Min man tjänar kosing post FIRE

En del av er har hört av sig eller kommenterat kring de annonser som visas ibland, exempelvis dejtingsajter med lättklätt folk. En läsare skrev att hon föredrog när jag hade den gulliga pennreklamen (Pen Store) vilket jag kan hålla med om. Dessvärre genererade den gulliga annonsen absolut noll spänn och på Googleannonserna får jag in ungefär motsvarande min surfkostnad. Om ni har lust att kurera ert annonsflöde kan ni enkelt trycka på det lilla krysset längst upp till höger i annonsrutan så försvinner den och om jag fattat det rätt kan man även rapportera om man tyckte annonsen var olämplig, så kanske den smarta algoritmen fattar att just du är en hederlig tjomme. 

En vanlig oro innan man begår FIRE eller semi-FIRE är "kommer vi att klara oss ekonomiskt". Jag skulle tro att väldigt många på resan sitter och tuggar sina Excelfiler om inte dagligen så några gånger i månaden. Så gjorde även jag. Inte min man, han är mer avslappnad till livet. På den tiden brukade jag störa mig på folk som redan nått FIRE som sa saker i stil med: "Ni behöver inte bekymra er, pengar är det minsta problemet. Det dyker alltid upp saker som ger inkomst, särskilt om ni är semi-FI och är öppna för förslag." Hur kan du säga så? hade jag lust att säga, vilket var svårt då de flesta som "sa" så var bloggare på andra sidan Atlanten vars blogginlägg redan var några år gamla. Exempelvis skissade MMM upp bilden av en kvinna som nådde FI och sa upp sig för att sedan helhjärtat ägna sig åt sin hobby kanot och plötsligt blev hon både sambo och kanot-instruktör och kalkylen fick betydligt mer fluff än i Excelarket. En annan variant är att göra en Mad FIentist, d.v.s. hata att sitta och programmera i bås, säga upp sig för att sedan bli kontrakterad av samma uppdragsgivare till bättre lön och inget bås (något som, när han tidigare hade frågat arbetsgivaren, varit stört omöjligt). Money talks, bullshit walks, rösta med fötterna, ja du fattar, när du visar att du inte är beroende av arbetsgivaren blir det liksom annat ljud i skällan.

Var vill jag komma? Jo, vi har nu erfarit det med egna ögon. Jag har ju nämnt att min man fått jobb på halvtid här uppe* och det är ett okvalificerat ekonomijobb utan personalansvar och han ÄLSKAR det. Han jobbar dessutom bara halvtid vilket i hans värld tyvärr betyder 75% men betalt för 50% (jag lägger mig icke i så länge han verkar må primör för man får ställa det mot hans tidigare jobba 140% till 100% lön). När han kommer hem, rosig om kind, berättar han solskenshistorier som "Idag har jag kunnat sitta och jobba med musik i lurarna hela dagen utan att bli avbruten" eller "Den här veckan har jag ett möte, haha!" (han hade tidigare runt 14-20 möten per vecka). Han ser ut att må så prima och jag frågade honom hur det kändes, om han någon gång kunde ångra att han sa upp sig från Fancy Pancy-jobb i storstan men det gör han inte.

Bara ett par dagar efter att jag ställt den frågan hörde ironiskt nog Fancy Pancy-jobb av sig. Av olika anledningar behövde de ha honom tillbaka, men bara på halvtid och det under en begränsad period. Han behöver dessutom inte vara på kontoret mer än ett par enstaka dagar under den här tiden så det mesta löser han över en kopp kaffe framför brasan i matsalen i vårt nya hem. En set-up som varit stört omöjlig om han bett om den vid uppsägning. Så det kommande halvåret kommer han att jobba heltid, eftersom han behåller sitt halvtidsgig här i stan.

