I somras tog jag tjuren vid hornen och bytte elbolag från Fortum till Greenely. Anledningen varandes att jag blev avundsjuk på IGMR:s smidiga grafer gällande elförbrukning. Ni vet, när man i realtid kan följa aktuellt elpris och anpassa sin användning därefter. Det visade sig senare att han inte alls hade Greenely utan Tibber, men principen är densamma.
Som en kommentator nämnde för ett tag sedan har den absoluta merparten av Sveriges elabonnenter den avtalsform som gångrar antalet kWh med snittpriset för en kWh en given period (vanligtvis en månad). Därför är det lite av ett mysterium att dagligmedia slår på stora bongotrumman varje gång elpriserna i ett visst elområde skjuter i höjden, eftersom merparten inte kan göra något för att väja för den. Hos Greenely däremot handlas priset på spotmarknaden, det vill säga för det pris som gäller exakt här och nu. Det pris du ser i realtid i appen är det du betalar för det du förbrukar just nu. Vi anpassar numera vår elkonsumtion efter "dagens graf", vilket innebär att vi under röda perioder och toppar undviker att använda tvättmaskinen samt sänker eller stänger av värmen i vissa rum.
Här ser jag till exempel att morgondagen är rätt ansträngd med priser upp emot 2,50 kronor per kWh. Om jag absolut behöver tvätta planerar jag in det till eftermiddagen när priserna är nere på en rimligare nivå. Framåt kvällen går kakelugnarna på och luftvärmepumparna dras ner. På så vis snitslar vi oss igenom dagarna och min känsla är att det är framgångsrikt. Jag ser också snittpriset under månaden och under det (syns inte på bilden), snittpriset under året.
Jag kan också month to date se hur mycket jag förbrukat samt få en jämförelse med jämnstora hus. Som synes ligger vi över snittet vilket är en morot: Vi ska UNDER! Jag kan också löpande få ett estimat på var månadens faktura för löpande el kommer att landa och hittills har det stämt. Det är skönt att slippa obehagliga överraskningar månaden efter. Fakturan kommer på mail och betalas med ett par knapptryckningar.
Kort sagt är jag jättenöjd med Greenely, även om man betalar runt 70 kronor i månaden för appen. Jag tror att vi spar in det med råge. Greenely själva menar att deras kunder i snitt sparar 10 procent. Det beror väl på hur långt man är beredd att gå i att anpassa sin elkonsumtion. Men blotta känslan av att ha koll och att ta aktiva beslut är tillfredsställande.
Apropå vår anpassningesförmåga. Jag lyssnade på en intressant paneldiskussion om el för ett tag sedan och kontentan var väl att det krävs en ökad medvetenhet om hur mycket saker drar för att kunna påverka sitt elpris. Vidare menar paneldeltagarna att vi konsumenter som regel inte ändrar vår elkonsumtion såvida vi inte har kniven mot strupen. Varför de var emot elsubventioner.
Vad har du får leverantör av rörlig el?
Mvh/FruEfficientBadass



