Ljuset är tillbaka ack och ve

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Kronans Apotek.

I min värld finns det två sorters människor. De som lever upp på hösten och de som lever upp på våren. Jag tillhör, som nog de flesta som läser bloggen vet, den förstnämnda kategorin. Krispiga höstdagar med klarblå himmel, vackert välskräddat mode och intellektuella ambitioner och projekt ("lilla nyår"). Solstrålar genom milt färgsatta trädkronor, skymning runt middagstid så att man kan tända ljus och brasa, grytor och rödtjut, dimma och doft av multna löv, the works I love it. Våren, eller snarare den tid som gränsar mellan vinter och vår, är hemsk. Mars har alltid varit min hatmånad och i år känner jag för att peta in februari av bara farten. Ljuset gör sin ankomst inte i försiktiga små trevanden utan att likt pulverblixt i en gammal lådkamera explodera rakt in i tillvaron, varvat med blygråa dagar med brundassigt snöslask eller som nu, bitande, obarmhärtig iskyla. Och solen är inte snäll, den lyser på mina fönster som jag nu ser har utsatts för monsterslem under hela vintern. Den lyser in i mitt, trodde jag, städade vardagsrum och exponerar varenda dammkorn, varenda liten fläck. Den lyser in i mitt psyke och blottar min lealöshet som jag så behändigt kunnat dölja i midvintertid genom att gå och lägga mig klockan 21:10. Varenda skavank ligger som på operationsbordet (eller borde göra det). I veckan var jag hemma med sjuka barn och råkade då få en skymt av mig själv i den onådigt upplysa badrumsspegeln.


Jag var precis på väg att dra ner rullgardinerna i TV-rummet för att, femton år för sent, se säsong ett av Sopranos, när jag insåg att jag var tvungen att vidta åtgärder. En frisk promenad i fem minusgrader? Uppbygglig litteratur? Spela schack med de sjuka barnen? Nay! Jag säger som amerikanarna i krigsfilmer från 80-talet: Nuke them! I samband med ett besök till ortens apotek för att köpa medel mot bandmask (kisse) skaffade jag förstärkning på kemifronten:


Permanent hårfärg - the bliss, den enskilt största anledningen till att folk idag upplevs som yngre än förr då en 50-åring såg ut som en 70-åring. Och till höger - enzympeeling från Emma S. Som ni vet gör jag stor sak av att lägga typ ingenting på hudvård och köper i princip bara två saker: Nivea Soft och Nivea Wash. Ljuvliga produkter som tillsammans går på mindre än en hundring. Men i mitt tidigare liv, det innan jag blev en frugal weirdo, konsumerade jag en del hudvård. Inte jättedyr sådan, men jag gjorde som de flesta kvinnor, tröstshoppade på Kicks och kom hem med än det ena, än det andra.

Under en period, tror det var när de började säljas på Åhléns, började jag använda Emma S:s produkter. Allra mest gillade jag enzympeelingen, som då såldes i vit tub. "Gives your skin that extra glow" är inte bara bullshit. Det jag gillar med den är att den är så snabb - en minut bara och sen skölja av. Redan några sekunder efter att du applicerat den börjar det pirra i huden och när du sköljt av den känns huden ungefär som när du varit ute lite för länge i solen: Det bränns och stramar lite. I love it! Och rosig blir den å, det är precis som att det bränts av en grå hinna. Om du vill testa den finns den även i Kronans Apoteks nätbutik och genom att använda denna länk ger du mig spons. Emma S. enzympeeling för 300 spänn, kanske inte helt frugalt. Men när jag konfronterades med mitt jag igår kändes det som att alternativet var en enkel biljett till Akademikliniken och där börjar prislappen på 15 000 och då får du bara ena bröstet lyft. Mitt estimat gör gällande att peelingtuben kommer att räcka till cirka 12 omgångar vilket ger en styckekostnad på runt 25 kr vilket är ungefär 1 175 kronor mindre än vad min tidigare ansiktsbehandling kostade, så allting är relativt.

Jag råkade också se att Kronans Apotek fram till och med den 3:e mars kör kampanj (25%) på alla La Roche Posay-produkter som är fantastiska för känslig hy som min som har anlag för såväl dermatit som atopiska eksem. Jag har ju vid ett antal tillfällen lyft linjen "Toleriane" och jag såg en för mig ny produkt - färgad dagkräm - för 160 kr (ord. butikspris 230 kr) i det fall du är nyfiken och vill testa konceptet.

Färgad dagkräm Toleriane 160 kr. till 3/3

En annan produkt som min konstnärliga ledare brukar köpa till mig i Berlin är Lipikar body lotion, som för övrigt var panelens favorit hos Testfakta. Enligt min vän är detta en erkänt poppis produkt bland Europas seniora diabetiker, vad nu det har med saken att göra.

Lipikar body lotion 129 kr (ord webbpris 160 kr)
Hur blev då resultatet? Jamen jag blev ju dösnygg:



Man ska i sanning inte underskatta placeboeffekten. Jag kände mig genast psykiskt mer stabil. Och med min nyligen inköpta ögonbrynspenna från HM för 50 spänn lyckades jag ge illusionen av att de (brynen) inte är helt söndernoppade redan vid 15 års ålder och så var jag på bana igen. Eller...inte helt. Jag gick ändå och la mig och sov i tre timmar, endast avbruten av barn som kom in och väste "mamaaaaaa" som att man skulle behärska konsten att kommunicera med dem utan att vakna. Men snart...då är jag tillbaka igen, trots det där förbannad ljuset.

Får du energi av den här tiden på året eller blir du som jag, katatonisk?

Mvh/
FruEfficientBadass

23 kommentarer:

  1. Älskar ljuset. börjar känna mig levande igen. orkar göra saker. Orkar vilja göra saker.

    SvaraRadera
  2. Gillar verkligen också hösten(vilken jag definierar fram till 1 november i Skåne) men ÄLSKAR våren (dvs efter 1 februari) men 1 november till siste januari är månader som bara ger mig en relativ lägstanivå rent årstidsmässigt.

    Tack för att du delar med dig av dina tankar!

    SvaraRadera
  3. Kunde inte hålla med dig mer! Jag älskar att det blir ljusare om kvällarna men dagsljuset är SKONINGSLÖST! Jag känner hur det är potent nog att bränna bort det lilla collagenlager man har kvar, likt en treveckors på Ibiza med kokosolja och folieskärm. Det FRÄTER liksom på hornhinnan. Och ALLA skavanker, både i hushåll och på husmor blottas som i strålkastare. Huga. Men kvällsljuset, snart med Storspovsljud, himlen.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack, tack för detta inlägg och denna kommentar!!!

      Trodde att det var nåt fel på moi! Känns som att jag håller på att tappa det! Är beredd att ta alla sparpengar för att renovera om hela huset och har som första steg tagit tillbaka städningen (varje vecka) igen. Har också köpt ett par nya solglasögon och rullgardinerna åker icke upp på solsidan före klockan 16.

      Eftersom jag ska ha barn strax är jag hemma på dagarna och en dag städade jag lilla hallen (4 kvm) i två timmar men det
      Jäkla ljuset gjorde att det bara är en totalrenovering som kan rädda den. Det här ljuset måste vara en anledning att alla målarfirmor har fullt upp på våren.

      Jag kommer köpa alla produkter som du rekommenderar på detta ämne!

      Radera
    2. Haha WOW Ingrid, värsta säljarläget. Snåla nu inte, dra på får tusan, med en baby i hushållet vet man inte när nästa tillfälle till nätshopping ges!

      Jag låg i dvala (och bakom ljustäta gardiner, comes without saying) och googlade på vårtötthet imorse och det verkar som att runt 15-20% drabbas. Det var något med melatonin och dygnsomställningen, ett av symptomen är koncentrationssvårigheter så jag lyckades inte lagra infon, men såsongsbunden nedstämdhet FINNS bara långt norrut och lång söderut, inte alls vid ekvatorn. Intressant. Tipsen är de vanliga: Ut i ljuset och motionera. Problemet är att jag inte TYAR. Skickar strax upp en bild på min permanenta gardinlängd i TV-rummet på Insta.

      Radera
    3. Från nån länk på nätet om ljuset på våren och vårtrötthet ”Resultatet blir att vi får mer energi, samtidigt som vi kan känna oss både trötta och nedstämda. Vilket beror på att kroppen reagerar snabbare än knoppen.” För jag får ju mer energi men blir ändå trött och deppig.

      Ska kolla in din permanenta gardinlängd strax - så att en får känna sig lite normal.

      Radera
  4. Är en våris. Snart börjar säsongen för gubblurar i hängmattan!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar alla årstider där det är mellan 15 och 30 grader varmt.

    /Holger

    SvaraRadera
  6. F-lediga läraren!28 februari 2020 kl. 10:09

    Lever upp nu på våren!! Älskar att solen bränner i mina ögon så de tåras och att jag kan se ut efter kl 17! Älskar det extra mycket detta år eftersom vi inte haft någon vinter alls att tala om i hufvudstaden... Annars älskar jag vintern också (framförallt snö!!) - åka skidor! men inget sådant i år pga höggraviditet och snöbrist. Nu längtar jag till ännu mer ljus och att kunna fördriva dagarna utomhus med min bebis!

    SvaraRadera
  7. Känner igen mig, lever upp på hösten och blir lätt trött av ljuset på våren. En gång för många år sedan var det extra påtagligt när jag var ute vid tolvsnåret en dag i april. Solen gassade och jag kände hur något konstigt hände i skallen. När jag kom hem var jag plötsligt deprimerad och det höll i sig framåt midsommar! Uppenbart en fysiologisk sak, hade verkligen ingen anledning till att så plötsligt bli låg och i det fantastiska vårljuset dessutom. Men balansen i hjärnan vart rubbad.