Givet uthyrningen som rullar på enligt plan landar vi under det kommande halvåret netto på ungefär samma nivåer som vi hade under ekorrhjulslivet. Det är ju en högst temporär situation, givet att min mans Stockholms-vik löper ut till våren. Uthyrningen kan vi göra max två år innan föreningen får fnatt. Men min poäng är att jag inte såg att det skulle ha varit möjligt att dra in EN SPÄNN efter det att vi lämnat Stockholm. Inte lär våra nya nätverk minska med tiden heller. Min man har redan stiftat bekantskap med stora delar av Hudiks näringsliv (cirka 50 personer) vilket borgar för framtida anställningar i det fall han tröttnar på sin nuvarande. Han blir bara mer och mer attraktiv för varje månad som går givet att han för första gången i sitt liv lär sig att utföra ekonomiuppgifter som - om jag får vara lite taskig - är användbara på riktigt.** Om allt går enligt plan kommer jag dessutom att göra betald praktik under våren. Sen kan det vankas sommarjobb på samma ställe och så vidare. Saker jag inte kunnat föreställa mig ens i min vildaste fantasi, sker nu. Dessa chanser hade inte uppenbarat sig om vi hade flåsat runt i ekorrhjulen, det är ett som är säkert.

Jag kan inte garantera att chanser av det här slaget kommer att poppa upp som svampar ur jorden den dagen just DU drar i handbromsen och hoppar ur. Jag vill bara tydliggöra att JAG var sjukt skeptisk mot folk som drog sådana här historier förr. Och när en person med sådan nivå av ekonomisk skepsis erfar något av det slag som jag nu berättat, känns det som en plikt att delge dig. Med ett öppet sinne och en gnutta nätverkarförmåga kommer du med stor sannolikhet att kunna dra in några spänn efter avslut. Och du har egentligen ingen aning om hur kreativ din arbetsgivare kan tänkas bli den dagen du låter meddela ditt avsked med ett lojt leende och en dunst av eau fuckez-vous.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Eller det kanske jag inte har? Är helt säker på att jag skrivit ett inlägg om det men nu hittar jag det inte.
** För här uppe är man inte lika intresserad av att sitta i halvdagslånga möten om processbeskrivningar och internal audit-resultat utan är mer fokuserad på arbetsuppgifter av typen "betala fakturor", "skicka fakturor" och "betala ut lön" , arbetsuppgifter min man aldrig utfört själv inom ramen för sitt arbete som Viktig Tjänsteman.

26 kommentarer:

  1. Ja det har jag också läst om på många ställen, folk som gör en "FIRE-but", alltså checkar ut men sen jobbar ändå. Så länge de trivs med det och inte gör det för att de behöver pengarna, så är det väl helt okej?

    Själv tror jag att det hade varit svårt att få uppdrag som endast är halvtid. Möjligtvis som projektledare, mentor, coach, undervisning och sånt, men det finns det redan hur många företag som helst som sysslar med. Jag ser nog istället att jag jobbar idellt, t.ex. i skolan som "klass-XXXX" (är nog för ung för att kalla mig klassmorfar), börjar med nån sorts sport för att hålla mig i trim eller varför inte lär mig spela nåt instrument. Allt sånt har jag gärna velat prova på men det har fått stå tillbaka på grund av brist på tid och ork. Det beror lite på vart vi väljer att tillbringa vår lediga tid. Bor vi kanske 5 månader i fruns hemland (Asien) finns det hur mycket som helst att göra, lära barn simma, undervisa andra, undervisa mig själv, lära mig dyka eller bara ligga i en solstol vid poolen och läsa böcker.

    Mitt nuvarande yrke (programmerare) lockar mig inte alls faktiskt. Man tröttnar på att ha datorn som primära arbetskamrat. Även om jag är en introvert person tycker jag ändå om några timmars interaktion varje dag med människor, vilket på jobbet främst sker vid kaffeautomaten.

    Får be att återkomma om sisådär 8 år så får vi se hur det hela slutade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Själv tror jag att det hade varit svårt att få uppdrag som endast är halvtid." Det behöver ju inte vara det du är skolad inom. Det jag slogs av var hur enkelt det var att skapa nätverk på ny ort. De verkar heller inte lika ängsliga kring rekryteringar, det var liksom en kaffe och handskak mellan min man och nye uppdragsgivaren, inte tre månaders screeningprocess så som är brukligt i storstaden. Jag är helt övertygad om att du med ditt driv fått till det inom annan genre än programmering.

