Jag börjar träna (som en gamling)

Glad lönecava! Klipp till: Jag har börjat träna igen. Jag har ju sedan 30-årsåldern tränat min rygg i olika tappningar. Pilates, sjukgymnastik, yoga, allt för att hålla min överspända ländrygg i schack. Efter Frankrike förra sommaren (en semester ackompagnerad av ryggont) körde jag ett rejält pass sjukgymnastik och fick ännu ondare i ryggen. För att straffa sjukgymnastiken la jag den på hyllan. Och döm om min förvåning: Det ryggonda försvann och kom inte åter. 

På några månader. Lagom till flytten blev jag risig igen. Jag var tvungen att göra det man absolut inte får göra i vuxen ålder: Engagera vänner till att bära saker. Inte möbler, jag är inte galen, men kassar med prylar. Sen har det kommit och gått. Det som inte kommit är min träningsiver, jag la det helt på hyllan i någon form av bitter uppgivenhet. Tills för ett par veckor sedan.

Mitt ryggonda har skiftat karaktär genom åren och ingen, varesig läkare, sjukgymnaster, naparapater eller kiropraktorer, har kunnat ge mig ett rakt svar på vad det beror på eller vad jag ska göra för att bli kvitt det. Det enda jag med säkerhet vet är att jag blir dålig av att lyfta tunga saker på ett dumt sätt (med armarna långt från kroppen). Det ryggonda är nyckfullt som en bipolär gycklare. Ibland kan jag flänga runt och lyfta och röra mig hejvilt, medan jag ibland utlöser vansinniga kramper (tänk: Åtta centimeter öppen vid förlossning) efter att ha suttit på huk för att dra ut en sladd ur uttaget. Mycket frustrerande för ett kontrollfreak. 

För ett par veckor sedan, ungefär när det blev så vackert somrigt och man såg folk röra sig fritt ute i naturen, joggandes, hoppandes, tränandes, tröttnade jag på att känna mig gammal och skröplig. Jag letade därför upp min allra första pilates-DVD på landet (den är nu 18 år gammal) och laddade min Stockholms-DVD (ja, jag är så gammal, gillar DVD). 

Programmet kan jag utan och innan, jag har gjort det säkert 900 gånger. Första gången jag gjorde det var efter att jag lämnade en Depechekonsert på Stadion 2006 på grund av ryggont, väl hemma låg DVD:n jag några dagar innan fått i födelsedagspresent av mina föräldrar. Jag hade önskat mig den eftersom en dåvarande kollega sagt att pilates är bra mot ryggont. 

Efter genomfört träningsprogram kände jag en märklig känsla i kroppen. Jag var helt varm, särskilt i ländryggen. Den akuta spänningen släppte något. Påeldad av den positiva effekten drog jag fram pilatesmattan några dar senare. Jag fick ungefär samma känsla i kroppen. Efter tredje gången började jag känna mig säkrare, jag vågade ta ut rörelserna mer och jag kände mig liksom lätt och mjuk i kroppen, som att den legat i bastu en timme. Sen fortsatte det i positiv riktning. Jag blev starkare och vigare för varje gång jag tränat. Efter ett par månader kändes det som att jag fått en helt ny kropp. Stark, i balans, i princip inget ryggont. Därtill definierade muskler på sina ställen, som antydan till ett tvåpack på magen och biceps. 

Jag höll på med den här rutinen i många år. Jag minns inte varför jag sedan övergick till diverse andra övningar. Troligtvis för att jag trots pilatesen fått akuta ryggsmärtor och uppsökt professionella människor som givit mig nya program. Sen tror jag att jag vid något tillfälle också blivit tidssnål. DVD-programmet tog nästan 40 minuter och jag trodde kanske att jag kunde underhålla min kropp på ett kortare, mer fokuserat sjukgymnastikprogram med punktfokuserade insatser.

Det kunde jag tydligen inte, och i skrivande stund var det fem timmar sedan jag för första gången på säkert sju år kört mitt ursprungliga pilatesprogram. Lyssna nu: Det här programmet är  Underbart. Jag känner mig alldeles nollställd i kroppen, som att all min bil/skrivbordsstelhet runnit av mig. Ländryggen känns för första gången på månader varm, mjuk och avslappnad. Istället för kall, hård och spänd som en fiolsträng. 

Ni som haft ryggskott och akuta ryggsmärtor vet att man går runt och spänner sig. Man räds smärtan och att trilla dit. Det räcker att jag halkar än så lite på en isfläck för att pulsen ska gå upp big time över skräcken att ryggen ska slå bakut. Just nu spänner jag mig inte alls. Det handlar inte om att jag stretchat eller tränat just ryggen. Pilates fokuserar på hela kroppen, lika mycket bålstyrka som stretch av alla muskler, från ben och armar till...ja vad har vi mer för muskler? 

Varför detta långa inlägg om pilates? För att jag skriver om det som jag för tillfället går och tänker på och för tillfället går jag och tänker på pilates. Dessutom är det en väldigt kostnadseffektiv träningsform. Det enda du behöver är en yogamatta eller ett liggunderlag samt en digital device av typen mobiltelefon. För här kommer grejen: Mitt pilatesprogram finns på Youtube (med arabiskt text):


Så till dig som likt jag känner sig medelåldersskröplig och svag, ge det ett försök! Du man, låt dig inte luras av det lila interfacet eller den snygga kvinnliga instruktören, du når precis lika bra resultat. Man jobbar ju med kroppen som motstånd så är du krallig man kommer du med plankor etc. få bra motstånd. Se bara, det är en kille med och tränar i bakgrunden! Han är säkert äldre än dig nu.

Vad har du för träningsrutin?

Mvh
FruEfficientBadass

27 kommentarer:

  1. Var och en är sin egen lyckas smed men jag ställer mig allmänt mycket tveksam till att träning skulle vara bra för kroppen. Det är något slags kollektiv mytbildning som har vuxit fram i samhället att träning skulle vara bra för andra än gymägare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar alltså att fysisk aktivitet skulle vara negativt?

      Radera
    2. Du skriver som någon som aldrig tränat. Och vem säger att det måste tränas på ett gym?

      Radera
    3. Har du ett jobb där du är i rörelse kan jag förstå att du tycker det är en myt att träning är bra. Då får du naturlig rörelse och bibehåller kroppens förmåga.

      Radera
    4. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Kärleksbesvärjelser
      2) lösning och bot mot all sjukdom
      3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsbesvärjelser
      5) Graviditetsbesvärjelse
      6) Uppbrottstrollformler
      7) Dödsbesvärjelse
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Det är ju bara en massa magövningar. Visst placeboeffekten är stark, men jag hade nog hellre gått på ett gym och gjort riktiga övningar.

    Till Gustav ovan, det finns väldigt mycket forskning om träning, och konklusionen är att styrketräning är väldigt bra för kroppen. Går det till överdrift, tex elitidrott, bodybuilding etc, så kommer det såklart med negativa delar också. Men jag förstår att det är skönt för dig att tro att det inte är bra för kroppen, eftersom du då slipper träna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag hade nog hellre gått på ett gym och gjort riktiga övningar."

      En gång gick jag till en pt. Han förklarade för mig att jag visserligen var stark (hade gått till gym och typ styrketränat) men att jag i princip saknade "inre" muskulatur. Jag kunde lyfta tungt och explosivt, och hade väl hyfsad kondition, men saknade helt den kontroll och koordination som krävs på diagonalen för att göra tex en krävande magövning lååångsamt – med motsatt arm och ben i ytterläge utan att vingla det minsta. Eller kunna lyfta mina knän högt och sätta ner foten ljudlöst för att sedan, omärkligt, växla ben. Alltså den muskulatur som tex cirkusartister har (dom är ju inga biffar) och som vi instinktivt använde som barn, men som under vuxenlivet har försvagats och ersätts av spänningar som vi sedan försöker kompensera med att bygga råstyrka. Kan bara instämma i lovsången till pilates som jag upptäckte häromåret. Långsamt, lugnt – ja, men jag har heller aldrig varit starkare.

      Radera
    2. Anonym: Någon sådan forskning finns inte. Det som finns är observationsstudier av typen friska människor som tränar lever längre än sjuka människor som inte kan träna. Av detta har man dragit helt galna slutsatser.

      Radera
    3. Vad personliga tränare säger bryr jag mig inte om. Deras utbildningslängd kan handla om ett par veckor. Anledningen till att du inte klarade av att göra den typen av övningar var för att du inte var van att göra den typen av övningar. Det man gör blir man bra på helt enkelt. Det finns ingen chans att du inte skulle använda "inre muskulatur" när du lyfter tunga styrkeövningar. Jag vet att det är ett enormt fokus på core-övningar och har varit ett bra tag, men det är helt fel att ha fokus där och inte på de stora övningarna som marklyft och knäböj tex.

      Jo det finns massvis av forskning som visar att styrketräning och konditionsträning förbättrar hälsan. Nu verkar du blanda ihop hälsa med att leva länge, och där håller jag med dig om att det inte är lika klart att träning skulle ha effekt. Men jag tror att de flesta är mer intresserade av att ha god hälsa så länge som möjligt i livet och inte att leva så långt som möjligt. Man har sett att styrketräning påverkar psyket positivt, man har större chans att överleva allvarliga olyckor och att återhämta sig från dessa, större chans att klara fallolyckor i vardagen och att hantera tunga lyft i vardagen, mindre risk för cancer och välfärdssjukdomar etc. Det finns många saker som pekar på fördelar för just styrketräning.

