Konsten att motstå impulsshopping

För någon månad sedan hade jag en okynneshelg i Stockholm, det vill säga jag åkte dit själv bara för att umgås med vänner och dra på stan. Jag bodde hos mina föräldrar och såg till att utfodras företrädesvis hemma hos vänner, så på det hela var det en frugal upplevelse. Men jag lyckades ändå sätta sprätt på närmare 2 000 spänn och när jag back trackar mitt lönekonto (vilket är ett ironins namn på det kontot) ser jag att det som dragit iväg var ett restaurangbesök på fredagskvällen (kan varmt rekommendera efterrätterna på det här stället, särskilt den med bananbröd och popcornglass OMG OMG), lite Uber och lokaltrafik, en ny iPhoneladdare eftersom jag har en bugg i mitt huvud som gör att jag med jämna mellanrum måste lämna den efter mig på okända platser, lite grejer på Handelshuset (ni som följer mig på Insta såg den kolossala olivtvålen och natursvampen som nu Kondofierar min dusch) och en pyjamas från Muji till min man (som var ett planerat köp på grund av födelsedag). Ett tips för dig som handlar present på Muji (de har flaggskeppsbutik på hela våning fyra på Åhléns City i Stockholm) är att be om att få den inslagen. Det kostar ingenting om du handlar över 100 kronor och då får du en ihopsydd presentpåse till vilket du själv får välja kort, litet band och stämplar. Gulligull.


Men min helg hade kunnat sluta på en helt annan nota. Detta var saker som jag på riktigt övervägde att köpa:

- Ett helt batteri av Heat Tech-prylar på Uniqlo, 900 kr.
- Ett par svarta jeans på Uniqlo i den nya tekniken "Beauty Compression"*, 400 kr.
- Fyra glasunderlägg från Svenskt Tenn (Manhattan): 260 kr.
- En flarra Coco Mademoiselle: 890 kr.
- En vintage cashemererock ursprungligen från NK nu på Emmaus Slussen: 250 kr.
- Typ hela Mujibutiken: Runt 1 250 000 kr.***

Med andra ord hade jag utan problem och utan att av tredje part anses vara särskilt konstig, kunnat sätta sprätt på ytterligare 2 700 kronor. Faktum är att jag hade kunnat rättfärdiga åtminstone jeansköpet rätt enkelt givet att de svarta jeans jag köpte på HM för att par år sedan och som jag använt ungefär varannan dag sedan dess, numera var grå och säckiga samt av någon anledning började lukta illa trots tvätt. Byxfrågan löste jag genom ett besök på Stadsmissionen på Hagagatan där jag hittade ett par stretchjeans av märket Part Two (till synes oanvända) för 45 kronor. De har visserligen inte Beauty Compression-teknik, men det får jag leva med.

Det är otroligt lätt att ryckas med i slentrianshopping-stämningen om man går och drar på stan en lördag. Särskilt i en storstad såklart, jag känner inte i närheten av samma sug i Hudik. Ett par knep som räddade mig igenom helgen var dessa:

1) Jag lekte krig. Alltså, jag låtsades att vi levde under andra världskrigsförhållanden och att det inte längre produceras några nya varor. Jag var därför tvungen att endast sondera marknaden för vintage. När jag väl fått mitt byxlystmäte stillat för 45 spänn var det en enkelt match att cruisa in på Uniqlo och bara köpa de strumpor jag lovat köpa till äldsta barnet.
2) Jag kollade om sakerna fanns att köpa på nätet. Såväl Svenskt Tenn-underläggen som Chanelparfymen fanns att köpa online. Visserligen med fraktkostnad, men en ganska blygsam sådan för Svenskt Tenn och på Chanels onlinebutik fick man dessutom välja två gratisprover vid kassan. Det gjorde att jag utan att känna missed opportunity kunde lämna såväl NK som Svenskt Tenn med ro i själen. Nästa morgon var mina respektive habegär som bortblåsta, vilket jag ju någonstans visste skulle ske. Men nätbutiks-alternativet var det taktiska verktyg som fick mig ur den potentiella köpsituationen. Det är ju en gammal sanning inom försäljning, att få kunden att agera i omedelbar anslutning till köpsignal. En kund som ber om att få återkomma är en förlorad kund. Bli den kunden.

