Fallet Täppas

Jag skrev för länge sedan om min vän som drev mäkleri i Stockholm. Låt oss kalla honom Täppas. Låt mig berätta fortsättningen på förra inlägget, som i korthet handlade om att han trots ett antal år i en för utomstående uppfattad som lukrativ mäklarverksamhet i Stockholms innerstad, inte hade särskilt mycket i ISKen. Vi hörs, så som man gör med manliga vänner, ungefär vartannat år och när vi nu talades vid i slutet av maj fick jag följande lägesrapport:

- Han vill sälja mäkleriet men det går trögt. Även intäkterna från mäkleriet har skrumpnat på sistone så de sitter inmålade i ett hörn. Sälja nu till lågt bud eller bita ihop ett par år och hoppas på något högre? Motivationen gör inte sitt till om en så säger.
- De har byggt ett fancy pancy hus ett antal mil från Stockholm, typ Strängnäs. Där har Täppas, stor fan av byggen och exklusiva material, byggt sitt Taj Mahal. Ungefärlig kostnad: 6 mille. Marknadsvärde: 6 mille?
- Marknaden för uthyrning på orten är bra. Täppas uppskattar att de skulle kunna hyra ut huset för runt 30 000kr/månad. Efter att husrelaterade räkningar och skatt är betalda=15 000 kronor netto in.
- De har ett fritidshus på en ö i Mälaren som kanske skulle inbringa 2 miljoner om de sålde. Men frugan vill inte sälja. Stället är bebeoerligt merparten av året, dock ej i midvinter eftersom man måste ta sig dit med egen båt.
- De drömmer om att ta ett par sabbatsår med barnen innan de börjar skolan (om två år). Bo i Spanien, Finland (!) och kanske sydostasien. Sista rycket liksom.
- Frun har precis sagt upp sig från mäkleri och söker nu efter ett vanligt kneg typ kassan ICA.
- De har uppskattningsvis ett ISK-kapital på runt 600tkr eftersom Täppas varit tvungen att plocka ut lite löpande för att betala räkningarna under senaste året då han i egenskap av firmaägare valt bort lön.

De vill vara lediga i två år. De vill tillbringa dessa år åtminstone delvis utomlands. De har relativt medikoert kassaflöde. De har kapital bundna i fastigheter. Hur skulle du råda Täppas med fru att gå vidare?


Mvh/
FruEfficientBadass

22 kommentarer:

  1. Hyra ut båda ställena. Side hustla under tiden de reser, typ content writing eller annat distanskompatibelt jobb. Bilar och sådant säljes så klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! Jag tror inte att tanken har slagit dem att man kan gå så all in.

      Radera
  2. om de ändå ska resa kan det vara bra att bo i ett land med låga levnadskostnader. Sydostasien som de var inne på kan vara en bra ide.

    SvaraRadera
  3. Utifrån infon här har jag svårt att se hur det kan gå ihop. En historia av dubbla mäklarlöner, lyxvilla och högst medioker stash tyder på dyra vanor och låg frugalitetskompetens.

    Vad som är smart strategi beror då på hur frugala de kan/vill vara och vad de tänker sig sen (efter två år).

    Ska de tillbaka till "lyxlivet" eller tänker de sig ett enklare liv? Om de vill förenkla permanent vore det nog lika bra att dumpa villan. Detta givet att det skulle frigöra några millar. Annars är nog uthyrning smartare eftersom det skulle ge en basintäkt.

    Men rent allmänt undrar jag vad de har tänkt att leva av. Hyra ut villa och fritidshus är naturligtvis fullt möjligt men nånstans måste de ju bo och det kostar ju, även utomlands. Mat och transporter. Kläder till växande barn.

    Om det bara är ett break de är ute efter för att känna efter om ett annat slags liv är möjligt skulle jag rekommendera att de hyr ut villan. Flyttar till fritidshuset. Säljer dyr bil och skaffar billig. Hittar någon form av billigt boende under smällkalla vintern (kanske tom Spanien, kan vara hyfsat billigt off season, speciellt om man har kontakter vilket de som mäklare kanske har). Ett sånt upplägg gör det sannolikt lättare att hålla sig med sidoinkomster.

