Okej då präktiga du, här kommer den dåliga:
Du har varit med och betalat min elcykel. 6 100 kronor har FruEB fått ur det allmänna för att ägna sig åt consumer suckerae. Så här såg den ut när den kom:
![]() |
| Observera hur noggrant jag suddat ut varumärket för att inte få stryk av min jurist |
Så här såg den ut när jag packat upp den (den kom helt monterad minus pedalerna):
![]() |
| Här har jag av oklara skäl suddat ut min yngstas anletsdrag. Det är liksom rätt liten risk att hennes polare läser blögga. |
Så här ser det ut när jag lastar återvinning i den:
Och så här ser den ut när jag lastar barn i den:
Vi gjorde ju oss av med bilen i våras i samband med att jag bytte jobb. Halleluja moment. Enda orosmoment: Hur ska vi ta oss ut till förorterna i Stockholm för att kunna bada under sommarhalvåret? Vi hade inte behövt vara oroliga. Min tantkärra i kombination med det kommunala bussnätet gjorde susen. Sommarsemestern var ytterligare en källa till horribla mardrömmar och tandagnissel, men där lyckades vi lösa det med hyrbil. Ett par nötter återstod att knäcka: Hur åka och handla samt åka till återvinningen när vi är korta vistelser på landet, off season? För vi kommer inte att hyra bil varje gång vi är där av en mängd skäl varav det monetära enbart är ett (avstånd till biluthyrningsfirma ett annat). På höst/vinter/vår är våra enda behov egentligen att anskaffa föda (10-15 min cykelväg bort) och avyttra återvinning (samma sträcka). Detta var skälen till att vi skaffade denna holländska el-lastcykel.
Den är nu testad för de olika scenarios jag redogjort för ovan plus att de går att forsla två barn i i det fall vi vill ta oss till stranden en otippad baddag i september eller bara åka in till "stan" för att mota eventuell lappsjuka i grind.*
Den goda nyheten då? Jamen det är väl uppenbart:
a Den spar miljö
b Den spar pengar**
c Jag "marknadsför" genom min byfåniga look på cykeln, konceptet elcykel på orten, vilket kanske kan få framtida bilintressenter att åtminstone överväga elcykel, åtminstone för kortare sträckor.
d Genom att berätta om det här kanske jag kan få DIG att överväga att skaffa elcykel och därmed få DIG att profitera på punkt a+b. Det var väl värt 6 000 spänn non?
Att köra elcykeln är en helt otippat trevlig upplevelse. Jag trodde aldrig att den var så stark! Det känns lite som att ha en Hulk som springer bredvid en med handen i ens rygg, som en sorts överdriven medvind så fort du trampar (det är haken - elen aktiveras bara när du trampar, du kan inte slöa helt och hållet, då hade det tydligen klassats som moped).
Mvh/
FruEfficientBadass
*Det hälsingska bussystemet är inte utbyggt i samma utsträckning som det bussnät som servar Stockholm med omnejd. Att åka hemifrån oss till stranden i Hälsingland (en sträcka som normalt tar tio minuter med bil) tar med X-trafik en timme och en kvart. Hur åker de egentligen, via Uppsala?
** Bruttopris runt 25 000kr, du får tillbaka 25% via Naturvårdsverket (gäller endast nyköp). Om du är lite sugen skulle jag råda dig att göra slag i saken relativt snart då jag tror att ett regeringsskifte alt. annat politiskt skulle kunna avsluta dessa elcykelspremier då uttagen varit större än estimerat. ***
*** Vilket är märkligt eftersom man kan tro att elcykelssubventionen kommit till för att regeringen vill att så många som möjligt skaffar elcykel. Äsch, jag begriper mig inte på politik och sånt däringa.








