Finkemsbanta

Broder! Idag ska vi tala badrumsminimalism. För på samma gång som jag är en ivrig anhängare av uniformstänket i garderoben i syfte att minimera stress och beslutsångest om morgnarna, försöker jag sträva efter att ha så få val som möjligt i badrummet. Som en uppvärmning lägger jag med ett YouTube-klipp kallat ”Spring Cleaning My Bathroom”. Observera att Dulce Candy (the compulsive hoarder med rockabillyfriss vloggaren) redan rensat ut det hon velat bli av med och nu endast ska arrangera kvarvarande prylar på ett bra sätt.




Personlig reflektion 1: Hon är galen. Vem behöver en hel korg med borstar?
Personlig reflektion 2: Varför kan jag inte sluta titta?


Klipp till mitt handfat där samtliga mina badrumsvaror (minus smink) står grupperade (*självgott smackande*):
Nej, jag är inte anställd vid Beiersdorf, jag råkar bara gilla Nivea.


Jag ska inte förhäva mig fullständigt här. Det fanns en tid, låt oss kalla det fåfängans tid eller Tiden då det var Viktigt att se Bra ut (typ ganska exakt innan jag blev på smällen första gången), då jag hade en helt annan volym på badrumsvarorna. Primer, silikondroppar, heat protection, split ends serum, ytterligare serum, dag- och nattkräm, ögonkräm, nagelbandskräm, nagelbandsremover (vad är det förresten...har evolutionen missat att ta bort dessa så att vi själva blir kvar med görat?), jag har gjort allt det där. Och det sög, ärligt talat. Så mycket tid, fokus och pengar jag la på att dels sondera marknaden, testa nya grejer, hålla ordning på dessa grejer, städa dem, sortera ut dem som jag blivit känslig mot, som blivit gamla, som jag inte gillar av olika skäl. Idag lägger jag i princip INGEN tid på mina hygienartiklar. Jag vet vad jag behöver. Jag vet var jag ska hitta det och jag vet vad det ska kosta. Och jag älskar dem alla. Doften av Nivean, känslan av absolut mjukhet från Redkenschampot. Min tandkräm, svindyr men extremt dryg, smakar Jenka.


Ovan gör också att min kvällsrutin ink. dusch går snabbt som vinden. Det är skillnad på att stiga in i duschen, tvåla, schamponera, balsamera (heter det så!?), stiga ur, smörja ansikte mot att: stiga in i duschen, tvåla, kroppsskrubba, schamponera, inpacka, stiga ur, smörja body, smörja serum, smörja ögonkräm, smörja nattkräm, spraybalsamera, heat protecta, abdo choc-kräma magen, cellulitsmörja låren, fotkräma, nagelbandssmörja och slutligen kluvna topp-behandla. Om du frågar någon form av kroppsterapeut/säljare om saken är ju den senare rutinen att föredra, men vem har tid?


Och gör det någon skillnad? Jag läste en artikel en gång om en kvinna som testade ett antal skönhetsprodukter i smyg för att se om pojkvännen skulle märka någon skillnad. Det gjorde han inte i någon nämnvärd utsträckning. Du kanske tror att du gör dessa saker för din egen skull? Evolutionspsykologin tycker annorlunda, du gör't för att få ligga helt enkelt. Av det tiotal saker kvinnan i artikeln testade var det bara en sak pojkvännen lade märke till och det var kroppspeelingen. Och kanske var det värt X hundra dollar för att få den feedbacken, vad vet jag. Eller så kör du på gamla husmorsknep till en bråkdel av summan...


Men om ditt finkemsbibliotek skänker dig mening i tillvaron ska du naturligtvis göra det. Jag vill blott vara djävulens advokat för en stund och påpeka att du genom att finkemsbanta kan spara:


Tid
Pengar
Miljö


Mvh/
Fru EfficientBadass

3 kommentarer:

  1. Berätta mer om tandkrämen! Jag lyckades inte hitta den med hjälp av bilden. Jag måste hitta en jag tycker om och är villig att köpa för nu har jag borstat loss med små provtuber från gamla glossy boxar alldeles för länge.

    Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska kolla när jag kommer hem vid nyår, minns inte vad den heter. Fick den påsåld mig i ett svagt ögonblick hos min tandläkare som sa att ”efter den här finns ingen återvändo”. Bra om man som jag lätt får ilningar plus att den bleker.

      Radera
    2. Tandkrämen heter Opalescence och kostar 89kr. Sök på namnet så hittar du nätbutiker.

      Radera