    SvaraRadera
  8. Älskar hösten precis som du beskriver den. Våren gör mig ofta lite stressad och exponerar (som du skriver) med sitt obarmhärtiga ljus allehanda obehagliga skavanker i ens nia och hem. Sedan kan jag uppskatta en aprildag när solen tittar fram och värmer så mycket att man kan ta en första fika utanför stugdörren.

    Magnus

    SvaraRadera
  9. Ja, fy. Blek och glåmig och sen hinner jag aldrig med omställningen vinterkläder till vårkläder innan det är sommar så jag är ömsom för varm, ömsom för kall och alltid lite off stilmässigt.

    Jag sparar smink till exakt dessa tillfällen. Läppstift räddar det mesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej håller med, det är ett svårt skifte. Jag brukar vara frusen en bit in i juni och vill ogärna göra mig av med vinterkläderna.

      Radera
    2. Exakt. Jag hänger gärna av mig vinterjackan men de stickade tröjorna, kängorna och halsduken följer med till midsommar.

      Radera
  10. Håller med, hösten är underbar men årstider är så olika i olika delar av landet förutom november då som är en hemsk ickemånad i hela vårt avlånga land. När jag bodde i luleå suckade alla över snön i mars och april och gormade om bristen på vårblommor, jag jublade, snön var som mest underbar då, med ljus som kändes mer som alpsemester. avskyr den hurtiga våren här i sthlm som lovar sommar ena sekunden och den andra snärtar haglet och snöblask i skallen, vårljuset här är också extra skarpt och brutalt, speciellt när allt bara är en tragisk snöfattig leråker

    SvaraRadera
  11. Jaaa! Bare tanken på at alle kan se meg når jeg går tur med hunden - hvor vart har min älskade natt tagit vägen???

    /Ann

    SvaraRadera
  12. Jag hatar februaris ondsinta dödsljus. Aldrig är världen och människorna så fula som nu. Min hy ser ut som havregrynsgröt i färgen och som pricken över i tror jag att jag har fått svinkoppor på hakan.
    Min allmänna sinnesstämning är sådan att jag inte tror att några produkter kan hjälpa mig, påse över huvudet känns som det enda rimliga alternativet. Så här kommer jag att känna till mitten av april gissningsvis, sedan brukar det bli bättre.
    /DDT

    SvaraRadera
    Svar
    1. @DDT: Din kommentar gjorde min kväll: "februaris ondsinta dödsljus", så ska det heta.

      Radera
  13. Det är ju nu den hääärliga vårvintern börjar här uppe i norr!!!
    Sol, snö, snöskoter, åka upp på nåt berg, grilla korv eller hamburgare låta solens strålar träffa mitt vinterbleka ansikte som raskt blir rosigare och solbrunare. Den enda extra hudvårdsprodukt jag behöver är ansiktskräm med solskyddsfaktor 30 😎😎😎

    Det är ljust både när man går till och från jobbet som jag förresten har ledigt från en vecka nu när vi har det så skönt här uppe 👍

    Jag önskar så att alla ni andra fick komma hit upp och uppleva denna femte årstid 🌞🌞❄️❄️⛄️⛄️


    SvaraRadera
  14. Älskar hösten och blir deprimerad av våren. Har alltid varit så.
    Men motar det genom att gå på tur (skidor) i april.
    Ang enzymbehandlingen. Köp askorbinsyra (lös upp en tsk med några droppar vatten i handen, peela ansiktet, låt sitta några minuter eller tills det svider för mycket, skölj med ljummet vatten. Samma känsla men mycket billigare).
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sweet bananas! I princip allting går att lösa med askorbinsyra, citronsyra och ättika.

      Radera
  15. Sopranos ändå, kan få vem som helst på bra humör, oavsett årstid! //Lisa

    SvaraRadera
  16. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här idag med världen. Jag föreställer mig aldrig att jag gör det här, men jag är full av glädje och jag vill att andra ska få deras hjälp att göra. Är en kontorssekreterare av yrke, jag har två barn med en man. Min man övergav mig och våra barn utan någon förklaring att han just lämnade huset och nästa sak som jag hörde att han träffade en annan kvinna, jag försökte alla möjliga medel för att få honom tillbaka hem men han agerade konstigt mot mig och till och med försummade barnen. Jag var frustrerad och ödelagd, jag sökte efter hjälp från olika vinklar tills jag såg ett inlägg om Dr Ajayi en stavbeslag. Jag kontaktade en stavhjul, som berättade vad jag skulle göra. Han försäkrade mig att han kommer att kasta en stavning och att allt kommer att gå bra inom tre dagar men jag var skeptisk, jag tänkte på det innan jag äntligen kontaktade honom igen, vi gick igenom processen tillsammans och till min förvånade stava fungerade och min man har återvänt hem och knelat för att be om förlåtelse men det första var ett överraskningssamtal från honom eftersom vi inte har pratat i cirka 6 månader. Dr Ajayi är verkligen en man av hans ord, om du har problem i ditt förhållande eller någon aspekt av ditt liv, kontakta stavmästaren Dr Ajayi för en varaktig lösning.

    E-post: drajayi1990@gmail.com
    WhatsApp-nummer: +2347084887094

    SvaraRadera