Konsten att klaga

Innan jag börjar vill jag bara lyfta ett bra inlägg från bloggrannen Frihetsmaskinen från tidigare i veckan. Det är en sorts Mustachiansk slap-in-the-face för dig som står i startgroparna och inte vet hur du ska tackla uppgiften att bli mer ekonomiskt medveten. En favoritfras från inlägget: "För att sammanfatta det här inlägget tänkte jag bara lysa upp det uppenbara. Om vi vill få en bättre ekonomi så enkelt som möjligt behöver vi bara göra tvärtemot vad alla andra gör, det är så systemet är uppbyggt." I love it! Ett tips är att spara inlägget till i helgen för det är rätt omfattande och jag vill inte att du slarvar igenom det

Jag tycker generellt inte att man ska klaga på sakers tillstånd, inte så länge du bor i himmelriket  det vill säga ett utvecklat land där man sedan 150 år vetat söva patienter innan kirurgiska ingrepp och där man inte heller riskerar att dö i tuberkulos, en sjukdom som idag dödar fler fattiga än HIV/Aids.

Med detta sagt anser jag att man ska klaga på företag som inte sköter sig. Jag har haft problem med detta historiskt. Dels på grund av konflikträdsla (ja, jag är en mes, man vill ju inte framstå som "töntig" genom att ta kontakt och complinypantsa), men också på grund av tidsbrist. Eller som min man brukar sammanfatta det: "Orkar inte". Men nu, gott folk, har jag såväl badass mentality som tid och ork och jag kan utan att blinka lägga timmar på ett reklamationsärende i syfte att få rätt. Ni som följer mig på Instagram vet att jag vann mot Göteborgspolisen i ett P-botsärende vilket gav mig sådan känsla av oövervinnerlig njutning att jag önskar att man kunde fabricera't och sälja på burk. På sistone har jag gjort följande:

Exempel 1: HALLON
Hallon, som jag avgudar i övrigt eftersom de tillåter min WiFi-depraverade familj att surfa rätt billigt utan att behöva lägga 20 laxar på att "gräva fiber" och skaffa bredbandsabonnemang à 350 spänn/månad.* När jag blev kund fick jag, förutom det redan förmånliga abonnemanget à 149 kr/mån (8GB/mån) en startpott på 25GB att använda fritt (den jackar också i om jag en månad förbrukat mina 8GB innan månadsbryt så jag har aldrig driftsstopp). Denna startpott har sakta tickat ner under året och var i början av sommaren nere i typ 11GB. Då får jag ett sms som säger att "Den pott du fick när du påbörjade ditt abonnemang är nu slut." Dessutom var min månadssurf slut. Min uppkoppling upphörde alltså i samma sekund. Förvirring. Jag hade ju 11GB kvar av min uppstartspott? Och inte kunde jag gå in på min kundprofil för att kontrollera detta eftersom jag inte hade någon uppkoppling. Så jag fick köpa till några gig via sms och mycket riktigt: Jag hade 11GB kvar. Lång historia kort: De hävdade att det måste ha varit ett felaktigt sms som gått ut och en slump att min surf bröts just då. Jag hävdade att det nog inte var det. Det slutade med att de bjöd på 25GB. Jag misstänker ju att det är något fel på deras inställningar som gör att jag, även nästa gång jag når 11GB, kommer att få samma meddelande ("potten är slut"). Men skit samma, jag fick 25 extra GB till ett värde av nästan 600 spänn som kommer att räcka för mig fram till jul.

Exempel 2: GRANNGÅRDEN
Jag köpte en värmelampa för höns på Granngården och tog hit en elektriker för montering. Han hävdar att det i brandfarliga utrymmen - så som en hönsgård - ska finnas en plastkåpa som täcker en värmelampa, annars gäller inte försäkringen. Han var inte jättesugen på att montera den eftersom han då skulle hamna i dålig dager hos f-bolaget i det fall brand skulle uppstått. Jag kontaktar Granngården i mitten av juni och ber ber om ett ok på att lampan funkar för brandfarliga utrymmen (det är ju de facto en hönslampa av en producent som jobbar med utrustning till bondgårdar). Jag får svar att de inte kan få något svar av leverantören då denne är på semester. I mitten av juli hör jag av mig igen. Jag vill ju ha svar, eftersom elektrikern står och stampar och vill skicka en samlingsfaktura för detta jobb samt ett par andra han redan gjort för oss under sommaren. Jag får samma svar: "De är på semester".** I Augusti hör jag av mig igen och får då en tidsangivelse på när leverantören behagar börja jobba igen. Vecka 34. Tisdag vecka 34 hör jag av mig, för nu börjar elektrikern boka upp sig på andra jobb och jag måste haffa han. När jag då återigen får svaret: "De är fortfarande på semester" - jag är inte stolt över detta men det är ett faktum - ballar jag ur. Jag blir så djävelusiskt irriterad och svänger ihop ett mail som luktade svavel ink. fraser som "Vänligen vb detta mail till din chef, annars hänger jag ut er på min blogg" (vilket jag nu gör, men lugn nu, jag är inte klar). Och DÅ blir det fart. De får av någon oklar anledning fatt på leverantören som menar att armaturen ska fungera för brandfarliga utrymmen. Inte bara det, nu imponerar de på mig för de hittar en publikation från Jordbruksverket med rekommendationer kring montering i ladugårdar. OCH de ringer mitt försäkringsbolag för att höra hur de ställer sig till armaturen i fråga. DET kallar jag kundservice. 

Det enda jag saknar nu är den bruksanvisning det hänvisas till på själva lampan som inte kom med i leveransen. Men jag orkar inte bråka längre, plus att de skickade värdecheckar på 150 kr med posten vilket motsvarar 6 veckors hönsfoder från samma firma. Kort sagt: Jag är mycket nöjd och gick in och gav dem fyra stjärnor. Alla kan inte lyckas på första försöket, men det är den samlade ansträngningen som räknas. 

Är du bra på att klaga?


Mvh/
FruEfficientBadass

* En rätt modest kostnad om man betänker att det häri också ligger fria samtal och sms så vi inte behöver separata mobilabonnemang * 5 som annars hade legat jämte den löpande bredbandskostnaden.
** Ordningsfråga här. Tyskar (för det är ju ett tyskt företag) har väl semester från mitten av juli och framåt? Således hade de kunat besvara min fråga i mitten av juni. Hell, inte ens svenskar tar semester i mitten av juni och vi har midsommar och Almedalen. Dessutom, när jag levererade till grossistled, var jag alert som en räv när det kom kundmail. Jag kollade mailen varenda (eller åtminstone varannan) dag på semestern och om det uppstod problem plockade jag fram datorn och löste dem. Att helt nonchalant säga "Sorry, har semester, be kunden vänta X antal veckor" hade varit professionellt självmord. Liksom: "Försäljningen är inte så viktig för mig. Jag livnär mig ju bara på den så...dra."

25 kommentarer:

  1. Nja, klagar inte för ofta. Senast var det mögliga morötter från CityGross. Inga konstigheter att lämna tillbaka en halvanvänd påse och få en ny tillbaka, utan kvitto.

    Skrev ett klagomail till Otto-glass i Skåne. Hade köpt glass som inte var god. Fick ett långt mail tillbaka med förklaring till varför det blev så, att handlaren hade slarvat med temperaturen. Sen i brevlådan kom det nån vecka senare ytterligare ett brev med 4 st 20-lappar i samt ytterligare ett brev där de beklagar att jag fått en tråkig upplevelse med deras produkt. Helt otroligt.

    Har gnällt en hel del hos gammelbanken om räntor och annat, tyvärr uten nåt större resultat, så det blev till att byta till en bank som lyssnar (LF). Har klagat en del på Avanza, men de upplever jag är helt immuna mot klagomål, oavsett om man skriver om sin blogg eller annat. Bla. har jag gnällt på deras Superränta där de byter aktier lite hipp som happ, att hemsidan fortfarande ger felaktig DA för preferensaktier och D-aktier samt den otroligt sega källskattshanteringen där Nordea och Nordnet verkar klara det bättre. Har även klagat på att man inte längre kan handla LP, ETF och andra instrument hos Avanza längre, men det går utmärkt hos t.ex. Nordea. Jag är inte ensam i kritiken men svårt veta om de lyssnar. Dock rekommenderar jag trots kritiken Avanza som nr 1 sparplattform.

    SvaraRadera
    Svar
    1. LF alltså? Något du skulle rekommendera alla och envar? Det fanns vad jag minns någon form av nedsida, typ sajt från tidigt 90-tal?