    Efter ett år kan de utvärdera det hela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "skulle jag rekommendera att de hyr ut villan. Flyttar till fritidshuset. Säljer dyr bil och skaffar billig. Hittar någon form av billigt boende under smällkalla vintern (kanske tom Spanien, kan vara hyfsat billigt off season, speciellt om man har kontakter vilket de som mäklare kanske har)." Bra idé! Jag tror dessutom att de i perioder levt enklare, de har pre barn rest mycket i Asien på backpacker-manér så visst är det möjligt. Det dyra i deras livsstil är primärt att de binder stash och har utgifter relaterade till boendena. Och bilarna (han pendlar ToR Sthlm varje dag så även där lite pengar ut).

      Radera
  4. Låter lite som att de vill ha två friår, men utan att spara först. Det går som sagt inte ihop. Möjligen om de säljer bostaden och flyttar till en billigare ort efter utlandsvistelsen.

    Tror det här parets situation är ganska vanligi Sverige idag, men det innebär inte atr kalkylen går ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog...känslan jag fick när jag pratade med honom var bara aaaaningen väntan opå trollspöt.

      Radera
  5. Saknar lite info: belåningsgrad på fastigheterna? Är det ett krav att bo k stockholmsregionen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle tippa att de har rätt höga lån eftersom de inte är super savers i första läget. Nybyggda villan har åtminstone vad jag förstår rätt maxade lån. Nej, jag uppfattar det inte som att det är ett krav att bo i Stockholm, i det fall han lyckas sälja av firman. Ingen av dem är härifrån höll jag på att skriva men ändrar snabbt till "därifrån".

      Radera
  6. Höj lånen på husen så det räcker för två år utomlands, säg 2-3 miljoner kronor för den här familjen.
    Eftersom de inte har gjort något som ens antyder på att de vill ändra sina vanor så¨är det tillbaka till saltgruvorna när de två åren har gått och de är åter i Sverige. Och sedan så jobba till de är 75 år som Reinfeldt föreslagit.
    Om de har tur har de tjänstepensionspengar (motsvarande i företaget avsatta/betalda medel) eller så får de ställa in sig på att få 21.000 kr före skatt i allmän pension (2019 års regler och penningvärde), det under förutsättning att de deklarerat maximalt med inkomst under 40-45-50 arbetsår, annars blir beloppet lägre, eller avsevärt lägre.

    Lycka till, Täppas med familj, you're living the dream

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, sådan drypande sarkasm! Nu kan jag verkligen inte visa inlägget för dem som jag hade tänkt...

      Radera
    2. Haha, underbar kommentar. :-)

      Radera
    3. Haha, det här kan förmodligen vara den bästa kommentaren jag läst i år ang ekonomi. Klockrent!

      Radera
  7. Borde inte en tömning av kvarvarande isk tillsammans med uthyrning av båda fastigheterna möjliggöra att vara ledig i två år utomlands?
    Sen ”börja om från noll”?


    Hade dom haft ön på bilden så hade problemet varit löst tror jag. Gick för reapriset ca 27 millar sist den var ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så deppigt, börja om från noll. Men visst skulle det vara en framkomlig väg om alternativet är livskrasch.

      Verkligen, är det en identifierbar ö? Tog bara något från google bilder på "ö i Mälaren".m Snart åker jag i white collar prison.

      Radera
    2. Stora rullingen

      (Ligger dessutom i Strängnäs, fast denna ort antar jag är fiktion i din story?)

      Radera
  8. 1. berättade du om FIRE för honom? 2. vilken var hans reaktion?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Ja självklart. 2. Den vanliga. "Kan du tipsa om vilka fonder jag ska ha?" följt av radioskugga. Och sen, det värsta jag vet, när man träffas nästa gång, ska de orma sig och hålla på och "Alltså, jag har inte riktigt hunnit med det där med fonderna..." Som om JAG skulle bry mig, det är ju inte mitt liv?! Nu kan jag VERKLIGEN inte visa inlägget för Täppas.

      Radera
  9. Haha, vilken typ och vilket clickbait! Trodde det var den "äkta" Täppas (Fogelberg) du talade om. Du kanske stöter på honom där i trakterna om du har tur (eller otur). Hamnade i samma kupe efter att han blivit känd, blånekade trots att jag direkt visste vem han var. Vilken diva!

    SvaraRadera
  10. Det är nog bortkastad tid att försöka hjälpa honom. Om man inte är intresserad av den inre resan också, så blir inget förändrat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. +1 på den. Instämmer helt.

      Att han "inte hunnit det där med fonderna" säger det mesta. Som man bäddar får man ligga.

      Radera