Varför vissa blir framgångsrika - feat. mina plåster

På min lokala loppis får man vid köp ta en bok och häromsistens valde jag en så kallad självhjälpsbok med titeln "Finn din inre styrka" av "hälsogurun"* Sanna Ehdin. Boken låg tydligen en gång bipackad med en "Må Bra" och jag är inte särskilt förväntansfull när jag öppnar den. Men se, där fanns både ditt och datt som jag tycker anstryker till såväl mitt liv som kanske ditt. Jag fastnar exempelvis för ett stycke som tituleras "Välj bort och gå förbi" och låt mig nyttja min citaträtt med följande passage:

"Den vanligaste gemensamma nämnaren hos framgångsrika människor är att de är handlingsorienterade.** [...] Erfarenheten visar att de undersöker, tar reda på vad som gäller, lär sig reglerna för framgång inom ett specifikt område innan de försöker uppnå det. [...] Två saker är speciellt viktiga här - att sortera bort det oväsentliga och att klara motgångar. Genom att sortera bort och avstå från det som är mindre värdefullt undviker du att splittra din uppmärksamhet eller distraheras av onödiga val eller sidospår. Att rensa ut och prioritera är en nödvändighet för att hitta det som är väsentligt för dig. Det kan gälla personer i ditt liv eller uppgifter på arbetet eller fritiden. Det kan handla om saker och prylar som binder din tid och tar av din uppmärksamhet i onödan. [...] Det gäller att kunna se förbi det och hålla fokus på det man vill åstadkomma."

Som ni vet är jag en stor fan av att rensa och röja. Om du går in i pc-läge och filtrerar på etikett "Städa" längst ner i etikettlistan till höger får du några hundra exempel. Bland annat gjorde jag i höstas stor sak av att göra en köksrensning med efterföljande dymo-festivitas. Man kan fnissa åt det och tycka att jag är filifjonkan etc, men lyss, för Sanna Ehdin sätter ord på det jag själv inte lyckas formulera. Samma filosofi som Riksarkivet har när de vänder sig till myndigheterna: Gallra era dokument, annars blir det bara gröt av allt. För mycket information/prylar/åtaganden/måsten och du förlorar dig själv och din väg mot målet!

Detta stod jag och tänkte på häromdagen då ett barn skrek på plåster (ni som har barn vet att det alltid blir panik när plåsterläge uppstår). Man kan välja att hantera detta med plåster på två sätt:

1) Man gör det svårt för sig
2) Man gör det lätt för sig

I första fallet ser man till att aldrig ha plåster hemma alternativt ha dem hemma, men utspridda på slumpvis valda ställen vilket är samma sak, eftersom effekten är densamma nämligen: de står ej att finna. Vidare väljer man att ha en massa överprisade specialare av typen Bamseplåster, skavsårsplåster och enligt en ännu ej känd naturlag hittar man i regel bara den plåstertyp som inte är lämpad för det aktuella uppdraget.*** 

Jag tillämpar emellertid punkt nummer två. Jag har sedan ett antal år dragit slutsatsen att den plåstertyp som är mest kompatibel med vår familj och hens genomsnittliga plåsterbehov är den som kallas "textil" och är färdigklippt.**** Vi har alltid två askar hemma. En ask på ett dedikerat ställe i badrumsskåpet där alla kan nå det. Det andra paketet ligger i en back-up-korg där vi förvarar mer avancerade förband, alsolsprit och den typen av sällan-artiklar. När badrumsskåp-asken tar slut plockar jag fram back-up:en och lägger på samma ställe. Var då? Men lyssna på mig då, på det dedikerade utrymmet längst ner i badrumsskåpet! I samma veva gör jag en notering på vårt inköpsblock, centralt placerat på en köksvägg: "Köp plåster". Om det är min mans matvecka specificerar jag: "Textil. Enskilda plåster. Röd ask", för att undvika snedköp. Inom en vecka har vi ett paket plåster i back-up-korgen. Voilà, plåster är inte längre en issue i min hjärna, jag är fri att lägga den tiden på filosofiska bryderier.

Ovan exempel är löjligt. Men överför ovan tänk på precis alla (eller åtminstone 90%) av dina vardagsnära processer (exempelvis braständare) och du kan skönja konturerna i tillvaron igen. Din hjärna får syre och du får klarsyn nog att kunna fokusera framåt, mot målet. Målet behöver förresten inte vara FI, det kan vara att bli befordrad, förbättra din akrylteknik eller få mer tid att läsa sagor för din man. Lever du i en barnfamilj är det en hygienfaktor att styra bort allt småjidder i tillvaron om du ska ha en rimlig chans att hålla ögonen på bollen. Onödigt att påpeka är kanske att detta sätt att angripa tillvaron också i regel är kostnadseffektivt. Du slipper slaskköp (tänk: "dyrt skavsårsplåster som inte kom till användnings i den utsträckning du trodde där efter nyårslöftet och de har nu torkat ihop och får slängas"), dubblettköp och annat suboptimalt. 

