Sidor

Saker jag inte fattar - Del 9: ICA Bad & Toalett

För nytillkomna läsare är detta en serie där FruEfficientBadass profiterar på det faktum att hon fått lite trafik till bloggen och således kan utnyttja denna trafik till att få svar på saker hon, i brist på intellektuell stimulans, går runt och grunnar på. Eftersom hen är anonym ids hon inte ens skämmas över frågornas art och natur.

En sak som kan hålla mig sömnlös om nätterna är nedan produkt:




Jag utlyser härmed en huvudjägartävling - den som kan ge mig namnet på ICAs produktchef toalettpapper vid tidpunkten för ovan produkts lansering, får obegränsat med röd linsgryta hemma hos mig för resten av hens liv. "Bad & Toalett". Okej. Jag försöker vara välvilligt inställd till namnet. Man tänker kanske att "ICA Toalett" låter lite...sunkigt, så man vill gärna få in ett förmildrande ord innan det tihi snuskiga ordet toalett. Jag kan tänka mig att man laborerade en del innan man landade i just "Bad" och toalett. För på vilket sätt är denna produkt alls kompatibel med Bad? Jag badar aldrig med toalettpapper - gör du? Jag torkar mig inte med toalettpapper efter badet, möjligen har det hänt att hushållspappret fått rycka in men aldrig toapapper (du blir ju helt cellulosig då över hela kroppen tänker jag?). Okej, de menar kanske att pappret, vars användning vi förtiger av prudentliga skäl, skall nyttjas i bad/toalettutrymmen. OKAJ då är jag med. Det lirar också med systerprodukten Mat & Kök...




...NOT! Mat, eller resterna därav i form av spill och sådant som ligger och geggar i diskhon, är ju sådant i ett kök som behöver torkas upp med hushållspapper. Med risk att låta som ett slutledningstest i en rekryteringsprocess: "Kök förhåller sig till Toalett på samma sätt som Mat förhåller sig till...."


Bad? Nej. Inte bad. Den slutsats jag kommit fram till är att:
a Någon jeppe på ICAs produktavdelning hade bestämt sig för att balla till sig lite med artikelbeskrivningarna på båda ovan produkter. Det må väl vara hänt, hen har väl inte världens roligaste jobb kan man anta.
b Personen i fråga har bestämt sig för att artikelbenämningen ska innehålla två ord, separerade av ett elegant "&". Kanske för att synka med den fräcka designen där man rutvis jobbar med färgade partier och transparenta områden?
c Mat & Kök satt som en smäck. Vidare till nästa: Nej. Neeeej. Absolut INTE namnger vi den här produkten det den konsekvent borde heta, över min döda KROPP! Vi måste hitta något mer...salongsfähigt...det får bli...hm låt mig se...tänka tänka....bad! Bad tar vi! Det är inte logiskt för fem öre, men vem bryr sig.


Vän av ordning (=jag) undrar varför man inte helt enkelt kallade produkterna "ICA toalettpapper" samt "ICA hushållspapper"? Varför? Varför? Varför?



Mvh/
FruEfficientBadass

20 kommentarer:

  1. Tips helt gratis till ICA!
    ICA Ettan & Tvåan.
    ICA Stora & Lilla
    ICA Fram & Bak
    ICA Gul & Brun

    Det finns många sätt att lite elegant närma sig frågan från ett varumärkesperspektiv utan att bli direkt oanständig.

    SvaraRadera
  2. "Jag badar aldrig med toalettpapper - gör du? " Hahaha. du är så jävla rolig. tack för dagens skratt. /Sara

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Din teori håller om vi antar att de med ”Mat” menar ”Matplats”. Då blir det konsekvent. ”Utrymme” + ”Utrymme”. Men det som stör mig är att de talar ”Organiskt material”+”Utrymme” avseende den gröna förpackningen och ”Utrymme+utrymme” på den blå.

      Radera
  4. Kan vi ha en koppling till bad som det engelska ordet? Tänk typ Sex & the city, Bad & the toilet? Faller dock på att vederbörande skrev toalett på svenska. Bad...ass hade varit ett kul namn haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit snitsigt: ”Bath & the toilet”, ”Eat & the kitchen”. Jag säger upp mig och startar varumärkesbyrå m Lana.

      Radera
  5. ICA för rika, vad i herrans namn har logik med varumärkespositionering att göra när allt bygger på känslor?

    Vän av ordning (=du) kan göra motsvarande analys med utgångspunkt i känslouniversum istället. Jag tror du kommer att finna helt andra argument och din slutsats kommer att vara radikalt annorlunda.

    ICA för rika är en värdepositionering som gör att kunderna känner sig mer utvalda, speciella och definitivt tillhörande gruppen 'vinnare'

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt. Coherent med ”Willys för hillbillys”.

      Radera
    2. Innan det blir ras vill jag bara tillägga att även jag handlar på Willys

      Radera
  6. Bryr mig egentligen inte om förpackningen, bara pappret är mjukt och starkt (och billigt). Har dock noterat att ICA verkar ha en fäbless för par av positivt värdeladdade ord på t.ex. förpackade grönsaker (typ "Söta & smakrika"). Dubbelt så goda som om de bara var "söta".

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sensorisk marknadsföring, var stort ett tag

      Radera
  7. Ordet bad syftar på badrum. När produkten togs fram ville vi ha ett namn som lät lite roligare än bara "toalettpapper".

    SvaraRadera
  8. Ja det stämmer att ändamålet är detsamma trots namn på produkten. För vår del handlar det om att vi vill ha en vara som kunderna kommer ihåg och tycker om och det tror vi att vi kan skapa med en bra produkt med en roligt namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart, en röst direkt från källan! Älskar att läsa- du är välkommen på röd linsgryta any time, som tack för att du löste detta mitt bryderi. Mission accomplished- jag som kund kom ihåg varan.

      Radera
  9. Det är väl uppenbart att bad syftar på badrum. Toaletten ligger ju oftast i badrummet.(om man inte har utedass) Själva syftet är att ICA vill vägleda sina kunder på ett säkert sätt så att de/det hamnar rätt. Detta skapar emellertid förvirring hos vissa kunder och når därför inte målet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är risken med att jobba mot en bred målgrupp - risken att behöva kommunicera med begåvningsutmanade. Men nu vet jag. Tack snälla tråd!

      Radera
    2. Begåvningsutmanade, haha! Den snor jag, svagbegåvade är så utslitet.

      Radera
  10. Ha ha begåvningsutmanande! Den var bra!! Snor också den :)

    SvaraRadera