Vårstädning del 4: Badrummet

Ja då var det dagen D då bitchas. Jag har en bra och en dålig nyhet. Den bra nyheten är att jag, som jag kunde meddela redan igår, hittade en färgglad visselpipa att hänga runt halsen. Nu kräver emellertid vädret att jag bär min i princip enda klänning, as seen in bild 3 i detta inlägg. Och den är också orange! Eller orange-röd kanske. Så det är bättre att ni försöker leta reda på den än visselpipan. 

Badrummet, min favorit!

- Tvätta badrumsmatta. Som matta har vi en tjockare handduk utan plastlager undertill om ni fattar vad jag menar. Tanken är att den hänger på badkarskanten hela tiden utom precis när man ska duscha. Då lägges den på golvet för att efter golvstigande och torkning åter hängas upp på badkarskanten för tork eftersom dess syfte då är uppnått - att vara droppunderlag åt kropp. Detta är nästan implementerat i mitt hushåll nu, efter tio års upprepningar. I vilket fall, den tjockare golvhandduken tvättar vi ungefär varannan vecka. Det finns i min mening få saker som är så obehagliga som den där klassiska tjocka badrumsmattan med gummi undertill som ligger där vecka ut och vecka in och som blir lite blöt, men ingen orkar hänga upp den så man får kliva i det smuliga, blöta.

- Gör rent runt ventilationsfläkt. Vår fläkt funkar inte i badrummet (såvida man inte gör en oestetisk habrovink med silvertejp vilket jag vägrar) varför det samlas massivt med damm inuti den. Jag brukar damma ur den och låtsas som det regnar när ventilationsinspektörerna är här.

- Tvätta duschderaperiet eller gör rent glasdörrarna. Jag minns än idag när jag fattade att man kunde tvätta duschdraperiet. Vilken revolutionerande tanke. Idag har vi bara en (1) glasdörr och den torkar jag med glastrasan på tjugo sekunder. Att jämföra med vårt trevåningshus där det var totalt fyra stora duschväggar att hålla rent varje vecka.

- Torka av lampor och speglar.

- Skrubba rent kakel och fogmassa. Gå till detta inlägg om du glömt hur man gör "kakelspray". Du ska spraya hela kakelytan med den, vänta en stund, skölja med vatten och torka torrt med linneduk. Fogmassa blandar du enligt formula i detta inlägg.

- Gör rent toalett, badkar, handfat och dusch. Här strösslar Marléne med sina skafferiprodukter och vill du läsa hela förteckningen får du låna boken. Men tro mig att det funkar att bara spraya såpablandning på och eftertorka med en torr trasa.

- Torka ur och gå igenom badrumsskåpet. Jag älskar att göra detta. Inte bara för att jag är badrumsminimalist, utan för att det är en sådan härlig känsla efteråt. Det känns som att jag bor på hotell och jag blir glad varje gång jag öppnar skåpet, allt känns exklusivt.



- Släng all gammal make-up och ta bort mediciner som gått ut (kan lämnas till apoteken för destruktion).

- Desinficera sminkborstar och svampar. Jag ber om ursäkt, men det här gör inte jag. Första och sista gången jag gjorde något i den stilen förstörde jag en helt fantastisk rougeborste. Det var nästan tretttio år sedan men jag sörjer den än.

- Töm och torka ur papperskorgen. Mitt tips är också att du lägger en rulle avfallspåsar i botten så slipper du varje gång korgen blir full med äckel leta runt efter en systemetkasse att lyfta över skräpet i. Ritcsh bara så är det borta. Det finns komposterbara i majs.

Om jag får inflika ett litet tips så blir det väldigt fräscht att [i ett litet för du orkar inte om det är stort] badrum handtorka golvet. Spraya såpaspray och torka med en torr mirakeltrasa. Du kommer då åt i skrymslen och vrår samt under toaletten och resultatet blir så himla mycket fräschare än om du bara slentriandrar med moppen.

Mvh/
FruEfficientBadass

21 kommentarer:

  1. Idag är en underbar dag för FIRE anhängare. Hoppas ni får en fantastisk dag och att Cavan anländer lagom kyld! Suckar lite avundsjukt åt er som skall ta er dit. /Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tänker på dig nere i värmen. Från vår värme.

      Radera
  2. Ha så trevligt idag! Själv ska jag försöka få rent fläktfiltret som blev ännu värre av en tur i diskmaskinen - fettklumpar ihopbakat med diskmedel i skumgummifiltret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS Jag tvättar sminkborstar (har bara av djurhår) med schampo. Funkar fint!

      Radera
    2. Men usch! Fett och diskmedel i skumgummi låter hemskt.

      Radera
  3. Ett frugalt tips - släng inte mediciner som gått ut. Det händer i princip inget med sånt, möjligen försvagas effekten något. Sen får väl var och en bedöma utifrån typ av medicin. Vi slänger numera aldrig inflammatoriska grejer, smärtlindring eller allergimedicin som vi fått på recept. Eller receptfritt för den delen. Ska tänka på er när jag dricker cava i spabadet 20 mil bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vill man göra sig av med mediciner så lämna dem till Apoteket, du får kundpoäng att handla för.

      Radera
    2. Hamnade en gång brevid en kollega som fått i uppdrag av norska militären att undersöka om de verkligen behövde byta ut medicinerna vart annat år i militärlagren.....svaret är nej.

