Jag lämnar ekorrhjulet - typ en recension

När jag först hörde talas om boken ”Jag lämnar ekorrhjulet” (det här var innan jag hörde Åsa på Plånboken, tror den dök upp i kommentatorsfältet i anslutning till Oskar & Maribels release) hade jag en bild av vad den skulle vara: En lite rekorderlig historia om en lärarinna som gjorde förnumstiga saker. OMG vad min hjärna spelade mig spratt, för den här boken är varken rekorderlig eller förnumstig. Den handlar ju knappt om en lärarinna. Om jag skulle beskriva den här boken med fyra ord (mitt bokrecensions-knep) skulle jag säga: Unik i sitt slag. För vad sägs om detta: En bok som kategoriseras som privatekonomisk som...

...gödslar med semikolon (special treat Magnus)
...har to die for snygg formgivning...
...ger smarta sparhacks samtidigt som det är...
...en medryckande beskrivning av en persons resa från svartvitt till färg...
...med formuleringar som leker sig fram som en italiensk utbytesstudent i mörkerkurragömma...
...eklektiskt blandade med allt från Ramelska hitte-på-ord till absolut behärskning av ett korrekt språk...
...allt levererat i en kapitelmix som går från vardagsanekdoter och samhällsekonomiska reflektioner till konkreta brödrecept.

Dessutom med ett Keyser Söze-moment på slutet.* Kan man önska sig mer av en person bok**?

Jag tänker inte säga så mycket mer för jag vill att du ska läsa boken själv men låt oss säga att gillar du Översteprästinna Vicki Robin kommer du att nicka igenkännande genom hela Åsas bok. Jag har tidigare skrivit om en av mina författarfavoriter Aino Trosell (som när hon är bra är så fantastiskt bra) och Åsa får mig att tänka på henne. Det är något med hur de liksom lite nonchalant flirtar med språket som gör mig båda imponerad och avundsjuk. Det verkar liksom bara komma till henne, som en porlande vårbäck. Jomen jag satte ihop lite ord och så blev det ett stycke opretentiös, stringent prosa och lite humor på det så...

Jag tror inte det här blir Åsas sista bok. Frågan är hur hon ska kunna transponera teman från sitt nuvarande habitat till något annat. Blir det i så fall fakta, skönlitt eller biografi? Eller som här, lite av en mix? Några förslag i Åsask anda:

"Åsa i trädgårdslandet": Porträttet av en medelålders Alice som nedstigen i kaninhålet stiftar bekantskap med de mest disparata typer: Queen of Grannavundsjuka som kastar verbala giftpilar över hallonhäcken men som sedan får pinjemun på finkrogen som straff. Mad Entrepreneur - mannen som steppar runt henne i färgglad kostym och försöker locka in henne i diffusa affärsprojekt "nu när hon ändå bara slår dank" och den bedårande lilla Novemberharen som dyker upp och vill gosa när året är som mörkast och Åsas alla gamla kollegor klagar som mest på att de inte får vara i Thailand. Då kryper Åsa upp i soffan och matar Novemberhare med den sista späda skörden morötter och tillsammans tillbringar de timmar i sträck med att försöka avgöra färgen på soffan.

"Jag lämnar Matrisen": Åsa, en trött och håglös gymnasielärare med en skavande känsla av att allt inte står rätt till i tillvaron, blir en dag efter arbetslagsmötet approcherad av Miss Morfin, en snaggad kvinna i solglasögon och skinnrock, som erbjuder henne det blå eller det röda pillret. Efter mången vånda väljer hon det röda pillret och upptäcker med skräckblandad förtjusning det lager av verklighet som alltid funnits där under henne - FIRE-rörelsen och alla dess hobo-klädda apostlar: Mr Money Mustache, Bithces Get Riches, The Escape Artist, Mad FIentist, Montana Money Adventures, Frugalwoods och många fler. Verkligheten bakom matrisen är varken flådig eller glamourös. Men den är på riktigt.

Well, det var bara ett par förslag, Åsa kan hälsa förlaget att faktura kommer. Och missa för guds skulle inte gårdagens Epstein i P1 som gästas av Åsa ungefär 20 minuter in. Kanske på grund av Linderborgs "skarpa hemmafruspaning" eller ska den kallas "skarpa snyltarspaning" från AB häromdagen kändes det som om såväl Nordegren som Epstein var på både glatt och nyfiket humör vilket verkligen lyfte den intervjun från den normala public service-nivån och dess attityd gentemot avfällingar till Systemet.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Får mig att minnas en generisk barnbok (du vet - en bok där förlaget inte ens brytt sig om att sätta författarens namn på framsidan) som lovar "En överraskning på slutet" vilket var ett uppslag där en massa fult tecknade nallar fälldes ut i en 3D-flik wow.
** Jag behöll min freudian slip - jag är nog lika begeistrad över Åsa herself som hennes alster.

38 kommentarer:

1. Med tanke på din språkliga finish (tänker äggskal, högblank) så måste det vara som att skära i en perfekt mogen avocado att läsa Åsas text. Blir extremt sugen på att läsa boken! Oj oj allt det härliga man vill hinna med. Vilken är göttigast att spara till sist, Oscar o Maribels eller Åsas?
    Morsan

SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer att spara Åsas till sist - pga att jag redan följt Farbror Fri på bloggen under ett antal år. :)
      /Anna

Radera
    2. You nerds. Jag tror ändå på tågordningen FFF och sedan ÅL eftersom den förra är en så fulländad praktisk handbok och Åsas är lite mer språknjuteri likzom.

Radera
    3. Woops sa jag ÅL? Menar naturligtvis ÅA.

Radera
  2. En av mina största drömmar i närhet är att läsa Åsas bok. Loggar in på bibblan och är fortsatt nr 40 i kö. Den som väntar på något gott.......

En annan kollega på jobbet skulle inte ens röra en biblioteksbok med tång pga digerdöden bakterier på plastomslaget. Nåja vi alla är olika.

Åter till konferensrummet, fyrfältare, tidsplanering och malande av egoisktiska anekdoter står på agendan. Längtar redan nu till vårens hönskurs så man får lära sig något konkret och användbart.

SvaraRadera
    Svar
    1. Här ute på vischan är jag bara nr. 7 i kö på Åsas bok. :) Kul att det finns ett intresse.

Skickar en mental bild av "Hang In There"-katten så du klarar dagen.

Radera
    2. @Bagarn: "En annan kollega på jobbet skulle inte ens röra en biblioteksbok med tång pga digerdöden bakterier på plastomslaget." Jag undrar alltid med dessa människor hur de agerar i andra situationer utanför sina desinficerade hem (rätt stavning?). Bio: Är de medvetna om att andra, säkert hundratlas, potentiellt tusentals rumpor suttit på dessa stolar och säkert rört med sina smutsiga fingrar på mugghållaren? Hotellrum: Urk, alla händer och fötter och nakna kroppsdelar som kan ha vidrört såväl garderob som överkast? (För tro inte att städerskan drar över hela rummet med sin alkogel, hen hinner knappt svepa om tandborstglasen med universaltrasan som även torkat badrumsporslinet - sann input från vän med ett förflutet i städbranschen numera marknadsdirektör just bragging). Det är just biblioteksböcker, som i regel läses av, vad vet jag, 20 pers, som är äckliga?

Radera
    3. @FruEB: Tror bara de använder det argumentet utan vidare reflektion, de är för fina för att låna böcker, kan ju förstöra deras image i flocken.

Åsas bok kommer gå till historien som Sveriges mest lästa bok, inte enligt försäljningssiffror men som antal utlåningar-siffror. Hare Krishna FIRE.

Radera
    4. Jag har köplats nr 6 (hehe). Men, den som väntar på något gott antar jag...

Radera
    5. @Bagarn Och det är en gift that keeps on giving för Åsas del eftersom hon då får ett stadigt inflöde av utlåningsroyalities ända in i ordinarie pensionsålder.

Radera
    6. Vilken tur jag har då som står som nr 2.. får ju snart läsa

Radera
  3. Fin recension, blir ännu mer angelägen om att läsa den! Jag gjorde förresten en märklig upptäckt på en jobbintervju på en skola jag var på i fredags. Fick frågan vad jag gjort senaste halvåret eftersom mitt cv bara sträckte sig fram till juni. Eftersom jag kör ärliga stilen, sade jag som det var, dvs att jag officiellt inte gjort något alls. Hon verkade inte ett dugg förvånad, utan kommenterade det bara med att det ju var ett privilegium och undrade om jag gjort så förr. Svarade ja på det och hon verkade inte tycka det var det minsta konstigt och vi gick bara vidare i samtalet. Måste säga att jag blev ganska förvånad. Hade ingen känsla alls av att just detta skulle ligga mig i fatet.

Kul att du kommenterar spåket i hennes bok, men blir samtidigt förvånad över att du nämner detta med avundsjuka. Vad har du att vara avundsjuk på?! Haha, man baxnar. (Fast jag har ju inte läst boken så jag gör kanske Åsa orättvisa nu.) Är enormt imponerad av dina bloggtexter och ditt sätt att skriva så där lätt och ledigt att allt bara flyter. Har sällan någonsin skrattat så mycket heller. Har läst mängder av bloggar sedan 2007 och din är den klart bästa! /Eva

SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Det är en ren njutning att läsa den här bloggen. Man skrattar, myser, ryser och spärrar lyckligt upp ögonen. Som ett barn i en godisaffär!

Radera
    2. I'm blushing ladies. Kul Eva att du är sugen på att gå in på slagfältet igen. Du har aldrig berättat så särdeles mycket om din yrkesprofil. Du behöver ju inte göra det, men man är lite nyfiken på vad du undervisar i...tror inte att det är träslöjd men kan aldrig vara säker.

Radera
  4. Vad tråkigt för mig att biblioteket här i stan accepterade mitt inköpsförslag och sms:ade mig igår att boken finns att hämta... så det blir en solig lunchpromenad längs ån idag. Men först ska jag ha möte med vår irländska leverantör, en av ljuspunkterna denna arbetsvecka.

SvaraRadera
    Svar
    1. Aaah Emma du tigger stryk av de stackare som har tvåsiffriga köplatser. You are in for a treat.

Radera
  5. Läste ut Oskar och Maribels bok igår kväll. Riktigt göttigt. Som redan invigd uteblir ju Aha-upplevelsen, men tror det det kan hjälpa många människor ta bättre kontroll över sitt liv och sträva efter rätt saker. Köar på Åsas bok på bibblan, ser fram emot att läsa den!

SvaraRadera
    Svar
    1. "Som redan invigd uteblir ju Aha-upplevelsen" Håller du med om att det här blir den perfekta startboken för vänner som söker sig till en för start-tips mot FI? Eller kanske är det olika målgrupper. Åsas bok kanske lämpar sig mer för den som känner sig mitt i skiten och inte förmår se att det finns alternativ. Då kan "Jag lämnar ekorrhjulet" vara den där startkabeln som jackar igång systemet. "Ut ur ekorrhjulet" kanske mer lämpar sig för den som är pigg och alert, mitt uppe i lönearbetet och som bara vill börja stasha deg. Vad tror?

Radera
    2. Nu har jag inte läst Åsas bok, men det kan nog vara så att de tilltalar olika målgrupper. Vilket i sig är grymt bra ju. Igår när jag släckte lampan och lagt ner "Ut Ur Ekorrhjulet" fick jag en tanke om att köpa på mig typ 10 ex av boken och dela ut till folk i min närhet som jag tror skulle vara mottagliga och uppskatta det. Boken kan ju bli lite mastig då den presenterar ett helhetskoncept för att vända sitt liv, även om de är tydliga med de största utgifterna ligger i boende och transport, resten blir mer i marginalerna. Ibland tänker jag att det kan bli overload för någon som inte är insatt. Det blir för mastigt och då även svårare att ta till sig. Bloggar är ju ett bra format då ofta ett inlägg behandlar en pusselbit i taget. I takt med att man läser lägger man sitt eget pussel. Men alla läser inte bloggar. Kanske skulle man göra som små broschyrer att dela ut som inriktar sig med olika teman 1-10 tex. Jag vet inte. Kämpar själv med det här att nå fram med förmedlingen av budskapet till de som borde vara mottagliga och efterfrågar hjälp. Upplever det som oerhört svårt att nå fram dock. Skrev ett inlägg på bloggen i morse i frustration över det. Lite som att ösa vatten i hink utan botten.

Radera
    3. "Kanske skulle man göra som små broschyrer att dela ut som inriktar sig med olika teman 1-10 tex." Så ambitiöst! Jag har varit inne på samma bana, att trycka upp glatta små visitkort och strössla över stureplan en lördagsnatt med MMM:s url. De kan inte sopas upp av sopmaskinerna om de är hala.

Radera
    4. "mitt i skiten" är förövrigt en bra beskrivning för (vad jag tror) många känner sig befinna. Svårt att börja bygga en flotte när man knappt kan hålla huvudet över vattenytan.

Radera
  6. Nu blir jag sugen. Men semikolon-strössel behöver inte vara något bra, så ofta som man ser dem misshandlas i nutidssvenskan. Men smarta sparhack kan man inte få för många av. Blir nog till att beställa. Älskar bibliotek och "bodde" där som ung, men har kommit av mig fastän jag har underbara stadsbiblioteket på gångavstånd.

Magnus

SvaraRadera
    Svar
    1. Stadsbiblioteket...Stockholms i särklass vackraste byggnad. Jag har så fina minnen därifrån. Som när jag och en vän satt och drack rödvin ur termos i en facksal på norrsidan för något år sedan, allt medan vi fingrade på managementlitteratur. Bra filmutbud har de där också! Gäller bara att hålla sig borta från den svenska sektionen.

Radera
    2. Även jag "bodde" på bibliotek när jag var ung men har också helt kommit av mig.

Men. I förra veckan beställde jag lånekort och ska framöver tillbringa timmar just i det vackra stadsbiblioteket.

Tanken att medföra rödvin i termos har inte slagit mig men om jag ska implementera den så kommer det INTE att kombineras med fingrande på managementlitteratur. Jag är ganska säker på att jag har läst min sista managementbok (tack och lov!).

Radera
    3. @Frihetsgrader: Hear! Jag lånade en bok om marknadsföring av lyx (eller "above premium" som det heter på corporate bullshitiska) av min vän Marknadsförar-L i helgen i syfte att skriva ett inlägg till er i syfte att få er att lära era grannar om hur de dras vid näsan och jag måste tugga pepparmintstuggummi medan jag läser ety annars får jag kväljningar. Inte för att det är omoraliskt att få en svenne banan att pytsa upp 30 papp för en väska genom att fästa ett lädersnöre runt kartongen, utan mer för språket. Jag har ådragit mig en permanent allergi mot företagsspråk, så är det.

Radera
    4. Är inte så särskilt förtjust i just Stadsbiblioteket. Vacker byggnad?! Nja, tja... Om man vill sitta på bibliotek och läsa i dessa trakter föreslår jag hellre Stockholms universitetsbibliotek på Frescati. Det är fräschare och har långt fler läsplatser, soffor och sköna fåtöljer. Det bästa av allt är att där (på universitetet som helhet) finns säkert uppåt hundra toaletter som är gratis. Inga köer alltså.

Men ska man äta så kan man glömma cash tyvärr, eller på Pressbyrån och 7-Eleven funkar det ju. Men här är det å andra sidan bara matlådeätare och snåljåpar påmindes jag om nu. Annars är det ju lite billigare mat och kaffe i studenters närvaro än ute på stan vid Stadsbiblioteket. Och det finns flera microvågsugnar i olika byggnader och i anslutning till en av kaféerna! Jag älskar det där stället, det är som mitt andra hem... /Eva

Radera
  7. Vill man ha lite ögonfröjd blir man även nuförtiden bjuden på väktardito därhän.
    Rödtjut, mgmlitteratur och ögonfröjd - låter som fredagsmys utan dess like

SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inte mer batikhäxa än så.

Radera
    2. Det är exakt i rätt omgivning med andra ord....

Radera
  8. Kul läsning som vanligt. Det är möjligt att boken intresserar folk som fortfarande tror att konsumera och låna är det viktigaste i livet. Att fånga långt hängande frukt som att sluta köpa mediciner för tusentals kronor om året, eller att gå ner från 15 till 5 liter mjölk i veckan eller att se till att familjemedlemmarna inte tömmer varmvattenberedaren osv osv är egentligen sådana självklarheter och samtidigt inte speciellt utmanande att genomföra. Hade hellre sett att boken handlade mer om hur man löser de knepigare praktikaliteterna som banklån (vad säger banken när du inte jobbar), diverse prisvärda extraförsäkringar etc etc när man är "fri" och ej lever av inkomst av tjänst. Detta är knepigare än vad man ska tro, speciellt om man ska ha med banken att göra. Sverige är aningen annorlunda än mot t.ex. USA där det inte är några direkta konstigheter att leva på inkomst av kapital.

Dock tycker jag det är tråkigt att man direkt stämplar folk som är ekonomiskt oberoende som "hemmaman" eller"hemmafru". Det är väl bara att gratulerar de som har jobbat ihop till möjligheten att säga adjöss till sin chef och arbetsplats. Däremot ogillar jag parasiter som lever på samhället i form av bidrag utan att göra sig anställningsbara. Där ligger väl de ekorrhjulsfria och balanserar på gränsen. Visst, man har betalat in väldigt mycket skatt under de år man jobbat och ja du betalar fortfarande skatt på kapital, men frågan är vad som händer när fler och fler slutar betala skatt av tjänst? Konsumerar man välfärd i mindre utsträckning?

SvaraRadera
    Svar
    1. "men frågan är vad som händer när fler och fler slutar betala skatt av tjänst? Konsumerar man välfärd i mindre utsträckning?"

Denna frågeställning börjar jag nästan bli tråkigare att svara på än att hålla på med fyrfältare på jobbet.

Jag är den första att bli överlycklig om det skulle hända, det skulle innebära att 30-40% av befolkningen blev ekonomiskt oberoende och slutade löneslaveri. Fantastiskt om folk kom ut ur sina kontorsbås och levde ute närmare naturen. Tyvärr tror jag inte det kommer ske, för precis som om "Vad skulle hända om alla blev p-vakter"? Vem ska då ta hand om våra äldre?

Dessutom, om man är driftig nog att nå FIRE (det krävs dedikation, engagemang, en och annan lönecava och total livsstilsomställning) så tror jag nog inte du kommer ränna runt i stan under din fria tid. Det är osannolikt att du inte kommer utföra något typ av skatteinbringande verksamhet fram till pension.

Om vi dessutom skulle sluta konsumera massa skit och injektera gift (läsk, alkohol osv)(cava exkluderat), skulle behovet av sjukvård vara mindre = mindre behov av skattemedel. Vår produktivitet i samhället har dubblats senaste 40åren, men vad gör vi åt det? jo vi jobbar MER, hur fasiken går det ihop? Jo svaret heter: konsumtion av S K I T som inte behövs för täcka de grundläggande behoven.

Blev fasiken provocerad av detta ständiga tjatande om "Vad händer om alla gjorde så..." Den frågan är besvarad och stängd - förevveeeee.

Radera
    2. Det är verkligen intressant med det där med hur normer sprids vid fikabordet och hur folk håller koll på varandra. En kompis som inte har så bra koll på det där berättade hur han plötsligt drabbades av dementorkyla när han vid fikabordet råkade svara "utomlands?, nej jag tycker inte vi har råd att flyga till Thailand eller nåt sånt".

Radera
    3. Snålgrisen: Kanske du kan skriva den boken? Om prisvärda extraförsäkringar osv? Jag skulle genast köpa den?

Radera
  9. "Hade hellre sett att boken handlade mer om hur man löser de knepigare praktikaliteterna som banklån (vad säger banken när du inte jobbar), diverse prisvärda extraförsäkringar etc etc när man är "fri" och ej lever av inkomst av tjänst. " Den boken kanske väntar på att bli skriven snålgrisen? Det finns många skrivsugna bloggare i den här nördosfären och de böcker som haft release nu i januari ser jag bara som upptakten.

Dina tankar kring parasiter har jag funderat en del på i detta inlägg. Och som du redan vet tar författaren till boken inga bidrag.

SvaraRadera
  10. Själv var jag tidigt på bollen att beställa ett signerat exemplar av Oskar och Maribels bok till en blivande ekonomistudent som nyss fyllt "apoteket röda näsan". Jag ska be att få låna den när den har blivit läst./frivilligpensionär

SvaraRadera
    Svar
    1. Smart, det gamla "jag-ger-dig-i-present"-tricket!