      Radera
    2. Vill bara ge min syn på LF! Vi bytte från Handelsbanken för ca 3,5 år sedan. Vi var nöjda så långt med HB men började uppleva minskad service och kundvänlighet. Var på flera banker (bl.a. Swedbank) och tyckte LF vann med hästlängder vad gäller kundservice, produkter, rabatter och i inte minst väldigt bra "privat banking" support. Har återkommande uppföljning ang lån och placeringar ca 1 gång om året och så här långt är vi mer än nöjda!

      Radera
  2. Tror det är en åldersgrej, förr på den gamla goda tiden (not) så ansåg jag att principfasta gubbar o tanter var det värsta. Att orka?

    Snart är jag 40 och börjar känna att orken kommer! Akta er jävla kundtjänsmedarbetare/autoreply/AI, det är min rätt som gammal kundtjänsmedarbetare att föra terrorn neråt.

    Den där +25gb är ju bra för din del, testa att göra samma sak nästa gång vid 11gig o se om dom bjuder på mer. Dvs jag uppmuntrar dig att ljuga för Hallonet i jakten på mer livsviktig sörf!

    Kul att Granngården vaknade först när hoten började hagla. Också tragiskt att arg kund med hot om "min blogg" gör att någon vaknar. Det är ju inte kundservice utan rädsla, dvs dom brydde sig aldrig riktigt. O det vill man ju, att någon ska bry sig om mig och min lampa och inte bli ivägskyfflad som ytterligare en kundjävel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Snart är jag 40 och börjar känna att orken kommer! Akta er jävla kundtjänsmedarbetare/autoreply/AI, det är min rätt som gammal kundtjänsmedarbetare att föra terrorn neråt." Helt rätt inställning! Känner detsamma som gammal säljare. Är det några jag vill nita så är det säljarjävlar. Et tu Brute?

      Radera
  3. Klagar mest på jobbet. Och ja känslan när en får rätt i slutändan är gudomlig.

    När jag således har fel i en diskussion och börjar må dåligt över det går försvarsmekanismen igång => loggar in på Avanza och kollar portföljen samt avnjuter att min utgifter är lägre än motpartern som vann diskussionen. Det sker av reflex och hjälper min hjärna att bearbeta kritiken som i slutändan blev vänd till jag ”vann” ändå. Sa jag att min svaghet är att hantera kritik? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha jag döe. Du är kanske topp fem roligaste människor jag vet. "och börjar må dåligt över det går försvarsmekanismen igång => loggar in på Avanza och kollar portföljen samt avnjuter att min utgifter är lägre än motpartern som vann diskussionen". Obetalbart.

      Radera
  4. Tackar som frågar. Ja, jag har svart bälte i gnäll: https://sparosverige.blogspot.com/2018/11/var-den-besvarlige-kunden.html

    För jag tycker tvärtemot dig att man bör klaga på saker. Det är ju så det kan bli bättre. Om man t ex ska jämföra vården med folk som dör i tbc lär man få vänta på sin tur tills man dött. Kanske inte lika plågsamt, men ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inser att jag blott en novis är jämte dig. Det är någon bugg i hövve som gör att jag har betydligt lättare för att klaga på hur min man utför diverse hushållssysslor framför att framföra konstruktiv kritik till extern leverantör.

      Radera
    2. Det är nog ingen bugg utan beror på att du har ett liv. Åtminstone om jag går till mig själv har jag mycket lättare att reta upp mig på saker när jag har gott om tid.

      Radera
  5. Ser det som att de har möjlighet att leverera det vi kommit överens om, i avtalet vi båda parter har signerat i och med ingånget köp.
    Att klaga ger association som är av negativ klang när det ju endast handlar om att leverera det vi kommit överens om. Och det är ju positivt/normalläge: att leva upp till sina åtagande. Egentligen är det ju motparten som borde ursäkta sig utan att jag på något sätt ska behöva uppmärksamma eventuella avvikelser från avtalet.

    Så till den konkreta frågan, under årens lopp har jag möjliggjort för olika motparter att leverera enligt avtal. Det har varit olika banker, hyresvärdar, biluthyrningsföretag, matdetaljister, br-föreningar, hantverkare, osv, osv, osv.

    Så klaga, nej det är jag dålig på. Att möjliggöra fullgod leverans, det är jag betydligt bättre på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym 09:52: Fint formulerat! Jag ska laminera ditt sista stycke och sätta upp i anslutning till datan.