Frugalwoods är ju mästare på detta. Hon talar om 72-timmarsregeln:
"Next time you feel the urge to buy something, write it down instead (or save it in your online shopping cart). Allow 72 hours to elapse. During this waiting period: Consider whether or not you actually need the item. Calculate what else you could do with that money. Explore if you already own something that could suffice. Ask yourself if it’s something you could find used for a much cheaper price. After 72 hours, reevaluate how you feel about the item. Do you still fervently want it? Or has the desire faded?"
En sak jag verkligen uppskattar med att ha lyckats avstå ett impulsköp är att slippa shoppingbaksmällan, det vill säga den sunkiga känsla av dåligt samvete och kval som ofta kommer efter att man köpt saker man egentligen inte behöver eller vill ha. Alla knep är tillåtna i krig, kärlek och frugal weirdoness så skaffa dig de verktyg du behöver för att inte trilla dit. Har du några bra anti-spontanshoppingknep att dela med dig av?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Vem kan motstå det namnet på ett par jeans? **
** Jag, visade det sig.
*** Jag har denna helg skapat ett nytt icke-frugalt drömmål och det är att någon gång i mitt liv skaffa en liten etta i vilken jag ska bo själv och där ska allt, jag säger allt ink. möbler, mat och kläder, vara från Muji. 

28 kommentarer:

  1. Bra jobbat på det hela taget, men en kort stund trodde jag att Coco Mademoiselle var alternativ lönecava.

    Kan inte relatera till inköpen och suget efter kläder, men jag släpper sällan in mig själv i en bok eller verktygshandel numera. Det blir för dyrt.

    //Ingolf

    SvaraRadera
  2. Ja det hade sett ut det. Kommer osökt att tänka på en taxiscen med Helt Hysteriskt. https://www.youtube.com/watch?v=BUKRXqIbQSI

    SvaraRadera
  3. Jag är helt enkelt dålig på att shoppa. Längtar genast till fikastoppet om jag är ute på stan. "72-timmarstricket" fungerar också. Jag kan ibland vara intensivt sugen på något men om jag bara låter den tanken vara ett tag så brukar den blekna efter ett par dagar.

    Sedan vill jag hävda att inte alla inköp ger en glädje som bara varar en kort stund. Jag har ett antal kära ägodelar som givit mig glädje, nytta och skönhet under många år. Köp färre men bättre saker, helt enkelt.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, Magnus.

      Jag har en liten, liten barnblomvas som jag köpte på skolresa i ettan eller tvåan. Den står i köksfönstret och varje gång jag tittar på den blir jag glad. Antagligen positiva minnen som jag inte har något aktivt minne av.

      Sedan har jag som princip att inte köpa något fult bara för att det är billigare. Som exempel kan jag ta vårt durkslag med fot. Jag valde mellan ett i plast för 10 kr och ett emaljerat för 79 kr. Det är ca 20 år sedan jag köpte det dyrare och det har alltsedandess prytt sin plats i köket. Jag är inte mycket för prydnadssaker (hu, rättare sagt) men vill att bruksföremålen ska vara vackra.

      Radera
  4. Impulsshopping kan jag stå emot hyfsat bra. Det är värre med den där halvt nödvändiga shoppingen som jag egentligen skulle kunna motstå. Till exempel; jag har en sadel som både Anette och Celine kan använda. Alltså borde jag inte behöva en egen sadel till Celine. Men det är lite meckigt att byta schabrak (tygstycket du har under sadeln för att skydda sadeln mot väta och smuts) varenda gång man byter vilken häst som ska ha sadeln. Likaså har det hänt ett par gånger att en kompis velat rida Anette och då fått ta Björns sadel (som inte passar lika bra) eftersom Celine behövt ha Anettes sadel, då jag rider Celine och såklart vill vi rida ihop (det är liksom hela grejen med att en kompis kommer över och rider). Så jag har ett behov av en egen sadel till Celine, men egentligen klarar jag mig ok med Anettes sadel. Det är latmasken i mig som nu halar upp plånboken för att köpa henne en egen sadel.

    Den shoppingen tycker jag är svårare att stå emot. Den är dessutom tyvärr lite dyrare än ett par jeans också. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då det inte är akut så kanske det är något erbjudande som dyker upp på Black friday eller liknande. Kan man vänta lite så kan det ju vara läge att vänta på rabatterbjudanden på sådant man ändå behöver./Hea

      Radera
    2. Ny blev jag förvirrad. Trodde först att A och C var döttrar, men åtminstone A är en häst, och då blir nog C det också, men har Björn två eller fyra ben?

      MVH

      Ingolf

      Radera
    3. Hea: Kruxet är ju när man vill ha ett specifikt märke på nåt, då är det sällan rabatt på dessa. Men du har helt rätt i att man ska försöka vänta tills det är billigare, tex köper jag alltid ridbyxor eller reflexer när hööks har rabatt (de brukar köra såna rabatter 1-2 gånger/år iaf), eftersom det sällan är akut på grejer. Jag klurar på om jag behöver köpa nåt på Black Friday, men frågan är om sportkedjorna har overaller som passar mig (hööks är för kort, fast jag är en kort person), skulle gärna haft en overall i vinter.

      Ingolf: Jag ber om ursäkt för förvirringen. Alla tre är fyrbenta hästar. De heter dessutom inte ens Anette, Björn och Celine, allt för att försöka hålla mig anonym...

      Radera
    4. Tack. Jag har märklig fantasi och blev lite konfunderad ett tag. Anonymitet är bra.

      //Ingolf

      Radera
  5. Ett annat tips för att stå emot shoppingen är att rensa hemma. Jag rensade ut en del i stallet i helgen och då får jag avsmak för att köpa nåt nytt. Ok att jag har tre hästar, men vad sjutton ska jag med 30 schabrak till? Det räcker med två schabrak per häst och sadel, vilket (med ovanstående inköp inräknat) blir åtta schabrak (bortskämda Anette har ju två sadlar). Rensade ut två stora högar med schabrak som ska säljas alternativt skänkas bort. Känns som jag aldrig mer vill köpa ett schabrak...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag anses vara en liten weirdo i stallet och bland mina hästägarvänner som enbart har två schabrak och inte ser någon vits med att köpa fler. De tar plats arr förvara och ett använder jag, när det är smutsigt och behöver tvättas byter jag till det andra, så ser ingen anledning till att ha en hel hög liggandes

      Radera
    2. "Schabrak" trodde jag var ett låtsasord i betydelsen "stort åbäke". Varje dag lär man sig något nytt!

      Radera
    3. Ansi: Jag behöver fler schabrak, då jag inte vill tvätta enbart ett i tvättmaskinen. Slöseri med tvättmedel. ;-) Men jag skulle lätt klara mig med två schabrak per sadel...

      Fru EB: Ja, men det är ändå ett ganska stort tygstycke och rätt åbäkigt att lägga på. :-D

      Radera
  6. Jag återkommer helatiden till denna tankeregel:

    https://www.iblandgormanratt.se/2018/09/rakna-ut-din-verkliga-timpenning-oc.html

    Vad är en timme av ditt liv värt och vad väljer du att spendera det på? Det skapar distans och möjlighet att fatta ett värdebaserat beslut. Det och att inte utsätta sig för shoppingställen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @IGMR: Hisnande! Eftersom jag numera drar in 27,50kr/h hade det tagit mig nästan en vecka att tjäna in parfymen enbart. Jag hller med om att det är en bra tankeregel.

      Radera
    2. Jamenvisst är det. Addera 72 timmarsregeln och du är bulletproof.

      Radera
    3. Hej IMGR. Jag följde din länk, och håller med till 100% på aktiv arbetstid. Har räknat ungefär likadant i många år. Hur tänker du runt passiva inkomster? Ska de läggas till eller dras ifrån. Jag hamnar olika beroende på situation. I-landsproblem som sysselsatte mig när jag bilpendlade för mycket.

      MVH
      Ingolf

      Radera
    4. Haha vilken "curve ball" du kastar till mig. Ja, jag tänker att jag inte räknar in passiva inkomster eftersom de är frivilliga. Jobbet är det inte (just nu). Dessutom är det lättare att visualisera en timme på mitt lönearbete :)

      Radera
  7. Som numeta fri själ tycker jag om att flanera. Att flanera i huvudstaden kan mycket lätt råka övergå i shopping. Därför har jag tagit för vana att inte ta med plånboken när jag går ut.

    Att vänta lite med ett inköp är också bra. Att helt undvika Muji är absolut nödvändigt.

    Å andra sidan håller jag helt med Magnus om att vissa inköp skänker glädje i åratal. Egentligen är jag alltför trög att komma loss med just dessa inköp medan ett impulsköp av böcker eller billiga reavaror som jag inte behöver slinker igenom allt för lätt.

    SvaraRadera
  8. Egentligen er det bra att uppleva glädjen ved shopping. När livet i Gulag blir för svårt tyckar jag ingenting er roligt. Begär er en bra sak derför att man kjenner seg levande - troligt er det optimala at önska seg en pryl, men inte kjøpa den, bara omfamna begäret.
    Så hoppas jag at jag tar mitt eget råd
    /Ann

    SvaraRadera
  9. Apropå tvätt som luktar illa trots att den är tvättad: Testa att tvätta en gång på högre temperatur. Det lärde jag mig från en konsumentartikel. Tvätten kan vara "ren" men bakterierna finns kvar. Själv hade jag en bomullströja som luktade illa. Enligt tvättråden skulle den tvättas i 40 grader, vilket jag gjort både länge och väl. När tröjan luktade så illa att jag tänkte kasta den tänkte jag "äh, jag kör den på 60 grader". Sagt och gjort. Tröjan luktade gott och kunde användas i flera år till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvätt i 60 grader istället för 40 funkar på bomullstoppar och andra hudnära plagg. Kör även bh:ar i 60 grader (i tvättpåse förstås) varannan eller var tredje gång. De slits inte snabbare än de hade gjort om man till slut inte kan använda dem på grund av lukt och ingrodd smuts. Håller minst ett par år ändå!

      Radera
  10. Bh:ar har jag inte testat på 60 grader men det är bra att veta att det funkar. Och - om alternativet är att kasta plagget är det ju bara att chansa.

    SvaraRadera
  11. Ett till tips om tvätt: prova att tvätta jeansen med en skvätt ättiksprit och lite bikarbonat, detta har tagit bort lukt ur mina stinkande (och gamla) träningskläder!

    SvaraRadera
  12. Jag har nämnt det förut, men nämner det igen. Plagg med 100 % bomull blir inte rent om man tvättar det under 60 grader. Däremot garderar sig ofta tillverkarna genom att sätta 40 grader. Jag tvättar alla jeans, underkläder och toppar i 60 grader, förutom de underkläder och toppar som är vita, de åker med sängkläderna i 90 grader. :-)

    SvaraRadera
  13. Mycket lägligt och peppande inlägg, har ingen spontanstoppshoppingtaktik och det slutar ofta illa! Skyller på att jag ännu inte riktigt hittat min stil och testar mig fram och sen är jag gravid med tredje barnet och har ett enormt behov av att boa in med (köpa dyra nya inredningsmöbler) - huvva! Måste läsa frugalwoods några gånger i veckan för att hålla mig på den egenvalda inslagna frugala banan.

    SvaraRadera
  14. Min man lämnade mig för en yngre kvinna och jag blev ödelägen. Det var som om hon hade honom under en ond trollform, Paul vände sig mot mig över natten utan någon varning. Det hände förra året, jag var desperat så jag använde varje webbplats för stavning som jag kunde hitta utan resultat. En vän skickade länken till Dr. Ilekhojie-webbplatsen och jag kontaktade honom. Han började arbeta med mig i juni. Som ett resultat av allt hans underbara arbete är min man och jag tillbaka tillsammans. Jag är så glad och privilegierad att ha en så bra person som du på min sida. Tack! Dr Ilekhojies kontakt gethelp05@gmail.com eller Ring / WhatsApp honom +2348147400259

    SvaraRadera
  15. Min historia är förmodligen typisk, men inom två dagar fick jag en snabb lösning för att återvända min ex kärlekspartner. Min man föll i en affär med en annan kvinna på hans arbetsplats, min kärleksman lämnade mig med två barn som vi hade tillsammans, alla massor av ekonomiska utgifter på mig ensam, han gav inte barn supporr till våra barn, jag vill ha min man tillbaka hem för att älska mig. Jag fick en lösning för att föra tillbaka honom med magiska trollformuleringar från äktenskapspellens trollmagi av en andlig man som heter Dr. Oduduwa. Strax efter två dagars magiska kärlek stavning aktiverades för mina räkning för att föra tillbaka ex love man återvända hem till mig, det var en överraskning att jag inte ens kan förklara hur allt händer, det fungerade som magi, inom två dagar är min kärleksman hemma för att be om ursäkt, be om min förlåtelse, jag var väldigt glad och mina böner svarar, idag är min man tillbaka till mig, vi lever tillsammans som en familj lyckligare i kärlek mer än någonsin tidigare.
     Jag kunde inte ha gjort den här magiska kärleksförtrycket utan hjälp av Baba Oduduwa. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg en annan kvinna, så sa han att vi var klara. Efter att Love stavaktivering ringde min man mig på mobiltelefon vi pratade snyggt och nästa dag återvänder han hem med massor av gåvor till mig och barn.
    Jag är tacksam för denna andliga äktenskapshealer som hjälpte mig. Jag rekommenderar honom till alla som har liknande äktenskap, förhållandeproblem, att snabbt kontakta kommunikation med Dr.Oduduwa Spiritual spell spellista för att återvända ex love back. via hans personliga kontaktadress: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    Endast WhatsApp-meddelande: +79268011965

    SvaraRadera