FruEB Investment School for Investeringsutmanade® - repris

FruEB Investment School for Investeringsutmanade gavs första gången för ett år sedan, den 20 augusti under ett annat, förkastligt namn. Detta är en återutsändning med en uppdaterad formgivning. Observera att upphovsmannen tar avstånd från att djur av någon sort - kreaturet i loggan nedan eller någons avkomma - skulle vara intellektuellt underpresterande på något med någon någonstans jämförbart plan och vi tar avstånd från begrepp som dum, snäll och käftsmäll (det heter faktiskt käksnärt).

Jag har ju försökt att låta den här bloggen ha inriktningen "spara" och inte "investera" eftersom jag tycker att folk i gemen fokuserar för mycket på själva investeringsmomentet istället för att rikta sitt fokus mot att sluta vara consumer suckas. Jag skrev också lite om sparandets pedagogik här för ett tag sedan och tänkte att ämnet därmed var stängt. Men precis som med sockerberoende vill mycket ha mer och jag befinner mig i en underlig sits: Ju mer jag slår ifrån mig och säger att det här inte är mitt gebit, ju fler investeringsfrågor får jag per mail och privat. Så jag får helt enkelt ta tjuren vid hornen och få det gjort. Gör dig redo för:

Låt mig börja med att adressera elefanten i rummet: Jag är inte haj på börs.* I princip allt jag vet om börs har jag redan skrivit om i inlägget titulerat "Allt jag vet om börsen i en bloggpost". Jag har, trots idogt bläddrande i ett antal - minst två - börsböcker, aldrig lärt mig fundamentalanalys eller [insert generisk börsjargong]. Jag tänker heller aldrig lära mig det, ety jag har valt min väg. Min investeringsstrategi är billiga indexfonder. Har du annan åsikt** eller pysslar med enskilda aktier för att hålla hjärnan i trim***, ska du inte gå FruEB:s Investment School For Investeringsutmanade®. Den här skolan riktar sig till dig som i dagsläget inte investerar på börsen och tycker att det här med börs känns ungefär så här:
Läskigt...men ändå lockande

Eftersom jag är medveten om att svenne banan är helt ointresserad av investeringar och kanske till och med får rysningar vid tanken på privatekonomi, har jag valt ett mycket enkelt trestegsupplägg:

Nivå ett kräver 30 minuter. Det är ungefär vad det tar dig att...vad vet jag, oja dig över hur jobbigt du tycker att det verkar med börs.**** Nivå två är för dig som antingen redan klarat nivå ett med bravur och törstar efter mer, eller för dig som redan har en ISK. Här behöver du avsätta en (1) timme och trettio (30) minuter samt en tur till närmaste bokhandel innan kursstart. [Nivå tre är förbehållen den verkliga eliten och dessvärre inte tillgänglig för dig som det ser ut i dagsläget.]

Curriculum FruEB Investment School For Investeringsutmanade®

Mvh/
FruEfficientBadass

* Det faktum att du över huvud taget överväger att få investeringstips av mig ger dig automatisk förtur in på Fru EB:s Investment School For Investeringsutmanade.
** Du är utdelningskramare eller tror att du, tillsammans med Warren, har förmågan att körsbärsplocka de riktiga godingarna som kommer att överträffa index över tid.
*** Vilket, åtminstone om man kollar aktiestinsens vigör vid 102, verkar vara ett bra knep.
**** Det sjukaste är att jag tror att det är Nivå 1 som kommer att lyckas bäst med sina investeringar i det långa loppet.


P.s. För övrigt tycker jag att ordet "utmanad" (från engelska praxis "challenged", applicerat av moraliska föregångare som Doctor Phil) har en pejorativ klang. Ungefär som att en är i utsatt läge i förhållande till en annan, X är "utmanad" av Y som om talade vi om en duell mellan Adel och Bonde. Jag föreslår att vi ser över det ordvalet till nästa gång. D.s.

2 kommentarer:

  1. Okunnig? Alltså investeringsokunnig?

    Fast det bästa vore ju att alla stannade på okunnighetsstadiet med självinsikt och valde indexfonder istället för att göra som oss andra och ta omvägen förbi körsbärsplockningen och andra otyg till påhitt som såväl försenat vettig avkastning som gett självkänslan en törn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du skriver är nästan en exakt variant på det som J L Collins/Buffet säger (se morgondagens rekommenderade podcast). Han ställer den maxade investeraren med stort aktieintresse och noll insikt om sina brister mot amatören med självinsikt och konstaterar att det är den senare som är börsens vinnare, förutsatt att du investerar på sikt och inte ägnar dig åt daytrading.

      Själv hann jag bara ägna mig åt körsbärsplockande en handfull år innan jag kom i kontakt med FIRE och därmed frälstes in i indexfondsinvestering. Jag är glad att jag inte - likt Collins - ägnat decennier åt att försöka överträffa index genom en massa smarta habrovinker som i slutänden visat sit vara mindre effektiva än att bara köpa och ligga kvar, oavsett konjunktur.

      Radera