      Radera
    4. Du vet inte vad du pratar om när du säger att det inte är "bara är en massa magövningar". För några år sedan tränade jag enbart på gym och gjorde "riktiga" övningar enligt dig. Det jag sen märkte när jag började träna pilates igen var att jag inte alls tränat den inre muskulaturen. Jag var svag, fast jag tränat regelbundet. Styrketräning i maskiner gav mig inte alls samma styrka som pilates gjorde. Om man tycker att pilates är lätt träning så har man gjort övningarna på helt fel sätt.

      Radera
    5. Slank visst in ett "inte" som inte skulle vara där.

      Radera
    6. Som sagt, är man inte van vid en viss typ av övningar så kan man känna sig svag första gångerna. När man sen lärt sig övningarna, och kroppen vant sig vid dem så brukar det gå lättare. Har man då blivit starkare? Nja skulle jag säga. På filmen i inlägget så är det ju 95% magövningar så jag vet inte vad du menar riktigt med att det inte är mycket fokus på det. Jag är helt säker på att du inte blir stark av Pilates. Det som krävs för styrka är progressiv överbelastning. I längden kommer du inte få det av att ligga på golvet och lyfta benen. Eftersom du är instruktör och insyltad i hela Pilates-grejen så är du lite biased i din uppfattning kring detta. I mina ögon är Pilates träning för folk som inte vill träna.

      Radera
    7. Anonym 10:17: Det var jag som gått till pt:n. Vi pratar om olika saker. Trodde diskussionen handlade om vilken träning som är bra vid ryggvärk. Din invändning var att pilates bara var en massa core, och att det inte är riktiga övningar (underförstått: som hjälper vid ryggvärk). Men vi är många som testat både gym och pilates, och blivit hjälpta först av det senare. Kanske för att pilates hjälper dig att hitta din inre muskulatur. Sen började diskussionen handla om vad man blir starkast av, och där tror jag visserligen att gym är bättre om man vill kunna lyfta tungt, men att du blir bättre på att lyfta tungt om du också tränat din inre muskulatur. Toppen om du hittar din inre muskulatur på gymmet, men vi är många som aldrig gjort det och som behöver en annan approach för att börja bygga styrka. Att sedan lägga till tung styrketräning är jättebra av massa olika anledningar, men kanske inte just för att komma åt ryggvärken.

      Radera
  3. Imorse kl 6 begav jag mig till simhallen för att simma en km i hyggligt tempo, klippkortet där bekostas att friskvårdsbidraget. Ibland joggar jag långsamt i skogen, mest för att allt luktar så gott, favorittiden för det är söndag kväll, då träffar jag bara någon tant med en hund, annars lugnt och skönt i spåret. Känner jag mig stel så blir det Youtube-yogapass med Adriene. Planen för sommaren är att skapa ett eget "tantathlon", dvs cykla ned till sjön, simma tvärs över, springa runt sjön tillbaka till cykeln och cykla hem igen.

    SvaraRadera
  4. En chansning bara: Har du någonsin remitterats till en reumatolog för din rygg? Jag hade liknande besvär och alla sjukgymnaster, kiropraktorer, allmänläkare, ortopeder osv gick bet på vad det var. Inte förrän jag såg någon fånig löpsedel av typen "ryggont kan vara okänd sjukdom" och googlade mina symptom så att jag kunde säga till läkaren vad jag trodde att det var så fick jag rätt diagnos (spondylartrit, aka Bechterews sjukdom) och behandling. Den är mycket vanligare hos män och missas därför ofta på kvinnor.

    SvaraRadera
  5. Hurra att videon fanns och bifogades! /en fellow ländryggsproblem-person, men som oftast lyckas stävja det genom regelbunden träning och någon solhälsning här och var.

    SvaraRadera
  6. Som 60+ har jag blivit varse att balansen försämras, muskelstyrkan försämras, bentätheten försämras... En jäkla utförsbacke helt enkelt om har påbörjats. När jag blev panschis för ett par år sen började jag träna regelbundet på gruppgympa tre gånger i veckan, och har lyckligvis kunnat erfara att förutom att jag tycker träningen är kul, så bidrar den att jag mår bra, och får en social stund med andra vid fikat efteråt, och har fått bättre balans och muskelstyrka. Efter vad jag läst mig till (på 1177) så hjälper träning som belastar skelettet också till att behålla skelettet så starkt som möjligt. Så träna på!