      Radera
  2. Det fina med FIRE är att det finns så många olika sätt att göra på. Själv siktar jag mot FIRE på deltid eftersom jag kommer att ha nått normal pensionsålder långt innan jag skulle nå fullständig FIRE :)

    SvaraRadera
  3. Drivkraften att arbeta och bidra är stor. Skillnaden är att ni styr skeppet och gör det av lust - STOR skillnad.

    En annan sak jag vill framhålla här är prestigelösheten. Jag vet ju vad din man och du pysslade med förr och jag älskar det ni gör nu. Det är motsatsen till viss skitnödighet jag möter från personer i liknande ställning. I love it, I love it, I love it.

    Fö kan du via Adsense och funktionen "annonsgranskning" ta bort de lättklädda damerna. Det fick jag göra med jämna mellanrum för att slippa ha dem på min blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det skillnad på att knega av "tvång" alt.lust. Året som gått har jag ibland suttit bänkad vid datorn ungefär lika många timmar som vid CorpInc men med ett leende på läpparna och energinivå. För att jag valt det själv. Grym skillnad.

      Du får vara pedagog kring annonserna i helgen, jag får inte upp någonting trots att jag söker på Mogna kvinnor, Spanking och annat som verkar anses vara kompatibelt med mitt content.

      Radera
    2. Yes vi styr upp det. Innan du vet det har vi köpt en domän och migrerat över din sajt.

      Radera
  4. Kul att höra att det rullar på och kulorna trillar in! Tror själv stenhårt på att extra deg trillar in den dag lönekarriären likt regalskeppet Vasas sjösättning avslutas och livet stiger som Fenix ur FIRE.

    Det kan ju även beror på vad planerna är och ålder osv hur troligt extra inkomster är. Ska man resa jorden runt när FIRE uppnås kan det bli svårare att få jobberbjudande från gamla jobbet. Har man familj (rutinerna) och bor kvar i landet och är i arbetsmarknadens ögon en kötthög av aptitlig ålder finns det nog många möjligheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "och är i arbetsmarknadens ögon en kötthög av aptitlig ålder finns det nog många möjligheter." haha

      Radera
  5. Att faktiskt gilla att jobba är EN framgångsfaktor bland många. Sen är det ju lite survivor-bias bland de som skriver. De som lyckats att planlägga och genomföra en FIRE och dessutom har förmågan att skriva om det är oftast kompetenta i många avseenden. När man som jag läser din blogg i efterhand märks det att eventuellt dåligt FIRE-självförtroende var obefogat.

    MVH Ingolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst kan det vara så. Jag minns ett avsnitt av MadFIentist om en kille som blev FIRE men som sen återgick till vanligt kneg, lyssna på honom här:
      https://www.madfientist.com/tony-interview/

      Det är inte dödssynd att göra så heller. Jag återkopplar till det IGMR säger ovan att det är skillnad på att göra saker (ex. jobba) för att man har lust och med vetskapen att man när som kan hoppa av, än att drivas till 9-5-tugget av tvång och därmed känna sig inmålad i ett hörn. Det finns väl också visst som pekar mot att du gör ett bättre jobb om du gör det utan tvång å.

      Radera
    2. Du och IGMR har helt rätt. Dessutom som FFI, första F=fairly, mår du nog automatiskt bättre allt annat lika. Vetskapen om att inte behöva just det här jobbet är bra för själen. Jag är dock ganska lat och mår bra av att ha lite extra struktur i tillvaron, så en liten deltid kommer jag nog att ha ganska långt efter total FI.

      Radera
  6. Jo, arbetsgivaren hörde mycket riktigt av sig ett halvår efter att jag slutat och erbjöd uppdrag. Men tackade nej, då jag hade varken lust eller behov. Hade behovet varit annat skulle jag tingat med lusten och haft sidoinkomst mer på mina egna villkor.

    "Uthyrningen kan vi göra max två år innan föreningen får fnatt."

    Vad har ni för plan för lägenheten på 2+ års sikt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte ännu. Vi är så spontana och crazy så vi tar det då.

      Radera
  7. Eftersom det inte var FIRE utan snarare "FI" ni eftersträvade, förstår jag faktiskt inte varför du oroat dig. Trodde du verkligen att alla vi som bor på behörigt avstånd från Stockholm saknar jobb?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Trodde du verkligen att alla vi som bor på behörigt avstånd från Stockholm saknar jobb?" Har du varit i Hudik?

      Radera
  8. Fan ibland tajmar du dina inlägg så bra med mina tankar. Är du en egentligen en algoritm?

    Det stört omöjliga, som jag själv begärt (50% eller så, jobba hemifrån), blir det då kanske möjligt om jag säger upp mig? Ett stort risktagande men å andra sidan, hitta någon annan då som har jobbat tio år inom företaget och behöver inte läras upp, kan kulturen, TPS-reportsen o allt sånt fint.

    Det här hände för övrigt en nära bekant till mig för några veckor sedan..att gamle givaren hörde av sig och försökte krångla tillbaks honom in på jobbet. Han tackade bestämt nej och blev mer irriterad över att dom inte fattade att det var över. Men möjligheten fanns där, precis som du beskriver.

    "Dessa chanser hade inte uppenbarat sig om vi hade flåsat runt i ekorrhjulen, det är ett som är säkert."
    Ja så är det va? Och det verkar vara ganska vanligt bland FIRE influerat folk? Har du fler exempel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Och det verkar vara ganska vanligt bland FIRE influerat folk? Har du fler exempel?" Hmm...mina enda exempel är från potentiellt fiktiva människor i US of A vilket knappast stärker mitt case. Men å andra sidan - med tanke på att cirka 0,00007% av Sveriges befolkning strävar mot FI/RE finns det inte direkt exempel att strössla runt sig. Jag ber att få återkomma om cirka 5-8 år när ni är del av communityn dragit ur pluggen.

      Radera
    2. Jag förstår, jag bör ta chansen och bli det exempel jag efterfrågar.

      Så fint :)

      Radera
  9. Kan inte förstå att någon är förvånad över detta!

    Gjorde du en snygg sorti och inte brände några broar, alltid var lönsam för din arbetsgivare, så vore de väl konstigt om han inte ville profitera på din kropp och din hjärna igen!

    Det är många år sen jag blev fri men än till denna dag fortsätter anbuden att komma in och då har jag aldrig nappat.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Gjorde du en snygg sorti och inte brände några broar, alltid var lönsam för din arbetsgivare, så vore de väl konstigt om han inte ville profitera på din kropp och din hjärna igen!" Aha, det är därför bara min man fått erbjudande inte jag! Jag var alltid sur, lat och sysslade med en massa annat på arbetstid.

      Radera
  10. Snyggt jobbet.

    För eget del är första målet att gå ner i arbetstid. Med det tror jag den perfekta balansen kan uppstå. Arbeta 3dagar i veckan är tillräckligt för att få tid över till hälsa, välmående, socialitet, familj och hobby. Den enda utmaningen med upplägget är just att hitta ett anställning eller uppdrag på denna arbetsbelastning. Jag hoppas innerligen det blir vanligare samt att politikerna lägger fram lagförslag för breder vägen för företag att satsa på deltidsanställningar. Det är framtiden.

    SvaraRadera
  11. Arrrghhh..
    Efter att ha läst detta så är man bara så sugen på att pull the trigger och gå ut i interimsdjungeln istället för att fortsätta försöka bygga om medarbetare till något dom aldrig kommer att bli..

    Allt blir ju lättare med en kortare horisont. Även corporate bs.
    Som att veta att man bara ska sitta i fängelse 6-12månader åt gången istället för livstid?

