Sidor

Hennes & Mauritz

Häromdagen råkade jag av misstag läsa en sorts dagstidning och tog då del av en nyhet av typen:


"Butikslokaler stänger i city"
Boomerang har gått i kånken och HM stänger en tvåplansbutik i city. Den fysiska handeln får allt svårare att hävda sig i konkurrensen mot nätet osv bla bla bla."


Okaj, tänkte jag, vad märkligt att HM väljer en sådan domedagssymbolisk stängning av ett centralt butiksläge mitt under pågående börsdebacle. Det lär ju inte lugna massorna (man kunde väl åtminstone gjort som Åhléns, börjat med hålorna de mindre lönsamma lägena). Så jag gjorde lite due diligence genom att ringa en vän på firman. Min vän, som möts av liknande frågor cirka fem gånger om dagen från dagispersonal, gymgrannar och annat löst folk, menade att vikande försäljning bara är en del av förklaringen till stängningen av just den butiken. Mer avgörande var att man behöver ett butiksläge för nya konceptet Arket. Eftersom det redan finns två HM på armlängds avstånd (förutsatt att man har långa armar) bedömde man detta läge som optimalt. Dessutom äger HM byggnaden, så det var väl praktiskt kan en anta.







Jag må vara lite bakom flötet och inte superintresserad av fundemantalanalys, P/E-tal och annat snarktråkigt, men jag har svårt att se varför det stormar så förbannat kring HM just nu (vid sidan av detaljhandelns generella problem möjligen i kombination med lite extra stora varulager). Det är ju fortfarande ett lönsamt bolag, eller har jag missat något? Personligen gillar jag de nya konceptbutikerna inom ramen för HM (kul att de tar in en liten entreprenör som göteborska Bunches). Men ännu mer gillar jag above premiumkoncepten som ju handlar om hållbarhet och kvalitet - en trend jag hoppas och tror kommer att växa åren som kommer, även inom mode.




De gånger jag är inne i ovan butiker är det knökfullt (brasklapp för Arket där jag ännu inte varit). Men eftersom jag helst nyttjar webb då jag börjar bli folksskygg kan jag även rapportera att deras webb är badass. Här har de ju kunnat bygga från grunden istället för som med konceptet HM  där man behövt baxa ett redan existerande butikskoncept online - därav den så omtalade "webbförseningen" som för övrigt ligger som en våt filt över hela debatten trots att deras webberbjudande idag, såvitt jag som konsument av barnkläder kan bedöma, är helt jämförbart med övriga modeleverantörers (eller snäppet bättre eftersom du dessutom kan hämta upp din beställning i fysiskt butik om du så önskar).




Jag sålde mina HM i samband med ett bankbyte kring midsommar förra året vilket visade sig vara bra timing. Nu inväntar jag med spänning 15 mars och vilken domedagsrapportering som kommer att följa. Kryper den under 150 gör jag en Buffet.









Mvh/
FruEfficientBadass


P.s. En grej man glömmer med HM är deras groteska stordriftsfördelar och globala täckning gällande såväl fysisk butik som näthandelsgrid. Och i takt med att det går knackigt för en del - läs Boomerang, benetton GANT, ja till och med så hyllade Zalando har det lite tufft - blir det den som kan vara stark i kombination med vig som har störst chans att överleva. Och jag tycker att HM, med sina nya koncept, visar att man är...hatar att jag använder ordet...agila D.s.

8 kommentarer:

  1. Tack för att du ”gick till botten” med varför butiken skulle stängas. Just av den anledningen du beskriver med rubrikerna i tidningen så tar jag inte del av nyheter, vare sig i tidningar, på nätet eller TV. Allt ska vinklas så förbenat för att få fler läsare. Få gör som du, gör en egen undersökning eller ifrågasätter, utan gapar och sväljer och delar med sig på asociala medier där vi finner ytterligare en målgrupp: de som okritiskt BARA läser sk nyheter som andra delat på fejjan och liknade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då har jag ändå inte gått in på HM-media-candy av typen bränna kläder, ha rasistisk agenda med Monkireklam eller FannyAlexander Bard. Det är anmärkningsvärt hur lätta vi är att flaskmata med ensidig nyhetsrapportering. Den enda svenska nyhetsrapportering jag tycker är något att ha är medierna i P1, men de är ju skattefinansierade så de har inte samma klickstress.

      Radera
  2. Jag fattar inte heller. HM tjänar +20mdr per år enl prognos för kommande 3 åren. Zalando tjänar drygt 1mdr. Visst olika tillväxt osv, men nog överdriver "marknaden" på nedsidan den här gången..? I media låter det ju som HM ska gå i kk.
    Varit på Arket i åtminstone Prag och London vill jag minnas - inte jätteimpad av att de tror framtiden finns i kafe-verksamhet. Men jag är absolut ingen expert på retail.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drack du den famösa björksaven? Det jag kan se som lite smolkigt i HM-prognosen är att Uniqlo är på ingång. Nu vet jag bara ett löge (gamla Illum vid Kungsan va?) men satan vad bra det är.

      Radera
    2. Och så har vi P12 på ingång under våren, uppföljaren till HM:s Galne Gunnarsatsning på 80-talet. Ska bli ett spännande HM-år.

      Radera
    3. Spännande år, absolut. Ingen björksaft. Men det är tomt i butikerna, jämfört med konkurrenterna som Uniqlo, Primark och Zara. Om nu Lynchande är nåt att lita på. Såg att Primark sålt som tusan, butiken i Bryssel var tjock med folk. Vi snackar kö utanför. Iofs ett tag sedan jag var där.
      Men jag tänker folk vill ha billig skit även fortsättningsvis och HM har en del av kakan.

      Radera
    4. Vad bra - nu var jag tvungen att google Primark OCH Lynchande. Har jag uppfattat det rätt att betydelsen av Lynchande är typ "bilda sig sin egen uppfattning genom att själv komma i kontakt med verksamheten"? Och 10 Mkr AUM - du verkar resa en del?

      Radera