Ett till exempel: Sociala medier, detta odjur, som dessutom verkar lämnas av skaparna i allt större utsträckning (framför allt förbjuder de sina barn att hålla på med skiten). Ni som följer mig på Instagram vet vilken skam jag är - uppdaterar sällan och oerhört fantasilöst (ni börjar kunna mina skoputsningsrutiner och vardagsluncher nu). Inte interagerar jag heller. Privat har jag heller inga sociala medier, minus ett par Facebook-grupper jag är nödd och tvungen att ha för att se om skolan är inställd e d. Men gee, vad luft jag har i huvudet. Jag tror visserligen inte längre att det finns något samband mellan att vara en stor användare av sociala medier och minskat umgänge rent fysiskt. Men låt mig säga som så att inte hade jag satt mig och skriva ett inlägg om varför vissa blir framgångsrika en tisdagsmorgon i januari om jag varit en heavy user av FB. Att slimma ner min användning av sociala medier ger ingen bäring på min ekonomi. Men det ger ändå positiva effekter för min upplevda livskvalitet. Och som ni minns handlar FI om att leva sitt bästa liv så mission accomplie.

Om du håller med om att det finns ett samband mellan att sortera bort störningsmoment i tillvaron och en större sannolikhet att nå långsiktig framgång med dina övergripande livsmålsättningar, har du några rationaliseringar att dela med dig av? Vad har du kryssat bort från agendan på sistone?

Mvh/
FruEfficientBadass


* Jag citattecknar då hon även tangerar communityn av antivaxers och lite annat som gör att hon kanske inte anses legio i alla kretsar.
** Min kommentar: Med "framgångsrik" avser hon här människor som hittar sin egen väg till hög tillfredsställelse i livet, inte att förväxla med gängse syn på framgång som SUV, dussincharter och lång titel på LinkedIn. 
*** Kommer att tänka på en gammal kollega som - när den mellanstadiestora sonen frågade om plåster - hojtade "De står i badrumsskåpet!" innan hon rusade till jobbet. Väl hemma fann hon sonen på soffan, helt vit i ansiktet. Han hade då satt nikotinplåster på sitt blödande skavsår och känt sig yr och illamående hela dagen (gissningsvis knarkar han idag).
**** Ett tag körde jag remsa men upptäckte då hur minstingen klippte tre decimeter långa remsor och satte på sina upplevda sår, vilket drev upp plåsterbudgeten till oacceptabel nivå. 

22 kommentarer:

  1. Plåster och billiga indexfonder är detsamma, metoden fungerar på det mesta. ”Vad ska jag köpa för sparpengarna? Jo indexfonder!” Tack och lov tar ju inte indexfonderna slut som plåster gör men man behöver köpa fler ändå.

    Hudkrämer har du varit inne på i ett annat inlägg och det är nog det som gett mig mest sinnesfrid! Hitta ett märke/sort som man är nöjd med och håll inte på att köpa en massa andra som ändå inte blir använda.

    TV vare sig live eller streamad tar särskilt stor plats i mitt liv. Försöker hålla koll på nyheterna hjälpligt men det händer att jag är sen på bollen när de gäller de stora världshändelserna. Då gäller det att spela med, ”ja visst är det förfärligt med bränderna i Kalifornien” som jag hade missat lite för länge tydligen ;)

    Sociala medier har fått vika sig för välskrivna bloggar som den här och några till. Och jag har lovat mig själv att jag har köpt min sista kokbok, det blir inte mer varierad mat i mitt hem för att jag köper kokböcker och det finns tillräckligt många recept därute i den binära världsrymden, så det så :)

    SvaraRadera
  2. "Försöker hålla koll på nyheterna hjälpligt men det händer att jag är sen på bollen när de gäller de stora världshändelserna." Kan rekommendera appen Omni. Kostnadsfritt, du kan själv lägga ribban för hur akuta nyheter du vill ha. Själv har jag rensat bort sport och kultur samt lagt in kriterium "absolut kritiskt" för de händelser som ska synas i mitt flöde. Thus: Jag får veta om skogsbränder och terrordåd, men inte om senaste turerna kring Flinck i Mello.

    Kokböcker - håller med. Helt useless. Med the interwebz dessutom.

    SvaraRadera
  3. Jag har i många år använt din plåsterteknik för allt som absolut inte får ta slut (men faktiskt inte just för plåster eftersom mina plåster i princip aldrig tycks ta slut). Tyvärr använde jag inte tekniken för att få luft i huvudet och för att blomma ut i kreativitet utan för att orka arbeta.

    Nu går det av bara farten och ger mig utrymme för att göra absolut ingenting vilket fortfarande tycks nödvändigt.

    Apropå Sanna och liknande försöker jag sluta köpa självhjälpsböcker. Jag behöver definitivt inte fler. Lusten att köpa dem finns tyvärr kvar men häromdagen när jag besökte biblioteket insåg jag att man kan låna dem. Jag lånade en om att rensa och en om minimalism. Efter att ha bläddrat lite i dem kunde jag ännu en gång konstatera att den enda boken man behöver i den genren är Karen Kingstons "Rensa i röran med feng shui" och den har jag redan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karen Kingstons "Rensa i röran med feng shui". Håller med till 100 %. Lånade den för x - antal år sen och är nu "känd" som minimalisten. Lever efter principen: en in, en ut. Men ibland kan det även bli: en ut, ingen in.

