Vårstädning del 6: Vardagsrummet

Men vardagsrummet har ju ändå något speciellt. Det är som en fristad, ett rum för kontemplation, horisontella soffsamtal, stirr. Jag läste någonstans att man till varje pris borde prioritera att hålla vardagsrummet städat och snyggt eftersom det är skönt för själen att veta att det åtminstone finns ett rum i huset som man kan ta sig till om det blir för plottrigt överallt annars. Nu är jag inte adherent till den skara som tycker att det känns okej att ha det plottrigt någonstans i huset, men låt oss låtsas att så är fallet. Till städningen:

- Plocka bort gamla tidningar och släng skräp.
- Damma eller torka av ytor och prydnadsföremål. Författaren menar att det funkar med en vanlig dammvippa version buskisteater, men jag vet inte, känns mest som att man yr runt det. Torr trasa ska det vara, inte fuktig, då blir dammet till smuts och mer svårborttaget.

Se så snyggt inklippt hon är
- På samma sätt som i sovrummet - använd klädborste till lampskärmarna.
- Skaka kuddar och vik ihop filtar. Jag rekommenderar också solbad - lämna kuddarna ute någon timme i solen och de fluffar till sig något helt enormt. Vet inte varför. Jag tvättar prydnadskuddöverdragen hemma själv.
- Lyft ur soffkuddarna och dammsug på botten. Tvätta eventuellt överdragen. Jag kemar mina en gång per år i min miljövänliga kemtvätt Green Wash i Stockholm. Vänd även på sofforna och dammsug undertill. Detta har jag aldrig gjort. Låter asjobbigt.


- Om du har öppen spis, sopa ur den och dammsug skyddet.

Mvh/
FruEfficientBadass

11 kommentarer:

  1. Ha, ha. Börjar denna morgon med tvättstugan. Drömmer om när jag har egen tvättmaskin. Verkar som om målet på en halv mille är uppnått till nästa vår :)
    Kollar igenom dina inlägg; som vanligt är du ordvig, verbal som få. Glad över att lätt kunna orientera mig på din blogg.


    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Verkar som om målet på en halv mille är uppnått till nästa vår". Sweet! Om du inte redan orienterat dig till inlägget från 11 maj om den tröga starten kan det vara till moraliskt gagn. https://efficientbadass.blogspot.com/2019/05/sorj-inte-den-troga-starten.html

      Radera
  2. Tack för det rekommenderade inägget; och JA! Jeeeesus vad starten var jävlig. Det hände ju ingenting! Jag intalade mig själv att vid 100 000:- kommer mitt break, eller vid 200 000:- men i ärlighetens namn har det största breaket att passera första
    100 000:-

    När jag kollar tillbaka på mina första inlägg så är det mer gnäll än idag. Om man är smart och viktar portföljerna efter bästa förmåga arbetar pengarna självt.

    https://minkvalite.blogspot.com/2019/05/grattis-tre-ar-med-bloggen-darfor-gar.html

    Många varma hälsningar

    VÄL

    SvaraRadera
  3. All textil om vädras/vistas ute på balkongen några timmar känns frächare. Numera tvättar jag aldrig mina (få) merino ulls tröjor, jag hänger bara ut dem på balkongen sen är de som nytvättade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Merinoull - ullen som sades slitas från getterna och därför skulle undivkas (minns att Å tog bort detta material ur sitt sortiment et ttag). Kanske har det ändrats för jag ser merino lite överallt igen.

      Radera
  4. Tack för inspirerande inlägg. Tro inte att jag genast plockade fram städattiraljerna och satte igång. Nej, med samma logik som jag gärna städade istället för tentapluggade har jag nu, äntligen, öppnat min ISK och placerat pengar i goa indexfonder med låg avgift, istället för att städa. Ibland behövs yttre påverkan (hot) för att få det gjort som bör göras.
    Jo, jag kommer att städa också. Känns mycket skönare nu när jag städat lite i ekonomin först. Återigen, stort tack!
    /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha dagens skratt, tack för det. Ibland tänker jag att "Nej, nuff' med den här städskiten, vem bryr sig", men sen får jag ett Malinmeddelande och då vet jag, yes. Städning sätter igång de mest oväntade reaktioner. Eller i det här fallet - städ avoidance.

      Radera
  5. Städtimmar nu på morgonen enligt nytt schema (jag och maken har ännu inte fått ordning på torpet sen bebisen anlände för 16 mån sen. Om sanningen ska fram så var vi rätt dåliga innan dess och använde städhjälp). Inspirerad så fick badrummet sig en rejäl skrubbning, både dusch och ventilationsluckan. Duschdraperi åkte i tvättmaskinen. Tvätta ikapp efter lite tvättstugehaveri i brfen också. Putsa på trägolvet i köket. Känner mig pånyttfödd. Känslan av att veta att kuddar, täcke, kuddfodral är tvättade tidigare i våras. Kanskd dags att förbarma sig över filtarna?
    Tack tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "ännu inte fått ordning på torpet sen bebisen anlände för 16 mån sen" Vissa hade säkert kunnat byta ut månader mot år. Något som fascinerar mig är hur vissa skyller allt p bebisen (menar nu inte er för 16 månader är väl inte helt ovanligt). En kompis till mig hade en morsa som ända upp i barnets tonår skyllde sin övervikt på henne. (förlossningsutlöst struma). Moget.

      Radera
    2. Den känns rätt vanlig ändå, tog mig till 20-årsåldern innan jag insåg att nej, min mammas runda mage berodde inte på mig som hon gärna påpekat hela mitt liv, utan på kakor.
      Flytta och skaffa bebis samtidigt gör inga under för hemmet. Kommer rensa tills han flyttar hemifrån.

      Radera
  6. HIV GRATIS ALLT TACK TILL DR GOODLUCK.
    Hej allihopa
    Är så full med glädje att dela detta vittnesbörd om GUD som skickas till mitt liv Dr GOODLUCK, som kommer att tro att en ört kan bota hiv och aids, jag tror aldrig att detta kommer att fungera jag har spenderat mycket när jag får droger från sjukhuset för att hålla mig frisk, vad jag väntade på är döden för att jag var trasig, en dag jag svårt om den här stora mannen som är väl medveten om hiv, cancerbehandling, jag bestämde mig för att maila honom, omedvetet för mig att detta kommer att bli slutet på hiv och aids i min kropp, han förbereder örten för mig och ger mig instruktioner om hur man tar det, i slutet av 17 dagar efter att jag tog botemedel som han berättade för mig, sa han till mig att gå till sjukhuset för en kontroll, och jag gick förvånansvärt efter testet, doktorn bekräftade mig negativ, jag trodde att det var ett skämt, jag gick till andra sjukhus var också negativ, då tog jag min vän som också lider av HIV och cancer till doktorn med namnet Dr .Goodluck, efter behandlingen bekräftade hon också båda sjukdomsfria. Han har också örten att bota. (1) CANCER, (2) PENIS ENLARGEMENT, (3) Hiv och aids, (4) URINÄR TRACT INFEKTION, (5) DU ÖNSKAR DIN EXBACK ELLER ÖNSKAR ATT STOPPA AVDELNING ELLER SPARA DIN RELATIONSHIP HAN DU KAN HJÄLP DIG OCKSÅ, (6) IMPOTENCE , (7) BARENESS / INFERTILITY, (8) DIARRHEA, (9) ASTHMA, (10) DIABETER, (11) HERPS (12) OM DU BEHÖVER FRAMSTÄLLNING I ARBETET KAN JAG KAN HJÄLPA (13) Lotteri av alla slag han kan hjälper dig att vinna väldigt stort i någon form av lotteri ETC, snälla, jag vill att alla med det här viruset ska vara fria och botas, det är därför jag släpper sin e-postadress och Whatsapp-nummer för enkel kontakt med honom. kontakta honom på hans Email: goodluck05spellcaster@gmail.com eller lägg till honom på Whats-app: + 2348138654465, kan du också besöka hans hemsida: http: //drgoodluck.simplesite.com/. tveka inte att maila honom, han är en bra och en bra man. Dr.GOODLUCK tack för att du har sparat mitt liv, och jag lovar att jag alltid och alltid kommer att vittna om ditt bra arbete.

    Här är hans kontakt,
    Maila honom på: goodluck05spellcaster@gmail.com
    Ring eller Whats-app honom: +2347038374420
    hemsida http://drgoodluck.simplesite.com

    SvaraRadera