    SvaraRadera
  7. Det har blivit hopplöst svårt att läsa bloggen via mobil. Får du mycket inkomst på alla konstiga annonser (som hamnar mitt i texten och gör mig förvirrad).

    SvaraRadera
  8. Det är nog första gången jag lämnar en kommentar fast jag läst bloggen med förtjusning länge, inklusive backtrackat genom hela arkivet. Nu var det dags!

    Jag kan bara instämma i hyllningen till pilates! <3 Älskar mina pilatespass (dock på rätt dyr och fancy studio men värt varenda krona) som gör mig starkare, ger mig bättre hållning och motverkar ryggontet som annars smyger sig på av kontorsarbete framför datorn.

    SvaraRadera
  9. Jag går en mil om dagen och det håller mina ryggproblem borta! Hoppas du hittar vad som funkar för dig. Tack för att du delar med dig och jag uppskattar dina inlägg mycket! /Krister

    SvaraRadera
  10. Så kul att läsa att du tränar pilates. Började också med pilates för runt 18 år sedan. Utbildat mig till pilatesinstruktör. Men nu har jag knapp tränat någon pilates de senaste månaderna och det känns verkligen i kroppen. Jag behöver också komma igång igen.

    SvaraRadera
  11. Jag har kört Caroline Girvans träningspass sedan några år tillbaka. De första åren bara via hennes YT-kanal (https://www.youtube.com/c/carolinegirvan) och det senaste året med hennes träningsapp, CGX. Förutom att jag aldrig har varit så stark (och haft så lite ont i ryggen) så märker jag att jag blir mentalt starkare också. Och beroende av träningen, jag blir oerhört frustrerad av att vara sjuk och inte kunna träna.

    Men visst, det behövs lite mer utrustning än med pilates. Skulle vilja fylla på med tyngre hantlar nu t.ex, men jämfört med årskort på lokala gymmet är kostnaden försvinnande liten. 999 kr kostar 1 års abonnemang med appen, och för mig förra året gav det ett snitt på ca 4,30 kr/pass. Med YT drar man förstås ner det till 0.

    Hursomhelst - kan varmt rekommendera Carolines träningspass! Dessutom har hon en urcharmig irländsk accent. <3

    SvaraRadera
  12. Har ni släppt Gustavs insiktsfulla, humoristiska och statistiskt spekultiva inspel i debatten? Tänk om det bara är folk som redan från början kan träna som mår bra av det, och de som inte kan träna kan ju ändå inte träna och mår dåligt/dör tidigare. Gustav verkar peka på en ny möjlighet och grupp som han tillhör - de som kan träna, väljer att inte göra det, mår bra av det och är nöjda med det. Gustav, går det att beskriva detta vetenskapligt?

    SvaraRadera
  13. Jag hatar att träna och har kommit undan med att inte röra mig i onödan tills jag blev 45. Då tyckte jag att jag började tappa i muskelmassa och att det blev tyngre att gå i trappor, jag fick ta hjälp av armarna för att resa mig ur tv-soffan och jag märkte också att balansen blev sämre. Nu närmar jag mig 50 och måste börja styrketräna för jag vill faktiskt kunna vara hyfsat stark och rörlig resten av livet.
    Mina föräldrars vänner är alla 75+ och det märks enorm skillnad på de som håller igång och har träning eller raska promenader som naturligt inslag i livet och de som inte har det. Träningsmänniskorna ser ut ungefär som de alltid har gjort, medan övriga verkligen rör sig som gamlingar gör och är både långsamma och vingliga.

    /A

    SvaraRadera
  14. Ryggkompis här med intermittenta, stundtals sänglägeskrävande strul med ryggen, främst ischias.

    Haft ett h-e från aug förra året fram till att det långsamt blivit bättre sedan årsskiftet, då slog det sig på nerverna lika mycket som ryggen o tappade all styrka i benen, bara att ta sig upp från sittande krävde stöd och böjde jag det minsta på benen stöp jag och fick kravla mig upp på soffan.

    Stupa pga benen i trappan upp till sovrummet o sopa i ryggen under fyra volter bakåt hjälpte ju inte. Men nu har jag inte direkt ont längre o mina ben är nog tillbaka på 50%.

    Läkare? Jo, hon gav mig sömnmedicin.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. JB, prova att gå till en (bra) naprapat/kiropraktor.

      Radera
  15. Träning är riktigt nice. Upptäckte det ordentligt för två år sedan och känner mig stark nu. Kan göra armhävningar, pull ups och dips. Coolt som 31 årig kvinna känner jag. Förhoppningsvis kommer jag åldras lite bättre och behålla muskelmassa.

    SvaraRadera