Den 25:e smäller det

[Kommer osäkt att tänka på en gammal kollega som älskade Magnus Uggla och som hade "Kung i baren" som "bröllopsvals"]. 

Idag är det lön för de flesta. Jag vill med anledning av denna högtidsstund ge dig ett stycke text i åminnelse av den frugala weirdo-communityn, så att du - eftersom du fram tills rätt nyligen blott var en svenne banan med consumer suckerae-tendenser - kan hålla fingrarna i styr och bete dig som den frugala tönt du är. Jag har nyligen börjat botanisera i ett sub-reddit vid namn r/frugal och där kan man hitta allt från extrema spartips (sov på golvet och spar möbelkostnaden...idiots) till företrädesvis amerikanska frugala stories. Kategoribeskrivnings lyder:
"Frugality is the mental approach we each take when considering our resource allocations. It includes time, money, convenience, and many other factors."
Idag tänkte jag dela med mig av en r/frugal-text som jag tycker är bra på flera vis. Dels är den välartikulerad och "relatable" som kidsen säger nuförti'n. Det är inte heller en person som - likt vissa ink. undertecknad - gjort frugal weirdoness till en livsstil, utan bara en helt vanlig förälder som nyligen kommit underfund med något. Och som NOTA BENE dessutom gjort något för att förändra sakernas tillstånd. Ingen wow-wow-historia, men väl läsvärd. Min översättning/summering, för att slippa plagieringsissues.

Jag sa upp mig från ett välbetalt jobb på grund av detta forum

Ni inspirerade mig att göra en stor livsstilsförändring. De senaste fem åren har jag haft ett högavlönat jobb som jag inledningsvis tyckte mycket om. Jag har emellertid gradvis börjat känna större olust inför det och jag var inte helt säker på varför förrän fram till helt nyligen. Jag har alltid varit medveten om att min tid, även efter arbetstid, har haft stort värde. Därför kan jag ibland betala för att bli av med sysslor. Men detta forum har fått mig att bli än mer sparsam med min tid.
"First, by teaching me that quality time with loved ones is even more valuable than regular time."
Jag brukade pendla två timmar om dagen och komma hem efter att min dotter somnat. Jag jobbade ofta helger. Så även om jag hade det bra på jobbet och även om jag fick bra ersättning för min tid där, var det inte värt det. Jag förlorade på det i långa loppet.

"I was burning out at work and burning up my car and burning through the short times I had with her by being exhausted."
Idag har jag accepterat ett erbjudande med en rejäl lönesänkning och ett geografiskt läge som gör att jag kan lämna och hämta min dotter varje dag. Det är mer värdefullt än jag kan uttrycka i ord. Tack för att ni i detta forum hjälpt mig att spara tid, psykisk hälsa och relation till min dotter!"

Jag vet inte varför jag föll så just för detta inlägg som ju är rätt banalt till sin natur. Kanske för att det inte är en ordinär frugal weirdo utan att det representerar tankarna hos en ganska vanlig person som kommit fram till att han behövde göra en förändring. Och sedan gör den förändringen.

Titta in på forumet, man kan hitta huuur mycket kul som helst: r/frugal.

Mvh/
FruEfficientBadass

6 kommentarer:

  1. Och hur avväger man att gå ner i lön och försena fire mot att kämpa på de år som kvarstår?
    Verkar dock som att det i detta fall är rätt klockrent eftersom man gärna vill se sina barn annat än när dom sover.
    Men jag tänker rent generellt.. vart går gränsen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det handlar om hur man mår psykiskt. Tycker man, så som skribenten ovan verkar tycka, att jobbet är helt ok biter man ihop och kör på snabbast möjliga väg till X (förutsatt att man inte bara får se sovande barn). Har man återkommande medelsvåra/svåra stressymptom bör man göra skiftet pronto eftersom en utbrändhet till fullo fuckar upp planen.

      Radera
  2. Jeg kommer i håg min nabo som såg på meg gjennom hekken en mørk desembermorgon etter at hen hadde levert sin son i dagis, medan jeg var hemma med mina barn som fikk billigt brød med leverpostei, hadde arvete klær og tygbløjor. Deres son fikk dyr yoghurt.
    Holder virkelig med deg i opplevelsen av at dette er et veldig relevant tilfelle.
    (Det forklarer vel også hvorfor jeg får veldig lite pensjon på et tidspunkt)
    - Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det forklarer vel også hvorfor jeg får veldig lite pensjon på et tidspunkt" Jo förvisso, men om du forsätter att ha en liten kostnadskostym kanske din lilla pension motsvarar samma livsutrymme som för din fancy nabo. Tiden är lika för alla, att hen sen kan sitta och sleva i sin dyr yoghurt på sin sida häcken efter 65 (70? Hur går diskussionerna i Norge?) är ju en smaksak.

      Radera
  3. Om norske pensjoner er det umulig å si noe sikkert. Pensjonsalder er 67, eller er den det? Kanskje 62? Eller 65? Eller 70? Og vil din pensjon være ferdig opptjent ved 67 års alder, selv om du har jobbet siden du var 17? Nei, din kohort får en egen opptjeningsalder som et statistisk produkt av dødsraten - fx 68,5 år. Generelt slenger man ut folk over 60, så jeg tror ikke at norsk pensjon vil fungere framover.
    "Få veldig lite pensjon på et tidspunkt" er en rolig norsk vits/joke :D
    - Ann

    SvaraRadera
  4. Den som läser detta vittnesmål idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt. Jag heter Göran Jörgen och är från stockholm, men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en vacker fru. Något hemskt hände med min familj, jag tappade jobbet och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjen. henne och mina barn vid den tidpunkten. Jag lyckades i nio år, ingen fru stödde mig för att ta hand om barnen. Jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon hindrar mig från att prata med henne. Jag försöker prata med hennes vän och hennes familj men jag vet fortfarande att någon kan hjälpa mig och jag har skickat begäran senare till så många företag, men ändå ring inte mig, förrän en trogen dag kommer att jag aldrig kommer att glömma i mitt liv . När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter och han berättade för mig om en bra man som hjälpte honom att få ett bra jobb på Coca cola-företaget och han berättade för mig att det var en caster-charm, men jag är en person som aldrig tror på trollformler, men jag bestämde mig för att prova och Drosagiede instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra i dessa tre dagar av lunchen. Jag följer alla anvisningar och gör vad han bad mig göra bra. Drosagiede se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter det underbara arbetet Drosagiede. Min fru ringer till mig med ett okänt nummer och ber om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru kommer hem. Och efter två dagar ett företag som jag har skickat mitt tackbrev kallat, nu är jag den föredömliga företagschefen här i USA. Jag rekommenderar att om du har några problem skickar du ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 och du kommer att få det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas bort från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera