Frugalt sopptips

Jag lät mig häromdagen inspireras av ett recept i den, i min mening, fantastiska boken Mat & Vin av Anette Roswall. Jag uppskattar att den här delikata svampsoppan gick på runt 40 kronor för fem pers (plus lunch för två dagen efter). Även om den inte gillades av alla barn gillade vi vuxna den så till den grad att jag kan tänka mig att bjuda på den vid främma't.


Jag köpte en kartong vita champinjoner och en kartong bruna skogschampinjoner på Lidl för 30 kronor tillsammans. Dessa ska rivas och torrstekas tillsammans med en hackad gul lök och ett par rivna vitlöksklyftor. Därefter lyfter man bort svampen och vispar ur pannan med fyra dl. vatten. Svamp, lök och vatten i kastrull tillsammans med ett par buljongtärningar, två dl grädde, salt, peppar, lite Madeira e d och till sist ett par droppar äppelcidervinäger. Värm men koka ej. Mixa enligt tycke och toppa med kryddgrönt, krutonger (gjorde egna av glutenfria "ändskivor" som rostades i brödrosten för att därefter kubas och stekas i rapsolja) och lite stark ost.

Visste du att två gånger svamp i veckan gör att du löper hälften så stor risk för att få Alzheimers och andra kognitiva disorders du nog helst vill undvika?

Trevlig fredag!

Mvh/
FruEfficientBadass

3 kommentarer:

  1. Vill du få ner kostnaden för soppan till i princip noll - plocka egen svamp! Småskrattade lite när du köpt den, var helt säker på att receptet kom apropå den explosion av svamp som finns i skogen just nu. Ta en promenad och förena nytta med nöje:) skala löken som du brukar säga.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte tålamod till svampplockning. Jag plockar bara stora saker med garanterad ROI som äpplen, möjligen hallon och krusbär. Min man däremot, är besatt av svamp. Han går ut timmar i sträck, går vilse och jag får hämta upp honom vid någon vägmack någonstans. I år har han sammanlagt kommit hem med cirka 3 gram svamp (visserligen kantareller) så jag misstänker att vi inte bor i en av de regioner som har svampbonanza i år.

    SvaraRadera
  3. Godvänner, jag heter Andrea Maria, från Stockholm, jag är sjuksköterska på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Sverige. Jag är gift i mer än 6 år med två barn, mitt förhållande till Andrea, min man, var till en början söt, romantisk och blev senare till en mardröm fruktansvärt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter ett sätt att få en snabb skilsmässa, vi blev uppdelade för 3 månader sedan och vi kom tillbaka igen efter så mycket tiggeri med trevliga gåvor av kärlek. Jag älskade min man så mycket. Jag vill inte förlora honom till en annan dam. Jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att känna sig illa mot mig längre .. Jag ville bara att han skulle vara hemma för att älska mig för alltid. Jag förklarade min situation för en vän på jobbet, min vän Jennifer hon berättade för mig att snarare kontakta hjälp av en kärleksstämman som heter Dr.Oduduwa från afrikana nation med magisk kärlek stavdel bön för att återvända tillbaka ex love, att han har kraftfull begåvad charm för att få tillbaka kärlek och förtroende i alla trasiga äktenskap eller trasiga kärleksförhållanden, jag trodde och provade och det fungerar för mig, jag skickar e-postmeddelande till Dr.Oduduwa via hans personliga e-postkontakt nedan;
     {Dr.oduduwaspellcaster@gmail. com}.

    Dr.Oduduwa svarade på min e-post och sa att han kan hjälpa mig att få tillbaka min ex-kärlek med omedelbar charm kärleksdel, jag var väldigt glad att hitta den här mannen för att hjälpa mig, jag följde alla hans instruktioner noggrant steg för steg böner och incantation Jag gjorde själv i mitt hus med tända ljus på natten. Oduduwa berätta allt jag kan göra hemma under nattbönerna älskar stavningsprocessen. Jag gjorde allt enligt anvisningarna. det började fungera för mig eftersom jag inom några timmar senare fick ett telefonsamtal från min man, jag var så förvånad och chockad eftersom han har slutat ringa eller skicka meddelanden till mig sedan de senaste 3 månaderna, nu gör jag omedelbart en kärlek stavningsböner min make Andrea kom hem för att be om ursäkt för mig, jag är så glad över hur kärleksdel fungerar positivt på min man inom 2 dagar han är hemma. Just nu lever min man och jag båda lyckligt i kärlek mer än någonsin tidigare. Jag är glad åt den stora mannen Dr.Oduduwa för hans begåvade talanger. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa.
    Jag rekommenderar uppriktigt Dr.Oduduwa till alla som vill återställa förlorade kärleksförhållanden eller kärleksförhållanden för att hitta verklig kärlekspartner.
    WhatsApp nr .: +79268011965

    SvaraRadera