Stilrent Utomhus Del 2

En annan sak hon talar om som jag sällan stöter på i andra inredningsböcker (eller magasin från den tiden då jag läste dessa) är att använda de olika sinnena i trädgården eller på uteplatsen. Så här skriver hon om regn på ett sätt som gör att jag vill dö en smula:
"Ibland blir sommarluften kvav och tryckande. [...]  Utomhus tränger sig luften närmare och ljuset blir trist. I trädgården härskar förväntan; ingenting rör sig och växterna ser ut att kippa efter andan. [...] Ovädersmolnen drar ihop sig och mörknar och när de första regndropparna smattrar på de dammiga ytorna kommer en känsla av lättnad. [...] Kraftigt regn är underbart välgörande och lämnar trädgården gnistrande av fukt. [...] Det är uppfriskande att gå bland de droppande växterna och inandas den fuktiga luften. Under bara fötter känns det blöta gräset poröst, svalt och inbjudande."


Jane. Gift dig med mig. Jag menar det. Så kan du bygga min utomhusdusch:
"Få av oss har plats eller pengar till en swimmingpool, men en utomhusdusch är en rimligt billig lyx. Den kan vara fristående eller fästad på en vägg eller ett plank. En enkelt dusch med en trätrall under är ett perfekt sätt att få dig att känna dig som att du tagit dig ett upplivande dopp."



Man behöver inte ens skaffa sig en dusch. "Tappa upp baljor och svalka av dig när hettan blir för intensiv." 


Stilidealet är det från filmen "Call Me By Your Name"- de svalkande doppen, de enkla måltiderna under trädens skugga, gayhånglet i motljus. Nej, kanske inte just den biten lyfts fram i Cumberbatch bok. Även om det kan bli sanning om jag får min vilja igenom. Jag tycker att jag borde ha rimliga chanser - jag borde vara värsta unga kapet för henne.



Jag måste sluta nu. Det här går helt överstyr. Det är för snyggt helt enkelt.

Over and out.
FruEfficientBadass

14 kommentarer:

  1. Alltså jag har ju en fäblesse för just gayhångel, så den där filmen var fantastisk även utan de underbara miljöerna. Men visst blev jag kär i huset och trädgården också...

    Just nu är min uteplats stället som Gud glömde, så vill du ha ett litet projekt kan du får klura ut hur det ska bli fint. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ställ ut en stol och bredvid den en upp-och-ner-vänd låda av något slag (gärna trä) på vilken du ställer en terrakottakruka med växt från Coop. Klart!

      Radera
    2. Haha, ok! Jag testar... Men vad gör jag av resten av uteplatsen? Den är liksom lika stor som lägenheten? (27 kvm...). Känns lite öh öde (ja, ok, snart kommer det hit en tresitsig soffa med schäslong, men den är ju inte tänkt att stå här i evigheter).

      Radera
  2. Utomhusdusch, check! Vi byggde en av gamla brädor som vi såpade. Med tak. Väldigt härligt. Att duscha med trädgårdsdoft och -ljud omkring sig. Jätteskönt även långt in på hösten.

    SvaraRadera
  3. Ja det var som en vanlig duschblandare. Två vattenledningar ut från under huset. Man måste kunna tappa ur ledningarna inför vintern så att de inte fryser sönder. Vi hade väggar och duschförhänge runt om.

    SvaraRadera
  4. Åh vill också ha en utomhusdusch. ställde ut mitt gamla badkar i trädgården då jag renoverade badrummet för det fick inte plats längre. Men jag vill ju kunna fylla i med varmvatten och än så länge har jag enbart lyckats få kallvatten och då blir det inget skönt :))

    Angående tidigare inlägg så har min klädsel denna veckan helt följt the french capsule med den lilla svarta i förrgår, marinblå cigarrettbyxor med en tunnstickad marinblå tröja med vita ränder och marinblå loafers (hahah hade två av mina samtalsklienter samma dag i marinblått med vita ränder så kändes som många anammat den stilen) och idag kör jag min marinblå klänning med vita prickar och röda ballerina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sounds gorgeous och jag checkar in på samtliga plagg minus att jag har röda loafers istället för ballerinas.

      Radera
  5. Haft en liknande utedusch omgiven av syrener och en fantastiskt vitblommande doftande buske, som jag aldrig kommer ihåg vad den heter, jasmin kom jag på nu. Hade jag varit lika frugal då, så hade jag nog uppskattat det bättre och sett skönheten i det lilla./ Mutter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter himmelskt. Jag har för mig att jag någonstans sett en konstruktion där man kan samla vatten i någon form av takburen behållare så att vattnet värms upp av solen och blir sådär lagom svalt (med en uppfriskande kyla på slutet). Någon som vet?

      Radera
    2. Något åt det här hållet:
      https://www.tomtop.com/p-h9437.html?currency=SEK&Warehouse=CN&aid=gplasecd&mid=10000018478&utm_source=SEM&utm_medium=Google+PLA&utm_campaign=TT_PLA_CD&utm_content=3707&gclid=Cj0KCQjwi43oBRDBARIsAExSRQGdYfjTwX2qXhMwrpT3gAMPG1ej1QONxDtoQqPwTEz6OJW6h5EgNXwaApDaEALw_wcB

      Radera
  6. När det gäller snygga växter i kruka måste jag slå ett slag för bollpil/klotpil. Gillar inte medelhavsväxter för de behöver gullas med alldeles för mycket, tänk olivträd men för svenskt klimat. Bollpil i en stor kruka blir SNYGGT. Den är tålig, kan klippas och bäst av allt, du kan oftast erövra en gratis. Den rotar sig väldigt lätt. Min är "lånad" från stadens allé av bollpilar../Horsewood9

    SvaraRadera
  7. Ja det var väldigt snyggt! https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enSE786SE800&biw=1238&bih=581&tbm=isch&sa=1&ei=qZoEXd2pB8axrgT0upLQBw&q=bollpil+i+kruka&oq=bollpil+i+kruka&gs_l=img.3...5827.6830..7230...0.0..0.63.428.8......0....1..gws-wiz-img.......0i30j0i5i30.av6OxYqQAcM#imgrc=hyJZHBZK-SUwUM:

    SvaraRadera
  8. Dr Noble (templeofjoyandprosperity1@gmail.com) Tack för att du tog dig tid att lyssna på mig och svara på alla mina e-postmeddelanden. Jag känner mig känslomässig stark igen. Mitt självförtroende är tillbaka och jag ser tydligt fram min framtid. Jag är alltid tacksam för din hjälp för att återförena mig med min gamla kärlek.
    Kontakta honom via templeofjoyandprosperity1@gmail.com
    Whatsapp nummer +1 {405} 990-5764

    SvaraRadera