      Tabletter i sina förpackningar håller oftast minst 10ggr längre utan allt för mycket förlust.

      Kapslar och vätskor däremot höll inte alls samma mått.
      Kapslar mellan något år till bara månader efter utgång.
      Vätskor oftast kortare.

      Mvh
      Thz

      Radera
  4. Ha en underbar FIRE-dag idag. Jag själv tillbringar dagen vid södra Dalälven i kamp med försommarpigga myggor.

    SvaraRadera
  5. Jag måste städa badrummet. Men ännu värre är köksfläkten. Hade ingen sådan i förra lägenheten och nu när jag kollar i nya är den superäcklig. Jag vill inte laga mat där! Ser ut som det skulle kunna ramla ned gammalt fett i maten... *ryser*

    Nåja, nu ska jag packa klart så jag inte missar bussen vid halv tolv. :-)

    Det är fö jag som kombinerar shorts (!) med svarta gympaskor. Hehe.

    SvaraRadera
  6. Ha en riktigt trevlig dag idag, alla ni som ska på träff - kul att vädergudarna är med er! Inte ofta jag längtar till hufvudstaden, men idag hade det varit roligt att vara med! /Irene

    SvaraRadera
  7. Åh herrejösses, är det ditt badrum!? Så vackert, jag dör....

    XoX

    SvaraRadera
  8. Kom på att jag vet att det är ditt badrum, ser de fem tandborstkopparna på handfatet.

    XoX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl typ en skiss? Nej, inte mitt badrum.

      Radera
  9. Vill man vara riktigt nitisk kan man även ta och rengöra vattenlås och golvbrunn.

    SvaraRadera
  10. Vattenlås och golvbrunn tycks alltid vara mitt jobb. Hustrun och de två döttrarna med alla tre med långt hår hävdar bestämt att det som hittas vid rengöring måste komma från mig......som aldrig kommer att bli någon hårmodell...

    Jag är klart misstänksam....

    Mvh
    Thz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maken hälsar att upplägget är samma här. Alltid han som "får" göra det.

      Radera
  11. HIV GRATIS ALLT TACK TILL DR GOODLUCK.
    Hej allihopa
    Är så full med glädje att dela detta vittnesbörd om GUD som skickas till mitt liv Dr GOODLUCK, som kommer att tro att en ört kan bota hiv och aids, jag tror aldrig att detta kommer att fungera jag har spenderat mycket när jag får droger från sjukhuset för att hålla mig frisk, vad jag väntade på är döden för att jag var trasig, en dag jag svårt om den här stora mannen som är väl medveten om hiv, cancerbehandling, jag bestämde mig för att maila honom, omedvetet för mig att detta kommer att bli slutet på hiv och aids i min kropp, han förbereder örten för mig och ger mig instruktioner om hur man tar det, i slutet av 17 dagar efter att jag tog botemedel som han berättade för mig, sa han till mig att gå till sjukhuset för en kontroll, och jag gick förvånansvärt efter testet, doktorn bekräftade mig negativ, jag trodde att det var ett skämt, jag gick till andra sjukhus var också negativ, då tog jag min vän som också lider av HIV och cancer till doktorn med namnet Dr .Goodluck, efter behandlingen bekräftade hon också båda sjukdomsfria. Han har också örten att bota. (1) CANCER, (2) PENIS ENLARGEMENT, (3) Hiv och aids, (4) URINÄR TRACT INFEKTION, (5) DU ÖNSKAR DIN EXBACK ELLER ÖNSKAR ATT STOPPA AVDELNING ELLER SPARA DIN RELATIONSHIP HAN DU KAN HJÄLP DIG OCKSÅ, (6) IMPOTENCE , (7) BARENESS / INFERTILITY, (8) DIARRHEA, (9) ASTHMA, (10) DIABETER, (11) HERPS (12) OM DU BEHÖVER FRAMSTÄLLNING I ARBETET KAN JAG KAN HJÄLPA (13) Lotteri av alla slag han kan hjälper dig att vinna väldigt stort i någon form av lotteri ETC, snälla, jag vill att alla med det här viruset ska vara fria och botas, det är därför jag släpper sin e-postadress och Whatsapp-nummer för enkel kontakt med honom. kontakta honom på hans Email: goodluck05spellcaster@gmail.com eller lägg till honom på Whats-app: + 2348138654465, kan du också besöka hans hemsida: http: //drgoodluck.simplesite.com/. tveka inte att maila honom, han är en bra och en bra man. Dr.GOODLUCK tack för att du har sparat mitt liv, och jag lovar att jag alltid och alltid kommer att vittna om ditt bra arbete.

    Här är hans kontakt,
    Maila honom på: goodluck05spellcaster@gmail.com
    Ring eller Whats-app honom: +2347038374420
    hemsida http://drgoodluck.simplesite.com

    SvaraRadera
  12. Hej !
    Letar du efter ett lån för att starta om din verksamhet eller för ett projekt, eller att köpa en lägenhet, men banken ställer villkor som du inte kan respektera? Inga fler bekymmer, jag är en person och jag beviljar lån upp till 100.000.000 KR till alla personer som kan respektera mina villkor och att återbetala mig. Räntan är 3% per år. Eller behöver du pengar av andra skäl? Vänligen kontakta mig bara via e-post eller whatsapp för mer information.

    E-post: simondurochefort@gmail.com
    Whatsapp: +33 7 56 94 93 46

    SvaraRadera