      Radera
  6. Har i regel svårt att klaga utan knyter näven i fickan och går vidare om det är IRL. På nätet är det lättare och där har jag fått tillbaka en hel del pengar på diverse saker.

    Kan man bara få till en win/win gör många företag det. Ett exempel: en spegel till vår nya tvättstuga hade ett fabrikationsfel. Den kostade 1500 pix och jag kom överrens med företaget om ett avdrag på 800 kr om vi behöll den. De slapp en reklamation och retur, win win.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, min favorit! Känns klimatsmart också för att använda ett uttryck jag börjar bli rejält trött på. Kan bero på att jag åker SJ två gånger om dagen och att de var-en-da gång måste säga (100% talmanuskriptat från HK): "Tack för att ni reser klimatsmart med SJ" och "välkommen till vår kravmärkta bistro". Like: VI FATTAR!

      Radera
  7. Tretti levererade en defekt gasspis, och vi märke det inte förrän kvällen innan installation (allt såg bra ut tills vi skulle sätta på benen), och avbokar man installatör så nära inpå så får man betala ändå. När jag reklamerade påpekade jag detta och de var snabba på att erbjuda sig betala avbokningskostnaden. Det gör ju att jag definitivt kommer handla där igen, väldig bra kundsupport! Första gången jag verkligen vågade kräva något och det kändes inte jobbigt. Jag har fått mkt mer självförtroende kring sånt här sen jag började läsa alla era bloggar. :)

    SvaraRadera
  8. Jag är dålig på att klaga på varor och köp osv. Tur att man har Fru Flow som luttrad efter drygt decennium av retail släpper loss ragnarök vid snäsigheter eller dåligt bemötande vid returer och dyl. Phew!

    SvaraRadera
  9. Spännande inlägg! Jag uppmuntrar våra föräldrar på förskolan att klaga till chefen när vi är underbemannade. Känner mig som jag är i maskopi med kunderna men tyvärr hjälper inte internklagan utan hos oss är det kunderna som har makten. Jag kan ju i och för sig hota med att säga upp mig men det är sån ruljans på personal så det utgör inget större hot. En handledare vi hade en gång sa att de klagomål/problem chefen/ansvarig/företaget etc inte gör något åt kommer att komma tillbaka som en bumerang tills en gör nåt åt det. Tänker att vår chef har väldigt många bumeranger att hantera, nästan så många att hon inte hinner med jobbet i övrigt.

    SvaraRadera
  10. PS. Kul annons som dök upp på din sida nyss, om dating med mature women. Eller var det bara jag som fick den;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid, jo det var bara du som fick den. Det sägs att det är beroende på vilka sidor du tidigare varit inne på.....

      Radera
    2. Ingrid, du är nog bara avlyssnad av Google Jag ser annons här just nu för ett probiotikapreparat mot diarre hos smågrisar. Har fikat idag och pratat gris med en kompis som just skaffat grisar... Vi pratade också veterinärer och sådant.

      Radera
  11. Det kanske händer nåt med maktförhållandet gentemot Affären när man blir FI. En känsla att det är affären som behöver dig och inte tvärt om. Min känsla när jag gick in på Naturkompaniet för ett år sen var att jag var henskt tacksam som fick komma in där och kanske t om köpa nåt av dem. Hade aldrig klagat på nåt. Skumt.