      Radera
    2. Karen Kingston 4 president. Hittade ett till ex. på loppis i somras som jag ivrigt hoardade så nu har jag två. VEM GÖR SIG AV MED KAREN KINGSTON? Den finns ju inte längre att köpa heller.

      Radera
    3. Vem? JAG! Läste den några gånger, blev inspirerad, gick en kurs för att bli certifierad Feng shui konsult. Läste den en gång till och insåg att den inte gav mig något längre så jag sorterade ut min till loppis för flera år sedan

      Radera
  4. Nyhetsmedier. Nu lyssnar jag enbart på Kvartal samt läser HD ibland.

    Sociala medier, fortsatt aktiv på flera IG konton men lär mig en del och får bra tips om både investeringar, renovering och sy ihop trasiga strumpor.

    Vänner, gjort mig av med de mest energislukande vännerna. Mitt huvve är renare än norskt fjällvatten nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Mitt huvve är renare än norskt fjällvatten nu." Tror jag det. Läste du Huitfeldts senaste veckobrev? En elegant text om varför man bör hålla sociala medier - och då Twitter i synnerhet - på armlängds avstånd. Apspel...

      Radera
  5. Förbannad med ett överbra minne som höll mig flytande fram till 25. Skaffade mig inga bra vanor, så nu måste jag rensa, och likt att dra av ett plåster tar det emot även om det är skönt efteråt.
    Bra påminnelse.
    Tack.

    //Ingolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du att du måste rensa ditt minne? Hur gör man det?

      Radera
    2. Haha, nej. Jag menar att eftersom jag har bra minne men är ganska korkad brydde jag aldrig mig om att skapa bra rutiner för saker och ting så länge jag var singel. Med ålder och familj har jag klara problem att hålla reda på en hel del saker. Inköp i triplikat bara för att grejerna låg på fel ställen var ingen ovanlighet före vår flytt. Rensning och tillkämpade rutiner under uppbyggnad enligt principerna om att sent ska syndaren vakna och mot slutet av dagen får den late brått. Sidor som dina är bra påminnelser om att jobba hårdare.

      //Ingolf

      Om jag kunde tömma minnet skulle jag sälja metoden till stackarna som censurerar facebook.

      Radera
    3. @Ingolf: "skulle jag sälja metoden till stackarna som censurerar facebook." haha. Jag tror att marknaden är ENORM!

      Radera
  6. Risk för OT då jag avser alternativ till plåster och kanske inte kontentan av blogg-posten.
    Jag kör med leukofix, en transparent perforerad tejp, hittas på de flesta apotek. Finns några leuko-whatever varianter från samma leverantör. Kanske inte lämplig över öppna skrubbsår, men att hålla ihop små snitt, skydda mot skav etc. fungerar det fint. Lägger ibland en mindre bit tejp lim-mot-lim för att få en non-stick yta ungefär som på ett plåster.
    /Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. "men att hålla ihop små snitt" aaarghhhrrrrys, Erik är du läkare? Jag får skakningar bara jag läser din redogörelse, hålla ihop snitt, det är något jag låter min husläkare göra på nåder. I övrigt gillar jag idén, låter som ett frugal hack.

      Radera
  7. Rensa bland vänner känns sådär, förutom barndomskompisen som gick med i Bandidos,det finns ju gränser, vill ju inte bli involverad i något där man sätter sin tillvaro på spel. Annars har jag skalat av en hel del,men är livrädd att tippa över åt Burk-Kurt hållet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett bra tips - rensa ut Bandidosvänner, kan spara mycket pengar i långa loppet. Burk-Kurt...det namnet har jag hört helt nyligen...Sparo tror jag var det som unvealade det gamla minnet.

      Radera
    2. Burk-Kurt! Trodde inte han var känd utanför schtaan... :)

      Radera
  8. Meen så kul att det är någon fler från schtaan som läser den här bloggen ! Nästa camp FIRE schtaan ?? Med risk för kapning...av kommentarsfältet-är du singel ? / C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är bara i schtaan ibland t ex idag så blir det camp FIRE så är jag på. Ps får jag komma även om jag inte är singel?

      Radera
    2. Kul, vi verkar ju vara några stycken härifrån trakten! Något Camp-FI längre norrut än Stockholm i alla fall vore ju trevligt :)
      //Pollux (Anonym 08:24)

      Radera
    3. Just ja, ej singel :/
      // Pollux (Anonym 08:24)

      Radera
  9. "CampFI Schtaan", vi skulle kunna få EU-stöd. Läste på om honom efter imorse och det är ju en jäkligt rörande historia. "Låt oss minnas honom som han var - finansmannen" (Expressen)

    SvaraRadera