotat kanske gör sitt till.

      Radera
    2. Lite FlowFI kamera kanske. Gillar vad jag ser. Personligen skulle jag adderat mer växter men grunden är göttig.

      Radera
  5. Jättefint. Tycker man känner igen det där i japansk kultur också. De har otroligt mycket fin keramik t.ex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja stämmer, det är något japanskt över det. Som en europeisk japansk stil.

      Radera
  6. Jag gillar ju dessa böcker jättemycket. Hade både den och inredningsboken Stilrent. Hade de i flera år och bläddrat, läst, tittat på bilderna så mycket och gillar hennes poetiska sätt att uttrycka sig. Vill ju flytta in i bilderna direkt. Hela känslan passar med mina favoritländer Frankrike och Italien. Om man sedan lägger till Storbritannien och New England i östra USA har man hela min mix både när det gäller inredning, kläder och hela känslan och livsstilen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å ja, och du som gammal feng shui-expert måste älska de rena väggarna, den lågmälda estetiken.

      Radera
  7. Dr Noble (templeofjoyandprosperity1@gmail.com) Tack för att du tog dig tid att lyssna på mig och svara på alla mina e-postmeddelanden. Jag känner mig känslomässig stark igen. Mitt självförtroende är tillbaka och jag ser tydligt fram min framtid. Jag är alltid tacksam för din hjälp för att återförena mig med min gamla kärlek.
    Kontakta honom via templeofjoyandprosperity1@gmail.com
    Whatsapp nummer +1 {405} 990-5764

    SvaraRadera