    SvaraRadera
  12. Min make Aslund bromsade upp med mitt livs kärlek efter en enorm kamp. Han sa att det var över mellan oss och att han aldrig kommer att ta mig tillbaka igen efter att jag slutade saker med honom flera gånger.
    Jag förstod först att han var mitt livs kärlek efter att jag tappat honom.
    Jag vill ha honom tillbaka men jag vill inte heller skada honom igen. Inte säker på hur jag ens kan få honom tillbaka, verkar som om han fortsätter med sitt liv.
    Jag kom över en coment online, läste ett inlägg av en dam från Sverige som heter Katie Mburgs, hon gav ett vittnesbörd om hur hennes ex återvänder till henne efter två års separation, hon lämnade bakom, hon vittnade om att en spirituell helare som heter Oduduwa lunchade en stava på hennes vägnar.
    Jag skickar också ett meddelande till e-postmeddelandet för att be Dr.Oduduwa att hjälpa mig att få tillbaka min ex kärlekspartner, jag förklarar alla mina äktenskapsproblem till honom och Dr.oduduwa lovade mig att återvända min ex make inom två dagar älskar stavning bön och offra för att göra kärleks charm, jag försökte, jag tillhandahöll alla kärlek spell artiklar och material som krävs av mig, fick jag höra att utföra midnatt bön. Två dagar efter den första bönen blev jag förvånad över att det var exakt som Dr.Odduwa har lovat mig att mitt ex kommer att ringa mig på mobiltelefon för att be om ursäkt, min man Aslund ringde mig på telefon med okänt nummer, han ber om ursäkt och fixar ett datum till träffa. vi såg varandra ofta gånger under samma vecka, kärleksförtrollning lanserades för mina räkning i Dr.Odduwa-templet allt gjordes för mig, det fungerar till mitt bästa. Jag är glad idag att vi lever lyckligt tillsammans som familj. jag är greatful. tack vare den här stora mannen Oduduwa.
    Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa. Jag är säker på att detta fungerar för dig också för att återställa tillbaka förlorade kärleksförhållanden med din partner.
    e-postadress commnicate med Dr.Oduduwa via :.
     {Dr.oduduwaspellcaster@gmail. com}

    SvaraRadera
  13. mitt namn är nåd från Seattle WA. Jag har varit skilsmässa i 2 månader efter att ha varit gift i 3 år. min man lämnade mig och gick tillbaka till sin ex fru som faktiskt lämnade honom för sin ex make. hon lämnade sin man och kom sedan för att förstöra mitt äktenskap, jag och våra fyra barn är ledsna och deprimerade och tittar på dörren och fönstret varje dag och väntar och tror att min man skulle komma till sinnet ... men det gjorde han aldrig. Vad? min syster som bor i Kalifornien berättade för mig om en psykisk som heter +1(505)900-0853 eller emil agadagaspiritualhome@gmail.com denna stavcaster gjorde en trollformel för mig som fungerade inom 24 timmar. min man kom tillbaka nästa dag och vägrar att gå tillsammans tills jag förlåt honom. Jag ringde polisen på honom och han började gråta att han vill ha mig tillbaka att han är ledsen för att ha försummat sin familj för en kvinna som lämnade honom för en annan man. det har gått fyra dagar nu och han vill fortfarande ha mig tillbaka eller så skulle han inte äta alls. han sa att han skulle svälta och dö om jag inte tar tillbaka honom. det här spelljudandet är fantastiskt, jag är så glad att min man vill komma tillbaka med alla medel. Jag älskar det här stavhjulet för att hjälpa min familj.

    SvaraRadera
  14. Jag är här för att vittna om vad Dr James gjorde för mig. Jag har lidit av (GENITAL HERPES VIRUS) sjukdom under de senaste fyra åren och har haft konstant smärta och klåda, särskilt i min privata del. Under det första året trodde jag på Gud att jag skulle bli botad någon dag. Denna sjukdom började cirkulera över hela kroppen och jag har tagit behandling från min läkare som ingenting fungerar, för några veckor sedan kom jag över ett vittnesbörd om Kasha, på internet vittnar om en herbalist som heter Dr James från Västafrika, om hur han botade honom från 7 år HSV 2. Och han gav också den här e-postadressen ... [drjamesherbalmix@gmail.com] ..., rådgivande någon att kontakta honom för att få hjälp om någon typ av sjukdomar som han skulle vara till hjälp, så jag mailade honom och berättade om min (HSV 2), han sa till mig att jag inte skulle oroa mig för att jag kommer att bli botad !! Jag tvivlade aldrig på honom. Jag tror att han kan bota mig också, Dr James förberedde och skickade mig helande olja, tvål, rötter och örter som jag tog. Under den första veckan började jag uppleva förändringar över hela mig, efter fyra veckors användning av hans rötter / örter, olja och tvål blev jag helt botad. inte mer klåda, smärta på mig längre som Dr James försäkrade mig. Efter en tid gick jag till min läkare för att göra ett nytt test. resultatet blev negativt. Så vänner, mitt råd är om du har en sådan sjukdom eller känner någon som lider av den eller någon annan sjukdom som HPV, HBV, HIV / AIDS, ALS, HBP, CANCER, NEPHROTIC SYNDROME, etc. kan du kontakta Dr James växtbaserade blandade hemmet av välbefinnande direkt på hans .... drjamesherbalmix@gamil.com ... Han är en bra man, och han kommer att hjälpa dig.

    SvaraRadera