    SvaraRadera
  12. Mitt namn Jönsson Björkman, form, Kristianstad (Sverige) Efter 12 års äktenskap har jag och min man varit i den ena gräset tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärta som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp på nätet och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr Osagiede kan hjälpa till att få tillbaka ex snabbt . Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade vad jag skulle göra och jag gjorde det då gjorde han en Love spell för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa till mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan från och med den dagen var vårt äktenskap nu starkare än hur det var tidigare, allt tack vare Dr Osagiede. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr. Osagiede verkliga och kraftfulla stava caster som jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i en tid av problem, om du är här och du behöver din Ex tillbaka eller att din man flyttade till en annan kvinna, gråt inte mer, kontakta den här kraftfulla stavagern nu. Här är hans kontaktmeddelande på: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp på +2349014523836
    eller viber +2349014523836

    SvaraRadera
  13. Min make Aslund bromsade upp med mitt livs kärlek efter en enorm kamp. Han sa att det var över mellan oss och att han aldrig kommer att ta mig tillbaka igen efter att jag slutade saker med honom flera gånger.
    Jag förstod först att han var mitt livs kärlek efter att jag tappat honom.
    Jag vill ha honom tillbaka men jag vill inte heller skada honom igen. Inte säker på hur jag ens kan få honom tillbaka, verkar som om han fortsätter med sitt liv.
    Jag kom över en coment online, läste ett inlägg av en dam från Sverige som heter Katie Mburgs, hon gav ett vittnesbörd om hur hennes ex återvänder till henne efter två års separation, hon lämnade bakom, hon vittnade om att en spirituell helare som heter Oduduwa lunchade en stava på hennes vägnar.
    Jag skickar också ett meddelande till e-postmeddelandet för att be Dr.Oduduwa att hjälpa mig att få tillbaka min ex kärlekspartner, jag förklarar alla mina äktenskapsproblem till honom och Dr.oduduwa lovade mig att återvända min ex make inom två dagar älskar stavning bön och offra för att göra kärleks charm, jag försökte, jag tillhandahöll alla kärlek spell artiklar och material som krävs av mig, fick jag höra att utföra midnatt bön. Två dagar efter den första bönen blev jag förvånad över att det var exakt som Dr.Odduwa har lovat mig att mitt ex kommer att ringa mig på mobiltelefon för att be om ursäkt, min man Aslund ringde mig på telefon med okänt nummer, han ber om ursäkt och fixar ett datum till träffa. vi såg varandra ofta gånger under samma vecka, kärleksförtrollning lanserades för mina räkning i Dr.Odduwa-templet allt gjordes för mig, det fungerar till mitt bästa. Jag är glad idag att vi lever lyckligt tillsammans som familj. jag är greatful. tack vare den här stora mannen Oduduwa.
    Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa. Jag är säker på att detta fungerar för dig också för att återställa tillbaka förlorade kärleksförhållanden med din partner.
    e-postadress commnicate med Dr.Oduduwa via :.
     {Dr.oduduwaspellcaster@gmail. com}

    SvaraRadera
  14. mitt namn är nåd från Seattle WA. Jag har varit skilsmässa i 2 månader efter att ha varit gift i 3 år. min man lämnade mig och gick tillbaka till sin ex fru som faktiskt lämnade honom för sin ex make. hon lämnade sin man och kom sedan för att förstöra mitt äktenskap, jag och våra fyra barn är ledsna och deprimerade och tittar på dörren och fönstret varje dag och väntar och tror att min man skulle komma till sinnet ... men det gjorde han aldrig. Vad? min syster som bor i Kalifornien berättade för mig om en psykisk som heter +1(505)900-0853 eller emil agadagaspiritualhome@gmail.com denna stavcaster gjorde en trollformel för mig som fungerade inom 24 timmar. min man kom tillbaka nästa dag och vägrar att gå tillsammans tills jag förlåt honom. Jag ringde poliserna på honom och han började gråta att han vill ha mig tillbaka att han är ledsen för att ha försummat sin familj för en kvinna som lämnade honom för en annan man. det har gått fyra dagar nu och han vill fortfarande ha mig tillbaka eller så skulle han inte äta alls. han sa att han skulle svälta och dö om jag inte tar tillbaka honom. det här spelljudandet är fantastiskt, jag är så glad att min man vill komma tillbaka med alla medel. Jag älskar det här stavhjulet för att hjälpa min familj.

    SvaraRadera