Listans gynnsamma effekt

Jag inser att det med stor sannolikhet inte är rensa/fixatid för dig nu så här mitt i jobbsäsongen. Men det är det för mig så här får du ett inlägg på temat. Jag gillar ju, som du kanske redan gissat, att-göra-listor. Inte bara medverkar de till att jag får saker gjorda, jag kan vältra mig i dem även efteråt och nöjsamt gotta mig i hur bra jag är. Se nedan sommarens lista (och försök inte ens läsa den min handstil är agent by nature):


Ibland känns det nämligen som att jag bara springer och springer utan att komma fram. Jag rensar och röjer och monterar ner gardiner och städar ur besticklådor och bokar tider och avbokar tider och framför allt så rensar jag saker. Men det händer ju ingenting för det kommer ju hela tiden upp nya saker på listan. Så känns det ibland. MEN! Då brukar det i regel räcka med att jag tar min lista, förhoppningsvis med streck dragna över varje line item, annars ser jag till att där finns streck, och så sätter jag mig på min byfåneplats på "bron" som man säger här uppe (betyder ungefär: farstukvist, fast med tak) med en kopp kokkaffe och begrundar mina verk. Och där och då känner jag att jag flyttat berg. Jag försöker också att visualisera allt mina aktiviteter och om jag har bilder på slutresultatet kollar jag på dem.

Jag har tidigare talat om den positiva verkan före/efter-bilder har på ditt mentala välbefinnande och därmed på din ekonomi (klockren parallell?). Detta knep spelar i samma liga. Du måste kontinuerligt förse din hjärna med dopaminduschar avseende förrättat verk så att du förblir nöjd och glad med din tillvaro. Att få saker ur händerna är en sådan sak som gör dig nöjd och glad, tro inget annat. Och nöjda och glada människor är marknadsförarens värsta mardröm.

Är du en listmänniska och ser du till att götta dig i dem när de är avklarade?

Mvh/
FruEfficientBadass

19 kommentarer:

  1. Jag är absolut en listmänniska. Innan sommaren skapade jag en "att göra innan semestern"-lista, enbart för att vi inte skulle ha sommaren full med att göra en passa småpyssel som likaväl kan göras en kväll eller helg. Det är som balsam för själen att stryka över en rad där det står "byt lampor i fasadbelysning" eller "städa i garaget" eller varför inte "byt trasiga fönstret till förrådet. Listan hade ca 10 punkter med halvtråkiga måsten, och alla utom ett blev klart innan semestern. Jag vågar tro på att listan och dess effekt var en framgångsfaktor i fallet.

    När det är extra rörigt på jobbet, fram med penna och papper, skriv ner en lista, och dra ett streck över respektive rad när det är klart. Uppåttjack är överskattat kan jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "När det är extra rörigt på jobbet, fram med penna och papper, skriv ner en lista, och dra ett streck över respektive rad när det är klart. " Jummylainen så härligt det är.

      Radera
  2. Jag älskar listor, men har väl aldrig tänkt så mycket mer på det än att jag är en "sån person" liksom. En person i min närhet, som jag känt hela livet, brukade framtill nyligen kritisera mina listor (och annat). Hon blev helt tokig på mig och mina bror-duktig tendenser. Men efter att hon gått i väggen har även hon börjat med listor och kloka hon uttrycker saken som att "om man har möjligheten att lägga sina tankar åt sidan så bör man göra det". Efter det har jag blivit nästan lite stolt över mina listor. Jag tänker att de är lite som Dumbledores "pensieve" (i Harry Potter), alltså att man plockar ut oroliga tankar ur huvudet och lägger dem åt sidan så att man själv får vila. Sen, när man vilat klart, tar man tillbaka dem in i huvudet och jobbar vidare med dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hörde ett annat - fast liknande - resonemang (en Roganpodd med någon smart person) som menade att idealet är att man rensar skallen från allt bråte och således förmår ta in det som händer här och nu, utan att ha en massa dravel skrapandes i bakhuvudet. Där tycker jag att listor/pensieves funkar bra, man liksom sorterar ut löst skit och kan renodla tankar som är aktuella just nu, så kan man ta hand om listan sen. Ditt huvud ska kännas som en inbox där bara gårdagens mail ligger.

      Radera
  3. Apropå gårdagens post är jag väldigt glad att jag gjorde en lista med allt jag ville fråga min mamma. När hon dog, sex veckor efter cancerbeskedet, hade vi ett komplett avslut.

    Inte avsett att paja fredagsmyset. Tvärtom så tänds det ljus på insidan när jag tänker tillbaka.

    MVH
    Ingolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja döden döden. Fick idag ett trist besked att en nära vän till mina föräldrar gått bort. Hoppas han fick ett lika fint avslut med sina barn.

      Radera
  4. När det kommer till listor använder jag Wunderlist appen tillsammans med sambon för inköp av livsmedel. Båda har möjlighet att uppdatera listan samt bocka av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Digitalt ger mig dessvärre inte samma kick. Skriver i "Anteckningar" ibland, men föredrar en fysisk lista.

      Radera
  5. Överst på min lista står FruEB ;-)

    Anonym

    SvaraRadera
  6. Apropå bro: Min syster var ny student i Uppsala. Hon bestämde träff med en kursare. De skulle först träffas på "bron" och sen gå vidare tillsammans. Båda väntade och väntade. Min syster på Studentvägens farstubro och uppsaliensiskan på bron över Fyrisån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här hände långt innan mobiltelefonen fanns i var mans hand, dvs 80-tal eller tidigare......

      Radera
    2. Haha, så skoj. Hade din syster inte norrlandsinsikt, d.v.s. att det bara är folk norr om Testeboån som med "bro" avser "utväxt ur byggnad med tak över"? Motsvarigheten för mig hade varit att en för mig främmande person hade föreslagit att "dela en bulle" och jag hade gått för att ringa på en taxi (när personen då stått och skurit en kanelbulle på en skärbräda).

      Radera
  7. Jag är en listperson, men före utmattningen användes listan för att planera och maximera saker att göra. Nu används listan som inspiration. Det som blir gjort, det blir gjort. Någon gång. Det fina med listan är ju att det kommer ur huvudet, det är mycket skönt!
    /C

    SvaraRadera
  8. Här är en som gör listor om att göra listor och papper/penna ska det vara. Det är som du säger digitalt har inte riktigt samma effekt. Har även fått utmärkelse på någon fest med prisutdelning (man ska ju ha roligt på jobbet) just om mina listor.

    Men det har hänt att listor blir en börda när jag är stressad och inte hinner med allt som står där. Så nu försöker jag skriva realistiska listor som faktiskt går att genomföra.

    /Lily

    SvaraRadera
  9. Använder Wunderlist och Remember the Milk i telefonen. Men inget slår mina handskrivna to do:s i min bullet journal. Kan varmt rekommendera boken Bullet Journal av Ryder Carroll. Mumma för listälskare. Boken fick mig tom att sluta stryka över och övergå till att kryssa ;) Använder även min bullet journal för att tracka mina utgifter, skriva menyer, skriva vecko o månadsmål osv.
    /Frugala foxen

    SvaraRadera
  10. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

    E-post : combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera