Jag har nu kört den här bilen typ 12 000 mil, land och rike runt, lassat barn i den, handlat mat i den, cruisat rattfull i den (skojar...lugna dig), kört mängder med landet-skit till tippen med den...och nu skiljs våra vägar åt. Jag byter jobb och som en del av dealen finns ingen tjänstebil (eller någonting som börjar med "tjänst" som titeln "tjänsteman" eller "tjänstepension" heller för den delen). Lika glad för det är jag eftersom:
a Jag slipper betala parkering, en besparing på runt 1 200kr/månad
b Jag slipper känna mig jagad av
c Jag avlastar innerstaden från en störande, feldimensionerad bil
d Jag bidrar till en bättre innerstadsmiljö & minskat buller
e Hela familjen kommer att få mer motion. Jag & min man kommer att promenera till jobbet, barnen kommer att promenera till skolan, till scouter, till kompisar etc.
Men mest av allt, och nu kan jag låta pretentiös vilket är korrekt - jag gläds åt att vara en förebild. För reaktionen på vårt beslut att inte skaffa ny bil när tjänstebilen ryker, var oväntat unison: "Men..hur ska ni...:
---> Handla mat? (I närmaste butik eller på nätet)
---> Komma till jobbet? (Gå, cykla eller åka kollektivt)
---> Åka till landet med massa packning? (Sunfleet, hyrbil)
---> Åka till IKEA? (Ja alltså ytterligare en fördel - det blir svårt att ta sig till IKEA. Om vi absolut måste ha något från just IKEA brukar det gå att köpa på nätet. Funkar inte det får jag väl lifta med en vän nästa gång hen åker dit alt. ta gratisbussen)
---> Skjutsa barn till scoutläger? (De åker buss)
---> Hälsa på vänner utanför stan?" (Åka kollektivt dit och taxi hem - AH! Fördel som precis slog mig - båda får dricka VIN hurra hurra!)
Vi har ännu inte klurat ut allt i detalj men nu var det ett par veckor sedan bilen rök och vi lever än. Nu är vi ju inte de enda barnfamiljer som lever utan bil inne i stan så det är inte Raoul Wallenberg-nivå på vår civila aktion. Men ändock är vi en dussinfamilj som tar avsteg från normen, vilket kanske får i alla fall någon att tänka efter en gång extra inför bilförnyelsen.* För två saker är tydliga:
1/ Urbaniseringen kommer inte att avta den närmaste tiden
2/ Trafikpolitiken i storstadsregionerna kommer inte att underlätta för bilismen (med rätta - städerna är inte dimensionerade för att alla ska ha SUV)
3/ Antalet aktörer inom poolbil/fleetföretagen ökar vilket ytterligare minskar beroendet av privat bil.
Det var visst tre saker, men sen kom jag på även en fjärde sak nämligen att jag på sistone börjat fundera en del på det här med olyckor. Tänk så hemskt att bli orsak till en annan människas död eller invalidisering? Ännu värre - att bli orsak till en söt liten hundvalps död eller invalidisering? Jag tillhör inte de där 74% som tror sig köra bättre än snittet. Jag tillhör de där 26% som vet att jag kör betydligt sämre än snittet. Jag sitter ihopkrupen med minimalt avstånd mellan säte och pedaler, med näsan fram i rutan som en närsynt mullvad, kör alltid 10-40% långsammare än stipulerad hastighet och har dessutom ett dåligt trafikhumör, så jag gör den svenska vägarna en stor tjänst genom att avyttra bilfan. Nej förlåt Volvo, jag ska inte kalla dig bilfan, du har ställt upp fint för mig trots att jag kört på fel växel och konsekvent vägrat att ge dig extra avfettning i biltvätten. Tack för den här tiden baby, nu går vi vidare åt varsitt håll.
Badass |
FruEfficientBadass
* Vill till att vi inte kryper till korset om ett par månader och skaffar en privat bil...
Hahaha! Hundvalp vs människor. Jag känner samma sak, men jag går ett streck längre; vissa människor vill/ville man bara köra över, Helenmördaren t.ex. Alla människors lika värde, pyttsan. Jag är stuck forever med bil känns det som då man bor en bit utanför stadscivilisationen men drömmer ljuva cykelpendlingsdrömmar till jobbet på Willys.
SvaraRaderaMmm...är det den drömmen som går ut på att din arbetsdag börjar vid 09:00 (efter att du, rosig om kind, susat genom soluppgångsfält med en lattetermos i din cykelkorg av naturmaterial) och dagen består av att pimpa hyllan med fruktkonserver och dricka kaffe med trevliga kollegor?
RaderaHärlig känsla att göra sig av med bilen. Gjorde det för några år sedan och sparade rejält med pengar. Använder sunfleet eller hertz vid behov. Räknade ut att jag kunde hyra bil varje helg för en billigare peng än vad bilen kostade mig. Speciellt eftersom jag i slutet knappt använde den annat än för att ta mig till Ica eller ibland när det var glashalt till jobbet.
SvaraRaderaMen verkligen! För att inte tala om aspekten att du med bil när som helst kan bli sittande med svarte petter, d.v.s. en skada som kommer att dränera din ekonomi månader framöver. Har kompisar som råkade ut för detta (fransk bil naturligtvis) - när de passerade 100tkr i reparationskostnader fick de nog och sålde åbäket.
RaderaJag köpte hyfsat ny bil av den anledningen och framförallt skulle det aldrig ha fallit i mig att köpa en fransk frysbox. Det gäller ju att kunna köra även när det är minus 30 grader.
RaderaVälkommen i bilfria klubben! Jag sålde min för 4 år sedan och är numera lycklig Sunfleetmedlem. Känner mig lite MODERN som inte har bil. Och ler lite på insidan när folk skäller/gnäller över verkstaden, försäkringsbolaget, däckbyte, skjutsa barn, tonåring som har bilen, tvätta bilen, konstiga presumtiva dyra Ludde från bilen, hitta parkering, vem som ska köra etc etc. Har inte saknat bilen en enda gång! Och jag har inte varit på Ikea en enda gång trots att det bara är 7km. När jag var bilägare blev det minst en gång/månad.
SvaraRaderaVilken besparing att skippa Ikea. Jag beställer vad jag behöver hem och det bästa är att man blir aldrig lockad av en massa onödigt skit som kan vara bra när man passerar grejen.
RaderaMy point exactly. Jag kommer med ett inlägg där snart.
RaderaUpptäckte att Ikeas frakt dessutom är billigare än några timmar Sunfleet. Och Granngården har också billig frakt. Perfekt för hemkörning av kattsand, blomjord mm tungt.
RaderaBra tips! Granngården alltså, kan behöva det på landet.
RaderaLudde =ljudet... 😂
SvaraRaderaHaha, tur att du förtydligade Ludde, jag började känna mig debil. Alltså - det du beskriver ovan är exakt min känsla nu efter två veckor och har tänkt att det kanske beror på min nyförälskelse i frihetskänslan, men det verkar som att det blir bestående då.
RaderaVågar nästan lova evig lycka! Fick dessutom lite nytändning nu när jag insåg att OM det slutar vara så förbannat kallt snart så kan jag cykla även längre sträckor och kan gå ner på One-abonnemang o vår och sommar.
RaderaFörresten (nu blev jag helt till mig vid minnet!). ACn pajade I en Sunfleetbil en gång. Såååå underbart att ringa och felanmäla det, istället får att betala 26 000 kr som det kostade på min förrförra bil...
RaderaPrecis, den mentala lättnaden!
RaderaJag är helt för att folk skippar bilen - hurra för det!
SvaraRaderaUndrar dock om du inte hade ändrat din arbetssituation, hade du även då valt bort tjänstebil/bil?
Undrar Anna
Jo det var på g, hade sparat drygt 3tkr/månad netto, troligen mer pga ändrad beskattning tullar. Fick lov bygga case mot arbetsgivaren för att visa att Sunfleet vid tjänsteresa skulle löna sig för dem.
RaderaHärligt, kära fru effeicient, härligt. Hur mycker räknar du med i kostnad till Sunfleet? Jag kollade på samma sak förra året och tyckte det blev lite för dyrt bara att vara ansluten dit, vill minnas en kostnad på ca 2000 kronor. Det blev inte riktigt försvarbart då för jag kör för lite. Men funderar på hyrbil en helg i månaden istället och elcykel med låda fram till affären och sortergården....
SvaraRaderaNu har vi ju mer eller mindre skrotat sunfleetspåret, såvida något inte ändras i vår livssituation (jag jobbar ju numer i stan ex). Vi kommer att behöva bil på somrar och ev. vissa helger när vi åker till landet. Har för mig att jag skulle landa på runt 2 000kr/mån om jag fortsatt jobba i förorten ja. Räknade då på att jag hade bil 2 veckor/månad.
Radera