Jag kommer i detta inlägg att ge ett recept på frugal inredningsmetod. För dig som har bråttom lyder det: "Känn förändringen först inom dig själv, därefter gör du vad du tycker är vackert och på så sätt skapar du stil."
Orden är inte mina utan Tyra Lundgrens, designer under 1900-talets första hälft och studiekamrat med Estrid "Svenskt Tenn" Ericson. Jag har tidigare berättat om hur jag gjort om ett rum på ovanvåningen till att bli ett mer tilltalande sommargästrum/musikrum/arbetsrum och här har jag myst hela sommaren och hela hösten. Ibland, när min man snarkar för mycket (eller jag snarkar för mycket) har jag även sovit här uppe och det har varit särskilt underbart de nätter det regnat och jag hört smattret på det nya taket utan att vara orolig för att det ska börja droppa in.
Men i december stod det klart att rummet inte klarar vintergäster. Propparna gick så fort jag försökt passera 15 grader och jag tvingades motvilligt ut ur rummet till det intilliggande - det gula gästrummet. Av någon anledning är det mycket lättare att värma upp detta rum vintertid, vilket kan bero på att rummet har riktiga väggar snarare än timmerväggar, ett innertak och dubbelglas i fönstren.
Det var inget större fel på gula rummet så som det såg ut. Det var ett funktionellt gästrum med tre sängar. Men det saknade själ och som det blir med ytor utan direkt syfte hade här ackumulerats röra. På sängen till vänster ligger alla hammockdynor och på det en hög utrensade kläder som ska till loppis. På sängen i mitten står de utrensade galgarna i en Lidl-påse och en massa textil av typen "kläder som barnen växt ur" blandat med "kläder som barnen omdesignat (klippt sönder) och inte längre vill ha". Mitt första steg i denna rumstransformation var alltså att sortera upp textilberget vilket resulterade i fyra kassar till loppis och två kassar till återvinningscentralen.
Det var då det slog mig - detta skulle bli min "symfoni i vitt". Symfoni i vitt var Estrid Ericsons namn på det utställningsrum hon tillsammans med Josef Frank inredde på plan två på Svenskt Tenn år 1934.
Det kanske inte ser mycket ut för världen, men tänk på att en svartvit bild från närmare hundra år sen kanske har svårt att förmedla den stilrena lyx som besökarna på Strandvägen 5 erfor då man för första gången klev in för "...en första rangens händelse i Stockholms kulturliv". Björn Trädgårdh, som låg bakom möblerna, blev senare målande konstnär men Josef Frank, som tog fram lampor och textil, fortsatte att designa för Svenskt Tenn. Så här beskriver Kristina Wängberg-Eriksson utställningen i allmänhet och det vita sovrummet i synnerhet:
"Här kom wienergracen till sin fulla rätt med eleganta, organiskt utformade stolar och lätta och ändamålsenliga småbord i en charmfull blandning av former och material som lönn, asp och ljus mahogny. Den största uppmärksamheten tilldrog sig det nya vita sovrummet (...). Den breda sängen av ljus mahogny med rottinggavel sekunderades av en överdådig vilfåtölj med fotpall i gulvit plysch, isbjörnsfåtöljen. Zebraskinn, mönstrade kretonggardiner och bomullsöverkastets blå ränder förhöjde skalan av vitt. Framför ett inventiöst och välplanerat toalettbord stod en puff klädd med vitt siden i tydlig Haus-und-Garten-stil på naturvit ryamatta.”
Jag är helt tagen av den här beskrivningen. Den strama enkelheten, men ändock de rundade hörnen, stil- och materialmixen, den anspråkslösa färgskalan av blekt gult, vitt och blått. Jag insåg att jag skulle kunna inlemma några av dessa komponenter i mitt gula gästrum. När jag väl fått det klart för mig var det en ganska lätt affär att hiva ut och bereda blankt blad:
- De småblommiga IKEA-gardinerna åkte ut. Kvar finns de vita, enkla rullgardinerna från samma ställe som fyller sin funktion (hålla ljuset ute) utan att plottra till det.
- Samma väg gick de två 90-sängarna som nu står på vinden, lätta att flytta tillbaka vid besök.
- Ut åkte trasmattorna och ner åkte den lilla tavlan som berättar om "Liten Karin" ovanför sängen.
- Ut åkte också den folkloristiska tavlan som skymtar på högerväggen samt ett antal andra småtavlor som hängts härinne på grund av fantasilöshet. Nu skulle här strömlinjeformas!
Jag började med att fundera på rummets funktion. Jag behövde ett skrivbord och en plats för vinterförvaring av de sommarväxter som inte klarar kallutrymmena mellan oktober-april. Jag tog på mig mina symfoni i vitt-glasögon och finkammade husets alla utrymmen och så här blev det:
1. Sängen
Jag bäddade i vitaste vitt men bröt av med blått för att, som Ester, "förhöja känslan av vitt". Josef Franks linnelängd "Fåglar" låg för tillfället och deppade i ett skåp i samma rum efter att det efter en ommöblering på plan ett blivit överflödigt. Nu ersatte den Liten Karin (som istället hamnade ovanför dörren och dolde på så vis ett parti misslyckad schablon).
2. Skrivbordshörnan
Jag tog ett gammalt schackbord i rummet intill samt en matchande stol med gul sidensits. Jag vet inget om wienergrace men jag bestämde mig för att bordet hade sådan. Stolen, med mjuka kanter och organisk form (säger vi) är mer funkis och för att komplettera i stil och funktion plockade jag till mig några saker under en blixtvisit på Erikshjälpen:
- En skrivbordlampa i kycklinggult från 50- eller 60-talet (55kr).
- Ett överskåp med vita lameller, troligtvis ett gammalt badrumsskåp (40kr). Jag tog bort knoppen och spacklade igen hålet och enligt ett barn såg skåpet nu lite "safariaktigt" ut vilket gifter sig väl med stilen (istället för zebraskinn på golvet). I skåpet har jag pennor, laddare och annat visuellt störande.
På skåpet ett elefantbokstöd i grön sten jag köpt på loppis i Berlin, även det en touch av exotism. Mattan kommer från rummet invid och är även den från Erikshjälpen. Blombordet i hörnet stod på vinden. Ramen på väggen fanns redan och den fyllde jag med en stor karta över Chicagos gatunät som jag hittade på Erikshjälpen (35kr). Helt onödig funktionalitet eftersom jag sällan är i Chicago, men jag gillar kartestetiken och färgerna. Den ger utrymmet en känsla av "skrivbordslighet" om ni fattar vad jag menar.
3. Blomhörnan
Jag tog in den låga långbänk som blommorna stått på även i det förra rummet och placerade i två rader fick i princip alla plats. Jag köpte en naturvit ryamatta på Erikshjälpen för 200 kronor och ställde dit en rottingfåtölj med fotpall, som jag köpte i somras på samma ställe. Det runda soffbordet har stått längst in på vinden och samlat damm. Jag har aldrig tyckt att det matchar vårt övriga möblemang av företrädesvis ljusare möbler. Men eftersom symfoni i vitt uppmuntrar blandning av former och material gav jag det en chans och se, det gifter sig väl med den ljusa rottingen och det vita, rektangulära sidobordet på vilket jag ställt två orkidéer som blommat ut. Fejkstänglar hittade jag på Erikshjälpen, två för 35 kronor. Boken jag saxat ovan ur heter "Estrid Ericson - Orkidé i vinterlandet" och nu kan jag sitta i min vilstol, bredvid mina orkidéer och blicka ut över vinterlandet.
Lampan stod i rummet bredvid, snäckorna var en del av en samling från ett annat rum och tennburken stod i hallen. Doftljuset var en present och inne i hörnet skymtar kruka Hortus i mässing från Svenskt Tenn. Elementet är inte jättesnyggt men funktionellt. På väggen hängde jag en samling stråhattar för att förhöja känslan av inneträdgård, lantlighet, sommar?
Poängen med det här inlägget är inte att du liksom jag ska börja vurma för just Estrid Ericson (även om hon är min husgud). Det handlar om hur du med enkla medel (ovan projekt landade på 365 kronor) kan åstadkomma förändring i ett rum. Nyckel är att a) identifiera stilen du gillar och b) förmå göra dig av med sådant som inte ingår i den stilen samt c) föra in saker som är förenliga med den stilen. Att köpa många nya objekt i vald stil riskerar att bli såväl livlöst som dyrt. Men om du lyckas förankra en bild av det du vill skapa i bakhuvudet, blir det en rätt enkel match att plocka samman saker som fungerar från såväl ditt existerande bohag som från en eller två loppisrundor.
Min tur till Erikshjälpen tog tio minuter för jag såg omedelbart vilka saker som skulle passa. Jag behövde alltså inte stå och bläddra bland mattorna när jag väl fått korn på den naturvita ryamattan, jag bara tog den och drog till kassan. Samma sak med det vita badrumsskåpet, som normalt sett aldrig tilldragit sig min uppmärksamhet. Men nu satt det som en smäck. Förankring i temat är a och o.
Ett hem förändras ständigt. Vi får olika behov, vi går in i nya faser i livet och vår smak förändras med tiden. Mitt råd är att förändra genom att flytta runt saker du redan har, plocka bort sådant som för tillfället gjort sitt och genom att prioriterera förägt snarare än nytt. En aldrig så enkel passage i en bok (kan även vara skönlitterär) eller en bild kan ge dig nycklarna du behöver för att komma vidare.
Inte den fetaste av plånböcker kan köpa dig samma resultat eftersom resultatet bygger på att du lär känna dig själv och vad just du går igång på. Tricket är att inkorporera känslan du vill skapa innan du ger dig ut på upptäcktsfärd eftersom du då med klockren precision kommer att kunna välja bort och välja till. "Känn förändringen först inom dig själv, därefter gör du vad du tycker är vackert och på så sätt skapar du stil."
Har du några inredningsprojekt att bjuda på? Du får gärna skicka bilder.
Mvh/
FruEfficientBadass